handdator

Visa fullständig version : Trött på havregrynsgröt


Mattep
2003-01-18, 00:14
Hej alla!!!!!!!!!
Jag har börjat trött på den vanliga nästan obligatoriska havregröten till frukost. Har någon här något förslag på någon annan bra frukost som innehåller mycket näring":eating: :eating: :eating: :eating:

Nate
2003-01-18, 10:11
Jag brukar variera grötrecepten varje morgon så slipper man bli less.

1. Havregryn, kruskakli & russin + linfrön strödda över

2. Rågflingor, kruskakli & hallon (fyll botten på tallriken med frysta och micra, sedan häller du bara gröten över + linfrön

3. Rågflingor, kruskakli, kanel & äpple. Koka gröten med kanel i (MYCKET!), riv sedan på med linfrön och rivet äpple direkt över gröttallriken så det täcker gröten. Smakar som äppelpaj ungefär :)

Sen går det ju variera i det oändliga genom att blanda i diverse bär och frukt... fast provade jordgubbar i gröten i somras... var verkligen ingen hit...urk.

ToXY
2003-01-18, 11:00
Brukar mixa ihop... 5dl mjölk,2dl havregryn...2st ägg (1gula) 1banan.. gärna 1 hand hallon!!!:cheers:

Mattep
2003-01-19, 14:29
tack ska prova alla

Åse Columbus
2003-01-19, 14:35
Originally posted by ToXY
Brukar mixa ihop... 5dl mjölk,2dl havregryn...2st ägg (1gula) 1banan.. gärna 1 hand hallon!!!:cheers:

Blir inte GI värdet högt när man inte kokar havregrynen?

åc:confused:

emmzan
2003-01-19, 15:31
Åse: Jo men insulinresponsen blir i alla fall relativt låg.

Så himmla högt gi blir det ju inte heller, särskilt om man ser till att det är frukost.

/z_bumbi

Pudzianovski
2003-01-19, 15:36
Originally posted by emmzan
Åse: Jo men insulinresponsen blir i alla fall relativt låg.

Så himmla högt gi blir det ju inte heller, särskilt om man ser till att det är frukost.

/z_bumbi


men va? Bor ni ihop nu? :D :love:


/Langster

emmzan
2003-01-19, 15:44
Originally posted by Pudzianovski



men va? Bor ni ihop nu? :D :love:


/Langster

Pudde ? Langster ? Hm ?: Nej vi bor inte ihop han råkar bara vara på besök och orkar inte logga ur och in igen, slö djävel !
Vet inte ens om vi är ihop.. men sexlivet funkar bra ! :D

Åse Columbus
2003-01-19, 15:44
Har de gjort länge....

where have you been????

ÅC (mamma)

Pudzianovski
2003-01-19, 15:46
Originally posted by emmzan


Pudde ? Langster ? Hm ?: Nej vi bor inte ihop han råkar bara vara på besök och orkar inte logga ur och in igen, slö djävel !
Vet inte ens om vi är ihop.. men sexlivet funkar bra ! :D

sexlivet funkar bra här med. Även att jag får för tidig utlösning hela tiden.

/Spinkoo

The Dwag
2003-01-19, 15:53
Originally posted by Åse Columbus


Blir inte GI värdet högt när man inte kokar havregrynen?

åc:confused:

jao men 5dl Mjölk och 2st ägg (1gula) kommer dra ner på GI

spinkoo
2003-01-19, 16:03
Spinkoo nu blir jag nästan arg!! Alltid är du där och försöker ta äran för dem tidiga utlösningarna av mig. Alla vet att jag är snabbast, fråga pudde?!

Ps: Ikväll är Pudde min, glöm inte att det är söndag!

/MVH Langster

King Grub
2003-01-19, 16:16
Ät en 20 gram psylliumfrön till målet så kan du strunta i GI helt. Psylliumfrön sänker GI så i stort sett alla kolhydrater blir långsamma.

Lellan
2003-01-19, 17:22
Tror de mesta redan sagts, men kolla: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7125

Istället för havregryn kan du ju koka korngryn - gott, nyttigt och långsamt! :)

[euphoria]
2003-01-21, 00:43
var köper jag Psylliumfrön?

Lellan
2003-01-21, 07:41
Originally posted by [euphoria]
var köper jag Psylliumfrön?

I vanliga mataffärer, kolla hälsokosthyllan (eller där de säljer baljväxter). Har för mig att de svarta är dyrare (franska kanske de också kallas), jag brukar köpa bruna. Man kan även blanda dem i ett glas vatten och dricka till om man inte vill ha dem i maten (de smakar mindre då, de smakar som någon träffande beskrev "gammal nöt" - personligen har jag inget emot smaken men i en del mat ser det aptitligare ut utan frön). Fråga efter psyllumfrön eller loppfrön som de också kallas! :)

:eating: