handdator

Visa fullständig version : Snyggt laminatgolv?


mini
2006-09-06, 20:32
Har efter mycket om och men beslutat mig för att vara lat och strunta i klinkers i köket. Då valet då är mellan laminat eller plast föredrar jag det förra. Vill dock inte ha träpräglat. Vet att det finns fejk-klinkers i laminat. Någon med erfarenhet? Det finns också mindre plattor i laminat. Vet inte hur plastiga de är, någon?
Jag vill undvika att behöva få så mycket höjd på golvet. Jag har en dag på mig att lägga.

Empe
2006-09-06, 21:17
Har du väl inhandlat golv och burit in det i köket så tar det inte mer än någon timma att lägga beroende på hur stort köket är och om det behövs mycket modifieringar på golvet. Under tiden jag jobbade som golvläggare upplevde jag inte något golv som speciellt plastigt. Det du ska tänka på är att välja ett praktiskt golv, t.ex. inte något som måste slipas och oljas om varannat år. Heller inget som har fasade kanter som bildar "fina" springor mellan plattorna.

mini
2006-09-06, 21:33
Köket är litet. Plastigt kan det bli då det är, ja, plast? De jag har sett har varit sådär halvdanna. Ska kolla Pergos och Tarketts sortiment imorgon.
Tack för input.

Lillgrabben
2006-09-06, 22:17
Jag vet att det brukar rekommenderas att man helst inte ska ha laminatgolv i kök & hall. Detta då belastningen är ganska stor på materialet i dessa rum.

Om det jag skrev ovan stämmer till 100 % vet jag inte, det var ett par år sedan jag hörde infot. Dock låter det nog ganska vettigt?!

Lillgrabben
2006-09-06, 22:18
Fast de nya moderna golven är säkert alldeles tillräckligt bra om man går på en modell specifikt avsedd för kök / lite mera krävande miljö.

nikasp
2006-09-06, 22:20
Kolla på forbo.se och Marmoleum. Jävligt snyggt men mitt kök var för litet för att få snygg rut-effekt. Hoppas bilden kommer med. Golvet bygger lite och är väldigt tyst fast det upplevs som väldigt hårt.

http://www.forbo.se/framework/modulefiles/mod_image_table/213/simage/Picture%20060_360pixX360pix.jpg

mini
2006-09-06, 22:21
Jag är dessutom en liten och ganska lätt person. ;)
Det är en etta, så slitaget blir knappt som i ett villakök hos en småbarnsfamilj huserar. Det är framför micron det kan bli ett visst slitage.

mini
2006-09-06, 22:22
Kolla på forbo.se och Marmoleum. Jävligt snyggt men mitt kök var för litet för att få snygg rut-effekt. Hoppas bilden kommer med. Golvet bygger lite och är väldigt tyst fast det upplevs som väldigt hårt.

http://www.forbo.se/framework/modulefiles/mod_image_table/213/simage/Picture%20060_360pixX360pix.jpg
Mitt är också ganska litet, men man kan ju välja en färg. Tack. ska kika på det.

Cilia
2006-09-07, 09:37
JAg skulle välja linolium istället.
då får du ett naturmaterial.

Slimfit
2006-09-07, 09:49
Jag vet att det brukar rekommenderas att man helst inte ska ha laminatgolv i kök & hall. Detta då belastningen är ganska stor på materialet i dessa rum.

Om det jag skrev ovan stämmer till 100 % vet jag inte, det var ett par år sedan jag hörde infot. Dock låter det nog ganska vettigt?!

Tvärtom är väl de råd man brukar få, laminat håller för det högre slitaget som uppstår i kök och hall jämfört med te x sovrum och vardagsrum. Har själv laminat i köket och har inte ångrat det med tanke på vilka saker jag tappat där *rolleyes*
Nu finns det dessutom laminat med en "borstad" matt yta som inte alls är lika plastiga och blanka som föregångarna. Sen skulle jag råda dig till att satsa på kvalitet och inte snåla på ett golv du kommer att spendera mycket tid ståendes på.

mini
2006-09-07, 09:50
Marmoleum är linolium. Verkar enkelt och slitstarkt, och finns i flera färger. Ska åka förbi en handlare idag.
Det var ju skitdumt att jag började dra i min plastmatta precis vid tröskeln till vardagsrummet, där det syns mest. Blev impuls-sugen då jag såg en greppvänlig flik.

mini
2006-09-07, 09:51
Sen skulle jag råda dig till att satsa på kvalitet och inte snåla på ett golv du kommer att spendera mycket tid ståendes på.
Du känner inte mig va? :em:

Slimfit
2006-09-07, 10:16
Du känner inte mig va? :em:


HAHA, ok my bad ;)