handdator

Visa fullständig version : Bred midja


vega
2006-09-04, 20:50
Tycker att min midja blivit för bred (inte av fett, det är hårt så det är muskler), undrar nu vilka övningar man ska undvika för att slippa bygga på mer massa där? Ska man inte träna de sneda bukmusklerna, är de dem som spökar eller är det någon ryggövning?

Karelin
2006-09-04, 20:53
Tycker att min midja blivit för bred (inte av fett, det är hårt så det är muskler), undrar nu vilka övningar man ska undvika för att slippa bygga på mer massa där? Ska man inte träna de sneda bukmusklerna, är de dem som spökar eller är det någon ryggövning?

Tycker du ska vara nöjd med att ha en stabilt vältränat midjeområde. Torde du skona dig från en hel del problem i framtiden som hänger med taskig bålstyrka.

vega
2006-09-04, 21:00
Jo, det är klart men rent estetiskt så vill jag inte att midjan ska bli bredare ;)

L-Sami
2006-09-04, 21:21
Undvik tunga knäböj samt marklyft ...

MrBoris
2006-09-05, 10:31
Undvik tunga knäböj samt marklyft ...

eller bygg mer bröst/axlar/armar och deffa ner dig så ska du se att det inte är så "brett" som du tror...

Nina L
2006-09-05, 11:03
Ska man inte träna de sneda bukmusklerna, är de dem som spökarJag skulle nog säga att det väl kan vara de sneda bukmusklerna. Hur tränar du dem nu?

Bra övning för bredare midja: http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Att man får bred midja av marklyft känner jag inte igen.

jwzrd
2006-09-05, 11:14
Undvik tunga knäböj samt marklyft ...

Det där är den största missuppfattningen av alla. På bilder av dig så ser din midja bred och stor ut. Det beror, gissar jag, inte på att du böjer och markar tungt utan på smala ben och tunn rygg kombinerat med faktumet att all din magträning skapat en vältränad mage.

Lösningen på en bred midja är att låta bli att bli fet(are) och att se till att jobba på att göra allt annat större. Knäböj och marklyft råkar vara två mycket effektiva verktyg för att t ex bygga en väl tilltagen rygg och ett par breda lår.

Piranha
2006-09-05, 11:38
Det där är den största missuppfattningen av alla. På bilder av dig så ser din midja bred och stor ut. Det beror, gissar jag, inte på att du böjer och markar tungt utan på smala ben och tunn rygg kombinerat med faktumet att all din magträning skapat en vältränad mage.

Lösningen på en bred midja är att låta bli att bli fet(are) och att se till att jobba på att göra allt annat större. Knäböj och marklyft råkar vara två mycket effektiva verktyg för att t ex bygga en väl tilltagen rygg och ett par breda lår.


Eller så kallar man sig styrkelyftare villket ursäktar bred röv och stor midja :D.

Ett par stadiga ben, rygg och välutvecklade axlar ger givetvis synintrycket att midjan är smalare, och inte att glömma lågt kroppsfett.

jwzrd
2006-09-05, 14:24
Eller så kallar man sig styrkelyftare villket ursäktar bred röv och stor midja :D.

Ett par stadiga ben, rygg och välutvecklade axlar ger givetvis synintrycket att midjan är smalare, och inte att glömma lågt kroppsfett.

Haha ja :/

L-Sami
2006-09-05, 15:30
Det där är den största missuppfattningen av alla. På bilder av dig så ser din midja bred och stor ut. Det beror, gissar jag, inte på att du böjer och markar tungt utan på smala ben och tunn rygg kombinerat med faktumet att all din magträning skapat en vältränad mage.

Lösningen på en bred midja är att låta bli att bli fet(are) och att se till att jobba på att göra allt annat större. Knäböj och marklyft råkar vara två mycket effektiva verktyg för att t ex bygga en väl tilltagen rygg och ett par breda lår.


Nja, skulle nog säga att den breda midjan kommer ifrån basket tiden då jag reppade knäböj på 140kg, körde tunga frivändningar + marklyft när jag vägde 70kg.