handdator

Visa fullständig version : Vi har ett "evigt" liv


HjulaMedMig
2006-09-05, 13:18
Det här förutsätter att man inte tror på en allsmäktig Gud som skapare av allt. Vi antar även att man som död inte upplever någonting och att våra jag/själar, eller vad man nu vill kalla det, bara är en effekt av elektriska impulser.

Om man försöker se över hela universums historia, som vetenskapen vill presentera den, så är det ganska många enskilda händelser som gjort att just vi som kan läsa det här finns till. Se på det gammla vanliga resonemanget: "din mamma och pappa skulle träffas och deras föräldrar
skulle träffas" osv osv.

Om man kan tänka sig universum som oändligt och tiden som oändlig så kommer allting förr eller senare att upprepa sig. Precis som exemplet med ett gäng apor som sitter vid skrivmaskiner i oändlig tid. Till slut kommer dom att ha skrivit Shakespears samlade verk (lite senare kommer dom även ha skrivit Aftonbladet från 3e maj 1998).
Eller en dataskärm som under oändlig tid visar alla möjliga kobinationer av färger i varje pixel på hela skärmen kommer kunna visa alla bilder som någonsin skulle kunna finnas.

Förr eller senare kommer hela jordens histora upprepas fram tills det ögonblick du föds. Eftersom förutsättningarna dittils varit exakt samma som i detta liv så ser du exakt likadan ut och dina förutsättningar är exakt samma som i detta liv. Dock kan du såklart leva dit liv annorlunda, frågan är dock: Kommer du leva ditt liv exakt likadant? Per automatik så att säga?

Jag är ledsen för att jag inte har den lingvistiska förmåga att få detta att låta lika bra som det är i mitt huvud men snälla försök hjälpa mig hitta dom teoretiska och logiska bristerna i mitt resonemang.
Men blanda inte in andra förutsättningar än dom jag har med (tex om Gud finns osv).

Solros
2006-09-05, 13:20
Hade jag levt mitt liv igen, så hade jag rökt en feting innan jag läst det där.

Papi
2006-09-05, 13:23
Detta förklarar deja vu! :MrT:

Nina L
2006-09-05, 13:24
*sniff sniff*

Det luktar skolarbete.

jwzrd
2006-09-05, 13:25
*sniff sniff*

Det luktar skolarbete.

Förlåt, jag åt bönor till lunch :em:

Arf Pingvin
2006-09-05, 13:32
Allt faller på att förutsättningarna aldrig blir exakt samma från ett försök till ett annat. Kvantmekaniken säger att på den mest fundamentala nivå vi känner till idag finns en inbyggd osäkerhet. Vi har inget evigt liv.

Mago
2006-09-05, 13:39
Det finns inget som garanterar att apans skrivmaskin inte går sönder.

Cupofcoffee
2006-09-05, 13:52
Det finns inget som garanterar att apans skrivmaskin inte går sönder.

Exakt. Hela ditt resonemang, HjulaMedMig, bygger på att universum inte bara är oändligt, utan också kommer att finnas i oändlighet. Det är rätt mycket att anta, imho.

sehnpaa
2006-09-05, 13:54
Det finns inget som garanterar att apans skrivmaskin inte går sönder.Skrivmaskinen kommer garanterat gå sönder, vara hel och allt annat. Om tiden fortsätter i oändlighet, som Cupofcoffee skriver och tvivlar på. :)

Yes
2006-09-05, 13:58
Om vi nu antar att det stämmer och en ny Yes föds om 36 miljoner år, vadfan har jag för glädje av det? Visst, resten av universum skulle förstås fira min återfödelse, men jag kommer knappast vara medveten om det bara för att det dykt upp en identisk kopia.

Så med andra ord är det fortfarande lika surt att dö. Det bästa är helt enkelt att låta bli.

Sniggel
2006-09-05, 14:22
Det är möjligt att universum kommer att fortsätta expandera i all evighet. Om detta stämmer kommer inte förutsättningarna vara de samma för liv som vi ser det idag. Universums samlade energi och massa kommer isåfall att spridas ut på för stor volym för att något ska kunna upprepas.

mangs
2006-09-05, 14:41
Den du är idag är en avbild av både ditt arv och miljö, framför allt miljön är den som formar en människa till vad den är. Om du inte hade upplevt det du upplevt hade du inte varit samma person och säkerligen funderat i helt andra banor. Det kommer med största snnolikhet heller aldrig födas någon med exakt dina förutsättningar i en miljö som är identisk med din under låt säga de första 25 åren som skapar den största delen av din personlighet.

Sedan kan man ju även undra att om du fötts igen, då hade det väl knappast varit du utan någon annan i din kropp oavsett om han fötts i samma eller en annan miljö.

Jag tror att vi har ett liv och det gäller att göra det bästa möjliga utav det.

Tricklev
2006-09-05, 14:45
Precis som exemplet med ett gäng apor som sitter vid skrivmaskiner i oändlig tid. Till slut kommer dom att ha skrivit Shakespears samlade verk (lite senare kommer dom även ha skrivit Aftonbladet från 3e maj 1998).

Skillnaden är väll att ingen levande organism nu skapades med ett specifikt mål i sikte "Undra hur länge det tar före vi får till en människ?"- Utan snarare så skulle det vara som om någon apa fick dit en 1raders text som handlar om vad som helst.
Det blir som det blir, det finns inget mål bara levande utveckling.

Shapeshifter
2006-09-05, 14:46
Om både tiden och universum är "oändliga" är rimligtvis också antalet möjliga kombinationer "oändliga" alltså upprepas inget exakt som det varit. (hur mycket som helst) x (hur mycket som helst) = hur mycket som helst

jmk
2006-09-05, 15:09
Om man kan tänka sig universum som oändligt och tiden som oändlig så kommer allting förr eller senare att upprepa sig. Precis som exemplet med ett gäng apor som sitter vid skrivmaskiner i oändlig tid. Till slut kommer dom att ha skrivit Shakespears samlade verk (lite senare kommer dom även ha skrivit Aftonbladet från 3e maj 1998).
Eller en dataskärm som under oändlig tid visar alla möjliga kobinationer av färger i varje pixel på hela skärmen kommer kunna visa alla bilder som någonsin skulle kunna finnas.
.

det där låter som en hög med dumheter! För vem kan tänka sig universum som oändligt? En oändlig tanke? du får du ju gå runt och tänka hela tiden ju! Och oändlig tid? Tiden är ju bara en mänsklig konstruktion, den finns ju inte egenteligen, så alltså utan människor, INGEN TID. allt händer här och nu+you don´t live twice... blaha

gothen
2006-09-05, 15:24
Det beror väll på vad som händer efter det att världen slutat expandera? Om den stannar eller försätter så kan vi inte leva samma liv igen.
Om den däremot krymper tillbaka igen tills det stadie den började i så visst :)

Sofia4_4
2006-09-05, 15:32
Om jag spekulerar lite i vad trådskaparen ville fråga, med en mening, blir det:

Om du hade chansen att leva om ditt liv under exakt samma förutsättningar, skulle du göra samma val?!


Det där med universums oändlighet var bara lite filosofisk utsmyckning.
Eller?!
Du borde markera frågan i fetstil.

gothen
2006-09-05, 15:38
Om jag spekulerar lite i vad trådskaparen ville fråga, med en mening, blir det:

Om du hade chansen att leva om ditt liv under exakt samma förutsättningar, skulle du göra samma val?!


Det där med universums oändlighet var bara lite filosofisk utsmyckning.
Eller?!
Du borde markera frågan i fetstil.

I så fall är svaret "nej"... Det skulle räcka med att jag började i en annan grundskola så skulle mitt liv vara helt annorlunda

aliquis
2006-09-06, 00:32
Det här förutsätter att man inte tror på en allsmäktig Gud som skapare av allt. Vi antar även att man som död inte upplever någonting och att våra jag/själar, eller vad man nu vill kalla det, bara är en effekt av elektriska impulser.

Om man försöker se över hela universums historia, som vetenskapen vill presentera den, så är det ganska många enskilda händelser som gjort att just vi som kan läsa det här finns till. Se på det gammla vanliga resonemanget: "din mamma och pappa skulle träffas och deras föräldrar
skulle träffas" osv osv.

Om man kan tänka sig universum som oändligt och tiden som oändlig så kommer allting förr eller senare att upprepa sig.Nej. Varför skulle det? Och dessutom så lär både vårt universums "tid" vara begränsad och storleken på den kända materian i det också. Om det finns x antal okända dimensioner eller andra universum så är det en annan sak. Men vi lever i vårt, som om inte annat har en början, de händelser som har hänt som har resulterat i att just du finns kommer med största sannolikhet inte hända igen, och om det gjorde det skulle den nya du vara samma som nu?Precis som exemplet med ett gäng apor som sitter vid skrivmaskiner i oändlig tid. Till slut kommer dom att ha skrivit Shakespears samlade verk (lite senare kommer dom även ha skrivit Aftonbladet från 3e maj 1998).Nu vet jag ju inte vad som är ett "jag", och inte du heller, men om vi gör det enkelt för oss och säger att precis samma molekyler skulle behöva finnas i ditt nya jag, så är det ju jääääkligt osannolikt att de skulle samla ihop sig likadant. Inse att när du är död så är du död, eos.Eller en dataskärm som under oändlig tid visar alla möjliga kobinationer av färger i varje pixel på hela skärmen kommer kunna visa alla bilder som någonsin skulle kunna finnas.Om det inte vore för att skärmen i sig kommer gå sönder...Förr eller senare kommer hela jordens histora upprepas fram tills det ögonblick du föds.Nej, jorden kommer bli utspridd över universum och sedan är det skapligt kört ;) Lycka till att hitta hem till ditt jag efteråt.Eftersom förutsättningarna dittils varit exakt samma som i detta liv så ser du exakt likadan ut och dina förutsättningar är exakt samma som i detta liv. Dock kan du såklart leva dit liv annorlunda, frågan är dock: Kommer du leva ditt liv exakt likadant? Per automatik så att säga?Nej, för antingen startar universum en gång, och så går vi ifrån det, och då har ju ditt liv redan varit sas när det är över och din chans är körd. Eller så startar det om flera ggr men vad säger att varje omstart skulle leda till att atomerna spreds precis likadant osv? Det är kööööööööööööööööööööööört.Jag är ledsen för att jag inte har den lingvistiska förmåga att få detta att låta lika bra som det är i mitt huvud men snälla försök hjälpa mig hitta dom teoretiska och logiska bristerna i mitt resonemang.Till att börja med förutsätter du att kaos inte finns, och att universum kommer börja om, inte från det det dog som utan som det det föddes ifrån första gången, för om det är annorlunda vid nästa uppstart så är det ju kört.Men blanda inte in andra förutsättningar än dom jag har med (tex om Gud finns osv).Det är väl en självklarhet att gud inte finns ;)