handdator

Visa fullständig version : Aktietips för folket.


Fettecke
2006-09-07, 21:57
Tänkte starta en tråd där folk kan lägga in sina tips om aktier, vilka företag som kanske väntas generera vinst inom några dagar eller tvärtom.

Tips som ges i tråden följs upp på egen hand. investeringar kan generera förlust.

Kaboffastar
2006-09-07, 21:58
http://borssnack.di.se/DiseConf/login/login.aspx

??

Fettecke
2006-09-07, 22:00
tänkte tipsa om IDL B (Aktietorget), ganska bra företag att varva mellan, enligt historik och egna investeringar så är det ett bra företag att gå in med kapital vid väl valda datum.... just nu verkar det vara en lite större uppgång på G, har haft en ganska negativ kurva senaste veckan, men nu verkar det komma ikapp igen.

Fettecke
2006-09-07, 22:02
Samt att Net Insight tror iaf jag på ett tag framöver, har fått väldigt bra avtal med Telia nu i dagarna, samt har släppt en ny plattform dom är ganska ensam om ännu....

tossefar
2006-09-07, 22:03
Har du inte redan gjort flera trådar om samma sak?

christian
2006-09-07, 22:05
Kom och köp konserverad gröt!

Kaboffastar
2006-09-07, 22:05
Jag tror inte att Fettecka skulle ta tipps från NÅGON ärligt talat.

han vill bara stila med vilka klipp han gör, precis om i alla andra trådar angående precis samma ämne ^^ :)

Fettecke
2006-09-07, 22:09
Men herregud folket.... är inte samma ämne, hade jag stilat så hade jag väll skrivit att jag tjänat en miljon?

Nej, vad jag vill ha ut av denna tråd är lite tankar osv från folk som också sysslar med aktier eller liknande, investerings-tips som kanske är värd att titta närmare på?

ffs.

krilleh
2006-09-07, 22:10
Men herregud folket.... är inte samma ämne, hade jag stilat så hade jag väll skrivit att jag tjänat en miljon?

Nej, vad jag vill ha ut av denna tråd är lite tankar osv från folk som också sysslar med aktier eller liknande, investerings-tips som kanske är värd att titta närmare på?

ffs.


*bs* :D

tossefar
2006-09-07, 22:14
Problemet med dessa trådar är att när Plucke och truckföraren från Svenstavik har tipsen, så har tåget redan gått för länge sedan. Det fungerar inte att hoppa på aktien en dag för sent.

Fettecke
2006-09-07, 22:15
bara jag som tycker att folk är lite negativ nu på kvällskvisten?

Liten Men Fet
2006-09-07, 22:17
Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig ge någon som jag inte känner aktietips över nätet. Om det går åt skogen så kan någon bli arg, ledsen, fattig osv.
Även om jag var MYCKET kunnig skulle jag inte ta den risken.

Fettecke
2006-09-07, 22:18
Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig ge någon som jag inte känner aktietips över nätet. Om det går åt skogen så kan någon bli arg, ledsen, fattig osv.
Även om jag var MYCKET kunnig skulle jag inte ta den risken.
...
Tips som ges i tråden följs upp på egen hand. investeringar kan generera förlust.

folk kan ta vara på sig själv, det är ingen som tvingar någon, det går alltid att diskutera sig fram...

Liten Men Fet
2006-09-07, 22:19
Problemet med dessa trådar är att när Plucke och truckföraren från Svenstavik har tipsen, så har tåget redan gått för länge sedan. Det fungerar inte att hoppa på aktien en dag för sent.

Jo visst går det att rekommendera aktier som troligtvis kommer stiga över en längre period säg ett par månader.

Dock så tycker jag att varje individ måste skaffa sig grundläggande kunskaper om aktier, hur det fungerar, vad man bör tänka på, värdera riskerna osv innan man börjar snappa upp tips som kan vara från vem som helst på ett byggarforum.

Liten Men Fet
2006-09-07, 22:24
...


folk kan ta vara på sig själv, det är ingen som tvingar någon, det går alltid att diskutera sig fram...

Visst kan det vara så men många här är i den åldern då man är lättpåverkad och då kan de få överdrivna förhoppningar, det är bara min personliga inställning att Jag inte tänker ge några tips. Framförallt för att jag inte vet hur det utvecklar sig framöver och det kanske inte ens är en god ide att ge sig ut på aktiemarknaden som nybörjare just nu.

Vill man investera och man är total nybörjare så tycker jag man bör kontakta sin bank.
Men jag kanske är lite för feg.

Fettecke
2006-09-07, 22:28
jag är fullt på det du tycker och tänker ang. kunskap osv, men fortfarande.... allt är väll upp till var och en?, det finns nog några här på brädan som förhoppningsvis vill diskutera saker och ting kring detta.....(jag tex.)

Men ändå, ska vi säga åt "nybörjarna" att ignorera alla träningstips osv som strömmar in från resten av forumet, då de inte kan nog mkt att kunna urskilja vad som är rätt och fel? visst... det kanske är lite långdraget, men samma princip - det mynnar fortfarande ut i att var och en ansvarar för vad de läser och utför själv!

Fettecke
2006-09-07, 22:31
Visst kan det vara så men många här är i den åldern då man är lättpåverkad och då kan de få överdrivna förhoppningar, det är bara min personliga inställning att Jag inte tänker ge några tips. Framförallt för att jag inte vet hur det utvecklar sig framöver och det kanske inte ens är en god ide att ge sig ut på aktiemarknaden som nybörjare just nu.

Vill man investera och man är total nybörjare så tycker jag man bör kontakta sin bank.
Men jag kanske är lite för feg.
Det är som du säger att det är kanske inte den bästa tiden just nu, lite turbulent och vad jag hört "experterna säga", mellan 2 nergångar.... svenska börsen ska ner några procent till för att det skall blir jämnvikt igen...

Ang. nybörjarna som vill investera så är Banken det första som skall besökas ja. sen vet jag inte riktigt om aktier är det första investeringsalternativet heller, hade nog hellre siktat på Fonder först om man vore helt icke-vetande.... Men åter igen där, banken först och diskutera "varför och därför"...

Liten Men Fet
2006-09-07, 22:37
jag är fullt på det du tycker och tänker ang. kunskap osv, men fortfarande.... allt är väll upp till var och en?, det finns nog några här på brädan som förhoppningsvis vill diskutera saker och ting kring detta.....(jag tex.)

Men ändå, ska vi säga åt "nybörjarna" att ignorera alla träningstips osv som strömmar in från resten av forumet, då de inte kan nog mkt att kunna urskilja vad som är rätt och fel? visst... det kanske är lite långdraget, men samma princip - det mynnar fortfarande ut i att var och en ansvarar för vad de läser och utför själv!

Vi kunde ju ge nybörjarna tipset att skita i alla specialscheman och träningsmetoder som är framtagna av proffs och heter något flashigt?
Fast det gör vi ju redan.. ;)

Jag vill inte hindra dig eller andra kunniga att dela med er av era tips men ge gärna bäst före datum och andra förutsättningar.

Vad man kan säga generellt om aktiemarknaden i sverige är väl att många tror att det kommer ett ras eller en sättning snart eftersom det gått bra ett längre tag, USAs ekonomi mattas också av lite. Sen finns det andra som tror att det kommer gå som tåget i kanske 8-12 månader till. Oljepriset har gått ner en del och det brukar väl vara positivt för alla andra aktier än dom som är oljebolag.
Är jag ute och cyklar Fettecke?

Fettecke
2006-09-07, 22:46
Vi kunde ju ge nybörjarna tipset att skita i alla specialscheman och träningsmetoder som är framtagna av proffs och heter något flashigt?
Fast det gör vi ju redan.. ;)

Jag vill inte hindra dig eller andra kunniga att dela med er av era tips men ge gärna bäst före datum och andra förutsättningar.

Vad man kan säga generellt om aktiemarknaden i sverige är väl att många tror att det kommer ett ras eller en sättning snart eftersom det gått bra ett längre tag, USAs ekonomi mattas också av lite. Sen finns det andra som tror att det kommer gå som tåget i kanske 8-12 månader till. Oljepriset har gått ner en del och det brukar väl vara positivt för alla andra aktier än dom som är oljebolag.
Är jag ute och cyklar Fettecke?
Nejdå, jag tror inte du är ute och cyklar, visst... det finns ju div. olika teorier om hur framtiden kommer gå. personligen har jag ingen riktigt egne uppfattning om hur det kanske kommer att gå, har inte direkt tid eller vilja att verkligen sätta mig in i det.

Personligen så tror ju jag att det bara är bra att oljan sjunker mer och mer, oljepriset är ju lite beroende på hur resten av världen beteer sig... har inte direkt någon djupare teori om det hela

coxie
2006-09-07, 23:35
Postat i sådana här trådar förr och de tips som genererar vintser är följande:

1 BRY DIG INTE OM KÖPTIPS/KÖPRÅD/"KLIPP"-TIPS FRÅN SÅ KALLADE "EXPERTER", absolut inte saker du hör på forum. Tips angående programvaror, traders, literatur och annat är bra. Dock är det idiotiskt att köpa saker pga att en annan person säger att det är bra, folk gör allt för att hedga sina positioner.

2. skaffa dig en gedigen grund att stå på, finns otroliga mängder med bra litteratur som tar upp grundläggande begrepp och grundläggande strategier. Vill du ta ett eller några steg längre så finns det flera bra universitetskurser att läsa, vill du arbeta som trader så är en civilingejör+civilekonom ett bra mål att sikta på.

3. Skaffa dig en vettig bank att handla genom. Väg fördelar mot nackdelar ,priser, realtidskurser, tradingprogram, deklarationshjälp (inte kul att deklarera 100 000+ avräkningsnotor utan hjälp).

4. Använd inte pengar du inte kan avvara, pengar du är beredd att investera ska du inte behöva använda till vardagliga saker. Pajar bilen och behöver lagas är det dumt om du låst alla dina pengar i investeringar.

5. Skynda långsamt, det är inte lätt att tjäna pengar på börsen, absolut inte om du går in och vill göra stora och snabba klipp.

The_RobRoy
2006-09-08, 00:08
Postat i sådana här trådar förr och de tips som genererar vintser är följande:

1 BRY DIG INTE OM KÖPTIPS/KÖPRÅD/"KLIPP"-TIPS FRÅN SÅ KALLADE "EXPERTER", absolut inte saker du hör på forum. Tips angående programvaror, traders, literatur och annat är bra. Dock är det idiotiskt att köpa saker pga att en annan person säger att det är bra, folk gör allt för att hedga sina positioner.

2. skaffa dig en gedigen grund att stå på, finns otroliga mängder med bra litteratur som tar upp grundläggande begrepp och grundläggande strategier. Vill du ta ett eller några steg längre så finns det flera bra universitetskurser att läsa, vill du arbeta som trader så är en civilingejör+civilekonom ett bra mål att sikta på.

3. Skaffa dig en vettig bank att handla genom. Väg fördelar mot nackdelar ,priser, realtidskurser, tradingprogram, deklarationshjälp (inte kul att deklarera 100 000+ avräkningsnotor utan hjälp).

4. Använd inte pengar du inte kan avvara, pengar du är beredd att investera ska du inte behöva använda till vardagliga saker. Pajar bilen och behöver lagas är det dumt om du låst alla dina pengar i investeringar.

5. Skynda långsamt, det är inte lätt att tjäna pengar på börsen, absolut inte om du går in och vill göra stora och snabba klipp.

Tänkte försöka besvara några av dina punkter.

1. Det finns väldigt många på forum som skriker enbart för egen vinning, så kallad pump n' dump är inte ovanligt. Däremot, finns det ofta på det flesta forum, endel seriösa och ibland riktigt duktiga personer, som utför minst lika bra analyser av bolag som de som jobbar heltid med detta och sen delar det med sig av det gratis. Sånna personer (vilket inte är lätt att veta vilka de är) kan man heltklart lyssna på. Som vanligt på internet, gäller det att sålla ut den väsentliga informationen (Hitta aktiechattens Grub så att säga) ;)

2. Tror knappast de som har nämd utbildning oftast hamnar som traders, inte om du menar daytraders. Utbildningen du nämner är också något väldigt få klarar, Vi pratar om att läsa 180p + ~80p till.

3. Daytrading är enligt många studier visat vara överlag väldigt olönsamt över längre perioder. Väldigt få människor klarar att gå med vinst under en längre period som daytraders, man har oddsen emot sig, eftersom courtage äter upp lite utav vinsten helatiden.

4. - 5. Håller med.

coxie
2006-09-08, 07:14
Tänkte försöka besvara några av dina punkter.

1. Det finns väldigt många på forum som skriker enbart för egen vinning, så kallad pump n' dump är inte ovanligt. Däremot, finns det ofta på det flesta forum, endel seriösa och ibland riktigt duktiga personer, som utför minst lika bra analyser av bolag som de som jobbar heltid med detta och sen delar det med sig av det gratis. Sånna personer (vilket inte är lätt att veta vilka de är) kan man heltklart lyssna på. Som vanligt på internet, gäller det att sålla ut den väsentliga informationen (Hitta aktiechattens Grub så att säga) ;)

2. Tror knappast de som har nämd utbildning oftast hamnar som traders, inte om du menar daytraders. Utbildningen du nämner är också något väldigt få klarar, Vi pratar om att läsa 180p + ~80p till.

3. Daytrading är enligt många studier visat vara överlag väldigt olönsamt över längre perioder. Väldigt få människor klarar att gå med vinst under en längre period som daytraders, man har oddsen emot sig, eftersom courtage äter upp lite utav vinsten helatiden.

4. - 5. Håller med.

Visst du kan säkerligen hitta aktiemarknadens king grub, men påvägen dit hittar du många "experter" och folk som vill hedga sina positioner. Angående utbildning så är det faktiskt så att vill du jobba med trading på någon erkänd firma (tänk goldman sachs, Morgan Stanley och JP Morgan) så kommer du behöva minst civilingenjör. Har en god vän som nu i sommar hade praktik på Goldman i london och dem släpper aldrig in vanliga ekonomer som traders, man får inte den mattematikkompetens som krävs på en sådan utbildning. Men visst du behöver inte en sådan utbildning för att lyckas med din egen portfölj.

Lönsamheten i daytrading kan jag bara tala av egen erfarenhet och där går det bra för min del, jag har inga problem med att tjäna pengar på det. Självklart är det många som inte pallar för trycket, avviker från sin plan, börjar göra dumma saker pga att vinsten uteblir och genom det förlorar sitt kapital. Att courtage lätt äter upp vinsten är säkerligen sant om man inte omförhandlar sitt courtage. Det är självklart att den som omsätter 100 miljonerkr per dag får betydligt lägre avgifter än den som omsätter 200 000kr i veckan, men man måste förhandla ner dem. Generar själv runt 45 000kr courtage i månaden och har pga detta förhandlat fram väldigt låga courtage som gör att jag kan få en hygglig vinst på ett enda tick.

Fettecke
2006-09-08, 08:37
nu när vi ändå snackar courtage, vet att aktsiespar (småsparare) har lägst standard-courtage i jämnförelse med div. andra internetbanker...

när ni snackar lågt courtage, vad handlar det om för procent?

jag var fundersam på en sak till, vid varje avslut så äter ju som sagt courtaget upp en del av vinsten, hur håller sig courtaget till skatten?

The_RobRoy
2006-09-08, 10:20
nu när vi ändå snackar courtage, vet att aktsiespar (småsparare) har lägst standard-courtage i jämnförelse med div. andra internetbanker...

när ni snackar lågt courtage, vad handlar det om för procent?

jag var fundersam på en sak till, vid varje avslut så äter ju som sagt courtaget upp en del av vinsten, hur håller sig courtaget till skatten?

Du får dra av courtage från vinsten, de flesta mäklare gör detta automatiskt, du får alltså ett högre köppris och lägre säljpris än du egentligen hade.

coxie
2006-09-08, 14:47
Jag själv sitter på 0.015% courtage efter min senaste förhandling.

http://www.avanza.se/aza/kundservice/prislista.jsp?list=1&localnav=4

Där har du avanzas standardpriser. Courtage i sig är avdragsgillt.

"Avgift som tas ut av mäklare vid köp eller försäljning av värdepapper. Kostnaden får dras av vid kapitalvinstberäkningen både vad gäller anskaffningsutgiften respektive försäljningsintäkten."

Saxat från skatteverket.se

rQx
2006-09-08, 14:56
Obducat B kan ni som har lust kolla upp samma sak med
Net Insight B
24h
biosensor

kharon
2006-09-08, 16:33
köp typ ABB, håll i sisådär 100 år. :thumbup:

Fettecke
2006-09-08, 16:40
köp typ ABB, håll i sisådär 100 år. :thumbup:
varför just ABB?

Iaf, ang. courtaget, jag är inte direkt så insatt i hur Aktiespar håller reda på courtaget riktigt, det går ju att skapa ett K4 underlag, samma sak som på Avanzas hemsida (samma företag i princip), men iaf, är courtaget inräknat där eller måste man sitta och räkna det själv ?

coxie
2006-09-08, 19:47
varför just ABB?

Iaf, ang. courtaget, jag är inte direkt så insatt i hur Aktiespar håller reda på courtaget riktigt, det går ju att skapa ett K4 underlag, samma sak som på Avanzas hemsida (samma företag i princip), men iaf, är courtaget inräknat där eller måste man sitta och räkna det själv ?

Avanza löser iaf allt sådant, skulle gissa på att aktiespar gör samma sak.

kharon
2006-09-09, 08:06
varför just ABB?

Iaf, ang. courtaget, jag är inte direkt så insatt i hur Aktiespar håller reda på courtaget riktigt, det går ju att skapa ett K4 underlag, samma sak som på Avanzas hemsida (samma företag i princip), men iaf, är courtaget inräknat där eller måste man sitta och räkna det själv ?


Behöver inte vara ABB det var bara första jag kom på på omx-s listan, jag menar bara att personer som inte har tid, ork eller kunskap att sätta sig in i värdepappershandel ordentligt gör bäst i att köra en buy&hold-strategi, istället för att söka snabba klipp. Speciellt inte på ett internetforum. :Virro

coxie
2006-09-09, 09:57
då kan man likväl köpa fonder, mycket bättre än att köpa aktier utan att orka bry sig. Fonder är till för dem som inte vill spara aktivt i aktier, man betalar folk att göra det åt en.

kharon
2006-09-09, 10:46
då kan man likväl köpa fonder, mycket bättre än att köpa aktier utan att orka bry sig. Fonder är till för dem som inte vill spara aktivt i aktier, man betalar folk att göra det åt en.

Man kan, om man inte bryr sig. Fonder är till för att roffa åt sig pengar från folk som inte orkar bry sig.

Jag skall inte säga 9 av 10 ggr, men mer ofta än sällan om man skulle dra fram en lista över alla aktier på OMX och kasta 10 pilar och köpa de aktier som pilarna träffade så skulle man ha mer pengar den dag man ville lösa ut sina pengar över ett långsiktigt perspektiv.

Att välja en specifik fond som utklassar ett slumpat urval av aktier över en längre tid är mycket mycket liten och då räknar vi inte med alla skyhöga avgifter. En förvaltningsavgift på 1% varje år betyder att fonden måste gå upp 1% mer årligen än benchmark innan man ens ligger på breakeven. Lägger man till någon procent i märkningsavgift och inlösen så blir det ännu svårare.

Visst är det kanske enklare att bara köpa en fond, men sanningen är den att det inte är särskilt svårt att slå en fond. Kper man bara en aktie så har man inte särkskilt bra diversifiering, men köper man en fond så har man det inte bättre ställt heller om inte managern heter Buffet.
Modern portfoilo teori säger att det krävs 30-40 värdepapper för att nå maximal diversifiering vilket fonderna säkert erbjuder. Men det är inget som säger att en manager för en fond inte är en idiot eller inte gör misstag eller tappar sina skills eller byts ut eller dör eller slutar jobba o.s.v.

rQx
2006-09-09, 16:10
BENCHMARK OIL & GAS: BENCHMARK OIL & GAS AB (PUBL): OFFENTLIGGÖR FRAMGÅNGSRIK BORRNING I ORANGE COUNTY, TEXAS (NGNews)
2006-09-07 09:07

Benchmark Oil & Gas AB (publ) offentliggör idag framgångsrik borrning av källan Sun Fee No. 1-B i Orange County, Texas. Källan är den första av sex i bolagets pågående borrprogram i detta område. Källan borrades till ett djup av 1,790 meter och den har 15 produktiva sandlager innehållande olja. Bolagets Working Interest-andel uppgår till 100%. Den första analysen visar att den initiala produktionen från Sun Fee No. 1-B kan uppgå till 100 fat olja per dag.
Jan Lundqvist, verkställande direktör i Benchmark Oil & Gas AB (publ), säger i en kommentar: ?Vi arbetar nu med att färdigställa källan Sun Fee No. 1-B för produktion, vilket väntas ta cirka tre dagar. Borr-riggen kommer därefter att flyttas till källa nummer två i vårt nuvarande borrprogram i Orange County, Cora Granger No. 1. Källan kommer att borras till ett djup av 2,200 meter. Vår Working interest-andel i denna källa uppgår även här till 100%. Benchmark Oil & Gas AB (publ) har definierat fler än 20 borrplatser i Orange County, Texas och vi arbetar just nu med att förvärva lease rättigheter kring dessa.?

En del säker bluff men jag äger aktier där så man kan ju hoppas :P


EDIT: Nyheter från 24h också

2006-09-08 15:30
STOCKHOLM (Direkt) Lisbeth Gustafsson har köpt 15.000 B-
aktier i 24H Poker där hon är ledamot av styrelsen, enligt
Finansinspektionens insynslista.
Lisbeth Gustafsson hade innan köpet inte några aktier i
bolaget.

rQx
2006-09-09, 16:13
RÅVAROR: OLJEPRISET FALLER TILL 66 USD, VOLATILT I ALUMINIUM (Direkt)
2006-09-08 08:58


STOCKHOLM (Direkt) Oljepriset fortsatte att falla under
torsdagskvällen och fredagsmorgonen till 66:02 dollar per fat
efter att de amerikanska lagersiffrorna visade oväntat stora
reserver av bensin.