handdator

Visa fullständig version : Slutet för höga mäklararvoden i stockholm?


TrasMannen
2006-09-04, 11:29
http://www.hemonline.se/

Intressant helt klart.

TrasMannen
2006-09-04, 11:30
En mäklarfirma ville ha 150K för att sälja en shysst lägenhet åt min kompis inne i stan. Han lyckades pruta ned det hela till 70K med en annan firma (han gick till en mängd mäklare som fick bjuda mot varandra). Lägenheterna i stockholm säljer sig själv och går man på visningarna så känns det ofta som att mäklarna knappt vet vad dom säljer.

Nån mer än mig som har irriterat sig på mäklare i stockholm?

Nitrometan
2006-09-04, 13:05
Jag har irriterat mig på mäklare öht, räcker det?

:MrT:

Tenzu
2006-09-04, 13:08
mmm.. maken till överbetalda nollor får man leta efter

TrasMannen
2006-09-04, 13:30
Kan man helt enkelt säga att Sveriges motsvarighet till Advokat i USA är Mäklare? :D

FreCKo
2006-09-04, 14:02
Kan man helt enkelt säga att Sveriges motsvarighet till Advokat i USA är Mäklare? :D

njae, mäklarna tar väl inte ut procentsatser? Dom har ju mer eller mindre "fasta" priser (typ runt 40-50 för närförort till Sthlm, 70-100 för innerstan osv), medan i USA så går ju advokaterna på vad det är för fall, chansen att vinna osv.

Arnesson
2006-09-04, 14:05
Det kommer antagligen pressa priserna hos de "vanliga" mäklarna. Allra helst i storstäderna, där arvodet är lågt i procent, men höft i kronor. Det tror jag i alla fall.

Det finns nog marginaler som kan minskas genon nya aktörer och arbetssätt.

Snacket om att mäklare är överbetalda idioter, tycker jag bara är onödigt.

Folk väljer ju att köpa en tjänst till ett pris, vill man inte ha tjänsten behöver man ju inte köpa den. Sen finns det säkert mycket idioter som vill tjäna snabba pengar, men det är ju ej specifikt för fastighetsmäklare.

Peter-N1
2006-09-04, 14:08
njae, mäklarna tar väl inte ut procentsatser? Dom har ju mer eller mindre "fasta" priser (typ runt 40-50 för närförort till Sthlm, 70-100 för innerstan osv), medan i USA så går ju advokaterna på vad det är för fall, chansen att vinna osv.

Många mäklare tar ut procent. Dom har en viss procentsats på utgångspriset och en högre under budgivningen.

Inte undra på att dom går ut lågt eftersom ju mer den går upp, ju mer tjänar dom.

jwzrd
2006-09-04, 14:11
Många mäklare tar ut procent. Dom har en viss procentsats på utgångspriset och en högre under budgivningen.

Inte undra på att dom går ut lågt eftersom ju mer den går upp, ju mer tjänar dom.

Hur tänkte du nu egentligen?

CroCop
2006-09-04, 14:14
Hur tänkte du nu egentligen?

Hur tänkte Du nu egentligen?

Peter-N1
2006-09-04, 14:34
Hur tänkte du nu egentligen?

Säg att ett hus är värt 3 000 000. Om mäklaren tar ut 3% på utgångspriset och den säljs för det (eftersom det borde vara det rätta marknadsvärdet). Då får mäklaren ut 90 000kr.

Men eftersom mäklaren har en högre procent på priset över utgångspriset så tjänar han mer om han går ut lågt.

Den högre procentsatsen brukar ligga 2% högre.

Han sätter då ut huset för 2 400 000 (han får 3% som i exemplet ovan), men han vet att det är värt mer. När huset sedan säljs för 3 000 000 så får han 3% av 2 400 000 och så får han 5% av 600 000. Vilket då blir 72 000 kr (3% av utgångspriset)+ 30 000 (5% av budgivningen).

Helt plötsligt får han ut 102 000kr istället för 90 000kr.

Hoppas jag var tillräckligt otydlig ;)

jwzrd
2006-09-04, 14:39
Säg att ett hus är värt 3 000 000. Om mäklaren tar ut 3% på utgångspriset och den säljs för det (eftersom det borde vara det rätta marknadsvärdet). Då får mäklaren ut 90 000kr.

Men eftersom mäklaren har en högre procent på priset över utgångspriset så tjänar han mer om han går ut lågt.

Den högre procentsatsen brukar ligga 2% högre.

Han sätter då ut huset för 2 400 000 (han får 3% som i exemplet ovan), men han vet att det är värt mer. När huset sedan säljs för 3 000 000 så får han 3% av 2 400 000 och så får han 5% av 600 000. Vilket då blir 72 000 kr (3% av utgångspriset)+ 30 000 (5% av budgivningen).

Helt plötsligt får han ut 102 000kr istället för 90 000kr.

Hoppas jag var tillräckligt otydlig ;)

Bäste Peter-N1, jag kan räkna procent. Hickan hänger på att du påstår att mäklaren tjänar på att börja med ett lågt utgångspris. Om hans arvode är en procentsats av försäljningssumman så är det enbart och enkom en hög försäljningssumma han tjänar på. Allt annat är ovidkommande direkt sätt. INDIREKT, däremot, är det säkert så att det rent försäljningstekniskt kan vara smart att börja med ett lågt utgångspris, men det har inget med hur mycket han tjänar på att ha ett procentuellt arvode att göra.

CroCop> förstår farbror?

Peter-N1
2006-09-04, 14:49
Nej det gör jag inte. Han vill sälja huset så dyrt som möjligt och vill ha budgivningen så högt som möjligt eftersom han har högre procent på den.

jwzrd
2006-09-04, 14:53
Nej det gör jag inte. Han vill sälja huset så dyrt som möjligt och vill ha budgivningen så högt som möjligt eftersom han har högre procent på den.

Det säger jag i mitt inlägg, ja?


Det DU påstår är att han tjänar på att ha ett lågt utgångspris eftersom hans arvode är en procentsats av slutpriset.

Peter-N1
2006-09-04, 14:56
Det säger jag i mitt inlägg, ja?


Det DU påstår är att han tjänar på att ha ett lågt utgångspris eftersom hans arvode är en procentsats av slutpriset.

En procentsats av utgångspriset och en annan (högre) av budgivningen. Alltså 2 olika procensatser.

Helena B
2006-09-04, 15:53
Jag tycker det är toppen. Studerar till fastighetsmäklare och det som håller mig ifrån den branschen är just all moral som mäklare verkar sakna, det är en smutsig bransch. I och med att dom har startat det här så kanske fler kommer följa och allt som har med arvoden försvinner och man får en vanlig månadslön. Då tror jag allt "fusk" kommer försvinna, eller jag hoppas på det. Jag vill bara hjälpa till att köpa och sälja hus, vara en mellanhand alltså...vad jag inte vill är att gå emot mina egna principer för att få ett hus sålt.

Cilia
2006-09-04, 15:55
Det säger jag i mitt inlägg, ja?


Det DU påstår är att han tjänar på att ha ett lågt utgångspris eftersom hans arvode är en procentsats av slutpriset.
nu erkände du indirekt att du inte läser svaren utan bara attackerar *L*

Fed up
2006-09-04, 15:55
attans, vi som just sålt två lägenheter. Men vi fick ju ett grill-kit helt gratis av mäklaren iallafall, jippie! *rolleyes*

jakke
2006-09-04, 17:26
Jag tycker det är toppen. Studerar till fastighetsmäklare och det som håller mig ifrån den branschen är just all moral som mäklare verkar sakna, det är en smutsig bransch. I och med att dom har startat det här så kanske fler kommer följa och allt som har med arvoden försvinner och man får en vanlig månadslön. Då tror jag allt "fusk" kommer försvinna, eller jag hoppas på det. Jag vill bara hjälpa till att köpa och sälja hus, vara en mellanhand alltså...vad jag inte vill är att gå emot mina egna principer för att få ett hus sålt.
Starta eget FTW?

Helena B
2006-09-04, 17:33
Starta eget FTW?

Visst skulle det vara något. Men innan jag gör det så vill jag ha erfarenhet av branschen. Vill ha jobbat där och skaffat mig ett kontaktnät innan jag ger mig på att starta eget.