handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt sedan 1997?


Control_61
2006-09-08, 13:24
Jag har köpt hem en bok om hockeyträning. Boken skrevs 1997 och är skriven av Peter Twist, som är fystränare för Vancouver Canucks.

Frågan är hur mycket ni tror har förändrats sedan 1997? Tror ni boken är för omodern för att följas och att forskningen gått framåt så mycket?

major Pectoralis
2006-09-08, 13:40
Jag har köpt hem en bok om hockeyträning. Boken skrevs 1997 och är skriven av Peter Twist, som är fystränare för Vancouver Canucks.

Frågan är hur mycket ni tror har förändrats sedan 1997? Tror ni boken är för omodern för att följas och att forskningen gått framåt så mycket?

Årtalet 1997 är det inget fel på. Amerikaner brukar vara bra på specialstyrkteträning för atleter.

Vad det gäller styrketräningsutvecklingen för idrottare har det inte hänt mycket sedan Sovjets fall.
Västvärlden är mest intresserad att forska om träning för pensionärer och sjuka, dvs. sådant som kan ge pengar :thefinger

Control_61
2006-09-08, 15:44
Gäller det även för träning vad gäller:Explosivuthållighet, Mjölksyretålighet, explosivitet, aerob, anaerob, snabbhets, rörlighets träning?

Fartman
2006-09-08, 15:52
Västvärlden är mest intresserad att forska om träning för pensionärer och sjuka, dvs. sådant som kan ge pengar :thefinger
Du tror inte idrott kan ge endel pengar? *rolleyes*

major Pectoralis
2006-09-08, 16:01
Gäller det även för träning vad gäller:Explosivuthållighet, Mjölksyretålighet, explosivitet, aerob, anaerob, snabbhets, rörlighets träning?

I princip, Ja.

grabben i skogen
2006-09-08, 16:02
Hur mycket finns det egentligen att diskutera om träning? Den boken duger nog alldeles bra.

major Pectoralis
2006-09-08, 16:03
Du tror inte idrott kan ge endel pengar? *rolleyes*

Idrott kan i sällsynta fall ge pengar till enastående atleter och tränare i "rätt sporter".

Vill man ha pengar för att ha råd att forska om styrketräning på elitidrottare är det en helt annan sak. De flesta undersökningar som görs idag görs på medelgoda studenter, som svarar på de flesta träningsstimulus.

Guddi
2006-09-08, 16:19
I princip, Ja.
Det stämmer inte. Det är först de 6-7 senaste åren som man på allvar har börjats forska om RSA (repeated sprint ability), dvs förmågan att kunna utföra sprints i maxfart flera gånger, med relativt lång vila emellan, utan att tappa fart. RSA gäller även för hockey då det är mycket av samma fenomen där, även om det nog behövs lite mer sprint uthållighet.

RSA är ett sorts mellanting till vanligt uthållighetsträning och sprinter träning. I det första så ska man hålla samma hastighet under lång tid och i det andra ska man springa så fort som möjligt under endast ett (ibland två) lopp på en hel dag. För att optimera RSA så måste man lägga upp träning just för att träna RSA.

När det gäller ren hypotrofi och styrkeökning så stämmer det dock bra att den mesta av forskningen utfördes av ryssarna under kalla kriget.

Jag skulle dock tro att du kan läsa boken med gott samvete, Control 61, då den säkert innehåller mycket som inte har ändrats och den ger dig antagligen också en bra grund som du kan använda dig av om du sen vill söka mer information.

z_bumbi
2006-09-08, 16:38
Vad gäller skaderisker så tror jag man ska tänka över övningsvalet/utförandet om boken är tio år gammal, det finns vissa ändringar som har införts idag för att försöka förhindra uppkomsten av skador som man kanske hittar i nyare böcker. Det förutsätter å andra sidan att dagens böcker är skrivna av någon som har uppdaterat sin egen kunskaper och inte litar på vad de fick lära sig i början på 70-talet vilket tyvärr kan vara fallet.

Control_61
2006-11-26, 22:10
Lite sent svar, men jaja ;)

Kan någon förklara mer exakt eller skicka en länk till vad RSA är?

Timme
2006-11-26, 22:42
Lite sent svar, men jaja ;)

Kan någon förklara mer exakt eller skicka en länk till vad RSA är?


Hej, jag ville bara säga att jag inte glömmer bort din hockey match!

Guddi
2006-11-27, 07:46
Lite sent svar, men jaja ;)

Kan någon förklara mer exakt eller skicka en länk till vad RSA är?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16336007&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Control_61
2006-11-27, 14:56
Hur tränar man RSA, någon som har en aning?

Guddi
2006-11-27, 19:04
Hur tränar man RSA, någon som har en aning?Kan svara dig att det inte finns någon som säkerligen vet det bästa sättet att träna RSA. Jag håller faktist på att skriva min C-uppsats inom just RSA och det finns väldigt sparsamt med information tillgänglig. För närvarande så finns det bara 9 st undersökningar som tittar på effekten av olika sorters träning på RSA.

VO2max är korrelerat men verkar bara vara vara aktuellt upp till en viss punkt. typ 55ml VO2/min/kg. Även musklernas förmåga att buffra slaggprodukterna vid anaerobt arbete spelar stor roll och detta är nog det man bör jobba mest på när man väl har börjat nära sig syreupptagningsförmågan som jag nämnde ovan. Ren styrketräning förbättre resultatet men antagligen bara genom att öka själva effekten vid ansträngningarna och det leder således till att man springer lite snabbare varje gång men förlusten i snabbhet som sker allt eftersom man gör flera sprinter förblir oförändrad.

Kreatin har visat sig ha god effekt i ett par undersökningar.

nutz
2006-11-28, 09:26
Guddi, vad pluggar du för något?

Guddi
2006-11-28, 11:50
Guddi, vad pluggar du för något?sjukgymnastik

Control_61
2006-11-28, 15:52
Rekomenderar du kreatin för ishockey?

Visserligen mellan 45sek-60sek byten.. men iaf?

Guddi
2006-11-28, 17:15
Rekomenderar du kreatin för ishockey?

Visserligen mellan 45sek-60sek byten.. men iaf?Från vad jag har läst om kreatin så skulle jag rekommendera det till alla som tränar utom möjligen långdistanslöpare. Det finns vad jag vet ingen specifik undersökning på creatin och prestation i hockey förutom en men där fick de bara creatin i 5 dagar. Det kommer att ge dig några extra kilo och samtidigt åka din muskeltillväxt på gymmet så varför inte använda det? Om du tycker att du blir sämre så är det ju bara att sluta.

sweet_sunny_south
2006-11-28, 23:16
sjukgymnastik

går du sista terminen eller? du kan ju en hel del.

Guddi
2006-12-01, 14:49
går du sista terminen eller? du kan ju en hel del.Om det vore så väl, Jag går termin 4, dvs har lite mer än ett år kvar.

Det mesta jag kan om träningsfysiologi, kost och olika träningsmetoder har jag lärt mig på egen hand. I sjukgymnastutbildningen så är det tyvärr så att man inte går igenom så mycket om det i grundutbildningen utan det blir mest anatomi, fysiologi, skador och en väldigt massa sjukdomar som drabbar äldre. Det är därför man ska hålla sig till OMT sjukgymnaster om man idrottar....eller då fanatiker som mig som läser in saker på egen hand :)

sweet_sunny_south
2006-12-01, 19:30
Om det vore så väl, Jag går termin 4, dvs har lite mer än ett år kvar.

Det mesta jag kan om träningsfysiologi, kost och olika träningsmetoder har jag lärt mig på egen hand. I sjukgymnastutbildningen så är det tyvärr så att man inte går igenom så mycket om det i grundutbildningen utan det blir mest anatomi, fysiologi, skador och en väldigt massa sjukdomar som drabbar äldre. Det är därför man ska hålla sig till OMT sjukgymnaster om man idrottar....eller då fanatiker som mig som läser in saker på egen hand :)

hehe ok. Jag går själv sjukgymnastprogrammet(nästan klar med termin 2). ja tycker att det e för lite om t.ex. styrketräning(vi hade en enda vecka).
men vart har du hittat all information? böcker, artiklar, nätet?

Guddi
2006-12-01, 23:05
Det där känner jag igen, vi hade en föreläsning på två timmar som handlade om styrketräning. Sen hade vi även någon föreläsning om allmän träningslära. Vi har en idrottsskadekurs i termin 6 men jag vågar inte lägga mitt hopp på att jag ska lära mig det jag behöver då så jag läser själv.

Jag prenumererar på alla journaler som handlar om fysiologi, sport medicin och sjukgymnastik som vi har tillgång till genom universitetet. Varje gång det kommer ett nytt nummer så läser jag igenom de flesta abstracten och sen läser jag hela artikeln om det är något som jag tycker verkar intressant. Det låter som mycket men det blir bara en ca 10-20 artiklar per vecka och man kan skumma igenom många introduktioner om man redan är insatt i området så det går fort.

Innan man börjar med det så måste man dock veta vilken information som redan finns och lära sig alla termer och för det finns det en bok som i stort sett fixar allt det när det gäller träningsfysiologi och även mycket på sport medicin.
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006

Jag har fler lästips än den som du gärna får om du vill. Bara att skicka ett PM. Men börja med Exercise Physiology, över 1000 sidor packat med fakta för 450 kr, helt fantasiskt! :thumbup:

sweet_sunny_south
2006-12-01, 23:51
Det där känner jag igen, vi hade en föreläsning på två timmar som handlade om styrketräning. Sen hade vi även någon föreläsning om allmän träningslära. Vi har en idrottsskadekurs i termin 6 men jag vågar inte lägga mitt hopp på att jag ska lära mig det jag behöver då så jag läser själv.

Jag prenumererar på alla journaler som handlar om fysiologi, sport medicin och sjukgymnastik som vi har tillgång till genom universitetet. Varje gång det kommer ett nytt nummer så läser jag igenom de flesta abstracten och sen läser jag hela artikeln om det är något som jag tycker verkar intressant. Det låter som mycket men det blir bara en ca 10-20 artiklar per vecka och man kan skumma igenom många introduktioner om man redan är insatt i området så det går fort.

Innan man börjar med det så måste man dock veta vilken information som redan finns och lära sig alla termer och för det finns det en bok som i stort sett fixar allt det när det gäller träningsfysiologi och även mycket på sport medicin.
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006

Jag har fler lästips än den som du gärna får om du vill. Bara att skicka ett PM. Men börja med Exercise Physiology, över 1000 sidor packat med fakta för 450 kr, helt fantasiskt! :thumbup:

okej! tackar för alla tipsen! har en del att ta igen nu i helgen så får se om det blir så mycket mer läsning utöver det.;) men sökte lite på boken o den verkar ju väldigt bra o sammanfattande!