handdator

Visa fullständig version : Förväntningar..


michael
2003-01-18, 10:33
Jag är medveten om att det är något individuellt och beror mycket på omständigheterna men på ett ungefär hur mycket kan man räkna med att tappa på 8 veckor? Vad är ERA erfarenheter?

spinkoo
2003-01-18, 10:45
Jag gissar ;)

Vecka 1: 1-2 kilo vatten/glykos
vecka 2: lite mer av samma/lite fett
vecka 3-8: 0,5 kilo fett i veckan

:rolleyes:

EiseltUK
2003-01-27, 19:19
Det beror helt på vad man har för begynnelsevikt och vilket diet man går på. Om du går på en ketogen diet, dvs att du skär ned på kolhydraterna till max 30 gram per dag så tappar du 2-3 kg utan problem första veckan och då är det mesta vatten. Sedna kan du räkna med 2-3 kg per månad. Ju mindre fett du har desto svårare är det och de sista kilona kanske försvinner med 1 kg per månad.

Om du vill gå på en ketogen diet så ska du dra ned på alla kolhydrater och bara äta protein och fett. Man ska få i sig ordentligt med fett så man kan gå och smutta på olivoljan mellan måltiderna. Det funkar bara om man verkligen drar ned på kolhydraterna. Om man äter en massa fett och att misstag får i sig dolda kolhydrater så funkar det inte. Man kan alltså glömma halvfabrikat. Det är rena fisk- och köttbitar, lite sallad och mycket fettdressing (hemma gjord eftersom det finns socker i många färdiga). Testa en vecka och se hur det känns. De första 2-3 dagarna kan vara lite "tunga", men därefter har kroppen ställt in sig på att bränna fett och då känner man sig faktiskt piggare. Suget efter kolhydrater försvinner i stort sett helt eftersom man slipper blodsockersvängningar som kolhydrater orsakar.

Man kan gå på en ketogen diet hur länge som helst. Studier visar att det inte har någon negativ inverkan på blodfetterna, tvärtom så sänks de eftersom kroppen bränner upp allt fett som energi.

Du kan lägga in en äter dag någon gång, men jag rekommenderar att köra på i ca två veckor stenhårt för att verkligen komma igång. Därefter kan du ha en t ex en kväll i veckan då du får äta vad du vill.

Mvh
Henrik

emmzan
2003-01-27, 22:47
Originally posted by EiseltUK
Man kan gå på en ketogen diet hur länge som helst. Studier visar att det inte har någon negativ inverkan på blodfetterna, tvärtom så sänks de eftersom kroppen bränner upp allt fett som energi.
Henrik


Men hur är det med resten av kroppen då? Mår den verkligen bra av att försättas i sådant fingerat svälttillstånd längre perioder??

EiseltUK
2003-01-28, 00:04
Originally posted by emmzan

Men hur är det med resten av kroppen då? Mår den verkligen bra av att försättas i sådant fingerat svälttillstånd längre perioder??

Om man forsätter att äta färre kalorier än man förbrukar så tar man av att fettdepåerna. Om man äter lika eller mer än man förbrukar så tas energin från kostfettet och då står du kvar i vikt. Men så länge du äter lite kolhydrater så är fettet den primära energikällan dygnet runt. Om man går ned i vikt för fort så äter man för få kalorier och då kan man öka upp kolhydratintaget med ca 20 gram dagligen och se om viktnedgången avtar. Man kan också äta mer kalorier från fett.

Detta kan jämföras med "vanlig" kost då nästan all energi tas från kolhydrater och man ska vara jäkligt glad om man bränner fett under träningpasset eller under natten.

Mvh
Henrik

emmzan
2003-01-28, 23:18
Jag menade snarare om det inte finns några bieffekter av att stå på en sådan diet. Struntar helt i om det fungerar som deffmetod utan menar mer på hälsomässiga aspekter i längre perspektiv...

EiseltUK
2003-01-28, 23:29
Originally posted by emmzan
Jag menade snarare om det inte finns några bieffekter av att stå på en sådan diet. Struntar helt i om det fungerar som deffmetod utan menar mer på hälsomässiga aspekter i längre perspektiv...

Jag syftade på att det inte är något "svälttillstånd".

Det finns inga bieffekter förutom eventuella magproblem och trötthet under de första dagarna. En ketodiet påminner lite om "paleodiet" som också anses vara nyttigare än en kolhydratrik kost. På denna bra sida finns mycket information om paleodiet (http://www.staffanlindeberg.com).

Mycket forskningen tyder på att en kolhydratfattig kost är nyttigare än en kolhydratrik. Det är insulin som troligen är "boven i dramat".

Mvh
Henrik

Örjan
2003-01-29, 04:32
Stinker man inte något fruktansvärt också av en sådan diet?

Grahn
2003-01-29, 07:40
Bara om man anstränger sig hårt :)

Kör själv ngn form av lägre kolhydrats diet med stadig viktminskning, inte så extrem som keto dock.

m.athias
2003-01-29, 10:45
Nu tar vi det lite lungt här.

EiseltUK; Tycker det är lite oansvarigt att ge så "enkla" råd om Ketodiet. Det är ju mer kompliserat än så som du beskriver.

Det är dessutom lättare att dra på sig infektioner under Keto dieter.

Att "slänga" in ätar dagar då och då är ett måste. Men det skall vara schemalagt och inte slängas in hursom helst.

Det finns mycket nybörjare på detta forum så att "bara" säga att man skall käka fett och protein är väl kanske inte så lyckat.

Man måste uppnå ett tillstånd som kallas för Ketosis för att detta skall fungera.

Har själv ingen erfarenhet av Keto dieter men har läst endel.

För er som är intresserade råder jag er att prata med någon som verkligen kan det.

http://www.topshape.se/artiklar/ckd.html

Sverker
2003-01-29, 11:13
Originally posted by emmzan
Jag menade snarare om det inte finns några bieffekter av att stå på en sådan diet. Struntar helt i om det fungerar som deffmetod utan menar mer på hälsomässiga aspekter i längre perspektiv...


Människan har ju under årmiljonerna anpassats till perioder av överflöd följt av långa perioder av svält.
Att ta fett från överskottet och bilda ketonkroppar är en smart lösning. Ketonkropparna blir ju ett fantastiskt bränsle för hela kroppen och kommer in överallt t o m till hjärnan.

Jägarfolk som har tillgång till energi i form av kött och fisk bildar istället glukos från proteinet.

Båda fallen leder till större förluster av vätska och mineraler som givetvis måste ersättas.

Som diabetiker blir man lite " allergisk " mot keto-dieter eftersom man lärt sig undvika ketonkroppar men i det fallet är det höga blodsockret och förluster av glukos i urinen som leder till störd vätskebalans = kramper.