handdator

Visa fullständig version : Akutproblem!


PowPow
2006-09-04, 15:01
Formaterade om datorn och glömde att alla drivrutinerna ligger i en annan stad. Inga problem, tänkte jag, eftersom man alltid kan ladda ner drivrutiner. Men xp vägrar få mitt nätverkskort installerat utan att ladda ner rätt drivis.. Det är inbyggt i mitt moderkort: Asus a8n-e. Men jag hittar inte rätt drivrutin! Har letat mig fördärvad. Snälla hjälp mig! Sitter på en kompis dator och han börjar bli trött på att jag ockuperar den, och jag behöver min dator tills ikväll!

På asus hemsida hittar jag drivers till chipset, vad nu det är, och audio. hrm..

HIlfe hilfe hilfe!

Fredrici
2006-09-04, 15:11
Formaterade om datorn och glömde att alla drivrutinerna ligger i en annan stad. Inga problem, tänkte jag, eftersom man alltid kan ladda ner drivrutiner. Men xp vägrar få mitt nätverkskort installerat utan att ladda ner rätt drivis.. Det är inbyggt i mitt moderkort: Asus a8n-e. Men jag hittar inte rätt drivrutin! Har letat mig fördärvad. Snälla hjälp mig! Sitter på en kompis dator och han börjar bli trött på att jag ockuperar den, och jag behöver min dator tills ikväll!

På asus hemsida hittar jag drivers till chipset, vad nu det är, och audio. hrm..

HIlfe hilfe hilfe!


Prova du med chipset?

PowPow
2006-09-04, 15:12
Prova du med chipset?

Håller på att ladda ner det.. Tar ubertid bara. Men vad är chipset egentligen? Är det rätt?

Fredrici
2006-09-04, 15:16
Du bör väl ha samma nätverkdrivisar som till hela a8n-serien?
För hos mig så finns drivrutiner på chipset-installationen. Om så är fallet så kan du få dom utav mig via msn kanske om du inte hittar ngt alls.? Jag har a8n sli deluxe.

Fredrici
2006-09-04, 15:18
Håller på att ladda ner det.. Tar ubertid bara. Men vad är chipset egentligen? Är det rätt?

Titta i chipset drivrutinerna, det är dom som gör att onboard enheter så som ljud, nätverk osv fungerar.

PowPow
2006-09-04, 15:20
Du bör väl ha samma nätverkdrivisar som till hela a8n-serien?
För hos mig så finns drivrutiner på chipset-installationen. Om så är fallet så kan du få dom utav mig via msn kanske om du inte hittar ngt alls.? Jag har a8n sli deluxe.

FAst jag sitter inte på min dator.. Alltså inte msn. Och vågar inte fråga han jag lånar datorn av.. känner knappt honom. ÄR det stort? Kan man inte uploada eller maila? Min mail är iaf patrik.olsson@mail.com , om det skulle gå att endast skicka nätverksdrivrutinen.

Fredrici
2006-09-04, 15:24
FAst jag sitter inte på min dator.. Alltså inte msn. Och vågar inte fråga han jag lånar datorn av.. känner knappt honom. ÄR det stort? Kan man inte uploada eller maila? Min mail är iaf patrik.olsson@mail.com , om det skulle gå att endast skicka nätverksdrivrutinen.

Okej hur stora filer kan du ta emot på din mail? Jag kan ju iofs tanka ner din chipset, (går förmodligen snabbare här, men vad hjälper det när du inte kan ta emot snabbt, eller ta emot hemma vid din dator)? Så fortsätt du tanka ner din chipset. har du hittat rätt version som du tankar ner? Runt 30 mb är hela chipset på

Fredrici
2006-09-04, 15:27
ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/nvidia/Chipset_WINXP32_V665.zip
här är 6.65 chipset drivisar till ditt moderkort.

PowPow
2006-09-04, 15:28
Okej hur stora filer kan du ta emot på din mail? Jag kan ju iofs tanka ner din chipset, (går förmodligen snabbare här, men vad hjälper det när du inte kan ta emot snabbt, eller ta emot hemma vid din dator)? Så fortsätt du tanka ner din chipset. har du hittat rätt version som du tankar ner? Runt 30 mb är hela chipset på

Ja, jag har hittat rätt.. Det tråkiga är bara att det går i 3kb/s.. PÅ ett universitetsnät på 10mbit+.. Så det är nedladdat om 3 timmar typ.

Tänkte om man kunde skicka bara nätverksdrivrutinen, men det går kanske inte..

PowPow
2006-09-04, 15:29
ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/nvidia/Chipset_WINXP32_V665.zip
här är 6.65 chipset drivisar till ditt moderkort.

Ja, det är det jag tankar.

Fredrici
2006-09-04, 15:30
Ja, jag har hittat rätt.. Det tråkiga är bara att det går i 3kb/s.. PÅ ett universitetsnät på 10mbit+.. Så det är nedladdat om 3 timmar typ.

Tänkte om man kunde skicka bara nätverksdrivrutinen, men det går kanske inte..
Har du marvell nätverkskort integrerat? (Marvell: 10,5 mb) Eller är det nvidias? (Nvidias: integrerat i chipsetdrivisarna)

Fredrici
2006-09-04, 15:31
Ja, det är det jag tankar.
hmm har du ingen annan polare som bor i närheten eller ett internetkafe som kan bränna ut de på en cd? Usb-minne funkar med.

PowPow
2006-09-04, 15:38
Eftersom det inte finns någon annan driver som kan tänkas passa på asus hemsida, så antar jag att det är integrerat. Finns inte någon ren nätverksdrivrutin om man går in på mitt moderkort på asus hemsida.

Alla i närheten sitter ju på samma nät, så det går väl lika långsamt hos dem...

Fredrici
2006-09-04, 15:41
Eftersom det inte finns någon annan driver som kan tänkas passa på asus hemsida, så antar jag att det är integrerat. Finns inte någon ren nätverksdrivrutin om man går in på mitt moderkort på asus hemsida.

Alla i närheten sitter ju på samma nät, så det går väl lika långsamt hos dem...

okej segt. Ja då är det bara att köra. hoppas det löser sig eller så får du skriva igen.

PowPow
2006-09-04, 16:27
Så ja! Äntligen. Nu har jag fått igång det! Tack för hjälpen!

Nu återstår bara resten av drivrutinerna. Men hur gör man om man inte vet vilken modell man har på t.ex. grafikkort? Hur fanken ska jag få reda på det? Utan att plocka isär datorn alltså.

Fredrici
2006-09-04, 18:52
Så ja! Äntligen. Nu har jag fått igång det! Tack för hjälpen!

Nu återstår bara resten av drivrutinerna. Men hur gör man om man inte vet vilken modell man har på t.ex. grafikkort? Hur fanken ska jag få reda på det? Utan att plocka isär datorn alltså.

Pm:a mig din msn så ska jag skicka ett program (everest) så kan du se vad du har inom det mesta=)