handdator

Visa fullständig version : Supraspinatus


DRC
2006-09-04, 13:52
Hej alla

Skriver för att få ta del av andras erfarenheter när det gäller skador på supraspinatus. Först en kort beskrivning av vad som hänt mig:

I slutet av maj skadade jag vänster axel när jag styrketränade. Jag tror det var när jag körde ett tungt ryggpass. Jag går hos en sjukgymnast för en knäskada så jag frågade henne och hon ställde snabbt diagnosen att jag skadat supraspinatus. Jag var även hos en allmänläkare några dagar senare och fick diagnosen att jag skadat supraspinatus och att ingen "inpinchment" förelåg. Han ordinerade mig voltaren.

Jag får smärtor så snart jag har armen i något ytterläge (läs bänkpress alternativt chins/latsdrag) och belastar den. Jag är även öm längst ut på axeln, vid den lilla "knapp" man har på översidan. Initialt fick jag även ont av vardagsrörelser, t ex när jag skulle plocka ned något från en hylla med vänsterarmen. Detta har gått över nu men jag känner fortfarande att det gör ont när jag belastar vänsterarmen vid styrketräning.

Under sommaren har jag ätit voltaren och kört viss rehabträning för axeln. Jag har kunnat träna biceps och triceps utan någon smärta men fått gå ned i belastning. Prövade att träna lätt rygg för en vecka sedan men blev då genast sämre efteråt. Min nuvarande status är således att jag inte har några problem i vardagen av skadan, men att all träning utöver lätt biceps/tricepsträning är utesluten.

Vad är era erfarenheter av sådana här skador? Hur lång tid tar det att bli hel igen? Jag har nu gått skadad sen slutet av maj och är väldigt frustrerad eftersom jag bara kan träna mage och armar i viss utsträckning. Jag skulle uppskatta om ni som haft liknande skador och läser detta skulle kunna dela med er av era erfarenheter, i synnerhet om ni känner till något som man kan göra för att snabba på läkningen.

/Tobias