handdator

Visa fullständig version : 5km löpning :D


Masters
2006-09-06, 19:31
Tjenare!, har idag joggat 5km utan stopp, för första gången i mitt liv.. woho *stolt* (103kg) .. Undrar nu, för att orka att jogga långt i en lång tid, hur kan man förbereda sig, timmarna innan?

hare bra!

King Grub
2006-09-06, 19:35
Ätit tillräckligt med kolhydrat (men inte direkt före), druckit tillräckligt med vatten, vara utvilad.

Men det är din kondition som kommer att vara avgörande. Har du inte den, hjälper det inte vad du äter, gör eller trixar med. Och konditionen får du bara genom att träna.

RassK
2006-09-06, 19:43
Och värma upp ordentligt, Så man inte skadar sig efter 200 meter och lider av det resten av vägen :x

nutz
2006-09-06, 22:31
Och värma upp ordentligt, Så man inte skadar sig efter 200 meter och lider av det resten av vägen :x

Lätt joggning i nån minut brukar ta hand om det.

Guddi
2006-09-06, 23:32
Långsamma kolhydrater i måltiden innan träning har i en del undersökningar haft bättre effekt än snabba kolhydrater. Energidrink under själva löpningen kan också hjälpa för att hålla uppe orken.

Fast antagligen blir det ändå så Grub skriver att din kondition kommer att sätta stopp innan kosten och energin sätter stopp för det. Den extra kolhydratuppladdningen gör ju också att du får i dig mer kalorier vilket ibland inte är så önskvärt

jim
2006-09-07, 09:36
Tjenare!, har idag joggat 5km utan stopp, för första gången i mitt liv.. woho *stolt* (103kg) .. Undrar nu, för att orka att jogga långt i en lång tid, hur kan man förbereda sig, timmarna innan?

hare bra!

Bra jobbat! :thumbup:

maRRtin
2006-09-07, 19:17
Att dricka vatten eller energidryck under ett 5km lopp skulle jag vilja påstå är direkt kontraproduktivt, men det är bara mina egna erfarenheter. Det kanske är individuellt?

Xealswe
2006-09-07, 19:51
Enligt en studie jag totalt tappat referensen till skulle även protein i ditt kolhydratsmål ett par timmar före löpningen ge en bättre effekt än bara kolhydraterna i sig

Själv brukar jag äta flera portioner ris med massa salt i + en protein dryck 2,5-3h före träningen

Men då brukar jag springa uppemot 14-15km i sträck iofs :P

maRRtin
2006-09-07, 20:20
Så länge det inte handlar om något tävlingslopp så tror jag inte men behöver sitta och räkna och fundera på vad man ska äta och när man ska äta. Jag tycker det duger aldeles utmärkt med en vanlig balanserad måltid några timmar innnan. Vet jag att jag ska springa en längre runda uppåt 15-20 km, så försöker jag dock äta mer kolhydrater dagen/dagarna innan för att ha bra ork hela vägen. Visst jag är ingen elitlöpare, men en 5 km runda i terräng klarar jag under 18 minuter.

Noodles
2006-09-08, 05:46
För distanser upp till 20 km brukar jag bara tänka på att ha ätit normalt och inte vara för tung i magen (läs: pizza och glass är inte bra laddning). När jag springer längre än så försöker jag få in extra mycket kolhydrater. Faktum är att jag inte märkt jättestor skillnad när jag laddat med kolhydrater. Det som avgör mest för mig är hur tung mat jag har ätit.

nutz
2006-09-08, 18:37
Man ska vara optimal!!!!

:furious:

Skrollovicz
2006-09-08, 18:58
Finns det nåt sätt att veta hur många kcal man förbränner när man springer??

Skrollovicz
2006-09-08, 20:12
Finns det nåt sätt att veta hur många kcal man förbränner när man springer??
Ingen som vill svara??? :MrT:

grabben i skogen
2006-09-08, 20:13
Ingen som vill svara??? :MrT:

samma frågetyp som: hur långt är ett snöre

maRRtin
2006-09-08, 20:20
Ingen som vill svara??? :MrT:
http://www.caloriesperhour.com

krima
2006-09-08, 20:29
Jag väger 95 kilo och jag har räknat ut (empiriskt) att jag bränner ca 380 CAL på 40 minuters löpning (4.30 min/km).

Karl_alfred
2006-09-08, 20:29
samma frågetyp som: hur långt är ett snöre
Hahaha klockrent! :laugh: :thumbup:

Skrollovicz
2006-09-08, 20:43
http://www.caloriesperhour.com
Tack, suverän länk!!

Tror ni detta stämmer: jogga 45 minuter=475 calories?

maRRtin
2006-09-08, 20:49
Tack, suverän länk!!

Tror ni detta stämmer: jogga 45 minuter=475 calories?
Ja, men det beror ju på hastigheten.

mirrranda
2006-09-09, 02:43
Det låter ganska extremt tycker jag..

Yankeee
2006-09-09, 04:28
Jag väger 95 kilo och jag har räknat ut (empiriskt) att jag bränner ca 380 CAL på 40 minuters löpning (4.30 min/km).

380 x 2000 låter mer rimligt.

krima
2006-09-09, 07:25
380 x 2000 låter mer rimligt.

När jag skriver "empiriskt" så menar jag att jag använt mig av en stegräknare (silva plus) med inbyggd kaloriräknare, kalibrerad efter mig (95 kilo + medellöpsteg på 141 cm). Må så vara att detta kanske inte är det mest tillförlitliga sättet att mäta kaloriförbrukning men om jag å andra sidan skulle använda den kalkylator som nämns i tråden ovan så skulle jag förbruka drygt 800 kalorier på 40 minuters löpning... 380-400+ kalorier tycker jag låter mer sannolikt i detta fall. Det är nog klokt att ta i lite i underkant när det gäller sådana här uträkningar, hellre än att överdriva.

Yankeee
2006-09-09, 07:42
När jag skriver "empiriskt" så menar jag att jag använt mig av en stegräknare (silva plus) med inbyggd kaloriräknare, kalibrerad efter mig (95 kilo + medellöpsteg på 141 cm). Må så vara att detta kanske inte är det mest tillförlitliga sättet att mäta kaloriförbrukning men om jag å andra sidan skulle använda den kalkylator som nämns i tråden ovan så skulle jag förbruka drygt 800 kalorier på 40 minuters löpning... 380-400+ kalorier tycker jag låter mer sannolikt i detta fall. Det är nog klokt att ta i lite i underkant när det gäller sådana här uträkningar, hellre än att överdriva.

Okey, uträkningar som baseras på ekvationer med vetenskaplig grund ska vi strunta i för att du tycker att något annat verkar mer sannolikt baserat på en stegräknare? Som fö använder matematik för att räkna ut förbrukade kcal den också... Men tror du att du har rätt så :thumbup:

krima
2006-09-09, 07:54
Okey, uträkningar som baseras på ekvationer med vetenskaplig grund ska vi strunta i för att du tycker att något annat verkar mer sannolikt baserat på en stegräknare? Som fö använder matematik för att räkna ut förbrukade kcal den också... Men tror du att du har rätt så :thumbup:

... Jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Absolut ingen orsak att bli sarkastisk. Jag vet inte vad www.caloriesperhour.com använder sig av till grund för sina uträkningar, och jag betvivlar starkt att du gör det men ändå verkar du tvärsäker på att deras uträkningar stämmer? Personligen så förbehåller jag mig rätten att känna en viss skeptisism. För övrigt så har Silva Plus fått bra betyg när det gäller noggranhet. Men varför inte höra med folk som använder mer sofistikerade träningshjäpmedel, mi3xranda använder ju sig av Garmins Forerunner när hon springer så hon borde ju ha ganska bra koll på vad som är normen?

Yankeee
2006-09-09, 08:04
... Jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Absolut ingen orsak att bli sarkastisk. Jag vet inte vad www.caloriesperhour.com använder sig av till grund för sina uträkningar, och jag betvivlar starkt att du gör det men ändå verkar du tvärsäker på att deras uträkningar stämmer? Personligen så förbehåller jag mig rätten att känna en viss skeptisism. För övrigt så har Silva Plus fått bra betyg när det gäller noggranhet. Men varför inte höra med folk som använder mer sofistikerade träningshjäpmedel, mi3xranda använder ju sig av Garmins Forerunner när hon springer så hon borde ju ha ganska bra koll på vad som är normen?

Det är inte direkt många som tvivlar på att man bränner 1000-1500 kcal på en timmes intensiv löpning (beroende på hastighet, vikt osv), helt enkelt för att det är så. SÄRSKILT om man väger över 90 kg.

Vad mirrranda förbrukar är helt värdelöst för dig att veta. Du väger mer än 50% mer än henne och du är kille. Dessutom använder hennes klocka sig av ekvationer den också... Varför skulle de stämma mer än något annat?

krima
2006-09-09, 08:21
Det är inte direkt många som tvivlar på att man bränner 1000-1500 kcal på en timmes intensiv löpning (beroende på hastighet, vikt osv), helt enkelt för att det är så. SÄRSKILT om man väger över 90 kg.

Jag tvivlar starkt...

Vad mirrranda förbrukar är helt värdelöst för dig att veta. Du väger mer än 50% mer än henne och du är kille. Dessutom använder hennes klocka sig av ekvationer den också... Varför skulle de stämma mer än något annat?

Visst finns det skillnader när det gäller energiförbrukningen mellan kille och tjej, men att dessa skulle vara av så avgörande betydelse köper jag inte. vad gäller skillnaden i vikt så menar jag naturligtvis inte av vi skulle föbruka lika mycket. Däremot så borde man kunna få ett visst hum om vad som är normen för en normalviktig person. Ditt ekvations-resonemang orkar jag inte reda ut då det verkar gå i cirklar. :confused:

Yankeee
2006-09-09, 08:27
Jag tvivlar starkt...



Visst finns det skillnader när det gäller energiförbrukningen mellan kille och tjej, men att dessa skulle vara av så avgörande betydelse köper jag inte. vad gäller skillnaden i vikt så menar jag naturligtvis inte av vi skulle föbruka lika mycket. Däremot så borde man kunna få ett visst hum om vad som är normen för en normalviktig person. Ditt ekvations-resonemang orkar jag inte reda ut då det verkar gå i cirklar. :confused:

Du tvivlar starkt baserat på? Ta och titta runt på diverse sidor där man kan räkna ut förbrukade kcal (varför inte räkna själv om du inte tror på resultaten). 60 min löpning i 15 km/h kommer att ligga över 1000 kcal (om man inte väger överdrivet lite). Man utgår från vedertagen fakta, jag förstår inte vad du inte förstår.

Går i cirklar? Du inser väl ändå att vad du än använder för att räkna ut förbrukade kcal så kommer det att vara en ekvation inblandad. Det är bara att man blandar in olika många faktorer.

Yankeee
2006-09-09, 08:46
Springer man snabbt i en timme förbrukar en normal man närmare eller över 1000 kcal.

En 80-kilosman som springer med en fart av 16 km/h förbrukar 21.3 kcal per minut.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1465957&highlight=f%F6rbrukar#post1465957

Grub har också fel antar jag :/

Guddi
2006-09-09, 09:11
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1465957&highlight=f%F6rbrukar#post1465957

Grub har också fel antar jag :/
Hehe, gillar sättet som du använder Grub som en garanterat säker källa :Virro

Dock är informationen helt korrekt (som vanligt).
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/18/2/367

Kaloriförbrukningen varier något efter hur bra man är på att springa, underlagets hårdhet, terrängen och hur snabbt man springer. Dem effekter kan man dock bortse ifrån om det inte är så att man springer på sand eller väldigt kuperad mark.

Yankeee
2006-09-09, 09:40
Hehe, gillar sättet som du använder Grub som en garanterat säker källa :Virro


Det är väl typ 1/500 av Grub's inlägg (som har med kost och träning att göra) som inte har vetenskapligt stöd, jag var relativt säkert på att de två inte hörde till undantagen ;)

edvin
2006-09-09, 10:20
Det är ju inte överdirvet svårt att skaffa sig en uppfattning om energiförbrukningen. Om man skiter i att det går upp och ner och bara ser till rörelseenergin så får man inte allt för svåra räkningar.

kinetisk energi = mv^2/2 [J]

Vi tar ett exempel med en en klump som väger 70kg och springer 15 [km/h] i en timmes tid.

Hastigheten i m/s blir 15*0,36=5,4 [m/s]. Det ger en kinetisk energi 1020,6 [J]. Om man sedan multiplicerar med 3600 [s] = 1h efersom det är arbetet som uträttats vi måste kolla på. Därefter muliplicerar man med 0,238*10^-3 för att få det uttryckt i kcal.

Gör man dessa beräkningar så ser man att man hamnar kring 880 kcal. Eftersom vi har hastigheten i kvadrat i uttrycket för kinetisk energi är den väldigt dominerande för energiåtgången och spelar mycket större roll än individens vikt. Detta är givetvis grova räkningar men det är ju inte så svårt att bilda sig en uppfattning iaf.

Caloriesperhour gav 1072 vilket så sanningen borde ligga någonstans däremellan.

När jag räknade ditt exempel ovan på samma vis (15km/h, 95kilo och 40min) fick jag ca 750kcal, så det borde nog ligga lite över det.

machine gun
2006-09-09, 10:36
I caloriesperhour's tabeller är även basalmetabolismen medräknad, varför värdena ibland kan verka höga.

Löpning är bland de mest energislukande aktiviteterna, så 1000 kcal/timme för en man på 90 kg känns långt ifrån orimligt.

Använder man MET-värden, som är en metod man ofta använder i vetenskapliga sammanhang för att räkna ut PAL (physical aktivity level), så ligger värdena för löpning nånstans mellan 7-18 beroende på intensitetsnivå. MET-värde i vila är alltså 1.

För att jämföra:

MET-värden för några vanliga aktiviteter

Högintensiv (High Impact) aerobics: 7
Lågintensiv (Low Impact) aerobics: 5
Högintensiv cykling: 12
Lågintensiv cykling: 3
Högintensiv gång: 6,5
Lågintensiv gång (promenad): 2,5
Högintensiv löpning: 18
Lågintensiv löpning (joggning): 7
Högintensiv längdskidåkning: 14
Lågintensiv längdskidåkning: 7
Cirkelträning: 8
Tennis: 7
Golf (generellt): 4,5
Intensiv simning: 10
Lättsam simning: 6
Intensiv styrketräning (fria vikter): 6
Måttlig styrketräning (maskiner): 3

Finns även mer exakta listor med hastighet osv utsatt, men jag orkade inte leta runt så mkt just nu.

mirrranda
2006-09-09, 16:03
En fråga bara, är denna tråd skapad inför Bellmansstafetten??

Masters
2006-09-10, 08:40
En fråga bara, är denna tråd skapad inför Bellmansstafetten??


Haha jo faktiskt;P, som var igår då:)

mirrranda
2006-09-10, 08:50
Jasså min löparvän, hur gick det? :)

Masters
2006-09-10, 09:14
Jasså min löparvän, hur gick det? :)

jadu, 17år, 103kg på 5km med några små uppförsbackar, *host* är ju som en lastbil då;)
jadu gick helt ok, men var lite dum att jag höjde farten när man såg söta tjejer stå där å heja *trött*.. min tid; tror att det var nått på runt 30min. första tävlingen tralala, aja lite bättre än 3lärare ifrån mitt plugg :D woho*flex*
blir en på 22min nästa år kan jag nog lova:hbang:

mirrranda
2006-09-10, 09:18
jadu, 17år, 103kg på 5km med några små uppförsbackar, *host* är ju som en lastbil då;)
jadu gick helt ok, men var lite dum att jag höjde farten när man såg söta tjejer stå där å heja *trött*.. min tid; tror att det var nått på runt 30min. första tävlingen tralala, aja lite bättre än 3lärare ifrån mitt plugg :D woho*flex*
blir en på 22min nästa år kan jag nog lova:hbang:

Det fixar du säkert :) Fast jag vet inte om jag tyckte det var så mycket småbackar, däremot en tröttsam jäkel vid 3km!

Masters
2006-09-10, 09:19
Det fixar du säkert :) Fast jag vet inte om jag tyckte det var så mycket småbackar, däremot en tröttsam jäkel vid 3km!


haha, så du var med där elr?.. Det var ju en nån liten uppförsbacke som man inte märkte, om man inte va stor som ett hus och hade vääärsta motvinden :P

mirrranda
2006-09-10, 09:21
haha, så du var med där elr?.. Det var ju en nån liten uppförsbacke som man inte märkte, om man inte va stor som ett hus och hade vääärsta motvinden :P

Yes yes, det var ju grymt kul :)

Mitt stafettlag kom tvåa i tjejklassen, så mycket blodsmak har jag aldrig smakat tidigare, kom in på <21min ;)

Masters
2006-09-10, 09:26
Yes yes, det var ju grymt kul :)

Mitt stafettlag kom tvåa i tjejklassen, så mycket blodsmak har jag aldrig smakat tidigare, kom in på <21min ;)

najs! vårat plugg hade 2lag, Ena laget kom på plats 63 i Mixed och det jag var i *host* kom på plats 830, Ett myslag, inte så många hade tävlat i löpning, bara vår sista snubbe:P

mirrranda
2006-09-10, 09:29
najs! vårat plugg hade 2lag, Ena laget kom på plats 63 i Mixed och det jag var *host* kom på plats 830, Ett myslag, inte så många hade tävlat i löpning, bara vår sista snubbe:P

Det är det jag gillar med Bellman (och andra motionslopp) - alla springer! Vare sig man elitsatsar eller bara vill ha skoj liksom :)

I min förening satsade vi mot guldet i alla klasser, men kom tvåa i alla klasser, haha :) Du kanske såg ett gigantiskt gäng av blåa löpare gå upp på prispallen? Då var jag med iaf *flex*

Masters
2006-09-10, 09:31
Det är det jag gillar med Bellman (och andra motionslopp) - alla springer! Vare sig man elitsatsar eller bara vill ha skoj liksom :)

I min förening satsade vi mot guldet i alla klasser, men kom tvåa i alla klasser, haha :) Du kanske såg ett gigantiskt gäng av blåa löpare gå upp på prispallen? Då var jag med iaf *flex*

haha coolt;).. Du kanske såg ett gäng med värsta skylten där det stog typ It-gymn..... där var jag *stolt*, Det var ju nån tjej med typ röda kläder som sprang flera gånger? men bytte om till vitt elr blått eller vad det nu va, Hörde när min idrottslärare sa typ att "vafan, där springer hon igeen" "och igeen" ehm:P

mirrranda
2006-09-10, 12:31
haha coolt;).. Du kanske såg ett gäng med värsta skylten där det stog typ It-gymn..... där var jag *stolt*, Det var ju nån tjej med typ röda kläder som sprang flera gånger? men bytte om till vitt elr blått eller vad det nu va, Hörde när min idrottslärare sa typ att "vafan, där springer hon igeen" "och igeen" ehm:P

Det var många som sprang för olika lag, jag har redan två olika inför nästa år :) hehe en i min förening sprang 3 olika sträckor, fast sedan är han också på topp 10 på marathon i sverige :bow:

Masters
2006-09-10, 14:26
Det var många som sprang för olika lag, jag har redan två olika inför nästa år :) hehe en i min förening sprang 3 olika sträckor, fast sedan är han också på topp 10 på marathon i sverige :bow:

Jäklar:P:bow: .. men det va riktigt kul, ska satsa på en 16-22min, va ju mitt första långa lopp nu.. och så e man ju 10-15kg lättare om ett år *host*;P men som du sa, uppförsbacken vid 3km den va lite uttröttande, bäst o jobba på sånt nu:furious:

Xponent
2006-09-10, 20:51
Det är ju inte överdirvet svårt att skaffa sig en uppfattning om energiförbrukningen. Om man skiter i att det går upp och ner och bara ser till rörelseenergin så får man inte allt för svåra räkningar.

kinetisk energi = mv^2/2 [J]

Vi tar ett exempel med en en klump som väger 70kg och springer 15 [km/h] i en timmes tid.

Hastigheten i m/s blir 15*0,36=5,4 [m/s]. Det ger en kinetisk energi 1020,6 [J]. Om man sedan multiplicerar med 3600 [s] = 1h efersom det är arbetet som uträttats vi måste kolla på. Därefter muliplicerar man med 0,238*10^-3 för att få det uttryckt i kcal.

Gör man dessa beräkningar så ser man att man hamnar kring 880 kcal. Eftersom vi har hastigheten i kvadrat i uttrycket för kinetisk energi är den väldigt dominerande för energiåtgången och spelar mycket större roll än individens vikt. Detta är givetvis grova räkningar men det är ju inte så svårt att bilda sig en uppfattning iaf.

Caloriesperhour gav 1072 vilket så sanningen borde ligga någonstans däremellan.

När jag räknade ditt exempel ovan på samma vis (15km/h, 95kilo och 40min) fick jag ca 750kcal, så det borde nog ligga lite över det.

Kinetisk energi är lagrad energi. Det är alltså inte tillämpbart på det sättet du beskriver. I annat fall skulle, om kinetiska energin var den du nämnde, löparen haft en sluthastighet på 1166 km/h. Fast det hade varit något det.... ;)