handdator

Visa fullständig version : Nybyggare


ContaBus
2006-09-06, 22:08
Ny här, håller på att snickra ihop ett gym hemma i ett gammalt garage/skjul som bara står tomt. Jag undrar lite ang det här med träning av samma muskelgrupp; hur många övningar ska/kan man köra per pass?
T.ex: 1, 2 eller 3/flera bicepsövn/pass?:thumbup:

muffe85
2006-09-06, 22:11
Ny här, håller på att snickra ihop ett gym hemma i ett gammalt garage/skjul som bara står tomt. Jag undrar lite ang det här med träning av samma muskelgrupp; hur många övningar ska/kan man köra per pass?
T.ex: 1, 2 eller 3/flera bicepsövn/pass?:thumbup:

som du säkert förstår finns det oääääändligt många varianter och åsikter. jag föreslår att du börjar med att läsa Z_numbis råd för nybörjare. Där finns många bra tips även för mer avancerade tränande.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

ContaBus
2006-09-06, 22:49
Tackar så mkt. En annan fråga: jag håller på att bygga en dragmaskin (typ en halv cablecross), när man kör latsdrag: är det viktigt att ha ett mothåll på ovansidan av låren?

Fatalist
2006-09-06, 22:50
Tackar så mkt. En annan fråga: jag håller på att bygga en dragmaskin (typ en halv cablecross), när man kör latsdrag: är det viktigt att ha ett mothåll på ovansidan av låren?

Du måste på nåt sätt förhindra att din kropp lyfts istället för vikterna ;)

ContaBus
2006-09-06, 22:54
Tackar igen. Verkar finnas trevligt folk här. Ska bli skönt att träna hemma, kan man ju titta in här snabbt o ställa en massa massa frågor...

Fjod0r
2006-09-07, 17:02
En cable cross är ju iofs bra till mycket. Men just latsdrag? är det inte bara bätre/enklare/billigare att spika upp ett chins-räcke (typ ett järnrör) ?

polaren
2006-09-07, 17:08
En cable cross är ju iofs bra till mycket. Men just latsdrag? är det inte bara bätre/enklare/billigare att spika upp ett chins-räcke (typ ett järnrör) ?

Alla är vi inte lättviktare, och en kabelhiss kan användas till att träna annat också.

Man kan bygga en kabelhiss ganska billigt :)

rolf
2006-09-07, 20:14
Om du är händig så glöm för allt i världen inte att bygga ett rejält powerrack för diverse övninger, samt en barr att köra dips i. :thumbup:

major Pectoralis
2006-09-08, 14:50
Ny här, håller på att snickra ihop ett gym hemma i ett gammalt garage/skjul som bara står tomt. Jag undrar lite ang det här med träning av samma muskelgrupp; hur många övningar ska/kan man köra per pass?
T.ex: 1, 2 eller 3/flera bicepsövn/pass?:thumbup:

Hur många övningar per muskelgrupp som är optimalt beror på, t.ex. vilka mål man har samt träningsbakgrund.

ContaBus
2006-09-14, 13:57
Om du är händig så glöm för allt i världen inte att bygga ett rejält powerrack för diverse övninger, samt en barr att köra dips i. :thumbup:[/QUOTE]
Givet, har ett förflutet som svetsare. Blir så sjukt mkt billigare att göra ställningar själv. Tackar än en gång för all hjälp.

z_bumbi
2006-09-14, 14:19
Vad gäller dragmaskiner med magasin vet jag inte om det blir så mycket billigare att göra själv, metall är ganska dyrt och begagnade hissar inte så svindyra. Kör man varianter där man lastar med viktskivor bör man kunna spara en slant däremot.

ContaBus
2006-09-14, 14:59
Vad gäller dragmaskiner med magasin vet jag inte om det blir så mycket billigare att göra själv, metall är ganska dyrt och begagnade hissar inte så svindyra. Kör man varianter där man lastar med viktskivor bör man kunna spara en slant däremot.
Bygger en där en "stor hantel" får agera viktmagasin. På så sätt kan man ju ta viktskivorna man använder till skivstången o hantlarna. Passar både int o skolvikter. Vad gäller mtrl till maskinen ligger det på en tusenlapp o då har jag köpt svarvade linhjul (dyra), så jag kan dra både uppifrån o nerifrån. Kan man svetsa lovar jag att blir billigt + att man kan göra viktmagasin som passar en själv.:thumbup:

Yes
2006-09-14, 15:18
Tackar så mkt. En annan fråga: jag håller på att bygga en dragmaskin (typ en halv cablecross), när man kör latsdrag: är det viktigt att ha ett mothåll på ovansidan av låren?
Om du vill göra det enkelt för dig kan du ju ta ett bälte som du spänner fast dig med i sitsen. :)

ContaBus
2006-09-14, 15:50
Om du vill göra det enkelt för dig kan du ju ta ett bälte som du spänner fast dig med i sitsen. :)
Aahhh fan vad nice o smidigt. Tackar tackar!!!:bow: