handdator

Visa fullständig version : En sån där mjöktråd igen...


lungan
2006-09-05, 13:14
har suttit och skumläst massa trådar om mjölk nu och i ena tråden står det att mjölk "ökar" risken för prostatacancer ( cancer ), i andra tråden lästa jag att fet mjölk minskar risken för cancer? :S Blir inte riktigt klok på det här kring mjölk, kan man dricka för mkt mjölk? Kan dricka ca 2 några dagar i veckan, och på vilket sätt är det negativt isf?

Har också hört astt mjölk hämmar järnupptaget i kroppen, kan man få någon upplysning kring detta också vad järn har för funktion i kroppen och om det är vid spediella tillfällen man inte bör dricka mjölk och dylikheter

Skriv gärna annan info som kan vara bra att veta kring mjölkdrickandet =)

tack på förhand Lundberg

L-Sami
2006-09-05, 14:03
Cancer kan man få av många saker i dag. Du kan även bli påkörd av en bil imorgon också.

Så länge du inte överdriver med mjölkdrickandet så tror jag inte att det är nån fara.

rQx
2006-09-05, 14:49
Du ökar riksken för prostatacancer men minskar för tarmcancer om jag förstått det rätt. Två glas några dagar i veckan är inte farligt. Du kan dricka en dryg liter om dagen och då ligger du på gränsen för en man.

Anonym112
2006-09-05, 15:56
Du ökar riksken för prostatacancer men minskar för tarmcancer om jag förstått det rätt. Två glas några dagar i veckan är inte farligt. Du kan dricka en dryg liter om dagen och då ligger du på gränsen för en man.

Jag tror han menade 2 liter

lungan
2006-09-05, 16:15
Jag tror han menade 2 liter


Tack anonym :D såklart jag menade 2liter även om jag glömde skriva "L"

Sverker
2006-09-05, 17:16
har
Har också hört astt mjölk hämmar järnupptaget i kroppen, kan man få någon upplysning kring detta också vad järn har för funktion i kroppen och om det är vid spediella tillfällen man inte bör dricka mjölk och dylikheter



Järn ingår i hemoglobinet i blodet och myoglobinet i musklerna. Mindre järn betyder också lägre blodvärden och sämre syretransport.

Mycket kalcium konkurrerar ut järnet och hindrar upptaget. Som lök på laxen är mjölk fullt av fosfater som kan binda upp järnet och göra att du inte kan ta upp det.

Genom att äta hemejärn som finns i rött kött och i blodprodukter kommer du runt problemet eftersom upptaget av hemejärn är mycket bättre än de järn som finns i vegetabilier.

lungan
2006-09-05, 17:19
Aha okej, men vad för andra nackdelar finns det med mjölken och vilka fördelar, man verkar ju kunna få cancer av precis all kost som finns

Anonym112
2006-09-05, 17:30
Man får mjölkmage o ser gravid ut :(

maRRtin
2006-09-05, 17:55
Man får mjölkmage o ser gravid ut :(
Jag skulle vilja påstå det motsatta.

Baan
2006-09-05, 18:21
Aha okej, men vad för andra nackdelar finns det med mjölken och vilka fördelar, man verkar ju kunna få cancer av precis all kost som finns

som jag uppfattar det ska man inte uppfatta prostatacancerrisken ifall man dricker mjölk som fan i många år som något trivialt, och vifta bort det som att man får cancer av allt, så det duger väl ganska bra som nackdel. fördel är väl en hyffsat billig proteinkälla som man lätt kan förtära mycket av..

Pox
2006-09-05, 21:15
Lite allmän post när det gäller cancer:

För att utveckla cancer krävs det att en cell samlat på sig flera mutationer under sina generationer. Mutationer är fel i vårat DNA som bibehålls och förs vidare när cellen delar sig. Många fel uppstår i våra cellers DNA varje sekund, de allra flesta repareras, vissa leder till apoptos (cellen tar livet av sig) eller att cellen helt enkelt bara dör (nekros). Det krävs att mutationerna sker på speciella ställen i vårat DNA för att det ska bidra till cancer, vissa gener är av en eller annan anledning viktiga för att förhindra cancer.
När tillräckligt många "fel" har samlats i cellen innebär det att cellen har fått vissa egenskaper som kan göra den cancerös; snabb tillväxt, förmåga att undvika apoptos, förmåga att bilda nya blodkärl mm.

För att cancer ska bildas krävs alltså en serie fel som alla kan framstå oberoende av varandra, tar i regel väldigt lång tid att utveckla dessa och därför är cancer en sjukdom som i regel drabbar äldre. Man kan tänka sig att man först får en mutation i en viss cell vid 17 års ålder, nästa i samma cell vid 29 ... sedan den sista kritiska kanske vid 82 som gör att cancer bildas. De flesta "påbörjade cancercellerna" når aldrig "långt", men någon kanske gör det tillslut.

Det här gör ju att det är lite av "många bäckar små..." när det gäller cancer, och därför gör det väldigt svårt fastställa exakta riskfaktorer, varför man kan få för sig att nästan allt ger cancer.
Att mycket bidrar litegrann till cancer är troligen sant, om man sedan är utsatt för många av dessa, var för sig svaga, riskfaktorer ökar ju kanske totalt risken att utsättas.
Att undvika alla små bäckar som strömmar till cancer-sjön blir ju svårt, men man kan ju försöka undvika älvarna...

Anonym112
2006-09-05, 21:27
Jag skulle vilja påstå det motsatta.

Utveckla!

maRRtin
2006-09-05, 22:06
Utveckla!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15672113&itool=pubmed_AbstractPlus


Trunk fat loss was augmented by 81% on the yogurt vs control diet (P<0.001), and this was reflected in a markedly greater reduction in waist circumference (-3.99+/-0.48 vs -0.58+/-1.04 cm, P<0.001). Trunk fat loss was augmented by 81% on the yogurt vs control diet (P<0.001), and this was reflected in a markedly greater reduction in waist circumference (-3.99+/-0.48 vs -0.58+/-1.04 cm, P<0.001).

Flygplan
2006-09-05, 22:57
Lite OT om mjölk.

Jag har slutat att dricka mjölk då jag upplever att mina bröst blir lite plummsiga när jag dricker stora mänger mjölk. Ja, vissa skulle nog kalla det gyno, men det är inte vad det är.

Kan tilllägga att jag druckit många liter mjölk varje dag sedan jag varit barn. Nu när jag testat att sluta helt några veckor är mina bröst bra mycket finare.

Jag har för mig att läste någonstans för längesedan att mjölk kan höja östrogenet hos män, stämmer det?

Anonym112
2006-09-05, 23:23
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15672113&itool=pubmed_AbstractPlus

Har inget med fett o göra. bara att man ser gravid ut.

Fråga alla som druckit litertals mjölk för att sedan slutat me det.

Pox
2006-09-05, 23:47
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15672113&itool=pubmed_AbstractPlus

Läst kommentarerna till denna artikel från andra forskare?
Det är intressant, klipper ut slutdelen från de båda breven:

In summary, although a number of potential mechanisms have been put forward to explain the effects of increasing dietary calcium and dairy protein intake on weight loss, the importance of any of these in individuals on a high calcium, high diary and reduced energy diet has yet to be demonstrated. The contribution of fecal fat excretion may be significant when only a small change in daily digestible energy intake is required. The relevance of changes in adipose metabolism requires a demonstration that there is a significant inhibition of calcitrol in individuals consuming high calcium, high dairy diets. Identification of the factors that are important in promoting weight loss, and specifically the repartitioning of nutrients to protect lean body mass, is essential for the development of appropriate dietary recommendations. This was stated most clearly by Weaver and Boushey28 'In general, what is necessary to understand the relationship between dairy and calcium intake and body fat are controlled feeding studies to determine quantitatively the magnitude of the relationship and the mechanisms underpinning the phenomenon'.
källa: http://www.nature.com/ijo/journal/v29/n4/full/0802878a.html


"Finally, it is disheartening that Dr Zemel did not reveal in this paper that he has one United States Patent granted for calcium as a weight loss agent (see 'Materials and methods for the treatment of obesity') and eight more pending United States Patent Applications.3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 All of these patents and patent pending 'inventions' are for calcium as a weight loss/fat loss aid either through food or dietary supplements in addition to a plan for how to promote calcium consumption for weight loss. While obtaining patents or applying for patents is not wrong, the lack of disclosure of the possible conflict of interest should be reported to the readers. Given the concerns expressed above, it may be premature to accept the theory of calcium as a weight modifier."
källa: http://www.nature.com/ijo/journal/v29/n11/full/0803057a.html

Baha
2006-09-06, 04:17
finns det egentligen ngn fördel alls om man får i sig kalcium/protein från ngn annan källa?



förutom a´tt det e gott då

lungan
2006-09-06, 16:23
som jag uppfattar det ska man inte uppfatta prostatacancerrisken ifall man dricker mjölk som fan i många år som något trivialt, och vifta bort det som att man får cancer av allt, så det duger väl ganska bra som nackdel. fördel är väl en hyffsat billig proteinkälla som man lätt kan förtära mycket av..



Så med andra ord ska man inte dricka mjölk om man äter mycket annan kost som innehåller protein? Pga att man verkar få cancer om man dricker mjölk?

( har inte gruben något att tillägga =) )

rQx
2006-09-06, 18:25
Vad händer när man får prostatacancer? :)

King Grub
2006-09-06, 18:31
Vad händer när man får prostatacancer? :)

Cellgifts- och strålbehandling.

Opera bort tumören/tumörerna.

Tillfriskna eller dö.

Beroende på cancerns omfattning, spridning och elakhet.

rQx
2006-09-06, 19:05
Vad händer om man avlägsnar prostatan då?

King Grub
2006-09-06, 19:23
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3030

Flygplan
2006-09-06, 19:35
King Grub, vet du om högt mjölkintag kan påverka östrogennivåerna, ungefär på samma sätt som öl gör?

King Grub
2006-09-06, 19:44
Det är en hypotes, men inte utforskad.

Studies to elucidate the cause of prostate cancer have met with little success to date. Epidemiological studies suggested that milk consumption is probably as one of the risk factors for prostate cancer. The studies thus focused on the fat and calcium in milk, but reached no definitive conclusion. According to the measurements of estrogen levels in milk by different studies, it was suggested that estrogen in milk was a possible risk to cause prostate cancer. One reason supporting this hypothesis is that Western diet (characterized by milk/dairy products and meat) causes a trend of increasing levels of estrogens, and Western males show a higher incidence rate of prostate cancer than Asia males. Estrogen levels in prostate fluid are also correlated very well with the prostate cancer. During several decades, estrogens, together with testosterone, was commonly used to induce the rodent model of prostate cancer. Our hypothesis also was supported by the presence of estrogen receptors in the prostate gland and the genotoxic role of estrogens on the prostate gland, as possible mechanisms. Therefore, if modern milk consumption does expose consumers to high levels of estrogen and plays an adverse role in prostate cancer, action should be taken to produce the noncontaminant milk.

Med Hypotheses. 2004;62(1):133-42.

Anonym112
2006-09-06, 20:57
Är det inte värra med USA's mjölk då, eftersom korna är mycket taskigare behandlade, och anti-biotika i stora mängder osv ?

I sverige är dom väl snälla me kossorna

lungan
2006-09-10, 18:19
Så man borde alltså tagga ner på möjlken om man inte vill dö i prostata cancer?