handdator

Visa fullständig version : Starkt fysiskt arbete, hur ska jag...?


Adrian
2006-09-04, 17:12
Hejsan,,,har åter igen börjat på Citymail,,, efter en lång stunds arbetande på Ica,,, skulle gärna ha lite hjälp med planeringen av maten,,och träningen
för om jag ska vara ärlig så har jag ingen som helst ide när jag ska träna och Vad jag ska käka under dagen för att just tima träningen,

Min dag brukar se ut så här nuförtiden

kl06.00 vakna, dricka vatten och cykla tilll jobbet ca8km

käkar frukost ca07kl 2st portioner havregrynsgröt, 3dl lättfilmjölk, lite russin och psylliumsfrön, någon liten protein källa, typ 3-5st skinkbitar,+ ett äpple


runt 10-11 tiden. ut och dela ut post (jävligt fysiskt arbete i 3-5 timmar under tiden "om" jag känner mig svag så brukar jag dricka mjölk ca 1 dl,)

14-16 tillbaks i kontoret en shake med ca 25g kasein, 25g vassle.

17-18 hemma käkar då middag tex stor portion fullkornspasta och ca 1-2 kycklingsbröst med vitlökssås+ någon frukt

NU e frågan hur ska jag göra med maten, och träningen?,, ska jag dra mig till gymmet ca 2 timmar efter middage ta en protte drink,, och ge gärnet sen käka nått på kvällen (tonfiskburk lite pasta?? eller hur ska jag göra vill även nämna att jag vill behålla mina muskler inte bygga ,, tänker gå ner lite nu inför "resan" :) och det enda jag vill träna är armarna, axlarna, över kroppen,, får tillräckligt med träning från jobbet på dem andra områden,

är tacksamm för alla förslag och tips
MVH Adrian

Yankeee
2006-09-04, 17:21
Äter du inget innan du åker ut och delar? Du har ju 30 min lunch, utnyttja den. Du kommer inte att tjäna något på att försöka vara optimal, utan försök att få i dig kolhydrater. Har kört med proteindrinkar osv förut, men har bytt till enbart russin nu. Fungerar mycket bättre, går ju självklart att äta bröd, pasta eller whatever istället. Frukosten är rätt tanig också, skadar inte att äta lite mer.

Drinken du tar efter rundan är helt onödig. Om du måste dricka den, ta halva tillsammans med mat innan och halva med mat efteråt.

Middagen är det inget fel på. Det bästa för att träningen ska gå bra tror jag är att åka hem, äta och vila någon timme. Det är ganska segt att dra och träna direkt, brukar gå mindre bra.

Bara en notis, du får _inte_ tillräcklig träning av ditt jobb. Att träna ben samt korsrygg är viktigt för att stärka muskler, senor osv, för att öka orken på jobbet och för att undvika skador.

brobban
2006-09-04, 22:07
Dela ut brev en hård fysisk syssla? Nintendo-generation ftw! Testa att gräva diken eller baxa feta stenar ur marken och göra stenmurar av dem. som det var för inte allt för länge sedan en normal arbetsdag, det är "Starkt fysiskt arbete".

Adrian
2006-09-04, 22:36
brobban Då har du ingen som helst aning hur vi har det på citymail, kanske posten OK, men här på citymail delar jag på 2-4 timmar lika mycket post som 4st posten gummor, och visst fan e det fysiskt krävande fan tänk tex bara på alla jävla ellos kataloger som ska delas ut till nästan varje hushåll,,, låt oss säga norums höjd som ligger i gbg ca 120 trapp uppgångar, 4 våningar upp och en bottenvåning,, dvs ca 10 familjer i varje trapp uppgång resten kan du ju själv räkna ut,, visst de e ju inte alltid sånt men oftas så e det ju massa jävla sån skräp som ska delas ut, men jag trivs :)

Yankee tack för förslagen,, apropå lunchen så gillar jag arbeta på tom mage,, förstår inte varför protte drinken e onödig,, e inte kroppens muskler behov av proteiner då?

mvh Adrian

Baan
2006-09-04, 22:56
Dela ut brev en hård fysisk syssla? Nintendo-generation ftw! Testa att gräva diken eller baxa feta stenar ur marken och göra stenmurar av dem. som det var för inte allt för länge sedan en normal arbetsdag, det är "Starkt fysiskt arbete".

tipset är väl att du inte tar anställning i ett u-land som inte har råd med grävmaskiner...

Yankeee
2006-09-05, 03:43
Yankee tack för förslagen,, apropå lunchen så gillar jag arbeta på tom mage,, förstår inte varför protte drinken e onödig,, e inte kroppens muskler behov av proteiner då?


Vad du gillar spelar ingen större roll, att gå utan mat i 8-10 timmar är inte vettigt.

Din kropp är i behov av kolhydrater mer än något annat, det är som sagt inte fel att ta en drink. Men det är inte vad som behövs.

Bondlurk
2006-09-05, 05:45
"kl06.00 vakna, dricka vatten och cykla tilll jobbet ca8km"

Lär ju leda till en del katabolism.

nr9
2006-09-05, 05:53
Jag jobbar till och från som brevbärare. varför har du inte med dig något på rundan? Jag hade ibland med mig frukt mot hungern och dextro eller liknande mot blodsockerfall. (Och kanske ibland någon liten godis för motivationen..) Jag vet att Citymail har det stressigt men du måste ju kunna ta dig 5 minuter paus om du är ute och springer i 4 timmar?

pragmatist
2006-09-05, 07:35
Du verkar rejält undernärd fram till kl 17-18, om jag ska säga min mening. 1 dl mjölk som mellanmål, det är ju ingenting..

Wikner
2006-09-05, 08:23
När jag jobbade som brevbärare så åt jag mackor mellan lådorna, funkade hur bra som helst.

Yankeee
2006-09-05, 14:07
Med tanke på att han har 30 minuters lunch när han vill under dagen så är det knappast pga stress han inte äter. Om det är pga stress är han för långsam och har planerat för dåligt.

Adrian
2006-09-06, 18:10
tjaa

"Yankeee"
jag brukar äta innan jag drar mig ut,, då käkar jag frukt lr keso m,m, kaffe brukar jag nästan alltid dricka innan jag startar rundan (som sagt känner mig bättre å arbeta på tom mage) anledningen till att jag inte tar min 30min är för att jag jobbar dem 30 min istället(dvs får betalt,,, käka gör jag ju på 5-7 min så vf bara sitta på röven.. kan lika gärna ha betalt och göra nytta)


"nr9"
Brukar ha med mig Mjölk på rundan eller någon banan, + massa vatten

mvh Adrian

Yankeee
2006-09-06, 18:15
30 min rast dras automatiskt, det är inget du väljer att ta ;)

Adrian
2006-09-06, 19:16
absolut,, sen om man har nära band med chefen då är det andra bullar ;) ha d gött

sitsena
2006-09-06, 23:28
kvarg, honung, blandade frysta bär, protein pulver, druvsocker, mjölk, nästan alla sorters frukt och havre är något du kan slänga in i mixern och sedan hälla i en 1-liters flaska, sedan bara o lägga den i flaskhållaren på din cykel - du lär ju ha tid att ta en klunk då och då medans du jobbar. och du kan få all näring du behöver i det!
nyttig fett: avokados eller nötter - jordnötssmör funkar rätt bra i drinkar.
kolhydrater: druvsocker, juice, havre, maltodex, all frukt...
fibrer: havre, bär, frukt
protein: kvarg, keso, mjölk, pulver...

du behöver inte äta maten :)