handdator

Visa fullständig version : Värk i armbågen


gleipner
2006-09-06, 21:29
Har i flera år haft problem med armbågarna, pga delvis utslitning av för tunga vikter och ev felaktigt utförande av bröst och triceps-övningar när man var grön. Använder alltid vulcan-skydd ( uppvärmande effekt som armbågs-skydd) numera i all styrketräning, inte bara bröst- triceps. Nu har iaf en värk dykt upp i vänstra armbågen, som uppkommer även under dagarna när man är sas är "vilande" från träning. Jag antar att svaret är att ta det lugnt med träning ett tag?

Kan Voltaren/diklofenak hjälpa även långsiktigt el bara kortsiktigt? *screwy*

NBT
2006-09-06, 22:21
Jag har också haft en del problem med ena armbågen, och det är ingen magi hur man fixar det - vila. Testade korta perioder med liniment och smärt/inflammationslindrade medel med det gick inget vidare... bättre att vila några veckor än att riskera kroniska skador.

Guddi
2006-09-06, 23:29
Kan Voltaren/diklofenak hjälpa även långsiktigt el bara kortsiktigt? *screwy*
NSAID bör aldrig vara en långsiktig lösning vid skador som inte beror på sjukdom. I längden har det mer nedbrytande än helande effekter på muskel & senskador.

https://www.mja.com.au/public/issues/183_07_031005/pao10246_fm.html

gleipner
2006-09-07, 14:18
Jag tackar så mkt för svaren, även om det som skrevs av er var det jag trodde.

Blir väl till att vila då.

gleipner
2006-09-13, 23:35
Kör nu en vecka träningsfritt och använder samtidigt Voltaren i salva-form. Började i måndags och jag märker inte direkt någon skillnad vad gäller värk i armbågen. Det står att man ska avbryta behandlingen efter en vecka, om det inte har blivit bättre ska man kontakta läkare. Eller sjukgymnast antar jag. Är träningssugen som attan nu..kommentarer någon?*screwy*
Tror en hel del på salvan annars då den smörjs in exakt där det gör ont/värker.

flenders
2006-09-14, 17:43
Jag har samma problem och det beror tyvärr inte på några fel i min träning - alltså finns det inget annat att göra än att vila. Kom igång nu i veckan efter att ha varit borta i två veckor. Det är sjukt trist men bestående skador är inte roligare.

z_bumbi
2006-09-14, 17:52
Om man går och kollar upp en skada så kanske det finns en lösning på problemet, armbågsmärtor kan t ex vara att senfäste och senan inte riktigt trivs med situationen och då kan det gå att fixa med viss specialträning.

flenders
2006-09-14, 17:58
Om man går och kollar upp en skada så kanske det finns en lösning på problemet, armbågsmärtor kan t ex vara att senfäste och senan inte riktigt trivs med situationen och då kan det gå att fixa med viss specialträning.

Sjukgymnast känns inte hardcore. :hbang: Blir det smärtsamt igen så kommer det nog på tal dock.

gleipner
2006-10-18, 18:51
Lite sent men...hur som helst så fick jag svaret av en läkare att det var en muskelinflammation, och att jag hade gjort helt rätt som hade vilat från träning och använt Voltaren, då den skrämde iväg inflammationen...har tränat ett tag nu...och nu har eländet kommit tillbaks...igen.

Blir väl till en ny Voltaren-kur samt vila då...suck. Vete tusan vad man ska göra annars..har droppat de tunga pressövningarna för bla bröst å kör mer pec-deck pullovers å kabeldrag...men det verkar inte heller hjälpa helt...har även skippat köra bicce-tricce helt... för att skona armbågarna..:cryout:

sweet_sunny_south
2006-10-18, 18:54
Lite sent men...hur som helst så fick jag svaret av en läkare att det var en muskelinflammation, och att jag hade gjort helt rätt som hade vilat från träning och använt Voltaren, då den skrämde iväg inflammationen...har tränat ett tag nu...och nu har eländet kommit tillbaks...igen.

Blir väl till en ny Voltaren-kur samt vila då...suck. Vete tusan vad man ska göra annars..har droppat de tunga pressövningarna för bla bröst å kör mer pec-deck pullovers å kabeldrag...men det verkar inte heller hjälpa helt...har även skippat köra bicce-tricce helt... för att skona armbågarna..:cryout:

har du inte gått till sjukgymnast? i så fall, varför??

gleipner
2006-10-18, 19:27
har du inte gått till sjukgymnast? i så fall, varför??


Gick till företagsläkaren..som var en sådan där irriterande självsäker typ som ställde diagnosen inflammation i armbågen el något fäste.. efter att jag fått böja armen i lite olika vinklar medans han höll emot med handen..sådana test de gör.
Kanske man ska uppsöka sjukgymnast då eller?

sweet_sunny_south
2006-10-18, 19:39
Gick till företagsläkaren..som var en sådan där irriterande självsäker typ som ställde diagnosen inflammation i armbågen el något fäste.. efter att jag fått böja armen i lite olika vinklar medans han höll emot med handen..sådana test de gör.
Kanske man ska uppsöka sjukgymnast då eller?

jag tycker lätt att du borde uppsöka sjukgymnast, ja. de har ju mkt större kunskap än läkare i att rehabilitera sig från skador.

gleipner
2006-10-18, 19:48
jag tycker lätt att du borde uppsöka sjukgymnast, ja. de har ju mkt större kunskap än läkare i att rehabilitera sig från skador.

Jo det är sant...iofs tror jag att det var en inflammation..och att jag vilade för kort innan jag började träna igen..så den kom tillbaks..men ska kanske kontakta sjukgymnasten.

sweet_sunny_south
2006-10-18, 21:55
Jo det är sant...iofs tror jag att det var en inflammation..och att jag vilade för kort innan jag började träna igen..så den kom tillbaks..men ska kanske kontakta sjukgymnasten.

det tycker ja.

gleipner
2006-11-01, 09:54
det tycker ja.

Har idag varit hos sjukgymnasten och han tror att det rör sig om en inflammation i tricepsfästet (det som går ner ända till armbågen nästan), el ev en slemsäck som är irriterad.

Och han rekommenderar 2 veckors total vila från all träning, samtidigt som jag ska stretcha triceps med den här övningen då man lägger handflatan mot ryggen samtidigt som armbågen pekar uppåt samtidigt som man med den icke skadade armen pressar handen mot andra armens armbåge.

Sedan blir det till att börja med uppvärmning c:a 7min på cykel innan själva styrkepasset (jag slarvar med det nu), och sedan köra med lätt belastning i ett par veckor*cry* *cry*

Han sade även att han tyckte det var konstigt att den förre läkaren ej hade ordinerat tex voltarentabletter, då de enligt honom är att föredra framför salvan, som inte tränger tillräckligt djupt ner i muskelfästena.

F-n vad jobbigt att ständigt ha problem..:furious: