handdator

Visa fullständig version : Bra moral eller brott mot demokrati (eller bada)?


High1ander
2006-09-05, 04:42
SD:s valgrejjor delas ej ut av vissa postgubbar: http://expressen.se/index.jsp?a=674795

Sjalv tycker jag det e fel av postsnubbarna. Om posten anser det e ratt att dela ut SDs material da de inte bryter mot nagra lagar sa ska postens anstallda gora vad de far betalt for (vilket inte e censur). Jag tycker inte om SD eller ND, men tycker de far sprida sina saker om de nu vill det, precis som kommunister eller liberala manniskor far sprida sina saker.

For ovrigt sa e det val 3e gangen jag laser att detta har hant, nar ska posten skarpa sig? SD betalar ju trots allt, sa kontraktsbrott av posten...

Baha
2006-09-05, 05:09
blir ju lite skumt när postgubbarna spontant kan bestämma vilken post dom delar ut beroende på vad som står på kuvertet.


det här ser skumt ut, det slänger vi.

Tricklev
2006-09-05, 05:16
Själv tycker jag du ska få sparken, i vilket annat jobb skulle du kunna vägra göra ditt jobb och ha kvar det?

Brott emot demokratin, brevbärarna ska inte vara några åsiktspoliser.

Bronkitkorv
2006-09-05, 06:36
Jag tycker brevbärarna borde utvisas. Bara för det ska jag rösta på SD.

jwzrd
2006-09-05, 07:01
Jag tror att det är ett brott mot ironins lagar att ett främlingsfientligt och svårt inskränkt parti talar om att inte få tävla på samma villkor.

Krokodil
2006-09-05, 07:44
Även om jag ogillar SD tycker jag INTE att brevbärarna ska kunna välja vilken post som ska delas ut. Fan, de ska inte överhuvudtaget bry sig om något annat än adressen! Läser de vykort också?

AlexGBG
2006-09-05, 09:48
Även om jag ogillar SD tycker jag INTE att brevbärarna ska kunna välja vilken post som ska delas ut. Fan, de ska inte överhuvudtaget bry sig om något annat än adressen! Läser de vykort också?

håller med föregående talare. dom brevbärarna är ju uppebarligen inte för demokrati.

upf
2006-09-05, 09:50
Är inte detta ett brott mot postlagen? Har för mig att det brukar bli finkan för det.

jwzrd
2006-09-05, 09:51
håller med föregående talare. dom brevbärarna är ju uppebarligen inte för demokrati.

Det är inte SD heller. Oh the irony.

hultman
2006-09-05, 10:19
Nog för att knappast främjar demokrati i dess rätta form, men detta är ett uppenbart lagbrott. Och, även fast jag inte tänker rösta på dem, så tycker jag synd om de invandringsfientliga stackarna som har medlemmar med exotiska namn.

AlexGBG
2006-09-05, 10:34
Det är inte SD heller. Oh the irony.

och om så nu var fallet, skulle det göra det rätt att vägra dela ut valmaterial för att folk själva ska få bilda sig en egen uppfattning?

jwzrd
2006-09-05, 10:36
och om så nu var fallet, skulle det göra det rätt att vägra dela ut valmaterial för att folk själva ska få bilda sig en egen uppfattning?

En egen uppfattning av ett demokrati- och invandrarfientligt partis propaganda? Hur menar du då? "Åh vilken fin layout deras trycksaker har!"

AlexGBG
2006-09-05, 10:37
En egen uppfattning av ett demokrati- och invandrarfientligt partis propaganda? Hur menar du då? "Åh vilken fin layout deras trycksaker har!"

hade du tyckt att det hade varit rätt att inte dela ut vänsterpartiets valmaterial av en brevbärare som inte delar deras synsätt på politik?

edit: eller plocka ner t.ex. vänsterpartiets valaffischer?

jwzrd
2006-09-05, 10:41
hade du tyckt att det hade varit rätt att inte dela ut vänsterpartiets valmaterial av en brevbärare som inte delar deras synsätt på politik?

edit: eller plocka ner t.ex. vänsterpartiets valaffischer?

Det beror på om det var så att partiets propaganda går ut på att propagera för en öppen tillvaro när partiet i sig står för allt annat än det.

AlexGBG
2006-09-05, 10:45
Det beror på om det var så att partiets propaganda går ut på att propagera för en öppen tillvaro när partiet i sig står för allt annat än det.

jajaja, tror ju inte vi kommer att komma till nånting vettigt även om vi skulle fortsätta..

jwzrd
2006-09-05, 10:47
jajaja, tror ju inte vi kommer att komma till nånting vettigt även om vi skulle fortsätta..

Det vettiga är att partiet kommer att frysas ut så länge det inte spelar med öppna kort (om ens det kommer att göra någon skillnad med tanke på vilken typ av poker dom vill spela).

Grahn
2006-09-05, 10:48
Håller med Jwzrd om att ironin är slående....

Brevbärarna kan vägra att dela ut vad de vill, däremot får de givetvis acceptera eventuella konsekvenser av sin vägran.

Krokodil
2006-09-05, 11:29
Jag råkar ha lite kunskap om Stockholms postsyndikat. De har genom åren vägrat dela ut andra saker, t.ex. IKEA-katalogen, reklam innehållande bindor och Nationaldemokraternas post. Vissa av dessa nobla postisar som säger sig kämpa för demokrati och tolerans kan ibland ses "reclaima" stadens gator och torg genom att kasta gatstenar genom skyltfönster och vandalisera uteserveringar!

Dubbelmoral?

aliquis
2006-09-05, 11:46
Efterblivet att inte dela ut det, och vad har det med arbetsmiljön att göra? Ge dem sparken eller något.

Posten skall ju ge blanka fan i vad som sprids och sägs, alla andra också. Fast nuförtiden är väl posten inte statlig längre så nu kanske de kan bestämma själva vad de vill dela ut?

Naturligtvis skall man få tycka o säga vad man vill. Tycker att mediahetset mot dem överhuvudtaget är illa.

aliquis
2006-09-05, 11:52
En egen uppfattning av ett demokrati- och invandrarfientligt partis propaganda? Hur menar du då? "Åh vilken fin layout deras trycksaker har!"Är SD invandrarfientliga? På vilka sätt?

Är de demokratifientliga? Tycker de att invandrare inte skall få rösta i Sverige eller på vilket sätt är de det?

Förövrigt förstår jag inte varför det anses vara så fult att ogilla invandare, även om inte alla beter sig illa så är det ju ingen nyhet att de beter sig något annorlunda och en del kanske inte gillar det (eller så vill de inte anpassas emot deras kultur, men det gäller ju båda sidorna isf så det är väl inte så mycket att komma med.)

aliquis
2006-09-05, 11:53
hade du tyckt att det hade varit rätt att inte dela ut vänsterpartiets valmaterial av en brevbärare som inte delar deras synsätt på politik?

edit: eller plocka ner t.ex. vänsterpartiets valaffischer?Här var flera av centerpartiets valaffischer/ställningar nersparkade eller något.

De verkar dock inte ha så mycket att komma med hur som helst, här står det "Allt börjar hos dig" tror jag, jaha? Vad menar de med det? Många visioner om Sverige som de förmedlar?

aliquis
2006-09-05, 11:55
Jag råkar ha lite kunskap om Stockholms postsyndikat. De har genom åren vägrat dela ut andra saker, t.ex. IKEA-katalogen, reklam innehållande bindor och Nationaldemokraternas post. Vissa av dessa nobla postisar som säger sig kämpa för demokrati och tolerans kan ibland ses "reclaima" stadens gator och torg genom att kasta gatstenar genom skyltfönster och vandalisera uteserveringar!

Dubbelmoral?Vad är motiveringen på bindor och ikeakatalogen? Att bindor är för kommersiellt och ikeakatalogen dålig för miljön?

Mago
2006-09-05, 11:57
Nästan så jag önskar att jag var mer insatt. :)

Vad står egentligen SD för?
Är det t.ex. främlingsfientligt att vilja stoppa invandring? (Vet inte om de vill det. Var mer en undran bara.)
Skulle kanske behövas en egen tråd.

aliquis
2006-09-05, 11:57
Inte är det rätt av posten att göra fel bara för att någon annan gör fel heller (enligt jwzrd..)

gothen
2006-09-05, 11:58
Har inte läst postensanställningsavtal men jag antar att de inte har rätt a tt själva bedömma vilken post som ska ut respiktive kaseras, baserat då på egna värderingar.
Sparken ska de ha liksom strejkarna, om man nu vägrar arbeta fyller man inte sitt syfte i företaget och det borde väll då vara det självjklara att sparka personen? De kan ju skapa sin a egna företag om de vill jobba 1 timme om dagen och vägra att dela ut post som inte passar dem.

gothen
2006-09-05, 12:03
Nästan så jag önskar att jag var mer insatt. :)

Vad står egentligen SD för?
Är det t.ex. främlingsfientligt att vilja stoppa invandring? (Vet inte om de vill det. Var mer en undran bara.)
Skulle kanske behövas en egen tråd.

På deras sida finns det info, det är väll däremot kanske mer teoretisk information. Man kan väll sammanfata dem med att de är ruggigt konservativa vad gäller traditioner och det sverige som vi känner det (kanske några sekler tillbaka i tiden), sen som jag har förstått det så är de ganska så fria vad gäller skatter, arbete och liknande så länge som deras konservativa ideal inte påverkas.
Hitlers tyskland påminner lite om SD, bevara landet men med en ganska så fri ekonomi och rörlighet osv.

aliquis
2006-09-05, 12:03
Nästan så jag önskar att jag var mer insatt. :)

Vad står egentligen SD för?
Är det t.ex. främlingsfientligt att vilja stoppa invandring? (Vet inte om de vill det. Var mer en undran bara.)
Skulle kanske behövas en egen tråd.Kolla sidan? Jag har inte orkat läsa den i sin helhet: http://www.sverigedemokraterna.se/

"Vi förespråkar en moralisk upprustning, vi värnar västerlandets kristna etik, och vi vill stärka nationalkänslan, för att på så sätt skapa en större trygghet och gemenskap inom det svenska samhället.", bara i Sverige det uppfattas som fult och främlingsfientligt, i alla andra länder där man inte måste vara så jävla försiktig och blygsam skulle det ses som en självklarhet.

"Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning. Därför förespråkar Sverigedemokraterna en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället på alla sätt ska uppmuntra en ökad återvandring. Dagens situation med kulturellt främmande enklaver i de flesta städer är inte hållbar. Ingen integrationspolitik i världen skulle klara av att integrera så många människor på så kort tid som behövs. Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer.", låter inte så schysst dock. Jag tror visst att man kan leva i fred och demokratiskt även om befolkningen är blandad. Men som sagt, nog har det kanske blivit lite mer hotfull blandning med blandade folkslag, men det går ju kanske att lösa på andra sätt än att skicka hem alla.

"Sverigedemokraterna är inte principiellt emot invandring. Vi är på det klara med att Sverige alltid har haft invandring, men den har tidigare varit begränsad och reglerad. De invandrare som kom hit kunde ganska lätt assimileras och bli en del av det svenska samhället, främst på grund av att de inte var så många och att de kom från kulturellt närstående länder. De senaste årens invandring har dock varit av helt annan art. Det har handlat om tiotusentals invandrare varje år, från avlägsna delar av världen, vilket inte varit bra för Sverige.", jag tycker inte det spelar någon roll varifrån man kommer, jag tror dessutom att jag har läst att det framförallt är de från närliggande länder som begår flest brott? Men jag kan ha fel. Sålänge man sköter sig är det ju inga som helst problem imho.

http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=709
Uppenbarligen tycker 2.9% av svenskarna att de är mer än ok.

http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=706
De själva om SAC.

aliquis
2006-09-05, 12:05
På deras sida finns det info, det är väll däremot kanske mer teoretisk information. Man kan väll sammanfata dem med att de är ruggigt konservativa vad gäller traditioner och det sverige som vi känner det (kanske några sekler tillbaka i tiden), sen som jag har förstått det så är de ganska så fria vad gäller skatter, arbete och liknande så länge som deras konservativa ideal inte påverkas.
Hitlers tyskland påminner lite om SD, bevara landet men med en ganska så fri ekonomi och rörlighet osv.Ja, om vi nu bortser ifrån att Hitler ansåg att den ariska rasen var det enda som var värt att bevaras och antagligen att han gjorde världen en tjänst genom att utrota de mer underlägsna raserna? Men annars är det ju precis samma sak.

(Inte för att jag vill veta hur ett Sverige med stora mängder hat och rädsla för andra folkgrupper skulle se ut.)

jwzrd
2006-09-05, 12:06
Är SD invandrarfientliga? På vilka sätt?

Är de demokratifientliga? Tycker de att invandrare inte skall få rösta i Sverige eller på vilket sätt är de det?

Förövrigt förstår jag inte varför det anses vara så fult att ogilla invandare, även om inte alla beter sig illa så är det ju ingen nyhet att de beter sig något annorlunda och en del kanske inte gillar det (eller så vill de inte anpassas emot deras kultur, men det gäller ju båda sidorna isf så det är väl inte så mycket att komma med.)

Bästa argumentet hittils för att jag ska tycka illa om dig för att du inte är som jag.

aliquis
2006-09-05, 12:14
Bästa argumentet hittils för att jag ska tycka illa om dig för att du inte är som jag.Kommer någon kritisera dig för att du tycker illa om mig för att jag gör något som du tycker är dumt? Borde någon kritisera dig för det?

I stadsdelen Vivalla här i stan så dog en kille i lördags (tror jag att det var) för att han och en annan kille slogs mot varandra under vad jag uppfattade det som uppgjorda former, den ena killen fick spö varefter hans 2 år äldre syster gick och stack en kniv i bröstet(?) på den andra killen så han avled. Den döda killen ser svart ut på bilden, den andra killen ser vit ut, jag vet inte om han är svensk eller invandrare och det spelar egentligen ingen roll, men det ser ut att vara ett tiotal (20? 30?) ungdomar som står och ser på det där, filmar det osv. Nu verkar det ju som sagt vara uppgjort i förväg vad som skulle hända och inte vara direkt misshandel, men det känns ändå som att svenskar mer sällan gör så. I en kommentar på youtube skriver en kille att "han var en krigare"... Go figure.

Jag säger inte att man skall rösta på SD, eller ens att de nödvändigtvis har rätt. Jag säger bara att om man nu tycker som SD så är det klart att man skall få rösta på dem, och om de tycker som de tycker är det klart att de skall få uttrycka sina åsikter, hur fel de än må vara.

daggermoon
2006-09-05, 12:19
Jag tycker det är rätt av brevbärarna. Jag kan inte se något odemokratiskt i att brevbärarna vill ha inflytande över sitt eget arbete.

Mago
2006-09-05, 12:36
"vi värnar västerlandets kristna etik" Usch då. ;)
Bra jobbat brevisarna! :thumbup:

paddanboy
2006-09-05, 12:37
De handlar fel. Konsekvenserna borde vara sparken.

Jag anser förövrigt att SAC behöver tänka över vad fan de håller på med.

130kg finsk sisu
2006-09-05, 12:40
Men Mago kanske gillar österlandets muslimska etik?

Mago
2006-09-05, 12:41
Men Mago kanske gillar österlandets muslimska etik?

Nä. Jag ogillar religioner.

jwzrd
2006-09-05, 12:42
Kommer någon kritisera dig för att du tycker illa om mig för att jag gör något som du tycker är dumt? Borde någon kritisera dig för det?

I stadsdelen Vivalla här i stan så dog en kille i lördags (tror jag att det var) för att han och en annan kille slogs mot varandra under vad jag uppfattade det som uppgjorda former, den ena killen fick spö varefter hans 2 år äldre syster gick och stack en kniv i bröstet(?) på den andra killen så han avled. Den döda killen ser svart ut på bilden, den andra killen ser vit ut, jag vet inte om han är svensk eller invandrare och det spelar egentligen ingen roll, men det ser ut att vara ett tiotal (20? 30?) ungdomar som står och ser på det där, filmar det osv. Nu verkar det ju som sagt vara uppgjort i förväg vad som skulle hända och inte vara direkt misshandel, men det känns ändå som att svenskar mer sällan gör så. I en kommentar på youtube skriver en kille att "han var en krigare"... Go figure.

Jag säger inte att man skall rösta på SD, eller ens att de nödvändigtvis har rätt. Jag säger bara att om man nu tycker som SD så är det klart att man skall få rösta på dem, och om de tycker som de tycker är det klart att de skall få uttrycka sina åsikter, hur fel de än må vara.

Det är skillnad på just dig, aliquis, och en grupp människor som jag tycker att du tillhör i vilken NÅGON ANNAN gör något dumt, men som jag kritiserar dig för indirekt via ditt gruppmedlemskap.

Och angående det i fetstil: Menar du på allvar då t ex att bolio är en stor bråkig skitstövel för att du har sett en jävla film på youtube med en blatte som spöat en svenne?

130kg finsk sisu
2006-09-05, 12:43
Ok Mago, då hade vi den saken utrett. Jag tackar för visat intresse!;)

Dumleman
2006-09-05, 12:55
Brott mot demokratin genom att vägra dela ut reklam om ickedemokratiska partier? Error i min hjärna :Virro.

CroCop
2006-09-05, 13:26
Varför är det alltid rikemansbarnen som blir mest extemvänster? För dit räknar väl de flesta SAC.
Magnus Tarras-Wahlberg, talesman för Storstockholms postsyndikat måste ju på något sätt vara släkt med kungens förra presstaleskvinna Elisabeth Tarras-Wahlberg,mer överklass än den kvinnan är går det nog inte att bli.

daggermoon
2006-09-05, 13:43
Varför är det alltid rikemansbarnen som blir mest extemvänster? För dit räknar väl de flesta SAC.
Ja antagligen är postsyndikatet fullt av rikemansbarn som bara jobbar som brevbärare för att kunna jävlas med SD, taskigt värre.

Magnus Tarras-Wahlberg, talesman för Storstockholms postsyndikat måste ju på något sätt vara släkt med kungens förra presstaleskvinna Elisabeth Tarras-Wahlberg,mer överklass än den kvinnan är går det nog inte att bli.
Hmm, om man kör guilt-by-asociation åt andra hållet så måste det ju betyda att kungen är extremvänster? Han är ju iofs rikemansbarn så det är kanske inte så förvånande.

aliquis
2006-09-05, 13:46
Det är skillnad på just dig, aliquis, och en grupp människor som jag tycker att du tillhör i vilken NÅGON ANNAN gör något dumt, men som jag kritiserar dig för indirekt via ditt gruppmedlemskap.

Och angående det i fetstil: Menar du på allvar då t ex att bolio är en stor bråkig skitstövel för att du har sett en jävla film på youtube med en blatte som spöat en svenne?Jag vet väl också att det är skillnad på en grupp eller respektive individ, men det förhindrar ju inte att det finns fler individer som gör på det ena eller andra viset. Jag vet inte om han som fick spö var svensk, skulle snarare bli förvånad om han var det, även om han ser rätt vit ut på klippet. Och nej, jag menar inte att bolio är en skitstövel, isf hade jag väl sagt det, enda jag menar är att risken är större att det finns en bråkig skitstövel i en grupp invandrare, sedan kan det säkert bero på att de måste hävda sig just för att de är invandare men oavsett anledningen så är det ju inte fel att säga att det blir med problem av blandningen, för det blir det ju uppenbarligen. Sedan vems fel det är och vad det beror på är en annan sak.

Nu handlar ju inte tråden om det dock, utan bara om brevbärarna skall dela ut posten o skita i resten eller om de själva skall välja vad de vill dela ut eller inte...

aliquis
2006-09-05, 13:48
Ja antagligen är postsyndikatet fullt av rikemansbarn som bara jobbar som brevbärare för att kunna jävlas med SD, taskigt värre.


Hmm, om man kör guilt-by-asociation åt andra hållet så måste det ju betyda att kungen är extremvänster? Han är ju iofs rikemansbarn så det är kanske inte så förvånande.:D:D:D

skaparn
2006-09-05, 13:53
Det är inte SD heller. Oh the irony.

Kanske de inte är, men då ska jag alltså kunna rättfärdiga mitt avrättande av alla förespråkare av dödsstraff? Det var ju "sååå ironiskt" att de skulle tycka illa om att bli skjutna när de själva propagerar för döden.

Det här är strunt på hög nivå, arrangerat av fackföbundet Syndikalisterna. För det första är inte ens SD's budskap särskilt farligt, om man inte tycker att det borde förbjudas att vilja minska invandringen till Sverige, för det andra så vill jag inte se ett sådant uppträdande sprida sig till andra yrkesgrupper. Ska polisen, sjukvården och andra viktigare institutioner börja med samma sak?

Yankeee
2006-09-05, 14:24
Skaparn dominerar som vanligt :thumbup:

Idioti är vad det är, inget annat. Aningen pantat att brevbärare ska välja vilken information som ska nå svenska folket.

Perscitus
2006-09-05, 14:29
Hitler var en folkvald ledare och alla gjorde var de blev tillsagda. Var det rätt?

Pepparkakssmurfen
2006-09-05, 14:29
Rätt gjort av brevbärarna.
Folk ska inte behöva få SD:s skit i brevlådorna.

Yankeee
2006-09-05, 14:31
Rätt gjort av brevbärarna.
Folk ska inte behöva få SD:s skit i brevlådorna.

Vem ska bestämma vilken propaganda som ska hamna i folks brevlådor då?

Grahn
2006-09-05, 14:31
Man får väl notera att brevbärarna kanske brister ngt både i förtroende och respekt för demokratin.

De drar gränsen för när det är okej att vägra lite väl tidigt kanske, det är ju inte respass till ugnarna eller ngt dylikt som delas ut.

Deras val iofs, men det borde väl vara god grund för avsked.

jwzrd
2006-09-05, 14:31
Hitler var en folkvald ledare och alla gjorde var de blev tillsagda. Var det rätt?

Vad är det du vill säga?

EDIT: i strikt och rimlig mening är det givetvis katastrofalt felaktigt av brevbärare att bestämma sånt. Men jag tycker att det är skitsamma i SD-fallet.

Yankeee
2006-09-05, 14:35
Men jag tycker att det är skitsamma i SD-fallet.

Tja, jag tycker att det är skitsamma när det gäller kd, kdu och s (som jag delar ut just nu) :) Det är går ju inte att godtyckligt skita i att dela ut saker.

Tricklev
2006-09-05, 14:40
Jag tycker det är rätt av brevbärarna. Jag kan inte se något odemokratiskt i att brevbärarna vill ha inflytande över sitt eget arbete.

Om jag var polis, skulle du då acceptera om jag inte arresterade kvinnomisshandlare, då jag anser att kvinnan förjänade det?

Kryss
2006-09-05, 14:45
Rätt gjort av brevbärarna.
Folk ska inte behöva få SD:s skit i brevlådorna.


Jag tycker inte folk ska behöva få Socialdemokraternas skit heller, har jag då rätt som brevbärare att bestämma vad andra vill ha eller inte och helt sonika slänga alla deras utskick?

petersson
2006-09-05, 15:36
Kommer någon kritisera dig för att du tycker illa om mig för att jag gör något som du tycker är dumt? Borde någon kritisera dig för det?

I stadsdelen Vivalla här i stan så dog en kille i lördags (tror jag att det var) för att han och en annan kille slogs mot varandra under vad jag uppfattade det som uppgjorda former, den ena killen fick spö varefter hans 2 år äldre syster gick och stack en kniv i bröstet(?) på den andra killen så han avled. Den döda killen ser svart ut på bilden, den andra killen ser vit ut, jag vet inte om han är svensk eller invandrare och det spelar egentligen ingen roll, men det ser ut att vara ett tiotal (20? 30?) ungdomar som står och ser på det där, filmar det osv. Nu verkar det ju som sagt vara uppgjort i förväg vad som skulle hända och inte vara direkt misshandel, men det känns ändå som att svenskar mer sällan gör så. I en kommentar på youtube skriver en kille att "han var en krigare"... Go figure.

Jag säger inte att man skall rösta på SD, eller ens att de nödvändigtvis har rätt. Jag säger bara att om man nu tycker som SD så är det klart att man skall få rösta på dem, och om de tycker som de tycker är det klart att de skall få uttrycka sina åsikter, hur fel de än må vara.

Du glömde skriva länken till filmen. :)

Tricklev
2006-09-05, 15:38
Du glömde skriva länken till filmen. :)

Den togs ner ifrån youtube, grova misshandels fall hör inte hemma på kolozzeum.

Fartman
2006-09-05, 15:45
Jävla brevisar, låt folk bestämma vilken information dom vill ta till sig/inte ta till sig. Är SD så dåliga som brevisarna tycker så lär dom ju inte få röster heller... jag blir rätt less på folk som tror dom kan bestämma över andras åsikt hur som helst..

Dumleman
2006-09-05, 15:50
Man kan väl se det som att brevbärarna strejkar pga försämrade arbetsvillkor?
(med lite fantasi)

daggermoon
2006-09-05, 16:08
Om jag var polis, skulle du då acceptera om jag inte arresterade kvinnomisshandlare, då jag anser att kvinnan förjänade det?
Om vissa arbetsuppgifter är helt oförenliga med din personliga moral tycker jag i princip att du gör rätt i att öppet vägra utföra dem. Å andra sidan om arrestering av kvinnomisshandlare rent generellt var oförenligt med din personliga moral så skulle jag tycka att du var en fullblodsidiot och glädja mig åt när du sparkades ut ur poliskåren.

sehnpaa
2006-09-05, 16:51
Om vissa arbetsuppgifter är helt oförenliga med din personliga moral tycker jag i princip att du gör rätt i att öppet vägra utföra dem.Har man valt att jobba som brevbärare får man räkna med att dela ut brev. Har man valt att jobba som polis får man räkna med att arrestera människor som bryter mot lagen. Har man en personlig moral som inte är förenligt med arbetet borde man säga upp sig.

Tricklev
2006-09-05, 17:43
Om vissa arbetsuppgifter är helt oförenliga med din personliga moral tycker jag i princip att du gör rätt i att öppet vägra utföra dem. Å andra sidan om arrestering av kvinnomisshandlare rent generellt var oförenligt med din personliga moral så skulle jag tycka att du var en fullblodsidiot och glädja mig åt när du sparkades ut ur poliskåren.

Sehnpaa svarade åt mig.

Perscitus
2006-09-05, 18:04
Vad är det du vill säga?

EDIT: i strikt och rimlig mening är det givetvis katastrofalt felaktigt av brevbärare att bestämma sånt. Men jag tycker att det är skitsamma i SD-fallet.
Ungefär det du skrev. Men också att det finns en gräns för vad som är rätt och fel där var person faktiskt själv får säga ifrån oberoende av rådande ordning och bestämmelser. Precis som ett fåtal modiga eller dumdristiga gjorde i Nazityskland.

Förstår Yankee med flera helt och hållet. Var ska man dra gränsen? Jag kan inte tala för någon annan än mig själv, och jag förstår brevbärarna som inte delar ut deras utskick.

1986
2006-09-05, 18:07
Tycker det är fel mot all människor som inte har råd med dasspapper.

Yankeee
2006-09-05, 18:08
Ungefär det du skrev. Men också att det finns en gräns för vad som är rätt och fel där var person faktiskt själv får säga ifrån oberoende av rådande ordning och bestämmelser. Precis som ett fåtal modiga eller dumdristiga gjorde i Nazityskland.

Förstår Yankee med flera helt och hållet. Var ska man dra gränsen? Jag kan inte tala för någon annan än mig själv, och jag förstår brevbärarna som inte delar ut deras utskick.

Får får man självklart, men frågan är väl om det är rätt eller inte :)
I detta fallet är det liksom inget snack om saken, de är anställda för att dela ut post inte för att bestämma vilken information andra ska få.

Baha
2006-09-05, 18:10
givetvis förstår man att brevbärarna kanske inte vill dela ut den posten, dom är ju inte mer än människor. Dock är det ju helt oförståeligt att arbetsgivaren inte säger upp dom med omedelbar verkan, jag hoppas innerligt at det sker, SD må vara demokratins fiender(enligt vissa), men det brevbärarna gjorde är ännu värre enligt mig.*spy*

Yankeee
2006-09-05, 18:11
Kicken hade de naturligtvis fått om det var upp till mig.

Tricklev
2006-09-05, 18:11
Folk som vägrar föllja demokratin, i demokratins namn (lol?) är ett hot emot demokratin.

Låt dom leta nya jobb.

kimonque
2006-09-05, 18:11
Märkligt, nu hjälper de ju SD istället.

Grahn
2006-09-05, 18:14
Märkligt, nu hjälper de ju SD istället.

Jo om all publicitet är bra publicitet så är det väl så.

Bronkitkorv
2006-09-05, 18:17
Om jag som brevbärare anser att du har fina tänder och inte behöver gå till tandläkaren som är subventionerad av staten så kan jag låta bli att dela ut kallelsen ?

SD är inget för mej men jag vill gärna veta på vilket sätt jag inte tycker om dom.

Miiix
2006-09-05, 18:29
Fy FAN vad löjligt.

Hoppas de blir sparkade på direkten. "Argumenten" om försämrade arbetsvillkor är bara skitsnack. De ska dela ut sin jävla post och inte bry sig om vad den innehåller *grr27*

130kg finsk sisu
2006-09-05, 18:31
Är SD antidemokratiska då?


Off topic: Om Lars Ohly kallar sej kommunist ,det är ju om något att vara odemokratisk. Eller behöver ni en lektion i historia för att förstå vad kommunism är?

Varje röst på V eller något annat kommunistpari i världen tar jag som en spark på mitt land...:furious: Ty Finland är ett av de länder som fått utså kommunist förtryck.

Bolio
2006-09-05, 18:37
Är SD antidemokratiska då?


Off topic: Om Lars Ohly kallar sej kommunist ,det är ju om något att vara odemokratisk. Eller behöver ni en lektion i historia för att förstå vad kommunism är?

Varje röst på V eller något annat kommunistpari i världen tar jag som en spark på mitt land...:furious: Ty Finland är ett av de länder som fått utså kommunist förtryck.

V och SD är samma skit. KD är finfint. :)

Angående en spark mot ditt land så får du åka över till Sverige någon gång. Med din styrka och min kännedom om vänsterfolk tror jag att vi två skulle kunna åstadkomma mycket gott tillsammans. :)

130kg finsk sisu
2006-09-05, 18:43
Jo, skulle vara helt roligt det bolio.
(Jag måste säga så ni inte tror jag är nån nynasse att jag slogs faktiskt med 2 svenska nynassar på "sverigebåten" för 4 år sen. Jag avgick faktiskt med segern efter en ganska lång kamp.:devil: MEn fick tyvärr största skadan själv med 2 st hörntänder utslagna men lyckades till sist golva den ena och sen sätta mej på den andra. Uprinnelsen var att de inte gillade att jag var från Finland. Så jag sjöng du gamla du fria för att visa min sympati för moder svea, men det gick inte heller hem, så de slog mej på käften och ruljansen var igång.)

Bolio
2006-09-05, 18:45
Du är väl kristdemokrat? Kristdemokratisk ideologi är så långt ifrån nynazism som det går att vara. Klart du inte är nynazist. Den som tror det är bara dum. :)

Miiix
2006-09-05, 18:50
Är SD antidemokratiska då? .
Nej. Blir så trött på allt tjat om "högerextrema" och "antidemokratiska".

130kg finsk sisu
2006-09-05, 18:57
Nej jag är med i Svenska folkpartiet http://www.sfp.fi/start/ som kallar sig för ett "frisinnat" parti. Men faktum är detta parti rymmer alltid från typiska Socialdemokrater till KDare. Det som förenar oss är det svenska språket, vi är 300 000 svenskspråkiga i Finland, ca. 6% av befolkningen. Själv beskriver jag mej som "socialvärdekonservativ". Jag högaktar historia och vanliga människor. Att jag i viss mån här har "försvarat" SD här på kolo. Så är att jag via svensk media har fått bilden att ni har problem med integrationen och de etablerade partierna inte vill göra nåt åt det. Men som sagt jag bor inte i Sverige så min syn har jag byggt upp på SVT1&2 samt TV4. Samt att vad jag läst på SDs sida i stort sätt är samma som många av de etablerade partierna i Finland. Men skulle själv inte sätta min röst på SD eftersom man kan inte ha populister som har inflytande. Så kanske jag skulle rösta KD i Sverige eller kanske t.o.m nån gammal hederlig Socialdemokrat som inte drabbats av feministskiten...:Virro Blev långt...

aliquis
2006-09-06, 00:23
Hitler var en folkvald ledare och alla gjorde var de blev tillsagda. Var det rätt?Du tror att majoriteten av tyskarna hade koll på vad som hände?

Mantus
2006-09-06, 00:59
Helt klart fel av brevbärarna, även fast jag avskydde att få hem SD propagandan förra gången de delade ut den(så mycket att jag hällde tändvätska på den och eldade upp den på gården) så blir jag irriterad på brevbärare som inte sköter sina jobb. Posten skall delas ut punkt slut, gör de inte det så finns det gott om skäl till att avskeda dem. Om man till och med kan avskeda en bankkassörska för att ha försnilat 20 kr från kaffekassan(NJA nummer någon?) så kan man absolut avskeda brevbärare som vägrar dela ut post. Det som händer när brevbärare låter bli att dela ut post är ju att posten råkar i trubbel, både anseendemässigt och lagmässigt då de har en så ledande ställning att de helt enkelt inte får låta bli att dela ut post. Hoppas posten sänder ut en klar signal och avskedar de vägrande postmännen/kvinnorna.

Fangface
2006-09-06, 01:16
Helt klart fel av brevbärarna, även fast jag avskydde att få hem SD propagandan förra gången de delade ut den(så mycket att jag hällde tändvätska på den och eldade upp den på gården) så blir jag irriterad på brevbärare som inte sköter sina jobb.

Själv slänger jag valinformation jag inte vill ha i pappersinsamlingen och bär sedan, när pappkassen är full, ner alltsammans till miljöhuset :)

Ska jag svara på frågan så är det givetvis fel att inte dela ut. Det är väl ändå upp till väljarna att själva avgöra vilka dom lägger sin röst på.
Dock tror jag att SD kan få ett par sympatiröster extra pga detta :thumbup:

Santiago
2006-09-06, 01:30
Om man är för yttrandefrihet, så är man för yttrandefrihet just för de åsikter som man hatar... Att man är för yttrandefrihet för åsikter man gillar är bara en meningslös truism och betyder i själva verket ingenting... Det finns inget mellanting; endera är man för yttrandefrihet eller så är man det inte... SAC är det uppenbarligen inte... trist...

Mantus
2006-09-06, 01:41
Själv slänger jag valinformation jag inte vill ha i pappersinsamlingen och bär sedan, när pappkassen är full, ner alltsammans till miljöhuset :)

Ska jag svara på frågan så är det givetvis fel att inte dela ut. Det är väl ändå upp till väljarna att själva avgöra vilka dom lägger sin röst på.
Dock tror jag att SD kan få ett par sympatiröster extra pga detta :thumbup:

Jag är ju inte miljöpartist:D Allvarligt talat så har vi ingen sopsortering i hyreshuset, allt går bara in i gemensamma kontainrar så jag tänkte att jag skulle manifestera min ilska genom uppeldning, det lämnade mig upprört otillfredsställd dock var inte alls lika kul som jag hade tänkt mig:(