handdator

Visa fullständig version : Fast jobb till pension.


bladhet
2006-09-09, 10:32
Igår skrev jag på för fast heltids jobb ända fram till pension om jag nu vill jobba där så länge..

Har förut bara haft fast halvtid och timtid.

känns helt underbart, nu kan man flytta och göra vad man vill.. Man vet att man alltid har pengar på kontot, man behöver aldrig leva på bidrag som massor av andra gör..

Jag visste att jag skulle få upphöjning från 50% till 80% men skulle då bli tvungen att börja stämpla upp, men min chef tyckte det bara skulle bli gormigt för mig så han gav mig 100%...

Ville bara dela med mig av min glädje.

Genesis
2006-09-09, 10:35
Härligt! Så vad är det för jobb?

Fettecke
2006-09-09, 10:35
grattis, va jobbar du med?, är din chef het?

Jet
2006-09-09, 10:39
Grattis, men hur i hela friden vet du att jobbet varar hela livet?

bladhet
2006-09-09, 11:02
Post kommer alltid att behövas..

Inte för att jag tänkt att jobba där hela livet, men jag har alltid något att falla tillbaka på..

Slartibartfast
2006-09-09, 11:12
Grattis!

Men varför skulle man vilja jobba på samma ställe tills man pensionerar sig?? Man bör byta jobb minst vart femte år.

Baan
2006-09-09, 11:20
Grattis!

Men varför skulle man vilja jobba på samma ställe tills man pensionerar sig?? Man bör byta jobb minst vart femte år.

Lojalitet är något som vissa arbetsgivare uppskattar. Om du inte har mad skillz ( :) ) inom något så kan dte också vara svårt att hitta en ny arbetsgivare var 5:e år. Om vi nu inte snackar om att jobba fem år på McD sen fem år på en bensinmack etc

Jorgen
2006-09-09, 11:28
Man bör byta jobb minst vart femte år.
Varför?

shadowfire
2006-09-09, 11:34
Lojalitet är något som vissa arbetsgivare uppskattar. Om du inte har mad skillz ( :) ) inom något så kan dte också vara svårt att hitta en ny arbetsgivare var 5:e år. Om vi nu inte snackar om att jobba fem år på McD sen fem år på en bensinmack etc
Det beror lite på.
Jag ser positivt på folk som jobbar 10 år inom företaget, men som byter tjänst då och då internt.
Jag ser inte lika positivt på folk som har exakt samma jobb och exakt samma position i 10 år.
Ju längre man fiser på samma stol desto mer sjunker förändringsbenägenhet och det uppstår mer o mer "det var bättre förr"-snack och gamla rutiner/arbetssätt förankras hårdare etc, gruppdynamiken blir alltför stel o stiltje osv. Jag förespråkar mer levande verksamheter där folk byter jobb internt/externt och man får arbetsrotation och personalrotation (med måtta, 'coz).

Annars helt korrekt, någon som har bytt jobb 1 ggn om året (bytt arbetsgivare helt och hållet) sneglar jag mkt skeptiskt på då jag får dennes arbetsansökan.

trasan
2006-09-09, 11:44
Grattis!

Men varför skulle man vilja jobba på samma ställe tills man pensionerar sig?? Man bör byta jobb minst vart femte år.

lol*screwy*

jakke
2006-09-09, 12:07
Ju längre man fiser på samma stol desto mer sjunker förändringsbenägenhet och det uppstår mer o mer "det var bättre förr"-snack och gamla rutiner/arbetssätt förankras hårdare etc, gruppdynamiken blir alltför stel o stiltje osv. Jag förespråkar mer levande verksamheter där folk byter jobb internt/externt och man får arbetsrotation
Läste jag just i en bok om organisationslära

blekfet2
2006-09-09, 12:25
Post kommer alltid att behövas..

Inte för att jag tänkt att jobba där hela livet, men jag har alltid något att falla tillbaka på..



Grattis assface! Nu kanske du slutar å gnälla om tattarstället Polaris, ahh en månad kvar å jobba där, sweet. ;)

n1tro
2006-09-09, 12:25
Det beror lite på.
Jag ser positivt på folk som jobbar 10 år inom företaget, men som byter tjänst då och då internt.
Jag ser inte lika positivt på folk som har exakt samma jobb och exakt samma position i 10 år.
Ju längre man fiser på samma stol desto mer sjunker förändringsbenägenhet och det uppstår mer o mer "det var bättre förr"-snack och gamla rutiner/arbetssätt förankras hårdare etc, gruppdynamiken blir alltför stel o stiltje osv. Jag förespråkar mer levande verksamheter där folk byter jobb internt/externt och man får arbetsrotation och personalrotation (med måtta, 'coz).

Annars helt korrekt, någon som har bytt jobb 1 ggn om året (bytt arbetsgivare helt och hållet) sneglar jag mkt skeptiskt på då jag får dennes arbetsansökan.

du jobbar som?

Baan
2006-09-09, 12:26
Det beror lite på.
Jag ser positivt på folk som jobbar 10 år inom företaget, men som byter tjänst då och då internt.
Jag ser inte lika positivt på folk som har exakt samma jobb och exakt samma position i 10 år.
Ju längre man fiser på samma stol desto mer sjunker förändringsbenägenhet och det uppstår mer o mer "det var bättre förr"-snack och gamla rutiner/arbetssätt förankras hårdare etc, gruppdynamiken blir alltför stel o stiltje osv. Jag förespråkar mer levande verksamheter där folk byter jobb internt/externt och man får arbetsrotation och personalrotation (med måtta, 'coz).

Annars helt korrekt, någon som har bytt jobb 1 ggn om året (bytt arbetsgivare helt och hållet) sneglar jag mkt skeptiskt på då jag får dennes arbetsansökan.

Jag var mer ute efter folk som har mest lojalitet till sig själv (ingen större nackdel egentligen men...) och kan tänkas byta jobb bara för ett lönelyft. Förvisso kan det handla om ordentliga lönelyft om man är någorlunda eftertraktad så "bara för ett lönelyft" är väl kanske inte så mycket bara men skulle jag anställt folk själv och sett att en person bytt jobb väldigt ofta, av diverse skäl, så skulle jag varit lite tveksam om den här personen inte bara skulle försvinna när företaget behöver honom som mest.

edit: angående variation och försöka byta arbetsuppgifter så tror jag inte det går riktigt på alla företag. speciellt dom äldre kanske även statliga företagen tror jag har en ganska statisk organisation sas.

jakke
2006-09-09, 12:29
Jag var mer ute efter folk som har mest lojalitet till sig själv (ingen större nackdel egentligen men...) och kan tänkas byta jobb bara för ett lönelyft. Förvisso kan det handla om ordentliga lönelyft om man är någorlunda eftertraktad så "bara för ett lönelyft" är väl kanske inte så mycket bara men skulle jag anställt folk själv och sett att en person bytt jobb väldigt ofta, av diverse skäl, så skulle jag varit lite tveksam om den här personen inte bara skulle försvinna när företaget behöver honom som mest.

edit: angående variation och försöka byta arbetsuppgifter så tror jag inte det går riktigt på alla företag. speciellt dom äldre kanske även statliga företagen tror jag har en ganska statisk organisation sas.

Det slutar hända saker efter förlång tid på jobbet.. Inget nytänkande, folk presterar mindre effektivt mm.

bladhet
2006-09-10, 12:49
Varför ska man byta vart 5år??... Då har man ju ingen chans att jobba upp sig på stället.. Om fem år kanske ja får en chefstjänst eller nå annat uppdrag.. Går snart in på mitt 6år på posten.I början kunde jag inte tänka mig någon fortsättnig, men idag trivs jag, har någorlunda lön med tanke på ålder osv.. Man får röra på sig och inte bara sitta still.. bra arbetstider och bra arbetskamrater..

bladhet
2006-09-10, 12:51
Grattis assface! Nu kanske du slutar å gnälla om tattarstället Polaris, ahh en månad kvar å jobba där, sweet. ;)


haha de stället ska jag aldrig mer sätta min fot på.. finns ju inte en enda normal person förutom kent då kanske.. alla andra är ju mongon + att det är ett skit jobb :)

blekfet2
2006-09-10, 15:14
haha de stället ska jag aldrig mer sätta min fot på.. finns ju inte en enda normal person förutom kent då kanske.. alla andra är ju mongon + att det är ett skit jobb :)



ack så rätt så!:D


förresten, om du har jobbat 6år med att få fast anställning så räkna med att jobba 50 till för att få cheftjänst :laugh: :D

bladhet
2006-09-10, 15:20
ack så rätt så!:D


förresten, om du har jobbat 6år med att få fast anställning så räkna med att jobba 50 till för att få cheftjänst :laugh: :D


haha så kan man se det.. Men de har bara varit ett extra jobb efter skolan..

Gick ju ut gymnasiet förra året så jag har ju bara jobbat för att få fast heltid ett år.

blekfet2
2006-09-10, 15:39
haha så kan man se det.. Men de har bara varit ett extra jobb efter skolan..

Gick ju ut gymnasiet förra året så jag har ju bara jobbat för att få fast heltid ett år.

sant sant, fan du är juh bara barnet :D

daja
2006-09-10, 17:25
Igår skrev jag på för fast heltids jobb ända fram till pension om jag nu vill jobba där så länge..

Har förut bara haft fast halvtid och timtid.

känns helt underbart, nu kan man flytta och göra vad man vill.. Man vet att man alltid har pengar på kontot, man behöver aldrig leva på bidrag som massor av andra gör..

Jag visste att jag skulle få upphöjning från 50% till 80% men skulle då bli tvungen att börja stämpla upp, men min chef tyckte det bara skulle bli gormigt för mig så han gav mig 100%...

Ville bara dela med mig av min glädje.

Tillsvidareanställning är inte detsamma som garanterat jobb tills man pensionerar sig.

påven
2006-09-10, 17:28
Post kommer alltid att behövas..

Inte för att jag tänkt att jobba där hela livet, men jag har alltid något att falla tillbaka på..

menar du att du får jobbet tillbaks även om du skulle säga upp dig?

bladhet
2006-09-10, 18:19
menar du att du får jobbet tillbaks även om du skulle säga upp dig?


Tjänstledig.

påven
2006-09-10, 18:31
Tjänstledig.

du kan ju inte vara tjänstledig på obestämd tid

Cilia
2006-09-10, 19:01
Jag får panik bara jag läser rubriken men grattis om det är det du vill ha.
Jag blir också imponerad av dom som kan känna sådär




OT
är det bara jag som hela tiden tror att bladhet och blekfet2 är samma person alltså blandar ihop dom?

bladhet
2006-09-10, 19:05
Jag får panik bara jag läser rubriken men grattis om det är det du vill ha.
Jag blir också imponerad av dom som kan känna sådär




OT
är det bara jag som hela tiden tror att bladhet och blekfet2 är samma person alltså blandar ihop dom?


känns underbart..

Nej vi är inte samma person.. och tur är väl de.. då hade jag tagit livet av mig..

Påven: Nä men ett halv år eller ett år går bra.. Vet en som gått skola i 5 år och har fast tjänst på posten.. Jobbar under jul och sommaren.