handdator

Visa fullständig version : Axeltrubbel!


Must
2002-04-11, 14:52
Hej,

Efter ca 14 års boxningsträning så får jag säga att jag har hyfsat framåtroterande axlar.

När jag kör min bröstträning så har jag väldigt svårt att få kontakt med musklerna. Det känns som att jag lyfter mer med framsidan av axlarna än med bröstet.

Jag blir trött i axlar, triseps och (ibland) nedre delen av vingarna. Men jag får träningsvärk brötstet också!

1) Kan mitt problem bero på framåtrotationen?
2) Varför får jag träningsvärk i bröstet när jag inte känt att jag ansträngt muskeln?
3) Vad ska jag göra för att lösa problemet? Tips?

Jättetacksam för hjälp!

Mvh
/M

Åse Columbus
2002-04-11, 15:26
Min sambo HADE samma problem!!!!

Recptet lyder så här......"häng" i hantelpressens nedre position, med lätta vikter, så tung att det hjälper till i sträcket men inte så tungt att du inte kan kontrollera vikten...

Höj inte vikten förrän du känner att det börjar bli lite längre i bröstmuskulaturens yttre spets o fäste mot överarmen... ;)

Det tar tid ...så tålamod är ett gångbart begrepp här :D

Häng ofta i dörröppningar när du samtalar med ngn på jobbet etc...men forcera aldrig sträcket utan när det tar emot ska du "vila" där ett tag.

Åse :cool:

Åse Columbus
2002-04-11, 15:27
Förlåt glömde...

bearbeta baksida axlar oxå så de hjälper dig att "dra rätt" i axelpartiet och rotera bakåt.

Åse :cool:

GhostFace
2002-04-11, 22:17
Sedan är bröststretching väldigt bra för framåtroterande axlar...har jag hört ;)

Must
2002-04-12, 08:27
Hej Åse,

Tack för ditt svar. Jag testade att göra som du sa och det kändes mycket bättre direkt.

Men det uppstod ett par frågor.

1) Hur ska jag stretcha med hantlarna? Som hantelpress eller flyes?

2) Har du några tips om övningar och utförande som är lämpliga för att lösa problemet.

Stort tack!
/M

Åse Columbus
2002-04-12, 09:02
Ursprungligen skickat av Must:
<STRONG>Hej Åse,

Tack för ditt svar. Jag testade att göra som du sa och det kändes mycket bättre direkt.

Men det uppstod ett par frågor.

1) Hur ska jag stretcha med hantlarna? Som hantelpress eller flyes?

******Bäst att hänga i hantelpressövningens nedre fas....där hanteln är vid armhålan ungefär...(flyes innebär en belastning på armbågsleden)

2) Har du några tips om övningar och utförande som är lämpliga för att lösa problemet.

**** Arbeta lite med press bakom nacke eller drag bakom nacke....med lätta vikter!...så du tvingar axlarna att arbeta med mellersta deltoideus respektive att ryggen drar så att dina axlar vart eftersom sakta men säkert släpper på framåtrotationen...
en annan övning är denna
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBExternalRotation.html

Denna kan även göras stående...viktigt är 90 grader i armbågen som INTE får lämna positionen vid midja/sidan.

Stort tack!

Helt ok! Lycka till!
/M</STRONG>


Åse
:cool: