handdator

Visa fullständig version : Vad är bäst?


zpliffen
2006-09-07, 22:38
Tja, enligt min kusin funkar det lika bra för att få volymen genom att köra på små vikter och väldigt långsamt och få riktig kontakt än att köra lite snabbt men ändå känna att det tar i muskeln fast med mycket mer tyngre vikter. Vi tar ett exempel på hantelcurl, vad är bättre? Att köra en 8a på 22 kilo lite halvsnabbt samt öka till 24 kilo nästa biceps pass på 8reps eller en 8a på 15 kiloshanteln så sakta som möjligt för att få så mycket kontakt som möjligt. och sedan öka till 16 kilo nästa pass? Ja ni som verkligen testat båda typerna av träning skriv :)

L-Sami
2006-09-07, 23:19
Jag tycker att jag har fått bättre form i musklerna när jag kör med kontakt träning. Det ska inte vara alltför lätt eller tungt, mellantungt är bäst tycker jag, explosivt och fokus på kontakten. Märker stor skillnad på bicepsen som har alltid varit en av de svaga muskelgrupperna, nu har jag fått hyfsat bra form i dem av kontakt träning.

Bolio
2006-09-07, 23:28
Detta har debatterats fem miljarder gånger och kommer att debatteras en miljard gånger till. Jag kan dock avsluta debatten för all evighet genom att säga följande:

Ni får bäst resultat av att lyfta så tunga vikter som möjligt med musklerna. Detta gör ni genom att lyfta tungt som fan och strikt. Kör ni hantelcurl på 30 kg-hantlarna när ni egentligen borde köra med 14 kg-hantlarna kommer ni inte att få stora biceps. Det är helt enkelt inte biceps som arbetar då, utan alla stödmuskler som kopplas in för att ni skall kunna frivända upp hanteln.

Det är dock tung belastning som bygger stora muskler. Det är en objektiv sanning. Detta gäller för alla som inte kurar på höga doser steroider.

Bolio
2006-09-07, 23:32
Seriöst. Låt säga att ni kör 3x8 på 50 kg i bänkpress nu. När ni kör 3x8 på 150 kg i bänkpress kommer ni att ha två stora jäkla bröstmuskler. Helt oavsett om ni har kört strikt eller inte. Det krävs helt två stora köttbitar för att lyfta 150 kg åtta gånger, och kroppen är så pass smart att den progressivt skaffar sig dessa stora köttklumpar allteftersom högre krav ställs på den. Evolution mina vänner.

Wennerberg
2006-09-08, 00:31
Seriöst. Låt säga att ni kör 3x8 på 50 kg i bänkpress nu. När ni kör 3x8 på 150 kg i bänkpress kommer ni att ha två stora jäkla bröstmuskler. Helt oavsett om ni har kört strikt eller inte. Det krävs helt två stora köttbitar för att lyfta 150 kg åtta gånger, och kroppen är så pass smart att den progressivt skaffar sig dessa stora köttklumpar allteftersom högre krav ställs på den. Evolution mina vänner.
:thumbup:

Cypher
2006-09-08, 05:26
:thumbup:

+1

Det absolut bästa jag läst här på länge!

Sniggel
2006-09-08, 07:50
+1

Det absolut bästa jag läst här på länge!
Tyckte också om Wennerbergs byggartumme :Virro

Nä men... what bolio said...

Arf Pingvin
2006-09-08, 08:32
Det krävs helt två stora köttbitar för att lyfta 150 kg åtta gånger, och kroppen är så pass smart att den progressivt skaffar sig dessa stora köttklumpar allteftersom högre krav ställs på den. Evolution mina vänner.

Jaha är det vad vi kallar evolution *rolleyes*

Jacksatan
2006-09-08, 08:35
Detta har debatterats fem miljarder gånger och kommer att debatteras en miljard gånger till. Jag kan dock avsluta debatten för all evighet genom att säga följande:

Ni får bäst resultat av att lyfta så tunga vikter som möjligt med musklerna. Detta gör ni genom att lyfta tungt som fan och strikt. Kör ni hantelcurl på 30 kg-hantlarna när ni egentligen borde köra med 14 kg-hantlarna kommer ni inte att få stora biceps. Det är helt enkelt inte biceps som arbetar då, utan alla stödmuskler som kopplas in för att ni skall kunna frivända upp hanteln.

Det är dock tung belastning som bygger stora muskler. Det är en objektiv sanning. Detta gäller för alla som inte kurar på höga doser steroider.

Kör explosivt. Kroppen är gjord för att lyfta snabbt, och inte att sakta koncentrera upp vikterna. Tungt o strikt, som Bolia säger.
De som kurar på höga doser steroider växer också bäst på tunga vikter, men håller inte ihop för det så därav är lättare träning vettigare där.

Bolio
2006-09-08, 11:29
Jaha är det vad vi kallar evolution *rolleyes*

Nej, det är ett resultat av evolutionen. *slap*

Bolio
2006-09-08, 11:29
Kör explosivt. Kroppen är gjord för att lyfta snabbt, och inte att sakta koncentrera upp vikterna. Tungt o strikt, som Bolia säger.
De som kurar på höga doser steroider växer också bäst på tunga vikter, men håller inte ihop för det så därav är lättare träning vettigare där.

:thumbup:

Timme
2006-09-08, 11:37
Seriöst. Låt säga att ni kör 3x8 på 50 kg i bänkpress nu. När ni kör 3x8 på 150 kg i bänkpress kommer ni att ha två stora jäkla bröstmuskler. Helt oavsett om ni har kört strikt eller inte. Det krävs helt två stora köttbitar för att lyfta 150 kg åtta gånger, och kroppen är så pass smart att den progressivt skaffar sig dessa stora köttklumpar allteftersom högre krav ställs på den. Evolution mina vänner.

:hbang:

Precis bolio! (Bolio, jag vet att du reppar på 200+ i ATG böjar, men vad markar du och vad bänkar du? Sedan så undrar jag, är du byggare eller Styrkelyftare?)

Richard85
2006-09-08, 12:14
I början av min styrketräning körde jag få reps..4-6, MAX-OT prinicpen ungefär och det var bra till en början men sedan stannade jag upp..Bytade till att köra mellan 6-15reps istället och har växt betydligt bättre av det, man har inte blivit lika stark men jag är ute efter volymen för tillfället så testa dig fram, vi reagerar olika..