handdator

Visa fullständig version : CD-spelare


Yankeee
2006-09-06, 18:51
Har blivit sugen på en HD 970 av någon anledning. Det jag inte lyckas klura ut är om det finns någon anledning att köpa en ren cd-spelare idag. Har en HK 970 och HD 650 som jag tänkte använda på ett mer optimalt sätt. Problemet är väl iof att jag inte har några cd-skivor.

Ge mig lite synpunkter, vad tycker ni?

Pepparkakssmurfen
2006-09-06, 18:55
Köpa en cd-spelare men inte ha cd-skivor låter som ett bra köp :thumbup:

Yankeee
2006-09-06, 18:55
Köpa en cd-spelare men inte ha cd-skivor låter som ett bra köp :thumbup:

Haha jag vet. Grejen är väl den att jag vill höja ljudkvaliteten på det jag lyssnar på ett steg. Frågan är bara om detta är rätt väg att gå.

tossefar
2006-09-06, 19:13
Köp en DAC till datorn istället. Cd-skivor är så 90-tal :)

Yankeee
2006-09-06, 19:25
Köp en DAC till datorn istället. Cd-skivor är så 90-tal :)

Hur förbättrar den min ljudanläggning? :)

Vill ha bort datorn från ljudanläggningen. Detta blir en bra början. Impulsshoppning äger.

tossefar
2006-09-06, 19:29
Hur förbättrar den min ljudanläggning? :)

Vill ha bort datorn från ljudanläggningen. Detta blir en bra början. Impulsshoppning äger.

Jag tog för givet att det var datorn som var ljudkälla eftersom du inte har några skivor. En hipp extern dac är säkerligen bättre än den på ditt emu-kort.

Ska du ha lika bra ljud från en cdspelare så blir det en betydligt dyrare historia.

ante
2006-09-06, 19:29
Hur förbättrar den min ljudanläggning? :)

Vill ha bort datorn från ljudanläggningen. Detta blir en bra början. Impulsshoppning äger.

Det är fan svårt att motivera köp av ny cd-spelare om du inte lyssnar på så mycket CD (tolkar jag dig rätt?).

Vad har du för anläggning i övrigt? finns det inget roligare du kan göra för pengarna i ljudväg?

Yankeee
2006-09-06, 19:32
Jag tog för givet att det var datorn som var ljudkälla eftersom du inte har några skivor. En hipp extern dac är säkerligen bättre än den på ditt emu-kort.

Ska du ha lika bra ljud från en cdspelare så blir det en betydligt dyrare historia.

Datorn ska bort som ljudkälla. Det är hela poängen. Har ni några vettiga tips så shoot!

Yankeee
2006-09-06, 19:34
Det är fan svårt att motivera köp av ny cd-spelare om du inte lyssnar på så mycket CD (tolkar jag dig rätt?).

Vad har du för anläggning i övrigt? finns det inget roligare du kan göra för pengarna i ljudväg?

Det är ju det.


Har en HK 970 och HD 650 just nu, samt ett par stativhögtalare med sub.

Ge mig tips på något som gör att jag slipper använda datorn och som ger giver mig aniningen bättre ljud.

Yankeee
2006-09-07, 04:38
Har funderat lite och kommit fram till att det mest optimala vore någon form av hårddisk-spelare. Har dock inte lyckats hitta någon vettig. Det smidigaste vore kanske en större modell av mp3-spelare, men är ganska tveksam till att det blir vettigt ljud.

LarsK
2006-09-07, 04:55
Har en HK 970 och HD 650 just nu, samt ett par stativhögtalare med sub.
Kan du precisera dig lite bättre på vad du har?

Det är inte säkert du kommer få så stor skillnad med en CD vs. idag, om inte anläggningen är bra i övrigt.

Alternativet, "köp" FLAC codad musik från nätet istället.

ante
2006-09-07, 08:27
Hans anläggning är rätt bra. Antar att du använder stativarna och suben till film. Jag skulle vilja tipa om FLAC, som någon skrev, och någon spelare till det. Men då tror jag att flaskhalsen kommer vara spelaren.

Yankeee
2006-09-07, 08:30
Kan du precisera dig lite bättre på vad du har?

Det är inte säkert du kommer få så stor skillnad med en CD vs. idag, om inte anläggningen är bra i övrigt.

Alternativet, "köp" FLAC codad musik från nätet istället.

Harman Kardon 970 förstärkare och Sennheiser HD-650 hörlurar är det jag använder mest. Tänkte införskaffa ett par Infinty högtalare om allt går som det ska.

Jag vill inte använda datorn som källa.

Just nu lutar det åt en en HD-970 om inget bättre kommer fram.

Yankeee
2006-09-07, 08:33
Hans anläggning är rätt bra. Antar att du använder stativarna och suben till film. Jag skulle vilja tipa om FLAC, som någon skrev, och någon spelare till det. Men då tror jag att flaskhalsen kommer vara spelaren.

Precis, film kommer jag att köra via datorn. Men högtalarna ska bytas ut iallafall.

Kan tanka FLAC-filer och bränna ut på cd om jag kör på cd-spelare om inte annat.

Fettecke
2006-09-07, 08:42
hur mkt är du villig att betala för en bättre känsla?

Fettecke
2006-09-07, 08:44
Det jag hade gjort är iaf att köpa ett mkt bättre ljudkort, "köpt" bättre rippade mp3or från nätet, tystat ner datorn med bättre fläktar samt dämpmaterial.

Men du ville jubort med datorn, varför?

Yankeee
2006-09-07, 08:50
Det jag hade gjort är iaf att köpa ett mkt bättre ljudkort, "köpt" bättre rippade mp3or från nätet, tystat ner datorn med bättre fläktar samt dämpmaterial.

Men du ville jubort med datorn, varför?

Max 10.000 för cd-spelare och högtalare. HD970 och Infinity Beta 50 går på 9000.

Jag vill kunna lyssna på musik utan att sätta på datorn.

skaparn
2006-09-07, 08:55
Det mest optimala är att du köper min stereo. Primare hela kittet, A20, D20 och radiodel, samt ett par högtalare, Dynaudio Audience 70. Köp!

Sir Anselm
2006-09-07, 09:49
Max 10.000 för cd-spelare och högtalare. HD970 och Infinity Beta 50 går på 9000.

Jag vill kunna lyssna på musik utan att sätta på datorn.

HD970 ska vara riktigt bra, och har du redan HK970 tycker jag du ska satsa på den, de matchar ju varandra... HD970 ska också kunna användas som DAC för andra källor tex dator.

Beta 50 har jag själv och är grymt nöjd, jag kör dock med Pioneer på förstärkarsidan...

Yankeee
2006-09-07, 12:29
Det mest optimala är att du köper min stereo. Primare hela kittet, A20, D20 och radiodel, samt ett par högtalare, Dynaudio Audience 70. Köp!

Känns som att det ligger lite utanför min budget ;)

The_RobRoy
2006-09-07, 12:57
Max 10.000 för cd-spelare och högtalare. HD970 och Infinity Beta 50 går på 9000.

Jag vill kunna lyssna på musik utan att sätta på datorn.

Min uppfattning är att du behöver bättre högtalare för att du ska höra någon skillnad beroende på vilken cd-spelare du använder, viktigare är isåfall en riktigt bra förstärkare till att börja med.

Har du en bra förstärkare så, bättre högtalare, därefter en bra cd-spelare.

mangs
2006-09-07, 13:31
För en stereo idin prisklass (no offence) så skall du nog främst sikta på att lägga mycket pengar på högtalare och förstärkare. Jag tvivlar på att du kommer uppleva någon större skillnad på låt säga en DVD-spelare för runt 1000kr och en CD för tex 5000:- om inte förstärkeri och högtalare är bra nog. Dessutom är skillnaden inte så stor mellan en CD för 1000:- och en för 100.000:-.

Mitt råd, köp en billig CD, jag sålde precis min Arcam Alpha8SE annars kanske den eller liknande skapelser skulle vara något att köpa på begagnatmarknaden.


Annars kan du göra som en kompis-kompis till mig. Hade en budget på 20.000 och köpte detta:
CD:6000:-
Förstärkare:2500:-
Högtalare:1500:-
Signalkabel: 6000:-
Högtalarkabel: 3000:-
Strömkabel: 1000:-

Helt galna förhållande. :Virro

Om du har 11.000kr brukar man säga:
CD/DVD: 2000:-
Förstärkare: 3000:-
Högtalare: 5000:-
Div kablar: 1000:-

Yankeee
2006-09-07, 14:03
Nåja, min HK kommer jag inte att skrota. Den duger den utmärkt åt mig och så är jag för fattig. Dessutom lär jag få lägga ett antal tusen till på bara förstärkare för att märka någon skillnad jämfört med den har jag har nu.

Anledning till att det blir HD 970 (om något) är just pga att den "hör" till min förstärkare och för att den har fått bra kritik. Makalöst fult att ha helt olika delar i anläggningen.

Yankeee
2006-09-07, 14:07
HD970 ska vara riktigt bra, och har du redan HK970 tycker jag du ska satsa på den, de matchar ju varandra... HD970 ska också kunna användas som DAC för andra källor tex dator.

Beta 50 har jag själv och är grymt nöjd, jag kör dock med Pioneer på förstärkarsidan...

Typ så ja :)

Har läst att infinity ska passa bra ihop med hk, vad som menas vet jag inte riktigt dock :Virro

skaparn
2006-09-07, 14:54
Känns som att det ligger lite utanför min budget ;)

Säg inte det...

Jag skulle kunna sälja min CD och högtalare för 10 lax. Du får bra grejer till det priset. Ännu bättre skulle det förstås vara ifall du köpte även stärkaren (bättre för dig alltså). Du ska ha i åtanke att det snart är vinter och jag vill jättejättejättegärna ha en cyclocross att cykla på.

Nu gick det inte att länka till Audience 72, som de heter numera, så du får leta lite själv:
http://www.dynaudio.com/
Modellerna är A20, D20 och radiodelen, vad den nu heter. Numera heter spelarna viss CDxx och har säkert blivit lite bättre, som vanligt.
http://www.primare.net/00002/00007/00009/00017/

edit: ursäkta om det här blev en köp och sälj... jag borde PM:at, aja, ta bort om moderator behagar, så skickar jag det i lönndom istället.


http://img344.imageshack.us/img344/1121/stereoen5.jpg (http://imageshack.us)

aliquis
2006-09-07, 15:01
Haha jag vet. Grejen är väl den att jag vill höja ljudkvaliteten på det jag lyssnar på ett steg. Frågan är bara om detta är rätt väg att gå.Eftersom det var så förbannat svårt att särskilja 128kbps vbr mp3or och än värre med 192kbps mot originalet så borde ju ett bra ljudkort (x-fi? eller något av de däringa "hifimodellerna" om de nu verkligen är bättre..) och mp3or funka fint? Dessutom får man ju mer musik att lyssna på, beroende på hur man gör..

Yankeee
2006-09-07, 15:02
Eftersom det var så förbannat svårt att särskilja 128kbps vbr mp3or och än värre med 192kbps mot originalet så borde ju ett bra ljudkort (x-fi? eller något av de däringa "hifimodellerna" om de nu verkligen är bättre..) och mp3or funka fint? Dessutom får man ju mer musik att lyssna på, beroende på hur man gör..

Har haft det i åtanke. Saken är fortfarande den att jag inte vill använda datorn ;)

aliquis
2006-09-07, 15:44
Jag tog för givet att det var datorn som var ljudkälla eftersom du inte har några skivor. En hipp extern dac är säkerligen bättre än den på ditt emu-kort.

Ska du ha lika bra ljud från en cdspelare så blir det en betydligt dyrare historia.De i förstärkarna är också "dåliga", iaf såpass att det lönar sig att dra en bit analog kabel istället? Så digital ljudutgång -> dac -> analog rca -> förstärkare är bättre än digital kabel mellan dator o förstärkare?

aliquis
2006-09-07, 15:47
Har funderat lite och kommit fram till att det mest optimala vore någon form av hårddisk-spelare. Har dock inte lyckats hitta någon vettig. Det smidigaste vore kanske en större modell av mp3-spelare, men är ganska tveksam till att det blir vettigt ljud.Finns ju lineout till ipod men det är ju fortfarande analogt, vet inte om det finns någon som kör digitalt, varför vill du ha bort datorn? Finns säkert "lådor" med disk o så som man kopplar in till förstärkaren som spelar musikfiler iofs. Sandisk hade fixat fram en snygg hållare men jag vet inte om det fixar kvaliten du är ute efter:
http://shizzle.us/sansabasestation2.jpg

hahavaffan
2006-09-07, 16:01
Jag har alltid tyckt att det låter toppenbra när jag spelar musik från datorn på min stereo. Men sen jag bytte förstärkare, till en något mer musikinriktad sådan (NAD C352) och kopplade den till min vanliga Denon DVD-spelare så sket jag nästan ner mig. Jag började med en Queen-CD från nittiotalet... och ja. Det lät så helvetes mycket bättre. Först antog jag att det var förstärkaren som gjorde det, så jag kopplade in min Denon AVR-2106 igen. Men det lät fortfarande lika jäkla bra med den.

Så jag började pilla med inställningar osv i datorn, för att försöka se om något var galet inställt. Men jag kunde bara inte få bättre ljud ur den. Jag testade med både optisk och analog utgång, och det lät likadant ur båda tyvärr. Och mitt ljudkort är inte dåligt.

Vad fan vill jag då? Jo, testa att bränna ut en MP3-låt från datorn, och lira den i din befintliga CD-spelare/DVD-spelare. Får du samma skillnad mot när du spelar den i datorn?

The_RobRoy
2006-09-07, 16:05
Annars kan du göra som en kompis-kompis till mig. Hade en budget på 20.000 och köpte detta:
CD:6000:-
Förstärkare:2500:-
Högtalare:1500:-
Signalkabel: 6000:-
Högtalarkabel: 3000:-
Strömkabel: 1000:-

Helt galna förhållande. :Virro

Om du har 11.000kr brukar man säga:
CD/DVD: 2000:-
Förstärkare: 3000:-
Högtalare: 5000:-
Div kablar: 1000:-

Snacka om slöseri med pengar!

Ditt andra förslag där är bättre, men skulle säga 500kr på kablar max, innan du hör skillnad på en standard kabel (billigast möjliga) och något flashigare då har man 100 000kr+ grejer och jag tvekar att det spelar roll ens då, dyra kablar är verkligen en bluff enligt mig, däremot kan ju dyrare kablar va snyggare, om nu en kabel kan va snygg :)


CD: 1000 kr
Förstärkare: 4000 kr
Högtalare 5500 kr
Kablar: 500 kr

aliquis
2006-09-07, 16:09
Var tog bilden vägen?! http://shizzle.us/sansabasestation2.jpg

Yankeee
2006-09-07, 16:12
Jag har alltid tyckt att det låter toppenbra när jag spelar musik från datorn på min stereo. Men sen jag bytte förstärkare, till en något mer musikinriktad sådan (NAD C352) och kopplade den till min vanliga Denon DVD-spelare så sket jag nästan ner mig. Jag började med en Queen-CD från nittiotalet... och ja. Det lät så helvetes mycket bättre. Först antog jag att det var förstärkaren som gjorde det, så jag kopplade in min Denon AVR-2106 igen. Men det lät fortfarande lika jäkla bra med den.

Så jag började pilla med inställningar osv i datorn, för att försöka se om något var galet inställt. Men jag kunde bara inte få bättre ljud ur den. Jag testade med både optisk och analog utgång, och det lät likadant ur båda tyvärr. Och mitt ljudkort är inte dåligt.

Vad fan vill jag då? Jo, testa att bränna ut en MP3-låt från datorn, och lira den i din befintliga CD-spelare/DVD-spelare. Får du samma skillnad mot när du spelar den i datorn?


Det är ungefär den erfarenheten jag också har fått när jag har testat cd-spelare med betydligt sämre förstärkare. Lite därför jag vill byta också. Ljudet blir bättre.

Har försökt att bränna ut och spela i min LG-dvd (som jag fö inte använder) men den vill inte spela upp något. Ska testa igen nu.

Fö har jag beställt en HD 970. Den duger åt mig, den passar min förstärkare och DAC-funktionen är säkert användbar iom att hk 970 inte har någon digital ingång.

aliquis
2006-09-07, 16:25
Jag har alltid tyckt att det låter toppenbra när jag spelar musik från datorn på min stereo. Men sen jag bytte förstärkare, till en något mer musikinriktad sådan (NAD C352) och kopplade den till min vanliga Denon DVD-spelare så sket jag nästan ner mig. Jag började med en Queen-CD från nittiotalet... och ja. Det lät så helvetes mycket bättre. Först antog jag att det var förstärkaren som gjorde det, så jag kopplade in min Denon AVR-2106 igen. Men det lät fortfarande lika jäkla bra med den.

Så jag började pilla med inställningar osv i datorn, för att försöka se om något var galet inställt. Men jag kunde bara inte få bättre ljud ur den. Jag testade med både optisk och analog utgång, och det lät likadant ur båda tyvärr. Och mitt ljudkort är inte dåligt.

Vad fan vill jag då? Jo, testa att bränna ut en MP3-låt från datorn, och lira den i din befintliga CD-spelare/DVD-spelare. Får du samma skillnad mot när du spelar den i datorn?Vad är "inte dåligt" för ljudkort? Jag har ett audigy och det konverterar ju från 44.1kHz till 48kHz och sedan eventuellt tillbaka till 44.1kHz på musik, och det är ju kanske inte helt optimalt... X-fi gör det inte, om man inte vill iaf ;D

aliquis
2006-09-07, 16:26
Snacka om slöseri med pengar!

Ditt andra förslag där är bättre, men skulle säga 500kr på kablar max, innan du hör skillnad på en standard kabel (billigast möjliga) och något flashigare då har man 100 000kr+ grejer och jag tvekar att det spelar roll ens då, dyra kablar är verkligen en bluff enligt mig, däremot kan ju dyrare kablar va snyggare, om nu en kabel kan va snygg :)


CD: 1000 kr
Förstärkare: 4000 kr
Högtalare 5500 kr
Kablar: 500 krVad gäller ljud tror jag som dig, vad gäller bild vill jag åtminstone se någon form av skärmning ;)

The_RobRoy
2006-09-07, 17:04
Vad gäller ljud tror jag som dig, vad gäller bild vill jag åtminstone se någon form av skärmning ;)

Bild är knepigare, särskilt över långa distanser, vår syn upptäcker också väldigt små fel väldigt lätt, så där är en högkvalitetskabel heltklart av större betydelse.

Även digitalt är högkvalitetskablar bättre, en dålig kabel klarar inte att leverera DVI signal över 10m, medans en bra gör det.

mangs
2006-09-07, 17:43
En sak att tänka på när det gäller ljud ut från CD resp ljudkort är att ljudnivån ut från respektive är olika. Oftast kan det skilja en 5-6dB till CDns fördel kontra ljudkortet (när du kör det på max). så att bara testa en A-B test kommer göra att CDn låter högre och mätktigare vilket lätt kan göra att man tycker det låter mycket bättre. Sedan är det ju så att ljudet ut från en CD ÄR bättre än från din dator om du inte investerat massa pengar extra på ett exotiskt ljudkort.

Det som jag hängde upp mig på tidigare var det faktum att du inte hade några skivor alls, då känns CD-spelare lite överflödigt. ;)

När jag LYSSNAR på musik i min fin-stereo så är det nästan alltid CD eller Super-audio-CD som gäller. MP3or fungerar bra i gymmet, bilen, när man slösurfar mm men när man vill att det skall låta bra så är det CDn som gäller.

Yankeee
2006-09-07, 17:58
Det som jag hängde upp mig på tidigare var det faktum att du inte hade några skivor alls, då känns CD-spelare lite överflödigt. ;)

När jag LYSSNAR på musik i min fin-stereo så är det nästan alltid CD eller Super-audio-CD som gäller. MP3or fungerar bra i gymmet, bilen, när man slösurfar mm men när man vill att det skall låta bra så är det CDn som gäller.

Visst. Men det finns ju inget som hindrar mig från att skaffa skivor ;) Någon gång ska man väl börja.


Precis så. Jag vill börja LYSSNA på musik, inte sitta vid datorn och göra annat.

LarsK
2006-09-08, 00:34
Det mest optimala är att du köper min stereo. Primare hela kittet, A20, D20 och radiodel, samt ett par högtalare, Dynaudio Audience 70. Köp!
Jäklar, det måste vara brutal bas i din lägenhet.:hbang: Jag är glad att jag inte bor granne med dig. :furious:
Jag har lyssnat på 72 modellen, lite för mycket bas för mig. Jag hade ett par Dynaudio 52 innan, vilken högtalare för det priset! Sen bytade jag till ett par.... ska kanske starta en ny tråd för oss audiofiler istället.

Lycka till med din 970, förresten.

Yankeee
2006-09-29, 03:53
För att göra en glada kan jag upplysa er om att det inte blev en HD970. Köpte istället X-Fi platinum. Det är jävligt stor skillnad mot EMU-kortet, betydligt bättre ljud, renare, mer detaljer osv osv. Kan ju inte skilja mig från datorn, hur skulle det se ut?