handdator

Visa fullständig version : När börjar man lägga på sig?


LisaB
2006-09-06, 18:58
vad jag har förstått så ökar ämnesomsättningen ju mer man äter. När går du gränsen till då du börjar gå upp i vikt? Avtar ämnesomsättningsökningen efter ett tag, och i så fall, efter hur länge?

Lisa

regus
2006-09-06, 19:05
vad jag har förstått så ökar ämnesomsättningen ju mer man äter. När går du gränsen till då du börjar gå upp i vikt? Avtar ämnesomsättningsökningen efter ett tag, och i så fall, efter hur länge?

Lisa

Du går ner när din energibalans blir negativ.. alltså, du gör av med mer kcal än vad du stoppar i dig.

Ät oraffinerat, bra fetter och tillräckligt med grönt, spelar det inte stor roll om man äter 40 gram fett eller 120 gram fett så länge man ligger på energi- om viktnedgång önskas.

LisaB
2006-09-06, 19:57
min fråga gäller inte viktnedgång. Jag ska inte gå ned i vikt.

rhotkiw
2006-09-06, 20:05
Man lägger på sig när man äter mer än man gör av med.. Vad den än är. Fast ett tag åt jag typ 75 procent av intaget på fett och jag la inte på mig någonting.

regus
2006-09-06, 20:21
min fråga gäller inte viktnedgång. Jag ska inte gå ned i vikt.

Vill du stå still, ät så mycket du gör av med.
Vill du gå upp ät mer än vad du gör av med.

Guddi
2006-09-06, 23:37
vad jag har förstått så ökar ämnesomsättningen ju mer man äter. När går du gränsen till då du börjar gå upp i vikt? Avtar ämnesomsättningsökningen efter ett tag, och i så fall, efter hur länge?

Lisa
Din ämnesomsättning ökar något om du äter mer kcal än vad du behöver. Dock inte så mycket så att den kompenserar för alla extra kcal som du får i dig. Så som svar på din fråga så går gränsen direkt när du äter mer än vad du behöver, kroppen anpassar sig dock så att inte alla de extra kcal du äter lägger sig som fett utan lite av det förbränns.

LisaB
2006-09-07, 06:56
Din ämnesomsättning ökar något om du äter mer kcal än vad du behöver. Dock inte så mycket så att den kompenserar för alla extra kcal som du får i dig. Så som svar på din fråga så går gränsen direkt när du äter mer än vad du behöver, kroppen anpassar sig dock så att inte alla de extra kcal du äter lägger sig som fett utan lite av det förbränns.

tack, precis det jag frågade efter
:thumbup: