handdator

Visa fullständig version : Behöver Bra Träningshjälp.


Chucky
2006-09-04, 22:12
Hejsan, jag är en 14 årig kille som är 1.56 cm lång och behöver lite hjälp med träningen, jag är inte alls fet, tvärtom, smal som en pinne och väger 43 kg.
Nu är det så att jag behöver hjälp med : Magmuskler (rutor), Kondition, och ett normal mat schema..

Vet inte riktigt vart jag skall börja men behöver hjälp med en massa saker, därför vände jag mig till ER.

Okej, eftersom jag har gjort detta längst av min träning så börjar vi med magrutorna. Innan sommarlovet ville man ju skaffa magplatta och flasha på stranden, men det är ju så att man till slut tröttnar, eftersom det känns att det inte går någe vidare..
Iallafall, detta gjorde jag kanske under 1-1/5 veckas tid..500 situpps / dag @ kvällen.
Nu har jag iallafall börjat med det igen och det har gått bra, men jag är bara orolig om det kommer funka?
Såhär kör jag..Varje kväll klockan halv 9 ungefär INNAN jag har ätit kvällsmat kör jag 50x10 situps (500 st) på golvet, med knäna böjda, händerna bakom huvudet, och böjer mig ungefär 30-40 cm fram , jag lägger aldrig tillbaka ryggen helt..
Nu undrar jag ifall detta är rätt? Som jag gör?
Btw : innan jag kör situpsen gör jag 10 st armhävningar. Detta för att någon sa att det "sätter igång" musklerna, och det känner jag själv
också. Stämmer det?

Sedan undrar jag också hur ofta jag ska göra det? Flera gånger per dag? Vill få magrutorna så snabbt som möjligt så jag har kört det varje dag nu. (1 g / dag )
Men nu är det också det, träningsverken i magen..
Dagen efter jag just hadde börjat med det så fick jag as mkt träningsverk och det gör rätt ont, (kanske berodde på att jag inte stretchade) då undrar jag hur man stretchar magen rätt?
Idag körde jag igen och efter så strechade jag genom böja mig fram och till baka, sid leds etc när jag stod upp, det kändes rätt och det verker inte lika mycket nu (2 h efter jag gjorde det senast)..Är detta rätt?

Sedan undrar jag också ifall jag ska göra på morgonen innan frukost också? Eller är det farligt / blir man trött? Och orkar inte med skoldagen

Sedan, ska jag ta någon proteindrink efter jag har gjort det..till kvällsmålet? Brukar vanligtvis ta mörkt bröd och leverpastej och ett glas oboy..Jag tar också oboy för att jag inte gillar att dricka mjölk vanligt, ökar man vikten av oboy ? Brukar ta 2 skedar till 2-3 dl.
Men, om man nu ska ta en protein drink? Är dessa "Gainomax" bra? Jag brukar alltid ta en efter gympan vi har i Skolan och jag gillar dom.

Sedan va det dedär med springning, hur får man bäst kondis? Hur gör man så att man inte får kramp?
Vill gärna nå Mvh kunskaper i gympa och jag tror jag har goda chanser till det eftersom jag är bland "dom bättre" i klassen, om man säger så.
Men jag är fortfarande orolig, vi måste kunna springa 5 km under 20 min i 9an, jag är lite orolig eftersom jag idag sprang lite "privat" (icke-skoltid) och fick 25 på 4 km, sprang inte så seriöst men ändå, jag fick kramp rätt ofta, hur gör man för att få bort denna krampen ? Skit jobbigt när den kommer och ont gör det..
Hur ska man få den bästa enegri kicken innan man ska springa etc? Vad är era förslag, vissa säger att man ska ta proteindrinkar innan lektionen och efter, men vad är egentligen rätt?

Jag vet att jag bara går i 8an och att det inte är så seriöst, men jag vill ändå kunna få bra betyg i det..

Det kanske blev lite mkt att läsa, och om du inte kan svara på allt så svara på nått du kan, alla svar uppskattas.
Mvh / chucky!

SWETiger
2006-09-04, 22:55
Ta det lite lugnare med träningen, kroppen behöver vila för att växa. Sen är det inte fel med lite variation av träningsövning för den delen. Testa några varianter på situps med benlyft t.ex., med böjda ben (http://exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtJackKnifeSitUp.html) resp. raka ben (http://exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtVUp.html). Sedan rekommenderar jag liggande benlyft som en rätt kul övning.

Benlyft går till såhär: ligg på rygg ta tag i något tungt (en kamrats vrister t.ex.) med händerna och lyft dina ben rakt upp i luften, om det är för lätt kan du be din träningspartner knuffa dina ben mot marken när du nått toppläget. Någon av dina föräldrar eller ett syskon kanske kan hjälpa till om du vill göra det hemma.

Konditionsbiten kan jag inte säga något mer än att det är bättre att låta det gå en timme mellan mat och joggingrundan än att äta minuten innan du ger dig ut.

Miiix
2006-09-05, 06:48
Jag tycker du ska kolla om du kan skaffa ett gymkort.

Chucky
2006-09-05, 13:59
Jag tycker du ska kolla om du kan skaffa ett gymkort.

Är för ung för att träna på gym..


BTw : swetiger, tack..Ska testa det också :) Får man fina magrutor av det också?

rolf
2006-09-05, 14:05
Är för ung för att träna på gym..

Var bor du? Såvida du inte bor på landet tycker man ju det borde finnas något gym som inte har åldersgräns.

Arf Pingvin
2006-09-05, 15:58
10 armhävningar? Ja nån slags uppvärmning är väl inte fel.

500 situps. Ger inte mycket. Du måste göra tyngre övningar för att få stora starka muskler. Hängande benlyft gillar jag. Träna tungt, ger mindre mjölksyra och mindre träningsvärk.

Värken kommer inte av att du inte strechade utan av att du gjorde 500 situps.

Träna inget före du har ätit frukost. Havregrynsgröt funkade för Gunde, det funkar för dig. Träna inte tungt före du har ätit ordentligt med mat cirka 2 timmar före träningen. Ät efter träningen.

Gainomax är inte dåligt för dig direkt, men det är väldigt dyrt. Pulver och blanda själv är billigare. Äta bra vanlig kost är allt du behöver dock. Kan Susanna Kallur klara sig på det kan du.

Damien Thorne
2006-09-05, 16:09
500 situps. Ger inte mycket. Du måste göra tyngre övningar för att få stora starka muskler. Hängande benlyft gillar jag. Träna tungt, ger mindre mjölksyra och mindre träningsvärk.

Eller vanliga situps med en vikt på bröstet eller bakom huvudet (eller hållande på pannan)

SWETiger
2006-09-05, 16:58
BTw : swetiger, tack..Ska testa det också :) Får man fina magrutor av det också?
Man får i regel bättre resultat om man tränar tyngre när det gäller att få större muskler, de övningarna jag tipsade om är definitivt tyngre än vanliga situps. Sen är det ju alltid kul att kunna variera sig lite. ;)

Jorgen
2006-09-05, 17:41
Här har du något att läsa om magträning http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11626

Det där med 500 situps om dagen kommer inte att hjälpa dig till magrutor.

Lexidos
2006-09-05, 17:57
Känner igen mig själv lite i den här tråden.
Kommer ihåg den gammla goda tiden när man var 14 år, nä nu ska man inte sväva iväg förmycket här.
Ialla fall så höll jag även på med grymt massa sit-ups då. Gjorde lätt 600st på rakan på den tiden. Men mitt problem uppkom när jag plötsligt en dag blev så grymt uttråkad. Att göra så många tar sån grym tid om inget annat.
Fortsätt köra sit-ups o liknande men kör med vikt så du slipper köra lika många. Mitt problem nu är att jag inte kan baxa på mer vikt när jag kör cabel crunshes eller sit-ups. Finns inga att tillgå på gymmet (dagens i-landsproblem)*rolleyes*

Kör på bara så ska du se att du får resultat. En annan som har lite lager utanpå får vackert känna på resultatet bara ;)

Chucky
2006-09-05, 19:13
Var bor du? Såvida du inte bor på landet tycker man ju det borde finnas något gym som inte har åldersgräns.

Bor i göteborg, har har right till både fysiken och sportlife..

Men iallafall, ska ja göra dom där övningarna, tycker ni ja ska lägga på vikte? Typ 1 kg?
Tänk också på att jag bara är 14 år och orkar inte så jävla mycket som er biffar :D:D Men okej, ska lägga på och träna stenhårt så det blir jobbigt..
Men, får man magplattor även om man bara tränar på kvällen?
Orkar typ inte gå upp kl 6 på morgonen :P

Chucky
2006-09-05, 19:16
10 armhävningar? Ja nån slags uppvärmning är väl inte fel.

500 situps. Ger inte mycket. Du måste göra tyngre övningar för att få stora starka muskler. Hängande benlyft gillar jag. Träna tungt, ger mindre mjölksyra och mindre träningsvärk.

Värken kommer inte av att du inte strechade utan av att du gjorde 500 situps.

Träna inget före du har ätit frukost. Havregrynsgröt funkade för Gunde, det funkar för dig. Träna inte tungt före du har ätit ordentligt med mat cirka 2 timmar före träningen. Ät efter träningen.

Gainomax är inte dåligt för dig direkt, men det är väldigt dyrt. Pulver och blanda själv är billigare. Äta bra vanlig kost är allt du behöver dock. Kan Susanna Kallur klara sig på det kan du.


Hängade situps = när man sätter fast benen i taket och hänger ner och går upp med huvudet?
Om det nu är så så har jag INTE tillgång till det :D

Jorgen
2006-09-05, 19:47
Bor i göteborg, har har right till både fysiken och sportlife..

Men iallafall, ska ja göra dom där övningarna, tycker ni ja ska lägga på vikte? Typ 1 kg?
Tänk också på att jag bara är 14 år och orkar inte så jävla mycket som er biffar :D:D Men okej, ska lägga på och träna stenhårt så det blir jobbigt..
Men, får man magplattor även om man bara tränar på kvällen?
Orkar typ inte gå upp kl 6 på morgonen :P
Magen tränas som alla andra muskelgrupper. Det räcker mao med att köra magen en gång i veckan. Läste du länken jag postade?

SWETiger
2006-09-05, 20:36
Att träna varannan eller var tredje dag är förmodligen inte helt fel för en "gröngöling" med tanke på att intensiteten antagligen är rätt låg. Men som Jorgen påpekar, och jag själv sagt tidigare i tråden, behöver kroppen vila för att återhämta sig och växa. Träna med måtta och var snäll mot kroppen din. ;)

Chucky
2006-09-08, 15:17
Okok, tack för alla svar..

Btw :D Fan va glad jag är!! :D:D
Sprang 5 km idag i skolan utan vilo paus och kom 3a! Fick mvg :) <3!

Control_61
2006-09-08, 15:40
Om jag vore du (vilket någon tuffing förmodligen kommer påpeka att jag inte är) så skulle jag försöka träna hela kroppen istället för magen. Visst är det snyggt med sex-pack men det lär ju se helt konstigt ut om du inte har några muskler någon annanstans?
Skaffa dig gymkort och försök fixa några enkla program för hela kroppen (även magen). Så kommer ditt sex-pack till slut om du sköter kosten och träningen bra.

major Pectoralis
2006-09-08, 15:51
Nu är det så att jag behöver hjälp med : Magmuskler (rutor), Kondition, och ett normal mat schema..

1/ Hur hårt man behöver träna för att utvecklas beror på träningsbakgrund.

2/ Magen består i huvudsak av långsamma muskelfiber och är involverad i det mesta vi gör. Detta innebär
A. att repetitionsantalet bör ligga kring 15 eller mer.
B. att magen behöver tränas ofta, minst 3 gånger i veckan.
C. att magen behövs tränas med mycket volym, upp till 15 set
D. att magen behövs tränas med kort vila, 30-45 sekunder.

3/ Kör gärna tunga övningar eller med extra vikt. Kring 15 RM förespråkar jag. Fulla situps + vikt + höftböjstretch är bättre än små-crunches".

4/ Glöm inte att:
A träna ryggen när du kör så mycket mage
B. Stretcha höftböjarna när du kör så mycket mage
C. Köp ett gymkort och träna övriga kroppen

5/ spring 3-4gånger i veckan om du vill utveckla konditionen
Den modell kan jag rekommendera
Börja med 4 veckor med 40 minuter AII-distanspass (puls kring 80% av max), 3-4 gånger/vecka
Kör därefter 4 veckor med 2 AII distans + 1-2 AIII intervall (t.ex. 7 x 4 minuter på 90% av maxpuls) i veckan.
Kör däreter 4 veckor med 2 AII distans + 1 AIII intervall + 1 AIII+ intervall (4 x4 minuter max, med 4 minuters vila) i veckan.
Håll en lugn vecka mellan varje 4-veckorsperiod (ca 2 jogginpass på 30 minuter i veckan)

Lycka till och glöm inte att :eating:

Guddi
2006-09-08, 15:54
Att göra 600situps/dag är som att be om att få ett diskbråck, antagligen kommer det inte ske för att du är så ung, men det kommer definitivt att slita på din rygg.

Det finns mängder med andra övningar som tar mer på magen och som inte sliter så mycket på kroppen. Köp ett hjul (http://www.casallproducts.com/produkter.asp?nav=produkt&page=0&grupp_id=12&produkt_id=516), (kostar 99kr på stadium har jag för mig). Det ger en bra träning av många stora muskler och speciellt på magen. Börja med att köra på knäna, när du klarar en 40-50st så kan du börja göra dem stående istället. När du klarar ett bar stående så är du gammal nog att börja på gym :D

z_bumbi
2006-09-08, 16:44
major Pectoralis: Inte så många rätt om magträningen och varför blanda in pulsträning när det gäller en 14-åring?

Chucky: Har du kollat med styrkelyftsklubbarna? De kanske har träningsmöjligheter för någon i din ålder, du kanske får "stå ut" med att det är organiserade träningar på vissa tider men det är ju snarare en fördel. (Jag vet inte vilka regler klubbarna har i Göteborg så du får kolla själv.)

SPACEJAM
2006-09-08, 19:17
Krångla inte så jävligt. Kör situps med benen upplagda på en säng annars. Sen kör du som så att du ska hålla händerna bakom huvudet och nudda knäskålarna med armbågarna. Det är en hel del jobbigare än att ligga och köra på vanlig mark/golv.

Vill du öka din kondis så skaffa joggingskor och ut och spring var annan/var tredje dag. Överdriv inte din träning...

Spelar nog ingen roll när du äter. Kör när du mår bäst och sluta tänka för mycket på sådant.

major Pectoralis
2006-09-08, 20:05
major Pectoralis: Inte så många rätt om magträningen och varför blanda in pulsträning när det gäller en 14-åring?

Chucky: Har du kollat med styrkelyftsklubbarna? De kanske har träningsmöjligheter för någon i din ålder, du kanske får "stå ut" med att det är organiserade träningar på vissa tider men det är ju snarare en fördel. (Jag vet inte vilka regler klubbarna har i Göteborg så du får kolla själv.)

Ok, pulsträning må vara en overkill. Det är meningslöst att träna pulsbaserat innan puberteten. Dock kan man vara fysiskt och mentalt redo som 14-åring....

finns några konkreta frågor på mitt förslag angående magträning så kan utveckla det med glädje;)

Hursomhelst är det viktigaste att man inte förstör träningsglädjen. Att "inte krångla till det" är oftast lösningen.

Jorgen
2006-09-08, 20:21
finns några konkreta frågor på mitt förslag angående magträning så kan utveckla det med glädje;)
2/ Magen består i huvudsak av långsamma muskelfiber och är involverad i det mesta vi gör. Detta innebär
A. att repetitionsantalet bör ligga kring 15 eller mer.
B. att magen behöver tränas ofta, minst 3 gånger i veckan.
C. att magen behövs tränas med mycket volym, upp till 15 set
D. att magen behövs tränas med kort vila, 30-45 sekunder.
Tja, du får gärna förklara allt som är i fet stil för mig.

major Pectoralis
2006-09-08, 21:40
2/ Magen består i huvudsak av långsamma muskelfiber och är involverad i det mesta vi gör. Detta innebär
A. att repetitionsantalet bör ligga kring 15 eller mer.
B. att magen behöver tränas ofta, minst 3 gånger i veckan.
C. att magen behövs tränas med mycket volym, upp till 15 set
D. att magen behövs tränas med kort vila, 30-45 sekunder.
Tja, du får gärna förklara allt som är i fet stil för mig.

Gärna det.

Magmusklerna är posturala muskler ( enkelt sagt: de håller kroppen uppe). Om man jämför med andra muskler som är dynamiska, t.ex. biceps, så består magen i huvudsak av långsamma muskelfiber.

Långsamma muskelfiber svarar annorlunda på träningsstimuli jämfört med "snabba". Exempelvis så återhämtar sig långsamma muskelfibrer snabbare. Det innebär att vilan måste vara kort samt att man måste träna dem oftare, ca 48 h vila.
Då magen är involverad i det mesta vi gör så krävs en stor volym så att träningen belastar mer än "vardagsmotionen". Det är även så att långsamma muskelfibrer svarar bäst på träning som är uthållighetsbetonad, dvs. kring 15RM. Detta beror på fiberrekryteringen. Magen är inte trött efter t.ex. 5reps. Om man tränar magen mycket tungt kan man emellertid i stor utsträckning "göra om" de posturala musklerna till dynamiska, vilket inte är bra eftersom dynamiska muskler tar slut snabbare och återhämtar sig långsammare. Denna omvandling kan leda till skador orsakade av trötthet och dålig hålning.
Dock blir belastningen för liten om man orkar 50 reps. Därför är kring 15 RM ett bra riktmärke.

Naturligtvis skall man även variera övningar. Det finns otaliga övningar för magen. Prova, lek och utvecklas. Endast fantasin sätter gränser för magträning

Det finns mängder med olika träningsvarianter. Så länge de leder till att man blir starkare och slipper skador är de bra.
Hoppas du missförstår mig rätt. :angel:

Jorgen
2006-09-09, 11:09
Gärna det.

Magmusklerna är posturala muskler ( enkelt sagt: de håller kroppen uppe). Om man jämför med andra muskler som är dynamiska, t.ex. biceps, så består magen i huvudsak av långsamma muskelfiber.

Långsamma muskelfiber svarar annorlunda på träningsstimuli jämfört med "snabba". Exempelvis så återhämtar sig långsamma muskelfibrer snabbare. Det innebär att vilan måste vara kort samt att man måste träna dem oftare, ca 48 h vila.
Då magen är involverad i det mesta vi gör så krävs en stor volym så att träningen belastar mer än "vardagsmotionen". Det är även så att långsamma muskelfibrer svarar bäst på träning som är uthållighetsbetonad, dvs. kring 15RM. Detta beror på fiberrekryteringen. Magen är inte trött efter t.ex. 5reps. Om man tränar magen mycket tungt kan man emellertid i stor utsträckning "göra om" de posturala musklerna till dynamiska, vilket inte är bra eftersom dynamiska muskler tar slut snabbare och återhämtar sig långsammare. Denna omvandling kan leda till skador orsakade av trötthet och dålig hålning.
Dock blir belastningen för liten om man orkar 50 reps. Därför är kring 15 RM ett bra riktmärke.

Naturligtvis skall man även variera övningar. Det finns otaliga övningar för magen. Prova, lek och utvecklas. Endast fantasin sätter gränser för magträning

Det finns mängder med olika träningsvarianter. Så länge de leder till att man blir starkare och slipper skador är de bra.
Hoppas du missförstår mig rätt. :angel:
Skulle vara intressant att se hur du kör vader med tanke på andra stycket. :)
Att ST (Typ I) musklerfibrer kan bli FT (a & b) (Typ II) är känt. Men hur snabbt det går vet ingen. Känner du till några fall där personer har skadat sig pga för stor andel FT-muskelfibrer i magen?
Att magen skall tränas med ett så högt repsantal håller jag inte med om. För min del handlar det om att bli starkare i magmuskulaturen så att jag kan få högre buktryck, bla för att kunna lyfta tyngre.

Det sista stycket håller jag med om till 100%. :)

major Pectoralis
2006-09-09, 12:34
[QUOTE=Jorgen]Skulle vara intressant att se hur du kör vader med tanke på andra stycket. :)
Att ST (Typ I) musklerfibrer kan bli FT (a & b) (Typ II) är känt. Men hur snabbt det går vet ingen. Känner du till några fall där personer har skadat sig pga för stor andel FT-muskelfibrer i magen?

Mja, det finns åtminstone en erkänd åkomma som kallas "shopping-disease". Den heter så för att man helt enkelt får ont i ryggen av aktiviteter som shoppingrundor då man går och står länge. Smärtan orsakas av att centralpartiet "stummnar" och inte orkar hålla kroppen
stabil.
Vad det gäller vader så ryktas det att tyngdlyftarna vid OS 1992 i Barcelona klagade över att de hade så långt till matsalen i OS-byn. De fick nämligen kramp i vaderna när de gick dit. Sträckan var 500m! Dock var de toppade för sin explosiva uppgift:bpump:

Ett stabilt centralparti är guld värt och grunden för all styrketräning

Guddi
2006-09-09, 12:41
Mja, det finns åtminstone en erkänd åkomma som kallas "shopping-disease". Den heter så för att man helt enkelt får ont i ryggen av aktiviteter som shoppingrundor då man går och står länge. Smärtan orsakas av att centralpartiet "stummnar" och inte orkar hålla kroppen
stabil.
Vad det gäller vader så ryktas det att tyngdlyftarna vid OS 1992 i Barcelona klagade över att de hade så långt till matsalen i OS-byn. De fick nämligen kramp i vaderna när de gick dit. Sträckan var 500m! Dock var de toppade för sin explosiva uppgift:bpump:

Ett stabilt centralparti är guld värt och grunden för all styrketräning
Har du någon länk till där man kan läsa mer om shopping-disease? Jag har då aldrig hört talas om det.

Jag skulle tro att om man får ont i ryggen under en shopping runda så beror det nog helt enkelt på att man har en allmänt dålig hållning och att man flexerar mycket i ryggen när man ska titta på kläder som alla hänger på en höjd anpassad för folk runt 160-170cm.

Jorgen
2006-09-09, 13:04
Mja, det finns åtminstone en erkänd åkomma som kallas "shopping-disease". Den heter så för att man helt enkelt får ont i ryggen av aktiviteter som shoppingrundor då man går och står länge. Smärtan orsakas av att centralpartiet "stummnar" och inte orkar hålla kroppen stabil.
Det kan lika gärna bero på svaghet i magmusklerna. Har aldrig hört talas om "shopping-disease" iofs.
Vad det gäller vader så ryktas det att tyngdlyftarna vid OS 1992 i Barcelona klagade över att de hade så långt till matsalen i OS-byn. De fick nämligen kramp i vaderna när de gick dit. Sträckan var 500m! Dock var de toppade för sin explosiva uppgift:bpump:
Det var ju inte riktigt frågan. :)
Frågan var hur du rekomenderade att man skulle träna vader.

Ett stabilt centralparti är guld värt och grunden för all styrketräning
Absolut. Inte bara där, för allmänt välbefinnande och en br ahållning också. :thumbup:

major Pectoralis
2006-09-09, 13:22
Har du någon länk till där man kan läsa mer om shopping-disease? Jag har då aldrig hört talas om det.

Jag skulle tro att om man får ont i ryggen under en shopping runda så beror det nog helt enkelt på att man har en allmänt dålig hållning och att man flexerar mycket i ryggen när man ska titta på kläder som alla hänger på en höjd anpassad för folk runt 160-170cm.

Shopping disease är något jag minns sedan jag läste idrottsmedicin. Namnet är lite "internt". Åkomman har även ett finare namn. Finns stort intresse angående "shopping disease." kan jag leta upp min gamla kurslitteratur och ge mer info.

major Pectoralis
2006-09-09, 13:29
[Det var ju inte riktigt frågan. :)
Frågan var hur du rekomenderade att man skulle träna vader.

För vader skulle jag rekommendera något liknande, många set, många reps, kort vila och "många gånger i veckan".
Träna defintivt även både sittande och stående (eg. rakt och böjt knä). Prova att köra dessa övningar i compound-set.
Att stå och göra tåhävningar eller gå en runda på tårna medan man väntar på bussen kan vara en träningsform för den som föredrar vardagsmotion:D

Jorgen
2006-09-09, 14:34
För vader skulle jag rekommendera något liknande, många set, många reps, kort vila och "många gånger i veckan".
Träna defintivt även både sittande och stående (eg. rakt och böjt knä). Prova att köra dessa övningar i compound-set.
Att stå och göra tåhävningar eller gå en runda på tårna medan man väntar på bussen kan vara en träningsform för den som föredrar vardagsmotion:D
Det borde isåfall funka för soleus. Men gastrocnemius består till största delen av FT fibrer. Och borde således inte regarea på samma träningssätt.
Mina vader växer bäst av riktigt tung mulitsetsträning.

MasterChief
2006-09-09, 14:57
Långsamma muskelfiber svarar annorlunda på träningsstimuli jämfört med "snabba". Exempelvis så återhämtar sig långsamma muskelfibrer snabbare. Det innebär att vilan måste vara kort samt att man måste träna dem oftare, ca 48 h vila.
Då magen är involverad i det mesta vi gör så krävs en stor volym så att träningen belastar mer än "vardagsmotionen". Det är även så att långsamma muskelfibrer svarar bäst på träning som är uthållighetsbetonad, dvs. kring 15RM. Detta beror på fiberrekryteringen. Magen är inte trött efter t.ex. 5reps. Om man tränar magen mycket tungt kan man emellertid i stor utsträckning "göra om" de posturala musklerna till dynamiska, vilket inte är bra eftersom dynamiska muskler tar slut snabbare och återhämtar sig långsammare. Denna omvandling kan leda till skador orsakade av trötthet och dålig hålning.
Dock blir belastningen för liten om man orkar 50 reps. Därför är kring 15 RM ett bra riktmärke.



Så du menar att 15 relativt explosiva reps är uthållighetträning?

Stor volym pga av att vardagsmotionen för magen är hög? Så för oss som jobbar på kontor då? Eller i princip alla andra som inte är grovisar eller skogshuggare?

Om nu en muskel har hög andel långsamma fibrer är väl det ett skäl till att köra tungt för att trigga den snabba fibrerna som är betydligt mer benägna att öka i volym?

major Pectoralis
2006-09-09, 15:15
Det borde isåfall funka för soleus. Men gastrocnemius består till största delen av FT fibrer. Och borde således inte regarea på samma träningssätt.
Mina vader växer bäst av riktigt tung mulitsetsträning.

Manliga sprintlöpare kan ha 70-80% FT i gastrocnemius.
Manliga långdistanslöpare kan ha 80% ST i gastrocnemius.

Vaderna är komplexa och erkänt svårtränade (inte alls som magen:D )
Gratulerar till att du hittat en träningsmodell som passar dig.:thumbup:

Jorgen
2006-09-09, 15:18
Manliga sprintlöpare kan ha 70-80% FT i gastrocnemius.
Manliga långdistanslöpare kan ha 80% ST i gastrocnemius.

Vaderna är komplexa och erkänt svårtränade (inte alls som magen:D )
Gratulerar till att du hittat en träningsmodell som passar dig.:thumbup:
Nu tar du extremer som exempel. Jag pratar om "vanligt" folk.

Äh, det där är bara *bs* . Folk som har svårt att bygga vader kör dom för mesigt helt enkelt. Vaderna tål mycket stryk och skall ha mycket stryk för att växa. :whipped:

major Pectoralis
2006-09-09, 19:15
Så du menar att 15 relativt explosiva reps är uthållighetträning?

Stor volym pga av att vardagsmotionen för magen är hög? Så för oss som jobbar på kontor då? Eller i princip alla andra som inte är grovisar eller skogshuggare?

Man måste skilja på aerob och anaerob uthålligstyrka.:cool:

Naturligtvis måste man anpassa träningen efter träningsbakgrund och ambitionsnivå. Dock kan en kontorsarbetande definitivt ha stort utbyte av att träna hårt så att vederbörande slipper "försoffningsskador" (närma besläktade med förslitningsskador)

Vad det gäller magträning så tycker jag att man skall dela upp den följande underkategorier:

1. Dynamisk träning, t.ex. hängande benlyft, brutalmage, situps, sidfläsk. Lämpligt med 15-30RM, med vikt om så krävs.

2. Statisk träning, t.ex. alla olika varianter av plankan, tid efter förmåga

3. Excentrisk träning. Någon trycker på extra i den bromsande fasen av t.ex. situps - detta ger:D

4. Övningar för att knipa/blockera muskelkorsetten. Diverse gymnastiska övningar och vissa medicinbollsövningar

5. Explosiv uthållighet, t.ex. medicinbollskastning: fram, sida. Kör bara så länge du är explosiv, lämpligt 15-30 explosiva RM.

Dessutom: Stabiliserande träning. När centralpartiet stabiliserar vid komplexa styrkeövningar, t.ex. styrkelyft och olympiska lyft. Denna magträning får man "gratis" och jag kallar den egentligen inte för magträning. Dock sägs det att tunga Pushpress aktiverar det mesta i "magväg"*rolleyes*

Variera dessa varianter efter tycke, smak, intresse och ambition.