handdator

Visa fullständig version : Debatten mellan Persson och Reinfeldt


Scratch89
2006-09-06, 20:28
Tittar ni?

Kaboffastar
2006-09-06, 20:29
Det är bara för att du är så jävla insnöad.

Kabuto
2006-09-06, 20:31
kanal osv? :P

Dumleman
2006-09-06, 20:31
Publiken är ju helt speedad :laugh:. Ja jag håller med, Persson har haft bättre dagar.

Fatalist
2006-09-06, 20:31
Helvete vad spö persson får nu. Den dumme pratar enbart om moderaternas politik (och har dessutom fel, sjukvården!! HAHAHA), och absolut inget om sin egen.

Varför?

Svaret är givet.

Daniel Mattusch
2006-09-06, 20:42
Tycker Reinfeldt är en betydligt sämre debattör än Persson. Tycker Persson har bättre svar till tal och sågar motståndarens politik snabbt och effektivt.

Däremot kommer jag nog rösta på något parti i alliansen till slut. Folkpartiet verkar vara något för mig.


Förövrigt tycker jag Reinfeldt disskuterar för skämtsamt(klankar ner på Persson som person) för att jag skall ta han seriöst(mer än jag gör).

sehnpaa
2006-09-06, 20:45
Reinfeldt krossar statsministern.

Sektmedlemmarna i publiken kan dra åt helvete. *skickar mail till tv4*

Scratch89
2006-09-06, 20:45
Anledningen till att Persson är en idiot är att han inte har haft något konkret förslag om hur han ska förbättra, utan han klagar endast ner på moderaternas och alliansens politik. Att han sedan inte förstår vad han pratar om gör ju honom inte till en större favorit heller...

Baan
2006-09-06, 20:45
Jag tror alliansen förlorar pga det där med folkpartiet, jäkla synd alltså.

Blir i alla fall en väldigt smidig men kass ursäkt vid en förlust. Jag kan inte tänka mig att nämnvärt många väljare alls inte röstar på alliansen bara för att några i alliansen varit fula fiskar. De som skräms bort blir väl dem osäkra väljarna man lika gärna ha förlorat ändå på att det regnade på vägen till vallokalen eller något sånt...

Allan
2006-09-06, 20:47
"...klagar endast ner..." ??????


allan

Bolio
2006-09-06, 20:49
Byt ut "ner" mot "på", språkordningsvakt.

Kaboffastar
2006-09-06, 20:50
Byt ut "ner" mot "på", språkordningsvakt.

Vad tycker du om debatten bolio =) ( om du tittar dvs ).

Bolio
2006-09-06, 20:51
Vad tycker du om debatten bolio =) ( om du tittar dvs ).

Tittar tyvärr inte. :(

Baan
2006-09-06, 20:51
Vad tycker du om debatten bolio =) ( om du tittar dvs ).

Den största behållningen var absolut en arabbrud (ok fördomsfullt gissande men jag är rätt säker på det) med schysst hylla i publiken...

Bolio
2006-09-06, 20:52
Jag skall genast börja titta. Politik är livsviktigt.

Scratch89
2006-09-06, 20:58
Jag skall genast börja titta. Politik är livsviktigt.
Fin edit där. ;)

Bolio
2006-09-06, 21:01
Fin edit där. ;)

:em:

mela
2006-09-06, 21:16
Intressant debatt. Reinfeldt är GRYM! :love:

Stenberg
2006-09-06, 21:18
Intressant debatt. Reinfeldt är GRYM! :love:

+1

aliquis
2006-09-06, 21:19
Går det att se i efterhand?

Scratch89
2006-09-06, 21:22
Går det att se i efterhand?
Kolla tv4.se, borde nog ligga nåt där.

RJ84
2006-09-06, 21:33
Tycker helt klart Reinfeldt tog hem det, Persson har en förmåga att "slingra" sig kring ämnet och istället bara kritisera och klanka ner...

Varför inte fullfölja sin (s) riktlinje för valkampanjen och döpa om den till "opration smutskastning"

jag röstar blått:thumbup:

Baan
2006-09-06, 21:34
Tycker helt klart Reinfeldt tog hem det, Persson har en förmåga att "slingra" sig kring ämnet och istället bara kritisera och klanka ner...

Varför inte fullfölja sin (s) riktlinje för valkampanjen och döpa om den till "opration smutskastning"

jag röstar blått:thumbup:

Ta och kolla på en riksdagssändning någon gång, dom brukar visas i SVT, så kan vi diskutera smutskastning, båda sidorna är ganska bra på det minst sagt.

RJ84
2006-09-06, 21:37
Nu var det kvällens debatt det gällde dock, men visst är det så.

PowPow
2006-09-06, 22:34
En intressant observation är hur offentliga personer i högerallianser påpekar att de är betydligt bättre förbereda för ett makthavande än deras motståndare - att -vänsteralliansen- skulle sakna erfarenhet och en hållbar plan för regera tillsammans. Förstår inte hur man får ihop det.

Gällande debatten, så tycker jag att Reinfeldt är obehaglig, men sen är jag å andra sidan inte moderat. Det var i alla fall en relativt nyanserad och livfull debatt, som hölls på en enligt mig respektabel nivå.

pragmatist
2006-09-06, 23:45
En intressant observation är hur offentliga personer i högerallianser påpekar att de är betydligt bättre förbereda för ett makthavande än deras motståndare - att -vänsteralliansen- skulle sakna erfarenhet och en hållbar plan för regera tillsammans. Förstår inte hur man får ihop det.

Gällande debatten, så tycker jag att Reinfeldt är obehaglig, men sen är jag å andra sidan inte moderat. Det var i alla fall en relativt nyanserad och livfull debatt, som hölls på en enligt mig respektabel nivå.

Det som avses är nog att alliansen menar att de snackat ihop sig innan valet och väljarna vet vad de får om de röstar på ett alliansparti, medan regeringssidan inte är lika samordnad utan det blir en förhandlingsfråga efter valet hur regeringen kommer se ut och vilken politik som kommer föras. På det sättet är alliansen bättre förberedda. Röstar man på socialdemokraterna så vet man egentligen bara att vänstern och miljöpartiet kommer utöva en hel del inflytande, men inte hur mycket. Vänstern har ju till exempel föreslagit 200,000 nya jobb i offentlig sektor vilket Persson totalsågat, etc.

Vitsen med att snacka ihop sig innan är uppenbar, nämligen att stärka intrycket att man är redo att regera tillsammans. Splittring har ju alltid varit de borgerligas Achilleshäl. Priset för detta blir dock att det är oklart varför man ska rösta på det ena allianspartiet snarare än det andra, politiken är ju klar på förhand i alla fall.

Baha
2006-09-07, 04:29
ja, oavsett vilken sida som vinner, inte fan vet man vad man får iaf, dom är ju långt ifrån överens som jag ser det.

Ninjasmurf
2006-09-07, 05:03
Vitsen med att snacka ihop sig innan är uppenbar, nämligen att stärka intrycket att man är redo att regera tillsammans. Splittring har ju alltid varit de borgerligas Achilleshäl. Priset för detta blir dock att det är oklart varför man ska rösta på det ena allianspartiet snarare än det andra, politiken är ju klar på förhand i alla fall.

Finns ju en klar nackdel med att snacka ihop sig (för mycket) och ha ett mer likriktat valmanifest, om det sen efter valdagen visar sig att det inte går att skapa en regiering för alliansens partier (tex) inte fick den mängd röster som krävs.

Bronkitkorv
2006-09-07, 05:42
Tittar tyvärr inte. :(
Du ska titta på det dä NU, det är din plikt som svensk medborgare bla bla bla...

Till och med jag såg det där och tyckte Persson ägde Reinfelt med sin fråga hur Reinfelt ska få fram nya jobb genom att försämra alla trygghetsförsäkringar..

130kg finsk sisu
2006-09-07, 05:57
Persson är bättre debattör än Reinfeldt, på det sättet att han är mer folklig. Men Persson hade inte ett enda sak argument, utan klankade bara ned på M politik.
Håller även med att bruden på sosse sidan var jävligt snygg. Så kanske den svenska mångkulturen är nåt för mej...*popcorn* :hbang: :bow:

Grahn
2006-09-07, 07:32
Missade debatten, men något att ha i åtanke vid alla politiska debatter är hur det påverkar situationen vilka som är i oposition och vilka som är sittande. De två har helt olika förutsättningar, det blir inte naturligt att tilltala de som vill ha förändring när du inte kan vara radikal och föreslå förändring iom att du står för det som det är nu och varit nyligen.

Något lättare att spela attack än försvar.

Scratch89
2006-09-07, 10:19
Något lättare att spela attack än försvar.
Sant, men man kan ändå försvara sig bra, tycker jag. Dock kan inte Persson det. Han kan bara klaga på hur Alliansens politik skulle förstöra.

petersson
2006-09-07, 10:28
Sant, men man kan ändå försvara sig bra, tycker jag. Dock kan inte Persson det. Han kan bara klaga på hur Alliansens politik skulle förstöra.

Såhär tolkar jag det. Persson vet att deras politik fungerar bra och att det går bra för Sverige. Röstar man S vet man vad man får men röstar man höger går det åt skogen och det är vad han vill upplysa folk om.

Action
2006-09-07, 10:35
Såhär tolkar jag det. Persson vet att deras politik fungerar bra och att det går bra för Sverige. Röstar man S vet man vad man får men röstar man höger går det åt skogen och det är vad han vill upplysa folk om.

Jag tycker att det är ett hån mot alla som står utanför och lever enbart på bidrag att påstå att det går bra för Sverige... Och dett mitt under en högkonjunktur..

aitamaa
2006-09-07, 10:42
Jag tycker att det är ett hån mot alla som står utanför och lever enbart på bidrag att påstå att det går bra för Sverige... Och dett mitt under en högkonjunktur..

Tycker man ska vara glad om man får bidrag. Jag lever efter tron att vill man ha jobb får man det.

Bolio
2006-09-07, 10:44
Tycker man ska vara glad om man får bidrag. Jag lever efter tron att vill man ha jobb får man det.

Då har du helt enkelt fel.

aitamaa
2006-09-07, 10:51
Då har du helt enkelt fel.

Okey kanske lite lätt att säga så.. Men nått jävla jobb borde man kunna få? mcd, städare, timvikarie ja va som helst?

jwzrd
2006-09-07, 10:54
Klart det finns jobb och det finns jobb dom allra flesta kan ta. Alla vill däremot inte flippa burgare, bära prylar eller liknande. Det är ett val man gör själv MEN ingen ska inbilla mig att det beror på att det t ex beror på att man inte tjänar på att jobba. Bidraget är inte ditt om du inte behöver det för att du kan jobba. Det är ett rån från andra som behöver det och man är en stor skit om man gör så.

Bolio
2006-09-07, 10:55
Okey kanske lite lätt att säga så.. Men nått jävla jobb borde man kunna få? mcd, städare, timvikarie ja va som helst?

Inte alltid, men det är inte ens relevant. En utbildad ingenjör skall inte behöva arbeta på McDonald's. Att han idag måste göra det beror helt på att det kostar otroligt mycket för ett företag att anställa honom, och därför så anställs inte alla ingenjörer.

Ju mer höger, desto fler jobb. Helt enkelt av den anledningen att ju enklare det blir att anställa människor, desto fler människor är det som anställs.

jwzrd
2006-09-07, 10:57
Inte alltid, men det är inte ens relevant. En utbildad ingenjör skall inte behöva arbeta på McDonald's. Att han idag måste göra det beror helt på att det kostar otroligt mycket för ett företag att anställa honom, och därför så anställs inte alla ingenjörer.

Ju mer höger, desto fler jobb. Helt enkelt av den anledningen att ju enklare det blir att anställa människor, desto fler människor är det som anställs.

Vadå ska inte behöva? En civilingengör ska tammefan inte behöva gå hemma och ta bidrag heller för att han eller hon inte har the cojones att ge järnet för att skaffa ett jobb. "Ska behöva" är ett moraliserande resonemang din lilla ressentimentspojke.

Bolio
2006-09-07, 10:59
Vadå ska inte behöva? En civilingengör ska tammefan inte behöva gå hemma och ta bidrag heller för att han eller hon inte har the cojones att ge järnet för att skaffa ett jobb. "Ska behöva" är ett moraliserande resonemang din lilla ressentimentspojke.

Nej, det är varken ett moraliserande resonemang eller ressentiment. Jag minns för övrigt inte att jag har skrivit att han hellre skall leva på bidrag än att arbeta som städare. Du kanske kan påminna mig? Tjockis.

jwzrd
2006-09-07, 11:00
Nej, det är varken ett moraliserande resonemang eller ressentiment. Jag minns för övrigt inte att jag har skrivit att han hellre skall leva på bidrag än att arbeta som städare. Du kanske kan påminna mig? Tjockis.

Då återstår att leva på kusinernas pengar eller jobba svart. Skrev.

petersson
2006-09-07, 11:00
Inte alltid, men det är inte ens relevant. En utbildad ingenjör skall inte behöva arbeta på McDonald's. Att han idag måste göra det beror helt på att det kostar otroligt mycket för ett företag att anställa honom, och därför så anställs inte alla ingenjörer.


ÄR det så? Det är inte så att för många nötter utbildar sig till ingenjörer nuförtiden?

Bolio
2006-09-07, 11:01
Då återstår att leva på kusinernas pengar eller jobba svart. Skrev.

Du är så totalknäckt att jag vill krama dig bara för att du skall slippa vara ledsen. :love:

Bolio
2006-09-07, 11:02
ÄR det så? Det är inte så att för många nötter utbildar sig till ingenjörer nuförtiden?

Nix.

jwzrd
2006-09-07, 11:02
ÄR det så? Det är inte så att för många nötter utbildar sig till ingenjörer nuförtiden?

Så är det också. Lägre kunskapskrav för att komma ut på andra sidan som färdig civilingengör har skapat en kompetensinflation som även sållar bort dem som är kompetenta.

jwzrd
2006-09-07, 11:03
Du är så totalknäckt att jag vill krama dig bara för att du skall slippa vara ledsen. :love:

Nej jag har ett jobb.

Bolio
2006-09-07, 11:03
Jag kräver en offentlig ursäkt från jwzrd.

jwzrd
2006-09-07, 11:04
Jag kräver en offentlig ursäkt från jwzrd.

Repeat after me: Do you want fries with that?

Bolio
2006-09-07, 11:04
Så är det också. Lägre kunskapskrav för att komma ut på andra sidan som färdig civilingengör har skapat en kompetensinflation som även sållar bort dem som är kompetenta.

... Vilket inte alls betyder detsamma som att det finns för många ingenjörer och att ingenjörer av den anledningen inte kan få jobb. Jobb skapas storhuvve.

Bolio
2006-09-07, 11:05
Repeat after me: Do you want fries with that?

Jag har bättre jobb än vad du har. :)

jwzrd
2006-09-07, 11:06
Jag har bättre jobb än vad du har. :)

Men mitt jobb finns på riktigt. Skrev :)

Bolio
2006-09-07, 11:06
Men mitt jobb finns på riktigt. Skrev :)

Och det gör inte mitt?

jwzrd
2006-09-07, 11:08
Och det gör inte mitt?

Jag kräver en ursäkt för ditt påstående!

OggeP
2006-09-07, 11:08
Glöm inte att det faktiskt behövs en viss del arbetslösa i samhället för att få flexibilitet på arbetsmarknaden. Dock så är den delen rätt liten.

Bolio
2006-09-07, 11:09
Jag kräver en ursäkt för ditt påstående!

Men seriöst, vad menar du. Jag blir förvirrad nu. Påstår du att jag inte har ett jobb eller att jag har ett annat jobb än det jag påstått? Du får förklara dina påhopp nu.

jwzrd
2006-09-07, 11:11
Men seriöst, vad menar du. Jag blir förvirrad nu. Påstår du att jag inte har ett jobb eller att jag har ett annat jobb än det jag påstått? Du får förklara dina påhopp nu.

Jag påstår att mitt jobb är bättre än ditt!

Bolio
2006-09-07, 11:13
Ok.

aitamaa
2006-09-07, 11:45
Jag påstår att mitt jobb är bättre än ditt!

Vem är du att avgöra det? Hur är ett jobb bra? och hur är det rent utav bättre än ett annat?

Lön / arbetsmiljö?

jwzrd
2006-09-07, 12:08
Vem är du att avgöra det? Hur är ett jobb bra? och hur är det rent utav bättre än ett annat?

Lön / arbetsmiljö?

Men vad är det med er? Jag är kanske inte 100.0% seriös?

Trance
2006-09-07, 12:12
Så är det också. Lägre kunskapskrav för att komma ut på andra sidan som färdig civilingengör har skapat en kompetensinflation som även sållar bort dem som är kompetenta.

Tack vare socialdemokraternas mål? Detta vill ju då folkpartiet stoppa. ;)

Noodles
2006-09-07, 12:13
... Vilket inte alls betyder detsamma som att det finns för många ingenjörer och att ingenjörer av den anledningen inte kan få jobb. Jobb skapas storhuvve.

Klart att det blir lättare att anställa med lägre sociala avgifter men du kan inte på fullt allvar säga att alla ingenjörer får jobb om vi får en borgerlig regering. Tror du att skatterna är det enda som hindrar dem från att anställa?

Precis som någon sagt finns det en naturlig arbetslöshet på ca 2 % pga att folk är mellan jobb.

Jag är själv ingenjör och är övertygad om att det finns för många ingenjörer. Alldeles för många väljer ingenjörsutbildningar för att det är ett säkert kort. Myten om ingenjören som kan välja och vraka bland jobb lever också kvar sedan 90-talet. Jag har haft många sk "skitjobb" trots mina högskolepoäng och anser inte att jag ska vara utesluten från att flippa hamburgare.

Ska du äta här eller ta med?

Edit: Jag tycker förresten att regeringens politik med att utöka högskoleplatserna in absurdum är helt fel.

jwzrd
2006-09-07, 12:14
Tack vare socialdemokraternas mål? Detta vill ju då folkpartiet stoppa. ;)

Du behöver ingen ;) efter, jag är inte någon Sousse-fanboi. Jag är helt med på att utbildningar är till för att utbilda och inte för att betala för party.

Noodles
2006-09-07, 12:23
Jag är helt med på att utbildningar är till för att utbilda och inte för att betala för party.

Nu är inte jag själv sen att klaga på akademiker men du verkar ha en bild av att alla studenter idag är stekare som festar upp hela studiemedlet. Förr när vi inte hade lika många högskoleplatser (och inte samma överskott av akdemiker) fanns det säkert värre festprissar. Den tidens studiemedelssystem var betydligt generösare och tillät övervintrare.

jwzrd
2006-09-07, 12:26
Nu är inte jag själv sen att klaga på akademiker men du verkar ha en bild av att alla studenter idag är stekare som festar upp hela studiemedlet. Förr när vi inte hade lika många högskoleplatser (och inte samma överskott av akdemiker) fanns det säkert värre festprissar. Den tidens studiemedelssystem var betydligt generösare och tillät övervintrare.

Det jag menar är att högskolan nu känns mer som gymnasiet i 5 år till. Gymnasiet är, med några kurser/program i undantag, bajslåg nivå, därför får man typ aldrig jobb med det som kompetensgrund.

Noodles
2006-09-07, 12:30
Det jag menar är att högskolan nu känns mer som gymnasiet i 5 år till. Gymnasiet är, med några kurser/program i undantag, bajslåg nivå, därför får man typ aldrig jobb med det som kompetensgrund.

Det håller jag med om. Det betyder dock inte att alla studenter idag festar bort sin studietid. Jag vill fortfarande tro att majoriteten faktiskt studerar när de är på högskolan.

jwzrd
2006-09-07, 12:31
Det håller jag med om. Det betyder dock inte att alla studenter idag festar bort sin studietid. Jag vill fortfarande tro att majoriteten faktiskt studerar när de är på högskolan.

Det är inte vad jag påstår heller.

Cilia
2006-09-07, 12:37
Glöm inte att det faktiskt behövs en viss del arbetslösa i samhället för att få flexibilitet på arbetsmarknaden. Dock så är den delen rätt liten.
sant men inte bara därför.
Det har också en konjunkturhämmande effekt som man vill ha. Vid för låg arbetslöshet så skenar lönerna iväg och drar iväg inflationen.

Det var länge sedan jag jobbade konkret med dom frågorna så jag har glömt bort detaljerna men jag tror att man brukar räkna att vid 2 % så har man ingen arbetslöshet vilket är det du pratar om. Sossarna har väl som mål att ha en arbetslöshet på 4 %?

Sen finns ju frågan om vilka som är arbetslösa och hur länge och varför etc.

Såg inte debatten eftersom jag jobbade och sen var på typ galej. Men jag förstår inte hur man kan kalla Persson för idiot. Jag har full förståelse för att man inte sympatiserar med hans politik men någon idiot är han inte och han är trots allt en kompetent och skicklig politiker.

Scratch89
2006-09-07, 13:30
Men jag förstår inte hur man kan kalla Persson för idiot. Jag har full förståelse för att man inte sympatiserar med hans politik men någon idiot är han inte och han är trots allt en kompetent och skicklig politiker.
Anledningen till jag tycker han är en idiot är att han blundar för alla problem, och faktiskte inte har någon politik man kan sympatisera med. Därför så klagar han bara på andra.

Grahn
2006-09-07, 13:33
Anledningen till jag tycker han är en idiot är att han blundar för alla problem, och faktiskte inte har någon politik man kan sympatisera med. Därför så klagar han bara på andra.

Det är ju iofs din egen åsikt, ingen har ett facit i politik.

Scratch89
2006-09-07, 13:34
Det är ju iofs din egen åsikt, ingen har ett facit i politik.
Har inte politik med ens åsikter att göra? ;)

aitamaa
2006-09-07, 13:35
Det är ju iofs din egen åsikt, ingen har ett facit i politik.

just det, och dessutom en dålig åsikt.
Och det är min åsikt att hans åsikt är dålig.

Grahn
2006-09-07, 13:38
Har inte politik med ens åsikter att göra? ;)

Du pratar inte som om du bara delger din egen personliga åsikt. Jag tycker X är en idiot är en åsikt, X är en idiot är inte riktigt samma sak.
Ej heller talar du om att du inte kan sympatisera med hans politik, du använder ordet man vilket implicerar alla eller iaf en majoritet.

Petigt men viktigt, tycker iaf jag.

jwzrd
2006-09-07, 14:05
Anledningen till jag tycker han är en idiot är att han blundar för alla problem, och faktiskte inte har någon politik man kan sympatisera med. Därför så klagar han bara på andra.

Det finns en intressant sak här som du bör fundera över:

Bara för att laget du hejar på Har något så betyder inte det att det är Bra. Bara för att det andra laget inte specifikt matchar just ditt lags erbjudande på deras villkor, så betyder inte det att summan inte är lika bra eller bättre. Du borde fundera mycket mer på vad som som är en lansering av sig själv/sitt parti och vad som är konkreta och realistiska förslag. Sluta vara en sån förbannad fanboi också!

Daijmen
2006-09-07, 14:39
Rösta blått!

Boven
2006-09-07, 14:47
Såg inte debatten eftersom jag jobbade och sen var på typ galej. Men jag förstår inte hur man kan kalla Persson för idiot. Jag har full förståelse för att man inte sympatiserar med hans politik men någon idiot är han inte och han är trots allt en kompetent och skicklig politiker.

Exakt! Jag tycker Fredrik Reinfeld är en duktig politiker trots att jag avskyr politiken han förespråkar. För om man tittar närmare på sin omgängeskrets så har knappast alla samma politika åsiker. Med andra ord har personlighetsdrag och intelligens har inget med politiska åsikter att göra.

mvh Boven

SWETiger
2006-09-07, 14:50
Rösta! Och rösta genomtänkt, välj din egen färg. ;)

skaparn
2006-09-07, 15:59
sant men inte bara därför.
Det har också en konjunkturhämmande effekt som man vill ha. Vid för låg arbetslöshet så skenar lönerna iväg och drar iväg inflationen.

Det var länge sedan jag jobbade konkret med dom frågorna så jag har glömt bort detaljerna men jag tror att man brukar räkna att vid 2 % så har man ingen arbetslöshet vilket är det du pratar om. Sossarna har väl som mål att ha en arbetslöshet på 4 %?

Sen finns ju frågan om vilka som är arbetslösa och hur länge och varför etc.

Såg inte debatten eftersom jag jobbade och sen var på typ galej. Men jag förstår inte hur man kan kalla Persson för idiot. Jag har full förståelse för att man inte sympatiserar med hans politik men någon idiot är han inte och han är trots allt en kompetent och skicklig politiker.

Mycket bra om arbetslöshet:

wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsl%C3%B6shet)

Sedan tar jag mig rätten att kalla förmyndare för namn, även om de är slipade politiker. Egentligen är det väljare jag borde hacka på, efter som jag inte kan undgå en känsla av att förmyndandet och solidariteten börjat bli bara ytterligare ett sätt att nå makten då det ger röster i de grå sossehemmen.

Baan
2006-09-07, 16:10
Det jag menar är att högskolan nu känns mer som gymnasiet i 5 år till. Gymnasiet är, med några kurser/program i undantag, bajslåg nivå, därför får man typ aldrig jobb med det som kompetensgrund.

Hur var den "då"? Du gick väl inte ut 1830 om jag "läser" din ålder rätt?

jwzrd
2006-09-07, 16:11
Hur var den "då"? Du gick väl inte ut 1830 om jag "läser" din ålder rätt?

Jag har ett kvalificerat jobb utan att först ha läst 5P skithuspapperteknik.

Baan
2006-09-07, 16:14
Jag har ett kvalificerat jobb utan att först ha läst 5P skithuspapperteknik.

Ja, men läser man Gardinval 5p så slipper man ju ligga sig uppåt sas! Du har alltså ingen högskoleutbildning?

jwzrd
2006-09-07, 16:16
Ja, men läser man Gardinval 5p så slipper man ju ligga sig uppåt sas! Du har alltså ingen högskoleutbildning?

Nej, jag har ingen högskoleutbildning.

pragmatist
2006-09-07, 16:29
Det är väl egentligen ganska få jobb som kräver högskoleutbildning egentligen om man ska vara ärlig, långt ifrån de 50% som är utbildningsmålet för högskolan. Däremot har det blivit så att eftersom alla som söker jobb nuförtiden har minst en (gärna två) magisterexamen så trissas kraven upp i alla fall även för relativt okvalificerade jobb som man hade kunnat få med bara gymnasiebetyg för tio år sedan.

jwzrd
2006-09-07, 16:32
Det är väl egentligen ganska få jobb som kräver högskoleutbildning egentligen om man ska vara ärlig, långt ifrån de 50% som är utbildningsmålet för högskolan. Däremot har det blivit så att eftersom alla som söker jobb nuförtiden har minst en (gärna två) magisterexamen så trissas kraven upp i alla fall även för relativt okvalificerade jobb som man hade kunnat få med bara gymnasiebetyg för tio år sedan.

Jag kan bara hålla med.

Baan
2006-09-07, 16:35
Det är väl egentligen ganska få jobb som kräver högskoleutbildning egentligen om man ska vara ärlig, långt ifrån de 50% som är utbildningsmålet för högskolan. Däremot har det blivit så att eftersom alla som söker jobb nuförtiden har minst en (gärna två) magisterexamen så trissas kraven upp i alla fall även för relativt okvalificerade jobb som man hade kunnat få med bara gymnasiebetyg för tio år sedan.

en eller två magisterexamen? jag skulle sänka det hela lite och säga att många läst något på högskola, säg 20-80p och egentligen inte har någon vettig utbildning som gärna skyltar med just dom poängen när dom söker jobb. det är väl då det kan bli problem för dom som bara har gymnasieutbildning men kanske är lika kvalificerade för jobbet i fråga..

Noodles
2006-09-07, 16:38
en eller två magisterexamen? jag skulle sänka det hela lite och säga att många läst något på högskola, säg 20-80p och egentligen inte har någon vettig utbildning som gärna skyltar med just dom poängen när dom söker jobb. det är väl då det kan bli problem för dom som bara har gymnasieutbildning men kanske är lika kvalificerade för jobbet i fråga..

Jag är benägen att hålla med. Än så länge har inte var och varannan en magisterexamen. Det finns däremot många som har en drös högskolepoäng i lite vad som helst och där summan blir... egentligen ingenting.

jwzrd
2006-09-07, 16:42
en eller två magisterexamen? jag skulle sänka det hela lite och säga att många läst något på högskola, säg 20-80p och egentligen inte har någon vettig utbildning som gärna skyltar med just dom poängen när dom söker jobb. det är väl då det kan bli problem för dom som bara har gymnasieutbildning men kanske är lika kvalificerade för jobbet i fråga..

Problemet är snarare att många sorteras bort för att dom inte har civilingengörsexamen.

MasterChief
2006-09-07, 16:45
Intressant information om SVT:s konstanta vänsterperspektiv i debatterna kring partiledarna:
http://www.nmi.se/pdf/nmi_tv.pdf

Noodles
2006-09-07, 16:45
Problemet är snarare att många sorteras bort för att dom inte har civilingengörsexamen.

Jag tror vi har diskuterat det här tidigare. Från vilka jobb sorteras folk bort för att de inte har en civilingenjörsexamen? Programmerarjobb?

Scratch89
2006-09-07, 20:38
Det är ju det som är lite tråkigt. Varför utöka högskolorna när det redan finns alldeles för många arbetslösa akademiker? Varför anpassa alla gymnasieprogram så att de har högskolebehörighet?

Cilia
2006-09-07, 20:46
Det är väl egentligen ganska få jobb som kräver högskoleutbildning egentligen om man ska vara ärlig, långt ifrån de 50% som är utbildningsmålet för högskolan. Däremot har det blivit så att eftersom alla som söker jobb nuförtiden har minst en (gärna två) magisterexamen så trissas kraven upp i alla fall även för relativt okvalificerade jobb som man hade kunnat få med bara gymnasiebetyg för tio år sedan.
Jag håller med. Man behöver inte högskoleutbildningen i sig dvs det man lär sig utan det kan man tillgodogöra sig på annat sätt.

Men jag menar att man får annat genom att studera på universitetet. Man lär sig att självständigt leta och finna information och att bearbeta den så den går att använda för den uppgift man har. Det är en mognadsprocess som man går igenom och som är värdefull i arbetslivet. Det är inte alltid så lätt att få den tiden och dom uppgifterna som behövs för att klara det när man väl har ett jobb. Man lär sig också att tänka kritiskt och förhålla sig till fakta och information på ett annat sätt.

Det går att lära sig på andra sätt men universitetetär ett bra ställe för det

Bolio
2006-09-07, 20:51
Universitetsbetyg är till för att avgöra vilka som är flitiga arbetare och vilka som inte är det.

SWETiger
2006-09-07, 20:55
Cilia: Rätt säker på att mycket av det där är tänkt att ingå i gymnasieutbildningen, men en unviversitetsutbildning ger praktisk erfarenhet på en högre nivå.

Bolio: Tssk, tssk.. inte behöver man vara flitig för att få en femma inte, det finns dem som jobbar arslet av sig för en trea och andra som glider igenom med en femma.´

Cilia
2006-09-07, 21:05
Cilia: Rätt säker på att mycket av det där är tänkt att ingå i gymnasieutbildningen, men en unviversitetsutbildning ger praktisk erfarenhet på en högre nivå.
men det gör det inte.
gymnasiet kommer och har aldrig hållit den nivån på utbildningen som jag menar att man lär sig på universitetet.
Man lär sig delvis men man är inte mogen att lära sig det fullt ut


Bolio: Tssk, tssk.. inte behöver man vara flitig för att få en femma inte, det finns dem som jobbar arslet av sig för en trea och andra som glider igenom med en femma.´
han är bara ett troll

evil
2006-09-07, 21:14
Så är det också. Lägre kunskapskrav för att komma ut på andra sidan som färdig civilingengör har skapat en kompetensinflation som även sållar bort dem som är kompetenta.

Källa på att det är lättare att klara av en civilingenjörsutbildning idag än "förr"? Gäller det alla högskolor eller bara vissa?

SWETiger
2006-09-07, 21:27
Källa på att det är lättare att klara av en civilingenjörsutbildning idag än "förr"? Gäller det alla högskolor eller bara vissa?
Som blivande civilingenjör kan jag säga av egna erfarenheter att sådant är fallet, du kan ta en titt på tentor från säg '92 eller prata med en studievägledare för utbildningen.

Action
2006-09-08, 07:17
Som blivande civilingenjör kan jag säga av egna erfarenheter att sådant är fallet, du kan ta en titt på tentor från säg '92 eller prata med en studievägledare för utbildningen.


Det låter tråkigt om det är så.. Även om jag tycker att Analysen och Algebran i Linköping just året -92 var aningen för svår. Omkring 10% av alla studenter klarade tentorna då.

Annars var känslan på 90-talet att utbildningen hade blivit tuffare då fler och fler kurser klämdes in, men fortfarande låg man kvar på 180p. Exempelvis fanns det kurser på filosofiska fakulteten som gav 5poäng, när samma kurs lästes inom civ. ing fick man plötsligt bara 2p. :confused:

SWETiger
2006-09-08, 07:30
Det låter tråkigt om det är så.. Även om jag tycker att Analysen och Algebran i Linköping just året -92 var aningen för svår. Omkring 10% av alla studenter klarade tentorna då.

Annars var känslan på 90-talet att utbildningen hade blivit tuffare då fler och fler kurser klämdes in, men fortfarande låg man kvar på 180p. Exempelvis fanns det kurser på filosofiska fakulteten som gav 5poäng, när samma kurs lästes inom civ. ing fick man plötsligt bara 2p. :confused:
Såg de äldre tentorna och drog slutsatsen, sedan konfronterade jag faktiskt min studievägledare med mina misstankar och fick det bekräftat. ;) Kan mycket väl vara så att utbildningen satt för höga krav runt den tiden då, det vet jag inget om, men visst har det blivit lättare om det bara var 10% som klarade sig.

Edit: Det där med att man får mindre poäng för i princip samma kurs hänger fortfarande kvar.

Action
2006-09-08, 07:36
Såg de äldre tentorna och drog slutsatsen, sedan konfronterade jag faktiskt min studievägledare med mina misstankar och fick det bekräftat. ;) Kan mycket väl vara så att utbildningen satt för höga krav runt den tiden då, det vet jag inget om, men visst har det blivit lättare om det bara var 10% som klarade sig.

Edit: Det där med att man får mindre poäng för i princip samma kurs hänger fortfarande kvar.

Mattetentorna samt Mekaniken var grymt svåra, och nivån så hög att jag redan då visste att jag aldrig skulle få någon användning av det vi "försökte" lära oss.

Jag fick skriva om mattetentorna flera gånger, och det trots att jag hade lätt för matte, så visst var det svårt. Så svårt behöver det inte vara, men för den skull så ska det inte vara lätt att ta sig igenom en sådan avancerad utbildning.

Jag skulle gärna sett mer av projektarbeten, grupparbeten där verkliga problem behandlades. Först det sista året, med bland annat examensarbetet, som verkligen gav en mer praktisk utbildning som var användbar när jag kom ut i arbetslivet.

Daniiiel
2006-09-08, 07:53
Anledningen till att Persson är en idiot är att han inte har haft något konkret förslag om hur han ska förbättra, utan han klagar endast ner på moderaternas och alliansens politik. Att han sedan inte förstår vad han pratar om gör ju honom inte till en större favorit heller...

Gud vad jag spyr på sådana som nyss gått med i muf och fyllt 16 och plötsligt kan allt om politik och säger att våran statdsminister är en idiot för saker de knappt vet vad de betyder.

Ta inte åt dig



eller jo gör de

Scratch89
2006-09-08, 12:58
Gud vad jag spyr på sådana som nyss gått med i muf och fyllt 16 och plötsligt kan allt om politik och säger att våran statdsminister är en idiot för saker de knappt vet vad de betyder.

Ta inte åt dig



eller jo gör de
Vad vet du om mig och mitt MUFmedlemskap? Har du gjort ett dataintrång i vårt register?

sundvall
2006-09-08, 13:02
Gud vad jag spyr på sådana som nyss gått med i muf och fyllt 16 och plötsligt kan allt om politik och säger att våran statdsminister är en idiot för saker de knappt vet vad de betyder.

Ta inte åt dig



eller jo gör de

+1

jwzrd
2006-09-08, 13:13
Vad vet du om mig och mitt MUFmedlemskap? Har du gjort ett dataintrång i vårt register?

Nej vi kan läsa det du skriver här utan att göra intrång.

Scratch89
2006-09-08, 14:35
Nej vi kan läsa det du skriver här utan att göra intrång.
Var det inte du som höll med mig för ett tag sedan när jag skrev ett bra inlägg i slagsmålstråden?

hangatyr
2006-09-08, 15:02
Var det inte du som höll med mig för ett tag sedan när jag skrev ett bra inlägg i slagsmålstråden?

en gång är ingen gång...

jwzrd
2006-09-08, 15:05
Var det inte du som höll med mig för ett tag sedan när jag skrev ett bra inlägg i slagsmålstråden?

Betyder det att dina MUF-jugend-tendenser nu blir mindre fåniga?

Catstyle
2006-09-08, 15:27
Håller med föregående talare.
Oftast när jag läser Scratchs inlägg får jag samma pinsamma känsla man får när man ser nån riktigt dålig stackare på Idol.

Grahn
2006-09-08, 15:38
Tråden handlade väl iofs inte om Scratch's person.
Försök att inte spåra ur till bajskastning, lämna det åt våra politiker och dagspressen.

Bolio
2006-09-08, 17:11
Betyder det att dina MUF-jugend-tendenser nu blir mindre fåniga?

:laugh: :laugh: :laugh:

Daniiiel
2006-09-08, 18:38
Vad vet du om mig och mitt MUFmedlemskap? Har du gjort ett dataintrång i vårt register?

Nej ert register fuskar ni bra med själva.

PowPow
2006-09-10, 21:06
Förra duellen gick Reinfeldt vinnande ur. Radiodebatten vann sedan Persson. Ikväll måste väl Persson ses som vinnande, eller vad säger ni?

Arf Pingvin
2006-09-10, 21:35
Förra duellen gick Reinfeldt vinnande ur. Radiodebatten vann sedan Persson. Ikväll måste väl Persson ses som vinnande, eller vad säger ni?

Nej det tycker jag inte. Bufflande var han som vanligt.

PowPow
2006-09-10, 21:44
Nej det tycker jag inte. Bufflande var han som vanligt.

Såg att det visst hade startats en annan tråd om kvällens debatt. Får väl hålla sig där.

n1tro
2006-09-10, 22:22
Betyder det att dina MUF-jugend-tendenser nu blir mindre fåniga?

HAHAH hahahah hahah:hbang: :hbang: :hbang: :hbang: