handdator

Visa fullständig version : Ni som ska resa/har rest i Thailand, hur stor budget har/hade ni?


kalle_banan
2006-09-04, 22:19
Jag åker själv nästa år hade jag tänkt, men funderar lite på budgeten, jag ska backpacka på egen hand, luffa runt och glo på saker och ting bara, kanske ta dykcertifikat, rida nån elefant eller bli låtsasmunk några veckor, göra lite allt möjligt med andra ord. Vad kan det tänkas kosta i månaden om man nöjer sig med säng och tak över huvudet som standard? Hur mycket mer kostar det med luftkonditionering och annat överflödigt superlyx som erbjuds?
Jag har hört berättelser om 100/dag, vad kan man förvänta sig för standard i olika städer för den summan? För visst kostar det olika beroende på var man är?
Jag tänkte inte hänga för mycket i turistfällor f.ö, känns inte så värt att åka "hem" när man är utomlands, jag vill ha lite hardcore-skit-under-naglarna.

tossefar
2006-09-04, 22:21
Räkna med cirka 10 000 / månad exkl resa.

Frantic
2006-09-04, 22:24
Jag gjorde av med runt 6000/ kr månad inkl dykcert. Mer eller mindre alla jag träffade på resan hade ungefär samma budget. Då bodde jag ofta i en bunglaow med fläkt och mådde hur bra som helst

Peter-N1
2006-09-04, 22:30
Jag gjorde av med runt 6000/ kr månad inkl dykcert. Mer eller mindre alla jag träffade på resan hade ungefär samma budget. Då bodde jag ofta i en bunglaow med fläkt och mådde hur bra som helst

Räkna med att dykcertet kostar runt 2500kr.

Sedan så bör du åtminstonde ha 7000kr över.

Frantic
2006-09-04, 22:35
Räkna med att dykcertet kostar runt 2500kr.

Sedan så bör du åtminstonde ha 7000kr över.

Jag säger så här istället: Det beror helt på dig själv. Gör du av med mycket pengar här hemma så gör du va med mycket pengar där nere.

Jag ska ha runt 5000/mån på min resa som börjar om tre veckor och det vet jag att jag kommer klara utan problem

Whistler
2006-09-04, 23:09
Jag bodde en månad på Koh Samui och två på Koh Tao, i direkt följd.

Resa tur och retur, öppen biljett 12 månader: ~9000kr
Boende, mat, dykcert, 20 dyk och thaiboxningsträning: 5000kr/månad.

Maggie
2006-09-05, 00:05
Vi ska på bröllopsresa två veckor.
Ska till Koh Tao, Kho Samui och ett par dagar i Bankok.
Har flygstol tur och retur Bankok.
Har räknat på c:a 10.000/person för två veckor, fickpengar och boende.
Då borde man väl klara sig av vad man kan utröna av ovan inlägg..

kalle_banan
2006-09-05, 15:05
Om vi tar lite prisexempel då, vad kostar ett rum, en bungalow, ett hus, ett slott... (osv osv)
Vad kostar maten på gatuök, mindre hak, restaurang, etablerade kedjor, finare restauranger...
Vad kostar cykeltaxi, (moppetaxi?), båttaxi finns väl?, biltaxi, buss, tåg, limousine, helikopter....
Dykcert? (2500 skrev ngn, kan priserna variera?)
Utflykter arangerade av företag? Finns det några som inte är för turistiga?

Ngt jag glömt?

Frantic
2006-09-05, 16:00
Om vi tar lite prisexempel då, vad kostar ett rum, en bungalow, ett hus, ett slott... (osv osv)
Vad kostar maten på gatuök, mindre hak, restaurang, etablerade kedjor, finare restauranger...
Vad kostar cykeltaxi, (moppetaxi?), båttaxi finns väl?, biltaxi, buss, tåg, limousine, helikopter....
Dykcert? (2500 skrev ngn, kan priserna variera?)
Utflykter arangerade av företag? Finns det några som inte är för turistiga?

Ngt jag glömt?

Mat från gatukök i BKK - Pad Thai med ägg - 4kr. Litet grillspett med Kyckling/nötkött/fläsk 2kr

Rum i BKK med endast säng, fläkt och sängbord runt 20 kr. Vill du ha AC och pool så kanske det kostar runt 150-200:-. Vill du ha lyx så finns det väl inga gränser uppåt när det gäller priser:D

Är du ute på öarna så kostar en bungalow med fläkt från 30 kr och uppåt på de billigaste ställena. Då är det ofta delat badrum och dusch.

Mat på resturang från 20kr och uppåt.

Dykcert kostar olika beroende på vart du tar det. Det är billigast på Koh Tao på östkusten. Där kan du få det för 2000:- inkl fem nätters beoende. På västkusten är det ett par hundralappar dyrare exkl boende men ofta bätte dykning.

L-Sami
2006-09-05, 16:03
En kompis brände 20 000 på tre veckor...

raZmus
2006-09-05, 16:06
Jag kom undan med 10 000 för två veckor. Men då var det med hotell, flyg, mat, rusell och en jäääkla massa shopping.


Nämnde jag att jag fick flygresan för 2500 tur och retur? :D

kalle_banan
2006-09-05, 19:38
Mat från gatukök i BKK - Pad Thai med ägg - 4kr. Litet grillspett med Kyckling/nötkött/fläsk 2kr

Rum i BKK med endast säng, fläkt och sängbord runt 20 kr. Vill du ha AC och pool så kanske det kostar runt 150-200:-. Vill du ha lyx så finns det väl inga gränser uppåt när det gäller priser:D

Är du ute på öarna så kostar en bungalow med fläkt från 30 kr och uppåt på de billigaste ställena. Då är det ofta delat badrum och dusch.

Mat på resturang från 20kr och uppåt.

Dykcert kostar olika beroende på vart du tar det. Det är billigast på Koh Tao på östkusten. Där kan du få det för 2000:- inkl fem nätters beoende. På västkusten är det ett par hundralappar dyrare exkl boende men ofta bätte dykning.
Jag förstår inte vad det är som kostar så mycket för alla, 100 spänn om dagen ska väl inte vara så farligt att hålla tycker jag det verkar som, helt kalas juh =)

Flygplan
2006-09-05, 20:13
Jag åker i oktober, har en budget på 6000/månad för alla utgifter inkl. boende.

Kommer funka utan problem! Leva på thaimat :thumbup:

Jag såg någon som nämnde "öppen biljett". Finns det fortfarande?

Mellen
2006-09-05, 20:13
När jag var där levde jag gott på 200 kr om dagen. Då shoppade jag även en hel del utan att spräcka budgeten.