handdator

Visa fullständig version : Mitt schema


Dennis93
2006-09-09, 15:56
Hej! kommenter mitt schema vad jag kan göra mer och ja sånt.. Har percis börjat har bara hållt på någon vecka

Ålder: 13 (ja jag vet att jag är är ung)
Längd: ca 150cm
vikt: 45-50kg har inte vägt mig på ett tag

2ggr i veckan :

springa 5km och sen
20 armhävningar
vila 1 min
30 sittups
vila 1 min
20 rygglyft
vila 1 min
gör det 4ggr


varje dag:

hantelpress 15ggr(det är väll när man ligger och lyfter hantlarna uppåt)
vila 30s
vanligt 25ggr (ni kanske vet vad jag menar ^^)
vila 30s
man tar hantlar framåt.. 10ggr
vila 30s
30 sittups
vila 30s
gör det 4 ggr

Hantlarna väger 3kg st. Och det jag gör med hantlarna känns lite lagom inte jätte mycket.. vissa säger att man ska göra så det värkligten riktigt känns och vissa säger att det ska va lite lagom så jag tog lagom ;)

Det var det säg gärna vad ni tycker :cool: *flex*

stahlberg
2006-09-09, 17:19
Jag kan sällan låta bli att svara på sådana här unga nybörjares frågor.

Som vanligt i en sådan här tråd inleder jag med att säga att jag är SL-tränare, så detta är inte mitt område. (SL = styrkelyft).

Du nämner inte vad du vill ha ut av din träning. Så jag får lov att gissa att det är det vanliga : du vill ha god allmänkondition, mer styrka och större muskler??

Som styrketräning betraktat är ditt program tyvärr inte värt särskilt mycket. Jag tror inte du kan bygga vare sig styrka eller muskler i nämnvärd mån med hjälp av detta program. Uthållighet samt en viss allmänkondition kan du kanske uppnå.

Om du tycker att du vill bygga styrka och muskler bör du träna mer "styrketräningsinriktat". Här brukar folk rekommendera Z_Bumbis nybörjarprogram i Best of-avdelningen. Jag måste medge att jag inte läst dem eller analyserat dem, men troligen passar de bra för nybörjare.

Du är ung och troligen långtifrån färdigväxt. Därför vore det bra om du kunde få personlig handledning av någon som är kunnig inom styrketräning. Det bästa vore att besöka ett gym. Men om jag förstått rätt så har många gym en åldesgräns på 15 år, och då går det inte. Om du bor i en stad där det finns en bra SL-klubb (eller ett gym med en lägre åldersgräns) så har du tur. Då kan du gå dit. En personlig handledare/tränare/instruktör eller liknande kan hjälpa dig åldersanpassa din träning och lära dig utföra övningarna med riktig teknik.

Om detta inte går borde du - om det är massa eller styrka du är ute efter - försöka dig på ett mer styrketräningsinriktat program ändå.

Dennis93
2006-09-09, 19:42
Okey jag ska kolla den tråden... Det finns ett gym bredvid där vi tränar fotboll men jag tror att de har 15år.. och målet va som du sa bli starkare hälst synliga muskler ^^ bättre kondition o.s.v

Gabbe
2006-09-09, 22:36
Haha låter presis som mig för några månader... :)

Var kvar och besök forumet du kommer lära dig mycket. ;)

(själv är jag 92:a)