handdator

Visa fullständig version : Gymkort från Företaget


GTX
2006-09-04, 21:42
Är anställd Elektriker på ett stort företag..
Jag har fått Gymkort betalat ett par gånger.. men nu verkar de vara nå shabbel om att chefen vill sluta med det där..

Jag har för mig att det är en rättighet att få Gymkort betalt ?

Förebyggande Företagshälsovård ?

jag letade lite i Fackets dokument men hittade inget, någon som kan på rak arm säga att det är eller inte är så ?

kanske olika Fackförbund också :S

dynamo
2006-09-04, 21:46
Det har varit en förmån på de ställen jag jobbat. Inte en rättighet.

shadowfire
2006-09-04, 22:01
Finns ingen lag så vitt jag vet som reglerar huruvida mkt friskvård eller företagshälsovård en arbetsgivare måste stå för.

Så rättighet - glöm det.
Däremot borde det vara ypperligt att ta upp det till diskussion på ett personalmöte eller så, vet inte hur stor arbetsgivare du jobbar hos.
Facket har inget med det att göra, det är mer upp till arbetsgivaren hur mkt denne vill kosta på sin personal för att få minskade sjukskrivningar (som kostar fläsk för arbetsgivaren).

GTX
2006-09-05, 15:24
Ska bara säga att, jag fick rätt idag, pratade med folk på kontoret. dom ordnade upp så jag kan träna.. Inget kort, men på så sätt att gymmet räknar antal gånger jag är där, sen debiterar. :thumbup:

Trodde det var rättighet däremot =(
väredelöst.*screwy*

bubbe
2006-09-05, 15:26
Det är fritt från förmånsskatt, så gymkort el likn är ju ett utmärkt sätt för arbetsgivaren att betala för en förmån som slipper skattas.


edit: har även för mig att om företaget betalar för friskvård, måste hela personalen erbjudas den samma.

Tricklev
2006-09-05, 15:40
Självklart ska inte styrketräning vara en rättighet på ett jobb, men att ta upp det som du gjorde kan ju hjälpa.:thumbup: