handdator

Visa fullständig version : djup godkänd sl böj


Baha
2006-09-08, 07:38
http://www.kraftsport.nu/ovetraning

är böjensom ove kör där tillräckligt djupa för att få godkänd i en SL-tävling?

tänkt försöka lära in en ny böjteknik, alltid gått med arslet i botten förr, kanske för att se om det känns bättre för ryggen.

Lillgrabben
2006-09-08, 08:26
http://www.kraftsport.nu/ovetraning

är böjensom ove kör där tillräckligt djupa för att få godkänd i en SL-tävling?

tänkt försöka lära in en ny böjteknik, alltid gått med arslet i botten förr, kanske för att se om det känns bättre för ryggen.


Nej, inte i klippet överst på sidan du länkar till. Där fattas en del.



Djupet är inte alltid godkänt tävlingsdjup men oftast brukar jag när jag kör flera reps försöka att gå lite djupare för varje reps för att i sista lyftet komma ner till tävlingsdjup

Baha
2006-09-08, 08:33
borde läst innan.

är det vanligare att man kör så, lite grundare typ på träningen?

Lillgrabben
2006-09-08, 08:37
borde läst innan.

är det vanligare att man kör så, lite grundare typ på träningen?

Ja, det skulle jag vilja påstå det är. Alla tränar säkerligen inte så, men många gör det.

Många använder ngt grundare djup kombinerat med tunga vikter i perioder, exempelvis för att överkomma eventuell "platå" eller liknande.

-AG-
2006-09-08, 08:37
Nä, inget av de lyften är godkända. Titta på tävlingslyft om du vill se godkända tävlingslyft

http://www.powerlifting-ipf.com/videoclips.htm

-AG-
2006-09-08, 08:47
borde läst innan.

är det vanligare att man kör så, lite grundare typ på träningen?

Nu tävlar inte jag iof sig, men jag försöker att köra tävlingsgodkänt djup på träning. Jag har i vissa perioder lagt in grundare lyft, men det händer inte ofta numer då jag inte tycker att de överför nånting till vanlig djup böj. Många försöker nog att iaf hålla parallellt djup på träning, dvs just ovan godkänt djup.

stahlberg
2006-09-08, 10:39
Jag tycker grunden är att sikta på tävlingsdjup. Framförallt lyftare som har som problem att gå för grunt på tävling borde aldrig pruta på djupet. Lyftare som ALDRIG går för grunt på tävling, eller lyftare som är mycket rutinerade - som Ove Lehto - kan pruta periodvis.

Jag tycker dessa lyft är MÄRKBART grunda.

EN orsak till att han går för grunt här tror jag är att han tränar mycket tunga böj utan lindor. När han sätter på dräkt (alltså har dräkten uppe) och lindor ändras tekniken, och dessutom får man hjälp i starten - alltså det läge han inte tränar på filmen - av utrustningen.

Nitrometan
2006-09-08, 13:47
Precis. Stahlis har rätt.

Det har säkerligen med Oves erfarenhet att göra.

130kg finsk sisu
2006-09-08, 13:57
Kan svara i Oves ställe. Ove kör nuförtiden alla RAW-böjar med fullt djup. Gjorde bl.a 2x310kg häromdagen. Men eftersom han knän motsätter sig träning med lindor kör han med dräkten på höften och grundare för att komma upp i normala kilon. Men som sagt Ove är ju sån att han tänker inte så mycket på sin träning, utan tränar,äter och vilar. Och det har ju gett resulat genom åren...
(Och givetvis blev ju Ove en mycket bättre lyftare efter att han besökte PIGHOUSE i sommras. Han lyfte bl.a 237,5kg i lutande bänk!:hbang: )

Baha
2006-09-08, 17:27
behöver bara öka en 110 kg eller nåt sen e jag förbi han i snebänk!(kanske det inte räcker med ett besök i pighouse dock)

jag tyckte dom såg grunda ut därför jag undrade mest om man kunde gå såpass grunt och ändå få dom godkända.