handdator

Visa fullständig version : Vadträning en gång för alla!


rostbiff
2006-09-09, 12:52
Det kan vara skönt att kunna gå i shorts utan att skämmas allt för mycket :D. visst man föds med olika förutsättningar men man har ändå hört nån enstaka som lyckats.

alltså: till vilken sorts träning svarar era vader bäst? skriv gärna om ni är födda med eller utan vader också ;)

rostbiff
2006-09-09, 16:33
*cry*

BigForre
2006-09-09, 16:40
Jag har ingen aning, jag har små vader...när jag tänker på det så är faktiskt hela jag rätt liten, vilket jag hopas att det ska bli ändring på i höst. Har aldrig tränat vaderna speicellt hårt heller, så jag får nog skylla mig själv. Vet ej hur aktuellt och vettigt det här är heller, men det står faktiskt lite om vadträning i best of om det är av intresse. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11722)

LAR
2006-09-09, 16:50
jag förstår mig inte alls på vadmuskler. jag är rejält tränad över hela kroppen vågar jag påstå. armar, rygg, bröst, axlar, lår, allting har jag lagt på mig massor av snygga muskler. jag kör hela kroppen lika hårt och detta gäller även vaderna, men efter sju års träning funderar jag på att helt sluta träna dem. de växer inte det minsta. jag har provat att köra tungt av bara helvete, mindre tungt och massor av reps, och en blandning av olika varianter i ett pass. det händer inte ett jävla skit.

LuThe
2006-09-09, 17:06
jag förstår mig inte alls på vadmuskler. jag är rejält tränad över hela kroppen vågar jag påstå. armar, rygg, bröst, axlar, lår, allting har jag lagt på mig massor av snygga muskler. jag kör hela kroppen lika hårt och detta gäller även vaderna, men efter sju års träning funderar jag på att helt sluta träna dem. de växer inte det minsta. jag har provat att köra tungt av bara helvete, mindre tungt och massor av reps, och en blandning av olika varianter i ett pass. det händer inte ett jävla skit.


vaderna har du ju använt hela livet så dom är minsann vana vid arbete och lär vara oerhört svåra at få volym på

Fartman
2006-09-09, 17:28
Mina vader har faktiskt börja växa rätt bra nu under senaste året, varför? För att jag började träna dom HÅRT!

Såhär gjorde jag: Först och främst slängde jag in dom + mage (alltså dom muskelgrupper man ofta "glömmer") på ett eget pass i veckan. Vaderna körde jag först.
Jag börjar med stående vadpress i hacklift (magen mot ryggstödet).
ex på en typisk serie i hackliften:
bara släden - ~20 reps, mest för att värma upp och få lite extra rörlighet.
50kg - 15 reps
100kg - 15 reps
150kg - 12 reps
200kg - 10-12 reps
250kg - 8-10 reps
300kg - 3 set á ~6-8 reps, till fail typ "skiten ska upp"!
Sedan blir det raskt ner igen med kort vila mellan setten (den tid det tar att lassa av en 25kg från varje sida, ner till 100kg typ:
250kg - max reps
200kg - max reps
150kg - max reps
100kg - max reps
På väg upp till de tre riktigt tunga setten är jag väldigt noga med utförandet, det ska vara ordentligt sträck i botten och det ska upp så långt som jag bara kan pressa med vaderna. På nedvägen är det mer slappt typ mosa på för att köra slut på dom små liven.

Sedan brukar jag köra sittande vadpress ungefär typ såhär:
50kg - 12 reps
70kg - 3 set á max reps (~8-10)
50kg - max reps

Sedan brukar jag vara rätt död och då är det dags för en ordentlig streching och sedan mage.

Allt som allt är det enligt exemplet (det är inte skrivet i sten mao) 18set, ibland om jag känner att jag orkar blir det ännu mer, är jag sliten kan det bli mindre. Undrar varför vaderna började växa nu? Jo, för att dom gick från en ~4 pliktskyldiga set i slutet av benpasset till att köttas på minst lika mycket som alla andra muskler.

Just nu kör jag dock inte med den egna vaddagen utan kör ett liknande upplägg sist i benpasset, kanske blir nått set mindre men på det stora hela rätt likt.

Yes
2006-09-09, 18:10
Det som tycks funka bäst för mig är 1 set, runt 10 reps, och så mycket vikt som möjligt. Då kör jag bara tillräckligt strikt för att undvika "studs" i toppen när jag kör stående vadpressar. Annars är det bara pressa på, inga pauser i botten eller toppen. Sen kör jag så tills det tar stopp.

Tungt men mesigt. Långt ifrån någon hård träning, men det ger bra ökningar(framförallt styrkemässigt). Jag har provat köra något extra set, eller dropset eller gå från stående till sittande vadpress. Det saktar ofelbart ned ökningarna. Nu kör jag betydligt mindre vikt, mycket mer kontakt, med paus i topp och botten. Fan så mycket jobbigare men jag tycker inte ökningarna är alls lika bra(fast jag får inte lika ont i ryggen av det heller).

Jag får väl annars ses som född med rätt okej vader. Kanske inte så stora än, men det känns som jag har lätt att bygga muskler och styrka där.

Min teori till att det här funkar är att vadmusklerna är så "täta" och därför kräver mycket återhämtning. Offrar man då lite av utförandet och istället lastar på mer vikt borde de överbelastas, samtidigt som man inte "gräver" lika "djupt" i muskeln. Alltså, hög belastning men inte så stor utmattning, så blir återhämtningen snabbare.

Vet inte om det är rätt tänkt, men mina vader trivs iaf bra med den träningen.

rostbiff
2006-09-09, 18:45
många intressanta tankar... det finns minst sagt en hel del att välja mellan :D får se om pinnarna växer nåt :naughty:

Jorgen
2006-09-09, 18:51
Mina vader har faktiskt börja växa rätt bra nu under senaste året, varför? För att jag började träna dom HÅRT!
Undrar varför vaderna började växa nu? Jo, för att dom gick från en ~4 pliktskyldiga set i slutet av benpasset till att köttas på minst lika mycket som alla andra muskler.
Amen. :thumbup:

Prova att träna vaderna hårdare än allt annat och se vad som händer.

LAR
2006-09-09, 19:38
jag kan inte slänga in ett pass med bara vader. jag kör ben och mage på torsdagar och det ganska precis vad jag pallar med. jag kör ordentligt tungt.

Damien Thorne
2006-09-09, 22:13
Inspirerande inlägg Fartman :bow:

Johan86
2006-09-09, 22:34
onödigt att lasta på monstervikter och belasta stackars ryggen bara för att få fina vader*slap* .

z_bumbi
2006-09-10, 17:36
onödigt att lasta på monstervikter och belasta stackars ryggen bara för att få fina vader*slap* .

Så tungt blir det inte om man kör full rörelse och inte tokstudsar, sen finns ju alltid benpressen.

LAR: Om du inte tycker dig kunna köra mer så är det en fråga om prioritering och inte att du har testat allt.

Yes
2006-09-10, 18:40
Så tungt blir det inte om man kör full rörelse och inte tokstudsar, sen finns ju alltid benpressen.

Det tycker jag nog att det kan bli. Jag kanske har klen ryggrad men jag måste sänka vikterna rejält innan det känns bra.

Johan86
2006-09-10, 20:59
Så tungt blir det inte om man kör full rörelse och inte tokstudsar, sen finns ju alltid benpressen.

LAR: Om du inte tycker dig kunna köra mer så är det en fråga om prioritering och inte att du har testat allt.



jag är mkt klen rygg och mage.så jag tar det lugnt med vadpressarna ett tag tills jag blivit stark i bålen.har tyvärr ingen benpress

Fartman
2006-09-10, 21:01
Det tycker jag nog att det kan bli. Jag kanske har klen ryggrad men jag måste sänka vikterna rejält innan det känns bra.
Men det där vänjer man ju kroppen med gradvis medans vikterna ökar, det tar ju ändå några pass innan man hanterar mycket vikt med god teknik.

Yes
2006-09-10, 22:40
Men det där vänjer man ju kroppen med gradvis medans vikterna ökar, det tar ju ändå några pass innan man hanterar mycket vikt med god teknik.
Det har jag försökt med. Fokuserat på buktryck, bett en stilla bön och inte ökat vikterna för mycket. Funkade väl ett tag, sen började det göra ont igen, allt oftare. Nu har jag kört mycket lättare vikter ett tag med närmast analt strikt utförande. Efter senaste passet fick jag en låsning i bröstryggen. Då hade jag återigen backat av lite på vikten och körde ännu försiktigare.

Kanske bara min rygg som funkar så, men jag skriver iaf under på det Johan86 sade. För mig blir det iaf lätt alldeles för tungt för ryggen och jag är ändå inte Hulken-stark.

SWETiger
2006-09-11, 06:00
Det har jag försökt med. Fokuserat på buktryck, bett en stilla bön och inte ökat vikterna för mycket. Funkade väl ett tag, sen började det göra ont igen, allt oftare. Nu har jag kört mycket lättare vikter ett tag med närmast analt strikt utförande. Efter senaste passet fick jag en låsning i bröstryggen. Då hade jag återigen backat av lite på vikten och körde ännu försiktigare.

Kanske bara min rygg som funkar så, men jag skriver iaf under på det Johan86 sade. För mig blir det iaf lätt alldeles för tungt för ryggen och jag är ändå inte Hulken-stark.
Ta ett ben i taget så blir belastningen på ryggen rätt minimal sedan kan du, som z_bumbi påpekade, köra vaderna i benpressen och därmed skona ryggen. ;)