handdator

Visa fullständig version : hårddisk inköp


manko
2006-09-05, 06:59
Är på G att köpa ett gäng nya diskar. Vilka diskar är mest prisvärda just nu? :)

S-ata eller vanlig IDE spelar ingen roll :O

Versus
2006-09-05, 08:58
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010096558
Eller
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010088201

Hade jag köpt iaf.

jmk
2006-09-05, 11:16
köp samsung spinpoint från komplett.se (mkt snabb leverans), billiga, väldigt pålitliga,snabba tysta & svala. bra betyg i tester osv. finns i flera storlekar

aliquis
2006-09-05, 11:36
Jag skulle ha en samsung när jag köpte näst senast, men så när jag kollade buggy listade de inte dem på första sidan så jag glömde bort det och tog en maxtor istället, men jag skulle inte rekommendera köp av maxtorn även om min fungerar.

Beställde en samsung nyligen från datorbutiken tror jag det var, 250GB för 689kr.

Samsungdiskarna skall prestera bra men är framförallt svalast och tystast.

Seagate presterar sämre när de inte har så mycket att göra men bättre om de skall göra många saker samtidigt, dvs mest användbart för servrar kanske, 5 års garanti är ett plus och även de är tysta. Kostar en slant extra dock.

WD presterar bäst och mina och många andras har hållit väldigt bra, de väsnas dock och är oftast lite dyrare precis som seagate.

Maxtor är också billiga och min är helt ok tyst, den jag tog var en som då verkade snabb, men jag hade som sagt egentligen bestämt mig för att ta Samsungen redan då. För många människor är maxtor förknippat med kass kvalite.

Hitachi är före detta IBM och de hade några serier som strulade förr, men det är nog inget problem nu längre. Snabba diskar med ofta högst IO/s och lägst accesstid.

Så typ om ljud är skitsamma och du vill ha det snabbaste för normalt bruk så skulle jag köra WD eller Hitachi.

För server Seagate eller Hitachi.

Och för tyst disk hemma Samsung.

(Gäller de senaste modellerna eller generellt på senare tid, lär ändra sig med tiden.)

Pata
2006-09-05, 11:45
Jag kan rekomendera 300-320 GB modellerna som idag ger mest utrymme per krona. Vill du läsa om exempelvis read /write speeds så klicka här (http://www.tomshardware.com/2006/06/29/seagate_750_gb_barracuda_enters_the_big_league/page10.html)

aliquis
2006-09-05, 12:08
Jag körde på 250 för att jag trodde det gav mest MB/kr, men ja, jag kör alltid på det också =P

De absolut största diskarna nu har börjat lagra magnetismen "på den andra ledden" vilket gör att de kan lagra lite fler bitar på samma sträcka, och det borde mao ge fler bitar/varv och eftersom de roterar lika snabbt som vanligt så borde de läsa fler MB/s, så de största diskarna med sådan lagringsteknik är antagligen ännu snabbare.

jmk
2006-09-05, 14:48
Jag körde på 250 för att jag trodde det gav mest MB/kr, men ja, jag kör alltid på det också =P

De absolut största diskarna nu har börjat lagra magnetismen "på den andra ledden" vilket gör att de kan lagra lite fler bitar på samma sträcka, och det borde mao ge fler bitar/varv och eftersom de roterar lika snabbt som vanligt så borde de läsa fler MB/s, så de största diskarna med sådan lagringsteknik är antagligen ännu snabbare.

men då också fler rörliga delar? = med sämre prestanda, mer ljud & mer värme, eller rör dig sig fortfarande bara om en läsarm per skiva då?
samsung kör ju bara med 2 plattor medans endel andra har många fler, vilket då ökar ljud, värme etc

jag har också 250, mest för att de är billiga i inköp och att det inte är speciellt roligt om en större disk typ 500 full med data skulle haverera...
orkar inte ha backup på allt.

manko
2006-09-05, 15:01
är också sugen på dom där samsung 250gb. Men nu är det så att jag inte vet om jag har ATA eller SATA på datorn. Och hittar ingenstans i AIDA32 var det står vad man har? :)

Kurash
2006-09-05, 15:07
Har haft 2 stycken Maxtor som gått sönder. Nu är min hitachi på väg att gå ner också, dock efter snart 4 år, så det är väl godkänt. Den ena Maxtor höll i mindre än 4 månader. Tycker det är värt lite extra slantar och lite högre ljudnivå för prestandan man får av Western Digitalarna.

aliquis
2006-09-05, 15:14
men då också fler rörliga delar?Hur magnetismen är lagrad påverkar väl inte antalet delar?= med sämre prestandaBättre prestanda sade jag, vare sig det är magnetiska skikten på varje skiva eller i ditt fall fler skivor.mer ljud & mer värmeI fallet fler skivor ja.eller rör dig sig fortfarande bara om en läsarm per skiva då?Ja, eller möjligtvis två utifall att det sitter en på varje sida.samsung kör ju bara med 2 plattor medans endel andra har många fler, vilket då ökar ljud, värme etcDet man kan göra är ju att välja med modell med så många GB/skiva som möjligt.jag har också 250, mest för att de är billiga i inköp och att det inte är speciellt roligt om en större disk typ 500 full med data skulle haverera...
orkar inte ha backup på allt.Är väl lika jobbigt med 2st 250GB, mindre som kvaddar visserligen men större risk ;D

aliquis
2006-09-05, 15:15
Har haft 2 stycken Maxtor som gått sönder. Nu är min hitachi på väg att gå ner också, dock efter snart 4 år, så det är väl godkänt. Den ena Maxtor höll i mindre än 4 månader. Tycker det är värt lite extra slantar och lite högre ljudnivå för prestandan man får av Western Digitalarna.Mina WD har ju snurrat typ dygnet runt i en 5år eller så o de har inte dött iaf. Men min maxtor är inte död ännu den heller, men jag skulle ju lita mer på wd eller seagate.

jmk
2006-09-05, 15:17
är också sugen på dom där samsung 250gb. Men nu är det så att jag inte vet om jag har ATA eller SATA på datorn. Och hittar ingenstans i AIDA32 var det står vad man har? :)

kolla i moderkorts manualen, brukar finnas på tillverkarens hemsida. model står på kortet. btw så är sata2 bakåtkompatibelt med sata om du inte har 2:an.
kan eventuellt behövas drivare, men som sagt det mesta står i manualen.

jmk
2006-09-05, 15:26
Är väl lika jobbigt med 2st 250GB, mindre som kvaddar visserligen men större risk ;D
ehehe nä känns bara hälften så sunkigt! ;)

King Grub
2006-09-05, 15:28
Har haft 2 stycken Maxtor som gått sönder. Nu är min hitachi på väg att gå ner också, dock efter snart 4 år, så det är väl godkänt. Den ena Maxtor höll i mindre än 4 månader. Tycker det är värt lite extra slantar och lite högre ljudnivå för prestandan man får av Western Digitalarna.

Jag har haft massor av hårddiskar. Barta två har gått sönder. Båda har varit från Maxtor. Inget underlag för säkra bevis, men tillräckligt för att jag skall undvika Maxtor hädanefter.

jmk
2006-09-05, 15:29
Hur magnetismen är lagrad påverkar väl inte antalet delar?
tänkte mest på om det var ytterligaren en arm då
ska kolla upp det här mer.

aliquis
2006-09-05, 15:42
kolla i moderkorts manualen, brukar finnas på tillverkarens hemsida. model står på kortet. btw så är sata2 bakåtkompatibelt med sata om du inte har 2:an.
kan eventuellt behövas drivare, men som sagt det mesta står i manualen.Eller så kan han kolla på kabeln.

Svarta rektangulära socklar och gråa platta kablar (lär han ha i vilket fall som helst) = IDE/ATA

Mindre röda(?) L-formade socklar och tunna kablar = SATA

aliquis
2006-09-05, 15:43
tänkte mest på om det var ytterligaren en arm då
ska kolla upp det här mer.Jag tror inte att det är ännu en arm bara för att det lagras annorlunda.

manko
2006-09-05, 15:43
jag har ett GIGABYTE GA-8PE800 moderkort. gammal skräp dator. :P

manko
2006-09-05, 20:00
Någon som har bra tips på var man kan köpa IDE ATA100 diskar? 250gb helst att dom har i lager, billig frakt och inte allt för dyrt pris per enhet :)

LarsK
2006-09-06, 01:18
Själv väntar jag tills hybrid diskarna kommer ut på marknaden. Iofs så väntar jag på att köpa ny computer tills Vista kommer ut, men det är värt att tänka på att nästa generations diskar kommer ut snart, om man inte är i desperat behov. Priserna på befintliga kommer säkert sjunka.

aliquis
2006-09-06, 05:55
Någon som har bra tips på var man kan köpa IDE ATA100 diskar? 250gb helst att dom har i lager, billig frakt och inte allt för dyrt pris per enhet :)Fortfarande samsung?

aliquis
2006-09-06, 05:55
Själv väntar jag tills hybrid diskarna kommer ut på marknaden. Iofs så väntar jag på att köpa ny computer tills Vista kommer ut, men det är värt att tänka på att nästa generations diskar kommer ut snart, om man inte är i desperat behov. Priserna på befintliga kommer säkert sjunka.Shiet, vilket spåman du är, kommer priserna sjunka!??!

Vad menar du med hybriddiskar?

manko
2006-09-06, 07:17
Fortfarande samsung?

jo, men dom är out of stock atm från dom flesta ställen om man inte betalar 890+ per disk :P

LarsK
2006-09-06, 07:21
Shiet, vilket spåman du är, kommer priserna sjunka!??!

Vad menar du med hybriddiskar?
Japp, jag kan se in i framtiden. Något mer du vill veta om framtiden?

Hybriddiskar, diskar med minneskrets för cache. Kommer stödjas av Vista.

manko
2006-09-06, 07:42
blev 2st samsung p120 250gb från komplett.se. 1470kr eller något sånt. Var inte så jävla farligt ändå. :)
hoppas dom nu bara får in hårddiskarna idag så att jag hinner få dom till helgen :D

manko
2006-09-06, 07:46
istället för att skapa en ny tråd. så lägger jag till lite fler dator frågor här.

Vad rekommenderar ni för kylning till min filserver? Lite fläktar här och där så att den blir kall och glad :)

Pata
2006-09-06, 10:00
Jag har haft massor av hårddiskar. Barta två har gått sönder. Båda har varit från Maxtor. Inget underlag för säkra bevis, men tillräckligt för att jag skall undvika Maxtor hädanefter.

Vi har just haft problem med en Dell serie på jobbet där ca 10% av Maxtordiskarna havererat. Dell skickade ut WD diskar som ersättare så det har fått mig att undvika Maxtor ett tag framöver i alla fall.