handdator

Visa fullständig version : Folkpartiets nya reklam


Dumleman
2006-09-06, 19:30
http://media.reklamfeber.se/2005/folkpartiet1.jpg

mela
2006-09-06, 19:39
*rolleyes*

Ryska_raketen
2006-09-06, 19:40
*rolleyes*

Nitrometan
2006-09-06, 19:48
Folkpartiet = piratpartiet?

Baan
2006-09-06, 19:49
Det är helt rätt.

Scratch89
2006-09-06, 20:09
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.

Kaboffastar
2006-09-06, 20:18
Stackars larsa!

Tricklev
2006-09-06, 22:15
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.

När partiet som förespråkar bättre moral och uppförande betyg i skolan själv sysslar med intrång i andras datorsystem så är det ju minst sagt humoristiskt.

kspr
2006-09-06, 23:07
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.

Ja håller med dig, folkpartiet älskar ju buggning och övervakning så allt är ju egentligen precis i sin ordning!

Trance
2006-09-06, 23:12
När partiet som förespråkar bättre moral och uppförande betyg i skolan själv sysslar med intrång i andras datorsystem så är det ju minst sagt humoristiskt.

Gjorde partiet det?

myggan
2006-09-06, 23:36
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.

Ja, för alliansen drog ju inte nytta av "annandag jul" skandalen *rolleyes*

aliquis
2006-09-06, 23:54
De kör ju med öppna kort iaf, de ville ju ha mer övervakning, och nu har de tillämpat det mot socialdemokraterna ;D

aliquis
2006-09-06, 23:55
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.Om det hade varit två olika företag då?

Det är ju inte bara det att de är nyfikna, de tjänar ju faktiskt pengar på sitt jobb också. Dessutom styr de över ditt liv.

Snake
2006-09-06, 23:55
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.


Haha du är fan inte sann.

Scratch89
2006-09-07, 21:05
myggan: Så du jämför dataintrång med något som involverar förlorade människoliv?

aliquis: Hade det varit två olika företag hade det inte blivit så uppblåst i media.

Snake: Vadå?

Cilia
2006-09-07, 21:08
JAg är sjukt trött på den där historien
dessutom tycker jag fruktansvärt synd om alla seriösa fp-politiker som har slitit hund i valrörelsen.


historien är sörjigare än vad som har framkommit men det kommer väl fram i polisförhören men då är ju valet över

mathor
2006-09-07, 21:10
Nu är man ännu mer nöjd med sitt beslut att rösta på NSDAP eller Kalle Anka-partiet.

SWETiger
2006-09-07, 21:21
Tycker ofta det kommer oproportioneling uppförstorade händelser från alla möjliga håll, vem älskar inte politisk pajkastning och potentiellt "nyhetsvärde"? Reklamskylten gillar jag. Kul grej med tanke på folkpartiets reklamkampanj. Oproportionellt uppförstorat? Javisst! Man tar det med en nypa salt och eventuellt ett smile, tror inte många låter sig påverkas av något sådant. :)

Scratch89
2006-09-07, 21:50
Man tar det med en nypa salt och eventuellt ett smile, tror inte många låter sig påverkas av något sådant. :)
Problemet är ju att (s) inte gör det. På dem låter det som om de hade fått inbrott i sina egna hus. Geez... *screwy*

SWETiger
2006-09-07, 22:05
Problemet är ju att (s) inte gör det. På dem låter det som om de hade fått inbrott i sina egna hus. Geez... *screwy*
Politisk pajkastning av högsta klass, var det inte något parti som skulle försöka avsätta regeringen efter flodvågen t.o.m. De flesta utspel av den här typen är otroligt löjliga i mina ögon, inte mycket man kan göra åt saken.

Scratch89
2006-09-07, 22:07
Politisk pajkastning av högsta klass, var det inte något parti som skulle försöka avsätta regeringen efter flodvågen t.o.m. De flesta utspel av den här typen är otroligt löjliga i mina ögon, inte mycket man kan göra åt saken.
Återigen: Jämför du ett dataintrång med ett felsteg som faktiskt kan ha orsakat dödsfall?

Trance
2006-09-07, 22:07
aliquis: Hade det varit två olika företag hade det inte blivit så uppblåst i media.


Om Nokia skulle spionerat på Ericsson genom att ta sig in i deras nätverk i ett halvår? Jo, det skulle nog vara rätt stort i media.

SWETiger
2006-09-07, 22:17
Scratch89: Själv tycker jag båda är oproportioneling uppblåsta, ja.

kspr
2006-09-08, 02:48
Återigen: Jämför du ett dataintrång med ett felsteg som faktiskt kan ha orsakat dödsfall?

Det var inte sossarna som skapade vågen direkt... Tycker inte det är speciellt konstruktivt av dig att försöka släta över ett allvarligt dataintrång på en sån hög nivå även om det råkar vara ditt favoritparti som utför brottet.

pragmatist
2006-09-08, 06:52
Jag sätter hundra spänn på att (s) kände till det här sedan lång tid men valde att släppa bomben nu två veckor före valet för maximal effekt. Det skulle inte förvåna mig om man kände till intrången redan när de pågick men lät dem fortgå just för att samla "smuts" på folkpartiet. Kanske någon till och med läckte lösenorden med flit för att gillra en fälla - folkpartiet är på sätt och vis den perfekta måltavlan för detta eftersom de har mer rörliga väljare än något annat borgerligt parti, och just eftersom de har lanserat sig själva som ett ganska moralistiskt parti.

Paranoid eller klarsynt? :D

Baha
2006-09-08, 07:07
är väl bra att mupp-fp rösterna nu istället går till moderaterna tycker jag, hoppas dom åker ut

Tricklev
2006-09-08, 07:07
Gjorde partiet det?

Det var inte en person som gjorde det precis, och högt uppsatta hade infom om vad som hände men stoppade dom inte.

mathor
2006-09-08, 09:53
Paranoid eller klarsynt? :D

Flitig morgontidningsläsare skulle jag vilja säga.

jwzrd
2006-09-08, 09:59
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.

Hur kan du se dig själv i spegeln varje dag? Du skiter i brallan varje gång SSU eller någon annan Sousse gör något du inte samtycker med. Det blir ett jävla liv på dig. Men Fp:s, som inte ens är "ditt" parti, skit får inte diskuteras offentligt? Du har gått om mela i Reinfeldt-jugend nu.

jwzrd
2006-09-08, 10:01
Återigen: Jämför du ett dataintrång med ett felsteg som faktiskt kan ha orsakat dödsfall?

Sitter du och avgör vad som är ett lämpligt straff nu domare Scratch?

jwzrd
2006-09-08, 10:02
Jag sätter hundra spänn på att (s) kände till det här sedan lång tid men valde att släppa bomben nu två veckor före valet för maximal effekt. Det skulle inte förvåna mig om man kände till intrången redan när de pågick men lät dem fortgå just för att samla "smuts" på folkpartiet. Kanske någon till och med läckte lösenorden med flit för att gillra en fälla - folkpartiet är på sätt och vis den perfekta måltavlan för detta eftersom de har mer rörliga väljare än något annat borgerligt parti, och just eftersom de har lanserat sig själva som ett ganska moralistiskt parti.

Paranoid eller klarsynt? :D

Haha, jag och Bao-Bao snackade om just det där igår. Jag är övertygad om att S varit medvetna om det där länge nu.

myggan
2006-09-08, 10:31
Så du jämför dataintrång med något som involverar förlorade människoliv?


Då är det väl ännu värre, att dom drar nytta av människors liv för att vinna röster.


Hade det varit två olika företag hade det inte blivit så uppblåst i media.


Vad du inte tycks fatta är att det är högst olagligt att göra liknande dataintrång. Hade det varit två företag hade det varit industrispionage och det är ett mycket allvarligt brott.

Tycker du att vi skall se mellan fingrarna på det här bara för att det råkar vara ett parti i alliansen mitt under valtider som har fuckat upp det för sig själva?
Vi kanske skall skratta bort det hela eller vad hade du tänkt dig ?

Mental
2006-09-08, 10:42
En vinkel på det hela som jag saknar i detbatten är, hur fan kan socialdemokraterna ha så otroligt dålig säkerhet rörande sitt intranät. om de nu har så mycket viktiga och hemliga saker så borde de ju kunna ha en vettig lösenordspolecy och verktygen att se till att det efterlevs. Att någon kan ha sitt namn eller ett smeknamn som lösenord är bedrövligt.
Och dessutom utan krav på att det byts regelbundet, de företag jag jobbat för har krävt nytt lösenord var 3:e månad, minst 8 tecken, minst ett icke alfanumeriskt och ett numeriskt tecken, Och detta på interna system, externa system som nåst från internet har ännu striktare lösenordspolecys och säkerhetsregler

Edit: alltså, hur har en sosse kunnat sitta med ett toksvagt lösenord i nästan ett år utan att något görs?

jwzrd
2006-09-08, 10:44
En vinkel på det hela som jag saknar i detbatten är, hur fan kan socialdemokraterna ha så otroligt dålig säkerhet rörande sitt intranät. om de nu har så mycket viktiga och hemliga saker så borde de ju kunna ha en vettig lösenordspolecy och verktygen att se till att det efterlevs. Att någon kan ha sitt namn eller ett smeknamn som lösenord är bedrövligt.
Och dessutom utan krav på att det byts regelbundet, de företag jag jobbat för har krävt nytt lösenord var 3:e månad, minst 8 tecken, minst ett icke alfanumeriskt och ett numeriskt tecken, Och detta på interna system, externa system som nåst från internet har ännu striktare lösenordspolecys och säkerhetsregler

Edit: alltså, hur har en sosse kunnat sitta med ett toksvagt lösenord i nästan ett år utan att något görs?

Vad ändrar detta?

Baan
2006-09-08, 10:45
En vinkel på det hela som jag saknar i detbatten är, hur fan kan socialdemokraterna ha så otroligt dålig säkerhet rörande sitt intranät. om de nu har så mycket viktiga och hemliga saker så borde de ju kunna ha en vettig lösenordspolecy och verktygen att se till att det efterlevs. Att någon kan ha sitt namn eller ett smeknamn som lösenord är bedrövligt.
Och dessutom utan krav på att det byts regelbundet, de företag jag jobbat för har krävt nytt lösenord var 3:e månad, minst 8 tecken, minst ett icke alfanumeriskt och ett numeriskt tecken, Och detta på interna system, externa system som nåst från internet har ännu striktare lösenordspolecys och säkerhetsregler

Edit: alltså, hur har en sosse kunnat sitta med ett toksvagt lösenord i nästan ett år utan att något görs?

Det är ingen vinkel på det hela alls, att det blir "enklare" att komma in innebär inte en ursäkt för att göra intrång. Frågan är mer intressant för s och hur dom ska förbättra sin säkerhet i framtiden.

Herkulez
2006-09-08, 10:54
Haha du är ett skämt scratch.
+1 som man säger

jim
2006-09-08, 11:12
:laugh:

pragmatist
2006-09-08, 12:50
En vinkel på det hela som jag saknar i detbatten är, hur fan kan socialdemokraterna ha så otroligt dålig säkerhet rörande sitt intranät. om de nu har så mycket viktiga och hemliga saker så borde de ju kunna ha en vettig lösenordspolecy och verktygen att se till att det efterlevs. Att någon kan ha sitt namn eller ett smeknamn som lösenord är bedrövligt.
Och dessutom utan krav på att det byts regelbundet, de företag jag jobbat för har krävt nytt lösenord var 3:e månad, minst 8 tecken, minst ett icke alfanumeriskt och ett numeriskt tecken, Och detta på interna system, externa system som nåst från internet har ännu striktare lösenordspolecys och säkerhetsregler

Edit: alltså, hur har en sosse kunnat sitta med ett toksvagt lösenord i nästan ett år utan att något görs?

De kanske ville att någon skulle gå in och snoka. ;)

Äsch, nu tittade min paranoia fram igen...

Scratch89
2006-09-08, 12:56
Jag tycker Mental hade en rätt bra grej. Sen tycker jag att jwzrd kan tona ner lite. Jag har inte vad jag kan komma ihåg försökt dra nytta av olika sosseskandaler. Jag tyckte det var skittråkigt med slagsmålskandalen och liknande, men det kanske du inte kommer ihåg? Just att det kommer två veckor före valet tycker jag är fjantigt. Det hade ju tydligen pågått i flera månaders tid?

EDIT: pragmatist har en poäng...

Grahn
2006-09-08, 13:03
Säkerhet hit eller dit, fälla eller inte.
Det säger endel om våra kära politikers moral och inställning att det haglar skandaler i valtid.

Yankeee
2006-09-08, 13:46
EDIT: pragmatist har en poäng...

Lägg ner nu. Fattar du inte att folk kissar på sig av skratt när de läser vad du skriver?

NiXPhoenix
2006-09-08, 13:51
Oproportionellt uppförstorat? Javisst! Man tar det med en nypa salt och eventuellt ett smile, tror inte många låter sig påverkas av något sådant. :)



I SvD så stod det igår att folkpartiets stöd nu var det det lägsta på fyra år. Det hade minskat i opinionsmätningarna redan innan "skandalen".
Det finns en stor skara lättrörliga väljare som inte riktigt vet vad de vill, för 1-2 år sen tror jag alliansens partier hade riktigt höga siffror och de hade lätt vunnit ett val då. Men ju närmare valet vi kommer desto mer ökar sossarna och deras samarbetspartier.

hangatyr
2006-09-08, 14:39
Haha, jag och Bao-Bao snackade om just det där igår. Jag är övertygad om att S varit medvetna om det där länge nu.

givetvis är det så!

rQx
2006-09-08, 14:49
Rätt att det tas upp, men som dom blåser upp det verkar det ju som att FP skulle ha tagit deras politik. Alltså, socialdemokraterna har vetat om detta en tid och släpper det nu inför valet. Smart! Att dom gjorde intrång är förlorar inte socialdemokraterna på, tvärtom om det ska vara något.

Har ni tänkt tanken att killen från SSU kunde ha gett dom inloggningen och sen loggade dom in. Nu när dom säger det så säger han bara nej, hur svårt kan det vara? Bara en liten teori som troligtvis inte är sann men kunde ha varit i politikens värld :P

Grahn
2006-09-08, 15:42
Rätt att det tas upp, men som dom blåser upp det verkar det ju som att FP skulle ha tagit deras politik. Alltså, socialdemokraterna har vetat om detta en tid och släpper det nu inför valet. Smart! Att dom gjorde intrång är förlorar inte socialdemokraterna på, tvärtom om det ska vara något.

Har ni tänkt tanken att killen från SSU kunde ha gett dom inloggningen och sen loggade dom in. Nu när dom säger det så säger han bara nej, hur svårt kan det vara? Bara en liten teori som troligtvis inte är sann men kunde ha varit i politikens värld :P

Spelar föga roll hur de fick inloggnings uppgifterna, de bör veta att det är ajabaja iaf. Inbrott är inbrott oavsett om det var dåligt låst eller inte.

rQx
2006-09-08, 16:06
Well, har något "gett" dom inloggnings uppgifterna så kan man ju tycka att han/hon inte bryr sig om man loggar in?

Skulle du logga in på min bank om jag gav dig mina uppgifter och min dosa? Eller skulle du tänkt: "Hm, han gav mig nog detta för att jag inte ska använda det"

Grahn
2006-09-08, 16:08
Well, har något "gett" dom inloggnings uppgifterna så kan man ju tycka att han/hon inte bryr sig om man loggar in?

Skulle du logga in på min bank om jag gav dig mina uppgifter och min dosa? Eller skulle du tänkt: "Hm, han gav mig nog detta för att jag inte ska använda det"

Vi pratar inte om ditt bankkonto iofs.
Skulle du ge mig de grejerna skulle jag fråga vad du vill att jag ska ha dem till inte anta att det var för att du vile ge mig dina pengar.

Baan
2006-09-08, 16:16
Well, har något "gett" dom inloggnings uppgifterna så kan man ju tycka att han/hon inte bryr sig om man loggar in?

Skulle du logga in på min bank om jag gav dig mina uppgifter och min dosa? Eller skulle du tänkt: "Hm, han gav mig nog detta för att jag inte ska använda det"

Nu kan det handla, om vi vill vara lite konspiratoriska, om en liten del av en stor enhet som bristat och tillåtit folkpartister att kika på sånt dom inte får kika på. Det är alltså inte S som under bordet tillåtit FP att kolla deras planer och lite sånt och sen kört den goda dolken i ryggen - tekniken...

Grahn
2006-09-08, 16:20
Nu kan det handla, om vi vill vara lite konspiratoriska, om en liten del av en stor enhet som bristat och tillåtit folkpartister att kika på sånt dom inte får kika på. Det är alltså inte S som under bordet tillåtit FP att kolla deras planer och lite sånt och sen kört den goda dolken i ryggen - tekniken...

Fast det gör ju bara S ohederliga och sluga medans FP blir sittande med ohederliga och lättlurade. Politik blir smutsigare varje dag. :D

Allan
2006-09-08, 19:12
Ni tror alltså på allvar att man låtit folkpartiklarna under ett par månader få en massa gratispoäng i den offentliga debatten, för att sedan, kanske, kunna ta tillbaks det två veckor före valet? Det låter helt extremt riskabelt skulle jag vilja påstå:
Och vad säger det i såna fall om folkpartiets väljare/företrädare/organisation? Att de är extremt korkade?


allan

Helena B
2006-09-08, 21:35
Ni tror alltså på allvar att man låtit folkpartiklarna under ett par månader få en massa gratispoäng i den offentliga debatten, för att sedan, kanske, kunna ta tillbaks det två veckor före valet? Det låter helt extremt riskabelt skulle jag vilja påstå:
Och vad säger det i såna fall om folkpartiets väljare/företrädare/organisation? Att de är extremt korkade?


allan


Oklart vad du menar. Fp har ju bevisligen inte varit inne på sajten sedan mars - alltså före valrörelsen. Citat från GP ”Socialdemokraterna hade enkelt kunnat upptäcka dataintrånget. Om de ändå inte gjorde det måste sä-erheten ha varit märkligt låg, anser IT-experten Johan Thorbiörnson vid KTH. Varje gång någon loggar in i ett system som socialdemokraternas interna nätverk Sapnet, sparas uppgifter om användare, lösenord, klockslag och vilken dator inloggningen skett ifrån. Det finns program som läser av informationen och skickar varningssignaler, exempelvis om samma användare loggar in från olika datorer.

Antingen har man haft koll, och då är det märkligt att man inte sagt något om dataintrången tidigare. Eller så har man inte haft koll, och det är lika märkligt, säger han och bedömer att nätverket i så fall varit helt oskyddat.”

Fråga är vad som är värst; dataintrång eller att i politiskt syfte släppa en bomb 2 veckor före ett val.

Allan
2006-09-08, 23:16
Oklart vad du menar. Fp har ju bevisligen inte varit inne på sajten sedan mars - alltså före valrörelsen.

Läser du inte vad Lars Leijonborg själv säger. Jag kan klistra in från Aftonbladet:

Folkpartiet: Uppgifterna gjorde oss snabbare
Partisekreteraren om förhandsinformationen:

I fredags gjorde integrationsminister Jens Orback ett utspel i integrationsfrågor. Tillsammans med Mona Sahlin presenterades skriften "Sverige ska vara ett föregångsland på integrationsområdet".
Samma dag kom folkpartiets integrationstalesman Mauricio Rojas med ett uttalande i samma ämne.
Rojas kom dessutom samma dag med två rapporter i samma ämne.
Enligt Rojas själv hade han skrivit rapporterna sedan länge och inte fått förhandsinformation om socialdemokraternas utspel.
Nu medger folkpartiets högsta ledning att man fått ut förhandsinformation om minst två s-utspel.
- Det gjorde oss snabbare. Vi hade i princip varit snabba ändå. Men vi hade information om Baylans stora utspel, säger folkpartiets partisekreterare Johan Jakobsson.
Han säger sig inte minnas exakt vilka andra utspel som på illegala vägar nått fp-ledningen i förväg.
Enligt partiledaren Lars Leijonborg har man även hämtat ut information om en av socialdemokraternas äldreaktivitetet och använt den för att kunna kontra.
Fotnot:Johan Jakobsson meddelade vid 19-tiden i kväll att han avgår med omedelbar verkan.

http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,882472,00.html


Dessutom http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=571372&previousRenderType=1 där det finns en datumförteckning över förloppet.

Tror du verkligen politiska högdjur i folkpartiet så enkelt skulle vika ner sig, om de ens kunde misstänka det var en fälla? Det var ju just de här "kontringarna" i valrörelsen som gjorde folk misstänksamma. Bara för att man slutade logga in från fp:s server (hur var det med datorkunnandet?) - vilket tidsmässigt sammanföll med att man IP-spårade den socialdemokratiske funktionär som förtalade Reinfeldt - så slutade helt uppenbarligen inte tjyvtittandet.

Att ana sig till en konspiration är så befängt att hälften kunde vara nog. Och det verkar ju onekligen rätt kul att Dagens Industris reporter Fredrik Sjöshult, som varit mycket aktiv LUF:are, skulle vara den som avslöjade hela härvan efter ett tips från en folkpartist? Undrar hur de fick honom till det.....


allan

Baan
2006-09-08, 23:16
Fråga är vad som är värst; dataintrång eller att i politiskt syfte släppa en bomb 2 veckor före ett val.

Är det ens en fråga eller försöker du skoja till det lite? Det ena är en olaglig handling det andra är.. ja.. vad.. politik?

Dumleman
2006-09-09, 08:23
Igår läste jag på svt text-tv att sajten www.valfeber.se öppnade 2 veckor efter att den unge folkpartisten hade fått tillgång till S intranät och sajtens syfte är visst (delvis) att förutse S utspel. Dessutom stängdes sajten av FP samma dag som media fick reda på att den unge folkpartisten haft tillgång till S intranät.

Arne Persson
2006-09-09, 09:56
Sossarna är underbara.... Dom har suttit och sugit på den här karamellen, som troligen kunde ha retts ut redan i mars när intrången började. Perfekt att dra upp det nu, deras enda chans att kunna ha någon möjlighet att göra ett bra val.

pragmatist
2006-09-09, 10:01
Man kan ju inte direkt påstå att socialdemokraternas argument i den här valrörelsen på något sätt är unikt fiffiga eller svåra att förutsäga i och för sig. Det är ju exakt samma argument som man använt i 10 år, minst. Nyttan av att känna till att Ibrahim Baylan eller någon annan tänker göra ett visst utspel med tidigare väl kända argument en viss dag torde ju vara högst begränsat. Och inte ens socialdemokraternas argument är väl så svaga att de måste vara absolut hemliga och totalt överraskande för att övertyga någon, eller?

Alltså: antingen har socialdemokraterna bra argument och då spelar det ingen roll om ledande folkpartister kände till dem innan eftersom folkpartiets motargument ändå inte biter på socialdemokraternas ståndpunkter, eller så har socialdemokraterna dåliga argument som inte tål att granskas eller sägas emot av folkpartiet. Hur snabbt folkpartiets motargument är förefaller helt irrelevant i sammanhanget, ett bra argument tål ett snabbt motargument. Om socialdemokraterna påstår sig ha lidit skada av att folkpartiet fick reda på deras åsikter så kan man därför undra lite över kvaliteten på dessa åsikter. :D

Jag sympatiserar inte med socialdemokraterna själv i särskilt hög utsträckning men så himla dåliga tycker jag inte deras argument är att de måste stå oemotsagda av folkpartiet för att kunna övertyga någon.

Grahn
2006-09-09, 10:06
Arne, Politiken blir som sagt smutsigare för var dag...

Pragmatist, Så du menar att då spelar det ingen roll att folk bryter sig in då? För att det inte fanns något av egentligt värde att stjäla?

Arne Persson
2006-09-09, 10:08
Arne, Politiken blir som sagt smutsigare för var dag...

Pragmatist, Så du menar att då spelar det ingen roll att folk bryter sig in då? För att det inte fanns något av egentligt värde att stjäla?

Förvisso min vän, men vid är nog fortfarande ljusår ifrån "utlandet".;)

Grahn
2006-09-09, 10:09
Förvisso min vän, men vid är nog fortfarande ljusår ifrån "utlandet".;)

Det är ju alltid ngt iofs :)

Arne Persson
2006-09-09, 10:13
Det är ju alltid ngt iofs :)
:bow: :D

pragmatist
2006-09-09, 10:14
Arne, Politiken blir som sagt smutsigare för var dag...

Pragmatist, Så du menar att då spelar det ingen roll att folk bryter sig in då? För att det inte fanns något av egentligt värde att stjäla?

Självklart är det en kriminell handling att bryta sig in i ett datanätverk, och kriminella handlingar ska utredas och bestraffas.

Jag ifrågasätter dock starkt att socialdemokraterna lidit någon reell skada av detta, och att folkpartiet vunnit något på det egentligen. Är det ens någon som minns Mauricio Rojas utspel som svar på Orbacks t.ex., eller Jan Björklunds som svar på Baylans? Jag gör det inte i alla fall, och hade jag gjort det så hade jag väl bara konstaterat att det var samma gamla socialdemokratiska och folkpartistiska argument som vanligt.

Grahn
2006-09-09, 10:19
Pragmatist, det är väl iofs rätt svårt att analysera. Det verkar bli jämt i valet så "alla bäckar små" gäller väl antar jag.

Dock betyder det ju bara att den eventuella vinsten FP kunde få ut av en rätt kraftigt omoralisk handling bara blir mindre, vilket inte gör handlingen mer fel utan bara får FP att se dummare ut.

pragmatist
2006-09-09, 10:25
Pragmatist, det är väl iofs rätt svårt att analysera. Det verkar bli jämt i valet så "alla bäckar små" gäller väl antar jag.

Dock betyder det ju bara att den eventuella vinsten FP kunde få ut av en rätt kraftigt omoralisk handling bara blir mindre, vilket inte gör handlingen mer fel utan bara får FP att se dummare ut.

Det kan jag ju förvisso hålla med om, folkpartiets nytta av att använda informationen var ju (om jag har rätt) väldigt begränsad och då hade man ju gjort bäst i att inte agera som om man visste allt i förväg.

Loke
2006-09-09, 10:26
Sossarna är underbara.... Dom har suttit och sugit på den här karamellen, som troligen kunde ha retts ut redan i mars när intrången började. Perfekt att dra upp det nu, deras enda chans att kunna ha någon möjlighet att göra ett bra val.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=571372&previousRenderType=1

DN anser uppenbarligen inte att det gick till så, och jag tror inte man kan beskylla DN för att stödja socialdemokraterna i onödan. Sen kom faktiskt allan med bra arguement till varför det är osannolikt. Jag tror vi kan släppa den teorin tills det dyker upp nya saker som kan tänkas stödja den.

Helena B
2006-09-09, 12:37
Att ana sig till en konspiration är så befängt att hälften kunde vara nog. Och det verkar ju onekligen rätt kul att Dagens Industris reporter Fredrik Sjöshult, som varit mycket aktiv LUF:are, skulle vara den som avslöjade hela härvan efter ett tips från en folkpartist? Undrar hur de fick honom till det.....


allan

Aktiv LUF:are ;) Nej han har varit aktiv SSU:are och detta har jag personligen fått bekräftat av en ombudsman för S.

Baan
2006-09-09, 12:39
Alla som tycker att dåliga säkerhetsvannor hos S har orsakat intrånget tycker också att kvinnor som blir våldtagna får skylla sig själva pga olämplig klädsel. Där sa jag det!

Allan
2006-09-09, 12:50
Sorry, temporär hjärnblödning hos mig. Jag vet att Sjöshult varit med i SSU. Baan, olämplig liknelse tycker jag. Men oavsett uppsåtet är det uppenbart att folkpartister inte är särskilt upprörda över det som skett. Lägg bara ner bortförklaringarna - det var uselt gjort.

allan

Tricklev
2006-09-09, 12:52
Helt jävla amazing att folk lyckas gnälla på Sossarna efter att FP har brytit emot lagen. Det FP gjorde är illegalt, oavsett hur dålig säkerhet sossarna hade.

MasterChief
2006-09-09, 13:08
Sossarna är underbara.... Dom har suttit och sugit på den här karamellen, som troligen kunde ha retts ut redan i mars när intrången började. Perfekt att dra upp det nu, deras enda chans att kunna ha någon möjlighet att göra ett bra val.


http://img182.imageshack.us/img182/3127/goran1di9.jpg


:D

Tricklev
2006-09-09, 13:15
http://img182.imageshack.us/img182/3127/goran1di9.jpg


:D

:laugh: :laugh: :laugh:

Daniiiel
2006-09-09, 13:30
Fan vad fjantigt att förstora upp sånt här.

du är helt otrolig

myggan
2006-09-09, 13:34
Helt jävla amazing att folk lyckas gnälla på Sossarna efter att FP har brytit emot lagen. Det FP gjorde är illegalt, oavsett hur dålig säkerhet sossarna hade.

+1

Baha
2006-09-09, 13:40
Helt jävla amazing att folk lyckas gnälla på Sossarna efter att FP har brytit emot lagen. Det FP gjorde är illegalt, oavsett hur dålig säkerhet sossarna hade.


spec. med tanke på att dom flesta som röstar blått är för hårdare straff och för hårdare tag mot kriminella.

där kan mansnacka om dubbelmoral.

Tricklev
2006-09-09, 13:52
spec. med tanke på att dom flesta som röstar blått är för hårdare straff och för hårdare tag mot kriminella.

där kan mansnacka om dubbelmoral.

Ja, det är bara illegalt om inte du känner/röstar på gärningsmännen.:MrT:

Trance
2006-09-09, 14:04
Folk kan väl gnälla på sossarna oberoende vad man tycker om fp?

Grahn
2006-09-09, 14:06
Folk kan väl gnälla på sossarna oberoende vad man tycker om fp?

I en tråd med detta tema ses det mest som dåligt försvar av naturliga skäl.

Trance
2006-09-09, 14:14
I en tråd med detta tema ses det mest som dåligt försvar av naturliga skäl.

Att göra dataintrång av denna storleksordningen är självklart kasst. Men vad mer kan man säga?

Sedan är det självklart intressant att debattera varför och hur socialdemokraterna kan ha så dålig säkerhet på vad de anser vara vitala saker.

christian
2006-09-09, 14:17
Jag, som är väldigt lite intresserad av politik, desto mer om teknik, tycker mest det är förvånande hur dålig säkerhet (S)-kontoret har/hade.

Min teori om hur de fått tag på lösenordet är att det troligtvis bor någon teknikintresserad i närheten av (S) kontor i Skövde och som snappat upp en hel del via WLAN. Detta har denna person vidarebefordrat till (FP) på något sätt. Hade det varit så att (FP) själva haft kompetensen till att snifffa WLAN hade de också haft förstånd nog att inse att inloggningar kan spåras och nöjt sig med att sniffa, i princip odetekterbart.

Säkerligen är detta inte första gången detta skett, men förhoppningsvis leder det till en strävan mot högre säkerhet.

myggan
2006-09-09, 14:17
Att göra dataintrång av denna storleksordningen är självklart kasst. Men vad mer kan man säga?

Sedan är det självklart intressant att debattera varför och hur socialdemokraterna kan ha så dålig säkerhet på vad de anser vara vitala saker.

Ja, fast det är två helt skilda diskussioner. Det ena berättigar inte på något sätt det andra, som så många i denna tråd vill vinkla det till.

Big_Vik
2006-09-09, 14:18
Men den här historien gjorde mitt eget röstande lättare eftersom det inte längre finns något alternativ till M. :) Jag kommer emellertid fortfarande rösta på Fuskpartiet i kommunvalet....

Allan
2006-09-09, 15:10
Jag, som är väldigt lite intresserad av politik, desto mer om teknik, tycker mest det är förvånande hur dålig säkerhet (S)-kontoret har/hade.

Min teori om hur de fått tag på lösenordet är att det troligtvis bor någon teknikintresserad i närheten av (S) kontor i Skövde och som snappat upp en hel del via WLAN. Detta har denna person vidarebefordrat till (FP) på något sätt. Hade det varit så att (FP) själva haft kompetensen till att snifffa WLAN hade de också haft förstånd nog att inse att inloggningar kan spåras och nöjt sig med att sniffa, i princip odetekterbart.

Säkerligen är detta inte första gången detta skett, men förhoppningsvis leder det till en strävan mot högre säkerhet.

Jag delar din uppfattning. Själva grejen är att ett sånt nätverk inte ska innehålla särskilt hemliga saker, men eftersom folk är bekväma börjar de använda det för grejor som inte alls ens borde finnas på lina. Jämför de gamla gangsterbossarna i USA som vägrade ens ha telefon eftersom folk blir slarviga och glömmer att nån kan lyssna, och sen är det för sent att klämma in tandkrämen igen.

allan

christian
2006-09-09, 15:47
Jag delar din uppfattning. Själva grejen är att ett sånt nätverk inte ska innehålla särskilt hemliga saker, men eftersom folk är bekväma börjar de använda det för grejor som inte alls ens borde finnas på lina. Jämför de gamla gangsterbossarna i USA som vägrade ens ha telefon eftersom folk blir slarviga och glömmer att nån kan lyssna, och sen är det för sent att klämma in tandkrämen igen.

allan

Absolut. Man brukar säga att man skall anpassa säkerheten efter de som kan tänkas vilja komma åt den. Sitter du på information som t ex en regering eller multinationellt företag vill åt, och har nytta av, är det inte mycket som skyddar. =)

Idag finns det mycket hög säkerhet för nästan inga pengar alls. Tittar man på http://fc.sap.se/ som är SAPnets inloggningssida ser man att det inte ens är SSL-krypterat.... bara någon form av MD5-hash i javascriptet?

En mycket enkel lösning hade varit att kräva en citrixinloggning med t ex RSA-dosa och lösenord. Inte speciellt kostsamt och mycket enkelt att underhålla. Dessutom hyffsat säkert.

Det var ju en på Skövdekontoret som inte fick sitt lösen "knäckt". Det var för att hon kör VPN-koppling mot något annat kontor... geee wiz.

Allan
2006-09-09, 15:57
Dagens industri om konspirationsteorierna

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26 ArticleId%3d2006%5c09%5c09%5c200755

allan

Baha
2006-09-09, 16:31
Kunde man ju förstå att det var vänsterblaskan DI som låg bakom!*grr*

Allan
2006-09-09, 18:48
Kunde man ju förstå att det var vänsterblaskan DI som låg bakom!*grr*
:D

allan

Dumleman
2006-09-09, 18:54
Kunde man ju förstå att det var vänsterblaskan DI som låg bakom!*grr*
Ja de har kommunistrött i loggan!

Trance
2006-09-09, 18:58
Hah, nu njuter ni så länge ni slipper debattera sakfrågor.


..jag skulle nog också hånat på. Men jag litar på folkpartiet, de är vackra och stolta och är inte efterblivna när det gäller datorer.

Baan
2006-09-09, 19:10
Hah, nu njuter ni så länge ni slipper debattera sakfrågor.


..jag skulle nog också hånat på. Men jag litar på folkpartiet, de är vackra och stolta och är inte efterblivna när det gäller datorer.

fel, dom är efterblivna. dom åkte fast.

pragmatist
2006-09-09, 22:34
fel, dom är efterblivna. dom åkte fast.

Jo, det är ju ultrapuckat att logga in på ett skyddat nätverk från datorer på den egna arbetsplatsen. Hade de bemödat sig om att gå till ett internetcafé så hade det hela antagligen aldrig uppdagats.

Loke
2006-09-10, 00:30
Jo, det är ju ultrapuckat att logga in på ett skyddat nätverk från datorer på den egna arbetsplatsen. Hade de bemödat sig om att gå till ett internetcafé så hade det hela antagligen aldrig uppdagats.

Jodå, det hade visst uppdagats. Det var ju en folkpartist som skvallrade.

pragmatist
2006-09-10, 08:43
Jodå, det hade visst uppdagats. Det var ju en folkpartist som skvallrade.

Men det hade inte funnits några bevis.

Tolkia
2006-09-10, 17:34
Det är inte utan att den av FP:s valaffischer som har texten Knarkkung gripen. Folkpartiet: "Vi tillät buggning." eller något ditåt är lite humor just nu.

Loke
2006-09-10, 17:39
Men det hade inte funnits några bevis.

Internetcafeer skriver väl upp vem som är där och använder datorerna?

Dumleman
2006-09-10, 17:43
Det är inte utan att den av FP:s valaffischer som har texten Knarkkung gripen. Folkpartiet: "Vi tillät buggning." eller något ditåt är lite humor just nu.
Eller "Fusket måste upphöra" som det stod på en valaffisch som de visade i svt för några dagar sedan.

myggan
2006-09-11, 12:43
Internetcafeer skriver väl upp vem som är där och använder datorerna?

nej

Grahn
2006-09-12, 07:56
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13652798.asp

Snake
2006-09-12, 21:32
http://www.sapnet.se/

:Virro

Tricklev
2006-09-12, 21:33
http://www.sapnet.se/

:Virro

:laugh: :laugh: