handdator

Visa fullständig version : Lumbalpunktion


-xR-
2006-09-05, 20:48
Hej!

Någon som varit med om en lumbalpunktion*?

Jag har fått erbjudande om en ersättning på 1200:- för att lämna vätska. Är det värt?


* provtagning och urtappning av ryggmärgsvätska (ca 2cl), tar runt 10 mins.

mathor
2006-09-05, 20:55
Det gör fruktansvärt ont, men är du fattig är det värt det.

Fatalist
2006-09-05, 21:06
Fruktansvärt är en underdrift, har du brytit ett ben vet du hur det känns, och att bryta ett ben är fan inte värre än ryggmärgsprov!

-xR-
2006-09-05, 21:30
Bläh, då avstår jag *slap*

Zakath
2006-09-05, 21:32
1200kr låter ju bra, men får man ingen bedövning eller?

tigerofsweden
2006-09-05, 21:33
1200kr låter ju bra, men får man ingen bedövning eller?

Har för mig det inte har någon effekt

Har iallafall hört det gör fruktansvärt ont

sgtbarnes
2006-09-05, 21:38
Gör det inte!

Risken för epiduralblödning är visserligen liten och det utförs givetvis nogranna kontroller, men OM du får en blödning i epiduralrummet och det det inte upptäcks i tid så kan du bli förlamad för livet.

Dessutom låter 1200 väldigt lite för ett sådant ingrepp.

Empe
2006-09-05, 21:57
Gör det, det är bara uppfriskande med lite smärta. Det man inte dör utav, härdas man av. Det finns bara fördelar med andra ord, du får pengar samtidigt som det gör kroppen gott.

emmzan
2006-09-05, 21:58
Hur gör det kroppen gott att gå med på lumbalpunktion?

Empe
2006-09-05, 22:03
Man härdas, man lär sig utstå smärta. Muhammed Ali aka Cassius Clay körde med den taktiken när han skulle slåss mot den där boxaren med enorm kraft i slaget, i början av Alis karriär.

Mago
2006-09-05, 22:06
Skulle nog behövas 100 gånger mer $$ för att jag skulle göra det. *screwy*

eleni
2006-09-05, 22:41
Jobbar som undersköterska på en hematologavdelning och har närvarat/assisterat vid ett antal lumbalpunktioner. Ja, du får bedövning så ont ska det egentligen inte göra. En del patienter upplever det hela som mycket obehagligt men de flesta tycker inte det känns nåt alls. Vill dock varna dig lite. Alla är inte lika lättpunkterade och då kan det behövas "meckas" lite med nålen alt. du blir omstucken och DET är inte trevligt.

En mindre allvarlig biverkan till ingreppet kan vara huvudvärk pga den lilla vätskan man förlorar men vet att det går att förebygga med att han sprutar in lika stora mängd NaCl in i spinalkanalen efter tappningen. Hade jag varit du hade jag inte gjort det men det beror väl mest på att jag vet för mycket om det ;)

Liten Men Fet
2006-09-06, 00:19
Jag vill inte att folk ska greja i min kropp i onödan, speciellt inte ryggmärgen så jag skulle absolut inte gjort det. Finns en liten men ändå tillräcklig risk för komplikationer.

sgtbarnes
2006-09-06, 23:36
Man härdas, man lär sig utstå smärta. Muhammed Ali aka Cassius Clay körde med den taktiken när han skulle slåss mot den där boxaren med enorm kraft i slaget, i början av Alis karriär.

Att jämföra dessa två helt skilda saker är som att jämföra en bil med en kaffebryggare. Det är inte bara smärtan det handlar om. Visst, riskerna för komplikationer är små, men de finns där.

Nå får vi höra? hur går det, ska du göra det? trådskaparen?

aliquis
2006-09-06, 23:51
Jobbar som undersköterska på en hematologavdelning och har närvarat/assisterat vid ett antal lumbalpunktioner. Ja, du får bedövning så ont ska det egentligen inte göra. En del patienter upplever det hela som mycket obehagligt men de flesta tycker inte det känns nåt alls. Vill dock varna dig lite. Alla är inte lika lättpunkterade och då kan det behövas "meckas" lite med nålen alt. du blir omstucken och DET är inte trevligt.

En mindre allvarlig biverkan till ingreppet kan vara huvudvärk pga den lilla vätskan man förlorar men vet att det går att förebygga med att han sprutar in lika stora mängd NaCl in i spinalkanalen efter tappningen. Hade jag varit du hade jag inte gjort det men det beror väl mest på att jag vet för mycket om det ;)Vad har man vätskan till? Schysst att lura studenter o andra fattiga till sådant där. Det gör inte kroppen något att den saknas? Vad har den för funktion i kroppen?

Mental
2006-09-07, 00:02
Gällde det donation för att rädda en mäniska hade jag hoppat upp gratis, men det låter inte som det är fallet?

sp33dy
2006-09-07, 04:43
AAH fick sticka mig 3-4 ggr för att de inte kom in ordentligt med nålen, garanterat den värsta upplevelsen någonsin *spy*

eleni
2006-09-07, 06:17
Vad har man vätskan till? Schysst att lura studenter o andra fattiga till sådant där. Det gör inte kroppen något att den saknas? Vad har den för funktion i kroppen?

Vätskan (cerebrospinalvätska, CSV) cirkulerar i hjärnans hålrum samt omger hjärnan och har tre funktioner, vilka är:
1. att skydda hjärnan mot skador. Vi fick i grundskolan lära oss att hjärnan inte satt fast mot skallbenet utan "flöt" i vätskan och att vätskan hade en stötdämpande effekt.
2. att transportera näringsämnen till cellerna i hjärnan
samt
3. att transportera bort slaggprodukter från hjärnans celler.

Normalt har man runt en 150 ml i hela systemet. För lite kan leda till huvudvärk. Kroppen producerar CSV själv och reglerar därför också mängden själv.

Liten Men Fet
2006-09-07, 12:14
Vätskan (cerebrospinalvätska, CSV) cirkulerar i hjärnans hålrum samt omger hjärnan och har tre funktioner, vilka är:
1. att skydda hjärnan mot skador. Vi fick i grundskolan lära oss att hjärnan inte satt fast mot skallbenet utan "flöt" i vätskan och att vätskan hade en stötdämpande effekt.
2. att transportera näringsämnen till cellerna i hjärnan
samt
3. att transportera bort slaggprodukter från hjärnans celler.

Normalt har man runt en 150 ml i hela systemet. För lite kan leda till huvudvärk. Kroppen producerar CSV själv och reglerar därför också mängden själv.

Det där skulle jag inte låta någon plocka ur min kropp om det inte var absolut nödvändigt.

Liten Men Fet
2006-09-07, 12:15
Gällde det donation för att rädda en mäniska hade jag hoppat upp gratis, men det låter inte som det är fallet?

Äsch den som blir räddad till livet måste ju tycka att en 25 lök är rätt billigt då, annars är han ju otacksam. :D

Fatalist
2006-09-07, 13:30
Okej, jag inser att jag uttryckte mig dåligt, det är det värsta du kan vara med om. Jag har ingen stor repertoar att komma med, men att se min benpipa sticka ut ur underarmen var definitivt behagligare än att få en endecimetersnål instucken i min ryggrad.

stevooooo
2006-09-07, 13:52
Kan bara hålla med, snärtan var helt otrolig *spy* . Spelar ingen roll hur mkt pengar dom kasta på mig, skulle aldrig göra om det frivilligt............