handdator

Visa fullständig version : Olika sorts rapsoljor?


Big_Vik
2006-09-06, 15:59
Till min kvällsdrink som jag dricker innan läggdags tar jag en msk. rapsolja eftersom jag fått för mig att det är optimalt. Några synpunkter på det?

Nu har morsan köpt en dyrare och kallpressad rapsolja som hon säger ska vara bättre, innehålla mer omega3 och blablabla. Är detta bortkastade pengar eller är det stor skillnad i optimalitet bland de olika oljorna?

TigerÖga
2006-09-06, 17:55
JAg har för mig att olivolja är bättre

rhotkiw
2006-09-06, 17:58
Jag steker i en tesked olja, kan ju stekta i mer så kanske jag går upp i vikt lättare.. säg en matsked haha .D varje gång :)

Yankeee
2006-09-06, 18:06
JAg har för mig att olivolja är bättre

Nej.

Sverker
2006-09-06, 18:53
Du får en olja med mer smak.

Annars så är det ingen stor skillnad. Du har lite mer lecithin i en kallpressad olja som inte är tvättad och deodoricerad men rapslecithin innehåller inget unikt. Då kan du lika gärna köpa sojalecithin i hälsokostaffären.

Jacky
2006-09-06, 19:08
Linfröolja är det bättre fettsammansättning i...kör det istället!

Big_Vik
2006-09-07, 09:36
Linfröolja är det bättre fettsammansättning i...kör det istället!

är du säker? Har för mig att rape oil ägde allt annat :) ..kanske var fel då.

cam
2006-09-07, 10:21
Är det inte så att kallpressad olja är hälsosammare eftersom varmpressning av oljor utlöser fria radikaler, kanske rentav frambringar transfetter?
Säger detta i form av fråga då jag inte är detaljerat inläst på ämnet :)

pragmatist
2006-09-07, 11:49
Linfrö är mycket riktigt betydligt bättre om det är omega-3 du vill åt. Raps har hyggligt med omega-3 men också en hel del omega-6 vilket delvis motverkar syftet att balansera omega-3 och omega-6 i kosten. Olivolja innehåller nästan inget omega-3 men inte heller särskilt mycket omega-6, så det stör inte balansen så mycket och är därför lätt att kombinera med t.ex. linfrö eller fiskolja.

Rapsolja "äger" ingenting egentligen men är väl en hyfsad kompromiss. Jag väljer själv alltid kallpressad för jag är misstänksam mot vad höga temperaturer gör med fleromättade fetter i största allmänhet.

Sverker
2006-09-07, 18:24
Är det inte så att kallpressad olja är hälsosammare eftersom varmpressning av oljor utlöser fria radikaler, kanske rentav frambringar transfetter?
Säger detta i form av fråga då jag inte är detaljerat inläst på ämnet :)


Inte en chans.


Fria radikaler kräver syre som startmaterial. Seriös varmpressning sker utan luftens syre. Under vakuum eller under ren kvävgas etc.

För att få transfetter krävs vätgas som sätter sig på dubbelbindningarna och temporärt tillåter fettsyran att vrida sig från naturliga cisform till den mer stabila transformen.