handdator

Visa fullständig version : Patriot - fint eller fult ord?


shadowfire
2006-09-09, 10:31
Hur tror ni en arbetsgivare tolkar en arbetsansökan där man börjar med o skriva att man är en svensk patriot? Ses ordet som fint, charmigt, eller som fult med rasistiska kopplingar?

shadowfire
2006-09-09, 10:33
fan att man inte kan radera tråden själv då.. fel avd..

jwzrd
2006-09-09, 10:35
"Folk tror _man_ är nazist..."? Vadå man? Ingen tror att jag är patriot, måste jag vara det för att få säga nej?

Diggler
2006-09-09, 10:40
Det är inget fel med att du är patriot, men det kanske inte är så smart att inleda din arbetsansökan med det?

Baan
2006-09-09, 10:41
Jag ser inte hur det är relevant i arbetsansökan, men visst jag kanske missar något..

För mig klingar allt som har med nationalism att göra ganska dåligt.

shadowfire
2006-09-09, 10:42
"Folk tror _man_ är nazist..."? Vadå man? Ingen tror att jag är patriot, måste jag vara det för att få säga nej?
que? hmm, vad du ska trolla runt med orden då, utgå inte från din egen syn utan utgå från hur du tror att det skulle uppfattas i t.ex. en arbetsansökan om du skriver att du är "patriot".

shadowfire
2006-09-09, 10:43
Det är inget fel med att du är patriot, men det kanske inte är så smart att inleda din arbetsansökan med det?
Jag har min egen syn på det hela, är mest nyfiken på vad övriga tror och förknippar med det ordet. Eftersom jag jobbar med rekrytering, så kan jag säga att det händer att folk skriver att de är patrioter.

jwzrd
2006-09-09, 10:43
que? hmm, vad du ska trolla runt med orden då, utgå inte från din egen syn utan utgå från hur du tror att det skulle uppfattas i t.ex. en arbetsansökan om du skriver att du är "patriot".

Ja då skulle du uppfattas som en pantad småortsbo som inbillar sig att just han är lite mer svensk än alla andra.

shadowfire
2006-09-09, 10:45
Ja då skulle du uppfattas som en pantad småortsbo som inbillar sig att just han är lite mer svensk än alla andra.
Samtidigt så är det många som stoltserar med att de är patrioter och jag får förvånansvärt ofta in arbetsansökningar där de framhäver sig själva som patrioter ungefär som att det är en merit.

Diggler
2006-09-09, 10:46
Men det är onödigt att skriva med då du vet att det kan misstolkas eller provocera. Du vill ha jobbet i första hand, inte berätta att du är patriot.

Grahn
2006-09-09, 10:46
Låter som om de kanske borde se lite mindre amerikans underhållning?

shadowfire
2006-09-09, 10:48
Men det är onödigt att skriva med då du vet att det kan misstolkas eller provocera. Du vill ha jobbet i första hand, inte berätta att du är patriot.
Säg det till de som skriver arbetsansökningarna isf :)
Jag har ju min egen syn hur jag tolkar det hela, men det är intressant o se vad ni övriga säger. I mina ögon vore det inte speciellt positivt o skriva det i en ansökan nej, just pga risken att man tolkar det extremt negativt.

jwzrd
2006-09-09, 10:50
Samtidigt så är det många som stoltserar med att de är patrioter och jag får förvånansvärt ofta in arbetsansökningar där de framhäver sig själva som patrioter ungefär som att det är en merit.

Jaså? Till vilket jobb då? Dörrslusk kanske?

shadowfire
2006-09-09, 10:55
Jaså? Till vilket jobb då? Dörrslusk kanske?
Säljare och handläggare på en bank (!).

Baha
2006-09-09, 10:56
Är väl tråkigt att ordet förknippas med någonting negativt, i domflesta andra länder verkar det ju inte göra det.

Trance
2006-09-09, 11:00
Det har blivit något negativt på grund av folk i vit makt-rörelsen etc kallar sig patrioter. Samt personer som jwzrd och grahn.

shadowfire
2006-09-09, 11:01
Är väl tråkigt att ordet förknippas med någonting negativt, i domflesta andra länder verkar det ju inte göra det.
är väl att det har använts i "fel sammanhang", utav extremister och i kriminella sammanhang o därför döms det kanske ut fel.. ungefär som "feminist", har ju också fått en negativ klang för många.

Farzan
2006-09-09, 11:03
Hur tror ni en arbetsgivare tolkar en arbetsansökan där man börjar med o skriva att man är en svensk patriot? Ses ordet som fint, charmigt, eller som fult med rasistiska kopplingar?

Vi kan säga såhär. Jag känner mig mer patriotisk gentemot Sverige än de flesta gör och i mina ögon har jag rätt sorts patriotism. Jag ser till att sverige ser bra ut i andra ögon. En del som kallar sig själva för svenska patrioter är människor som drar sveriges goda namn i smutsen så det har nu blivit förknippad med något dåligt. Bl.a. Racism eller anarkism. Hitler var en självnämnd patriot men om du frågar vilken tysk som helst idag kommer de inte hålla med. Bara för att man tror att man är en patriot behöver man nödvändigtvis inte vara det.

En riktig svensk patriot visar hans kärlek mot Sverige genom att vara en god människa och hjälpa andra människor i riket så gott som han bara kan. En sån människa behöver inte heller stoltsera med titeln "svensk patriot". Enligt mig så är de människor som vanligen kallar sig själva för svenska patrioter mindre patriotiska än andra för att de representerar sverige på fel sätt.
Fel sorts patriotism helt enkelt. Du kan älska sverige på ett rätt och ett fel sätt.

That's my two cents.

Dissector
2006-09-09, 11:45
De lär se det negativt, fast såklart beroende på vem arbetsgivaren är. Chefsredaktör för Den Svenske? Då är det nog inga problem.
Jag själv skulle nog också misstänka något sådant, trots att jag är den sista som tycker patriotism är något "fult", men bara av den anledningen att det är extremt vanligt att många extremister gömmer sig bakom ordet.
Då är det alltså inte patriotismen i sig man oroar sig över, utan det som kanske "medföljer" i ganska många fall.

Allan
2006-09-09, 12:04
Samt personer som jwzrd och grahn.

Nu vill vi nog ha en ytterligt bra förklaring här....


allan

scythe
2006-09-09, 12:05
Som Trance säger, det hade inte klingat lika illa om det inte var för att många som kallar sig patrioter är just främlingsfientliga.

Grahn
2006-09-09, 12:11
Samt personer som jwzrd och grahn.

Ursäkta?

Semiramis
2006-09-09, 12:19
Jag skulle tänka "detta är en merit hur" och lägga den i högen som vi inte tittar närmare på.

Baan
2006-09-09, 12:23
Jag skulle tänka "detta är en merit hur" och lägga den i högen som vi inte tittar närmare på.

Det är kanske långsökt, men folk kanske förknippar svensk patriotism med ärliga, laglydande människor som jobbat hårt osv. För den delen jobbar vi inte särskilt hårt jämfört med många andra västländer men den delen kan vi ju skippa ;)

L-Sami
2006-09-09, 12:33
Onödigt att skriva det ens i jobbansökan, om det inte är relevant för jobbet du söker. Det finns en risk att det kan tolkas som något negativt och därmed kan man förlora chansen till jobbet.

grisbil3n
2006-09-09, 12:38
Ja då skulle du uppfattas som en pantad småortsbo som inbillar sig att just han är lite mer svensk än alla andra.

Japp, en person som är lite rädd för att löpa linan ut bli nynazist.