handdator

Visa fullständig version : U/J-VM. Guld och silver


z_bumbi
2006-09-06, 18:07
Peyshy Gian, ungdom 56:an Guld
137,5 - 72,5 - 140

Lucia Christensen junior 67,5:an Silver
155 - 95 - 155

z_bumbi
2006-09-06, 18:15
Jag snodde det från förbundets hemsida där Helene är blixtrande snabb men resultaten ska droppa in här senare http://results.powerlifting.org/ipf?eventid=2006BUL1

emmzan
2006-09-06, 18:30
Cooolt! Snyggt jobbat! :bow:

Nitrometan
2006-09-06, 19:38
Wow! Grattis!

Medaljer till tjejerna!

the_PL_man
2006-09-06, 20:00
Underbart!

Bra jobbat tjejer!!!!!!

mvh

the_PL_man

Gnusram
2006-09-06, 20:16
Härligt tjejer! Grattis!

Daniel Mattusch
2006-09-06, 20:22
Peyshy lyfte 30kg över det hon gjorde på SM. Grymt!

Vem är den andra tjejen? Fanns inte med på rankingen. Grym allafall.

emmzan
2006-09-06, 20:38
Lucia ska vara med i rankingen men hon är inte ungdom utan junior vad jag vet!!!

z_bumbi
2006-09-07, 08:48
Lucia ska vara med i rankingen men hon är inte ungdom utan junior vad jag vet!!!

Stämmer bra, jag kollade inte vilka startdagar de hade utan antog att ungdomarna körde klart först.

Fredrik S
2006-09-07, 11:48
Peyshy lyfte 30kg över det hon gjorde på SM. Grymt!


Hon kanske använde bänktröja nu på VM? Hursomhelst så är det en grymt bra start på VM för Sverige, och jag hoppas att det håller i sig.

Nitrometan
2006-09-07, 13:20
Här fanns resultat: http://www.powerlifting-ipf.com/worlds/worjun2006.htm

Erik__
2006-09-07, 13:40
Champion of champions
PL. Lifter Nation B.Weight WF Total W. points
1. Miller Kendra U.S.America 45,60 1,3741 320,0 439,71
2. Gian Peyshy Sweden 53,00 1,2284 350,0 429,94
3. Kosturova Julia Slovakia 60,00 1,1149 370,0 412,51


inte helt fel det heller!

gymrat
2006-09-07, 13:54
Jag samlar de rapporter jag ramlar över på bodys artikel om U/JVM (http://www.body.se/content/tavlingar/artikel.asp?CID=884)...

Fredrik S
2006-09-07, 14:36
Hittade precis följande på www.styrkelyft.se

" Maria Johansson tog även hon en silvermedalj under VM, Maria gick i klass 82,5 hon fick följande resultat Knäböj 170 kg, bänkpress 115 kg, marklyft 175, hon fick också delgrenssilver i samtliga grenar! GRATTIS GRATTIS.... "

Så här långt har alltså samtliga svenskar som tävlat, tagit medalj. Helt otroligt. Håller tummarna för att Bernhard kan fortsätta den sviten i eftermiddag.

Börje H
2006-09-07, 14:58
Hittade precis följande på www.styrkelyft.se
" Maria Johansson tog även hon en silvermedalj under VM, Maria gick i klass 82,5 hon fick följande resultat Knäböj 170 kg, bänkpress 115 kg, marklyft 175, hon fick också delgrenssilver i samtliga grenar! GRATTIS GRATTIS.... "

Angående Marias lyft så skriver Janne på våran hemsida:
"Fick första böjen, andra underkänt med 2-1 på 180, tredje underkänd också.
Första bänken på 110 problem med uträtningen, i andra lätt likaså tredje på 115.
I marken var ingången satt på 170, andra vart 175 och i sista sattes vikten till 187.5 för att gå förbi kanadensiskan med 2,5.
Maria drog vikten till det var 15cm kvar.
Så nära ett guld men ändå så lång bort."

Stort grattis till samtliga medaljörer!:hbang:
Nu skall vi ta flera*popcorn*

sweetkarolina
2006-09-07, 15:05
svenska brudar äger helt enkelt!!! :bow:

sweetkarolina
2006-09-07, 15:44
i o med min underbara kontakt med förbundet fick jag precis veta att bernhard bommade ur sig i bänk.
i första fick han fel på fotställningen och i andra fick han ingen nedsignal. sen vet jag inte om sista...


bara att bryta ihop och komma igen

stahlberg
2006-09-07, 16:32
Det var synd. Själv tycker jag Bernhard är en lyftare med vacker teknik och god potential.

Man kan dock inte bomma ett lyft på att man inte får nedsignal. Troligen var det så att det dröjde innan nedsignalen kom, och han därför la tillbaka stången innan signalen kom.

Nitrometan
2006-09-08, 18:08
Enligt rapport i Tommes journal så vann han! GULD!

290 - 172,5 - 262,5 = 725 tot

stahlberg
2006-09-08, 19:17
Har gratulerat honom i hans journal. Men Freddi Smulter var den som blev mest imponerad. Han började posta sina egna pass i Tommes journal!

tp_88
2006-09-08, 20:01
Magnus Önerud ska tydligen också ha vunnit med serien 330-200-310=840kg!

http://www.jonkoping-styrkelyft.com/aktuellt%20ny.htm

Fredrik S
2006-09-08, 20:02
Edit: Tvåa

Nitrometan
2006-09-08, 21:05
Oj! Magnus också!

Fler medaljer till Sverige!

KRILLE!
2006-09-09, 03:57
Går ju rusktigt bra :hbang: Grattis alla!

Berra_88
2006-09-09, 22:27
Precis som Stahlberg skriver så fick jag ingen startsignal på mitt första försök pga att jag har vinklat fötterna för mycket enligt domarna*screwy*. Kom på direkt att det måste va fötterna så det var bara att göra om bryggan, givetvis inte lika hög som med vinklade fötter. Då fick jag startsignal, men givetvis får jag inte samma bana, så det blir omöjligt att räta ut. Bara att gå om, andra försöket så vinklade jag fötterna mindre, ändå så tog det tid innan jag fick nersignal, men detta lyftet var riktigt lätt, 2-1 underkänt, ena domaren för stoppet, andra viftade med den gula lappen "övriga fel", som jag inte har en aning var det var för*screwy*. Sista hamnade en aning fel i banan fick en liten sänkning och så var man ute.

Kan lägga in den enda bilden jag har från bänken, dock lite suddig.
http://www.putfile.com/pic.php?img=3356290

Nån som tycker jag har vinklat mina fötter mer än vad man får göra enligt regelboken?

Berra_88
2006-09-09, 22:31
Det bästa var ju att vi fick hela 3 guld och 2 silver på 7 lyftare.

stahlberg
2006-09-09, 23:32
Jag är inte precis känd för min anspråkslöshet. Men ändå - eller kanske just därför - vill jag ta äran åt mig för sådant jag gjort eller sagt, och INTE för sådant jag INTE gjort eller sagt. Det var sweetkarolina som visste att Berra fick ett lyft underkänt ppa felaktig(?) forställning - inte jag.

Om domarna inte tyckte att Berra hade korrekt fortällning så fick han ingen STARTsignal.

Min ringa insats i sammanhanget var att påpeka att man knappast kan få ett lyft underkänt för att man inte får ner("down")-signal. Det är möjligt att man inte VÄNTAR på nedsignalen, och får underkänt därför. Men om man INTE ALLS (inom någorlunda rimlig tid) får nersignal, så måste man kunna begära ett nytt lyft.

Men då vet vi alltså, att Berra först inte fick startsignal pga vinklade fötter, sedan ändrade fotvinkel, men inte kunde räta ut pga den ovana ställningen (och kanske pga stress/brådska eftersom han måste hinna byta ställning?).

Det verkar som om lyft 2 var nära att lyckas. Synd att det inte blev godkänt. Det kan vara små marginaler som gäller. Små marginaler gäller också lyftbanan, i synnerhet om man lyfter med Titan Fury eller F6 (och desto mera om man inte är HELT van).

Jag har inte ännu sett bilden. Regeln om att man inte måste ha hela foten i golvet är ganska ny. Kanske domarna hade svårt att tolka den? Det intressanta skulle vara att veta om ANDRA lyftare vinklade fötterna lika mycket och fick det GODKÄNT. Man kan inte alltid påverka domarnas huvudlinje. Men det är klart att reglerna ska tolkas LIKA FÖR ALLA.

stahlberg
2006-09-09, 23:41
Jag är ju också annars nästan blind, så jag har svårt att på den suddiga bilden se om fötterna hålls regelrätt eller inte.

Ställningen är godkänd om (någon del av) skosulan OCH hälen vidrör golvet. JAG kan inte se att det inte skulle vara så. Men kanske domarna kunde se något sådant.

En annan möjlighet är att skons "sida" rör vid golvet pga de rätt vinklade fötterna. Då är ställningen inte heller godkänd.

Säg det den som ser!!

stahlberg
2006-09-09, 23:51
För min del börjar jag luta åt att sidan av skon vidrörde golvet? Börjar det i så fall vara dags att gå till en skomakare, och höja eller bredda lite på yttersulan? Eller skulle detta störa ställningen?

FinnPower
2006-09-10, 10:18
Bilden är ju tagen när utlyftaren ännu håller i stängen och är på väg att lyfta ut den så fötterna kan ju ändra position en aning innan du väntade på startsignal. Men av bilden att döma ser inte din vänstra häl ut att vara i golvet. Som sagt, du flyttade troligen på fötterna en aning EFTER att bilden tagits så det är svårt att bedöma situationen baserat på den bilden.

För min del börjar jag luta åt att sidan av skon vidrörde golvet? Börjar det i så fall vara dags att gå till en skomakare, och höja eller bredda lite på yttersulan? Eller skulle detta störa ställningen?
Man får nog inte förändra undersidan av skon på det sättet att den har högre sula på utsidan för att kunna vinkla på foten men ändå ha hela sulan i golvet. Dvs 3mm sula på insidan och 5cm på utsidan. Men idén och tankesättet var inte så dumt.

stahlberg
2006-09-10, 13:13
Kenta : Sulan måste vara JÄMNHÖG. Vad jag undrade var om det skulle vara till någon fördel att antingen höja yttersulan till maxhöjd 5cm eller att låta bredda sulan en aning. Jag utgick ifrån att skons "sida" rörde vid golvet, och undrade om man kunde hindra detta med en förändrad men naturligtvis regelrätt yttersula. Jag vet inte alls om man kan det, det var bara en tanke. Och om det är så att ena hälen inte vidrörde golvet (vilket inte jag kan se), så mister ju sulsnacket helt sin betydelse.

Berra_88
2006-09-10, 14:17
Kenta: Hela skon var i backen, det var bara det att domarna ansåg att dom såg för mycket av min sula. Det hade ingenting att göra med att inte hela skon var mot golvet eller att sidan på skon nuddade golvet. Dom såg bara för mycket av min undersula, och då vägrade dom ge mig startsignal.

Tomas Sundström åkte dit på samma sak i sitt första lyft, även där så hade han fötterna helt regelrätt, men domarna ansåg att man såg för mycket av hans undersula och fick heller ingen startsignal.

Berra_88
2006-09-10, 14:30
Så det konstiga är varför dom inte ger mig startsignal, i regelboken står det att man inte får ha sidan av skon i marken och att hela sulan ska vara i marken. Det står inget om hur mycket vinkel på foten man får ha, men det var just detta som dom hade som anledning att inte ge mig startsignal.

Aja, vilket fall som helst bryr jag mig inte om det längre, då blir det bara värre om man går och irriterar sig på det. Nästa är så blir det regeländring, och då måste hela skon vara mot golvet, alltså att man inte får vinkla dom. Så nu blir det lite teknikändringar.

sweetkarolina
2006-09-11, 15:42
Så det konstiga är varför dom inte ger mig startsignal, i regelboken står det att man inte får ha sidan av skon i marken och att hela sulan ska vara i marken. Det står inget om hur mycket vinkel på foten man får ha, men det var just detta som dom hade som anledning att inte ge mig startsignal.


regeln är formulerad så att man inte får ha sidan av skon i marken ja, men samtidigt har jag läst nån sorts "rekomendation" att man ska ha skon i max 45graders vinkel mot golvet. men som du sa, ingen mening att älta det nu. domare kan göra misstag, ibland helt vansinniga och ibland kan domaruppsättningen bestämma sig för att va extremhårda på vissa regler.

Berra_88
2006-09-11, 15:59
Jag kan ju även tillägga att Kazakhstan hade en tävlande i Sub-Jr 82,5 som förra året tävlade för Ukraina. Han hade förmodligen sökt medborgarskap i Kazakhstan för att komma undan Ukrainas avstägning. Att stänga av Ukraina och Rysssland gick förmodligen inte så bra, för lyftarna kommer förmodligen att ställa upp för andra länder istället*grr*

z_bumbi
2006-09-11, 16:15
Finns det inte en övergångsregel som i andra idrotter? Två års medborgarskap för att få tävla internationellt för det nya landet.

Nitrometan
2006-09-12, 11:41
Finns det inte en övergångsregel som i andra idrotter? Två års medborgarskap för att få tävla internationellt för det nya landet.
Finns det några såna regler i några idrotter? Problemet brukar väl bara vara att hinna bli medborgare i tid.

Kazakstan är ju ett känt "dopingland". Det var även där som Boris Sheiko började sin tränarkarrär.

z_bumbi
2006-09-12, 13:00
Finns det några såna regler i några idrotter? Problemet brukar väl bara vara att hinna bli medborgare i tid.

Jag har fått för mig det men jag kanske har fel.