handdator

Visa fullständig version : visdoms tand!


kollle1
2006-09-05, 08:06
Tja,jag tror att en visdoms tand börjar komma upp på mig på den nedre käken,det är svullet där och de känns som tandvärk,men va fan den kommar ju aldrig upp?! hur länge ska de pågå? nån som fått de förut som kan berätta?

hum
2006-09-05, 08:10
Mina har varit på g typ halva livet. Gör ont nångång ibland.

King Grub
2006-09-05, 08:11
Jag var dum nog att gå sådär i flera år innan jag äntligen operarade bort eländet. Skulle jag gjort direkt. Alla problem som bortblåsta.

kollle1
2006-09-05, 08:11
okej men min har börjat för några dar sen,tandköttet är ömt och ja vet inte om man kanske ska gå till tandläkarn

King Grub
2006-09-05, 08:15
Några dagar är ju ingen tid alls för en visdomstand som börjar röra på sig. Den kan stanna upp och lugna sig och börja om gång på gång hur länge som helst, nästan. :)

hum
2006-09-05, 08:20
En fd arbetskamrat opererade bort sina visdomständer. Blödde i flera dagar och han var hemma från jobbet i över en vecka.

Inget för mig :em:

mangs
2006-09-05, 08:45
Tre av mina visdomständer tog något/några år på sig innan de var helt uppe, periodvis gjorde det lite ont i tandköttet men när de väl var uppe efter detta så har jag inte haft några problem, peppar peppar. Den fjärde har ännu inte behagat dyka upp så den kanske jag slipper.

emmzan
2006-09-05, 08:53
Mina är på uppåtgående och ger ömhet/smärta i tandköttet lite då och då.

LadyG
2006-09-05, 09:41
En fd arbetskamrat opererade bort sina visdomständer. Blödde i flera dagar och han var hemma från jobbet i över en vecka.

Inget för mig :em:

Jag opererade ut mina nyligen, blödde lite samma dag bara och stygnet släppte utan problem efter 6 dagar. Knappt ingen värk och enda begränsningen var att jag inte fick ta slag mot huvudet under en period.

Borde gjort det för länge sedan.

Stumpis
2006-09-05, 10:42
Jag tillhör dom som aldrig haft problem med visdomständerna. Alla mina var uppe och på plats när jag fyllde 13, så käken har liksom växt med dom. (Stor i truten, ja... :Virro )

Det tar sin lilla stund för dom att växa upp, det kan dessutom gå i perioder då det inte händer något alls, och det kliar och gör ont. Har man då dålig plats i munnen för att man är färdigväxt blir det ännu värre. Att operera ut dom är en god idé om man får bekymmer. :(

hahavaffan
2006-09-05, 10:46
Tre av mina visdomständer tog något/några år på sig innan de var helt uppe, periodvis gjorde det lite ont i tandköttet men när de väl var uppe efter detta så har jag inte haft några problem, peppar peppar. Den fjärde har ännu inte behagat dyka upp så den kanske jag slipper.+1

jmk
2006-09-05, 11:04
Tja,jag tror att en visdoms tand börjar komma upp på mig på den nedre käken,det är svullet där och de känns som tandvärk,men va fan den kommar ju aldrig upp?! hur länge ska de pågå? nån som fått de förut som kan berätta?

g å till tandläkaren så du får en remiss till tandkirurgen, vanliga tandvården brukar inte ta ut visdoms tänder i underkäken. De är lite mer specialliserade på sånt på kirurgen, och kan bara instämma med kung gris, man ångrar alltid om man försöker "vänta ut" problemen. Du har troligen en inflamation i tandköttet pga att tandköttet börjat öppna sig. drog själv ut 3 stycken för ett par månader sen och det var inga komplikationer öht. Det är bara till besvär med ätandet om du väntar.

PowPow
2006-09-05, 11:25
Corsodyl munhålegel och en specialtandborste löste problemet med det ömma tandköttet för mig. På typ 2 dagar.

upf
2006-09-05, 11:39
Opererade ut dom undre visdomständer & var hur dålig som helst i en månad efter det. Dom var iofs tvunga att ta lite av käkbenet.

Hade jag inte dragit ut på det i flera år som hade det gått mycket lättare.

Drog ut dom övre & det var en barnlek.

Liten Men Fet
2006-09-05, 11:50
Tja,jag tror att en visdoms tand börjar komma upp på mig på den nedre käken,det är svullet där och de känns som tandvärk,men va fan den kommar ju aldrig upp?! hur länge ska de pågå? nån som fått de förut som kan berätta?

Mina brukar röra sig lite varje höst och dom har ändå varit nästan helt avtäckta i flera år. Tar en vecka med ont sen är det bra, så dröjer det ett tag till nästa gång.