handdator

Visa fullständig version : Upp i vikt.


Syrsa
2006-09-04, 09:27
Jag försöker gå upp i vikt och äter jättebra just nu. Jag har träffat en dietist och han säger att det äär bra mat m.m.
men eftersom jag vill gå upp i vikt så händer det inte så mycket just nu även om jag äter bra osådär.
Jag brukar ta 1msk med kallpressad rapsolja i min gröt på morgonen, det ger ca 120kcal.
Skulle jag kunna ta 1msk till middagen ocså o hälla på maten? Eller växla med olivolja kanske?
Det är en bra källa till energi som inte gör en proppmätt.
Undrar också hur mycket havregryn man kan äta /dag.
jag tar 1portion på morgonen(35gram) kan jag äta till mellanmålet sen på eftermiddagen också? eller blir det för mycket?
Jag blir så osäker!

Brooklyn
2006-09-04, 09:29
Jag försöker gå upp i vikt och äter jättebra just nu. Jag har träffat en dietist och han säger att det äär bra mat m.m.
men eftersom jag vill gå upp i vikt så händer det inte så mycket just nu även om jag äter bra osådär.
Jag brukar ta 1msk med kallpressad rapsolja i min gröt på morgonen, det ger ca 120kcal.
Skulle jag kunna ta 1msk till middagen ocså o hälla på maten? Eller växla med olivolja kanske?
Det är en bra källa till energi som inte gör en proppmätt.
Undrar också hur mycket havregryn man kan äta /dag.
jag tar 1portion på morgonen(35gram) kan jag äta till mellanmålet sen på eftermiddagen också? eller blir det för mycket?
Jag blir så osäker!
rapsolja till maten också blir perfekt, men om du vill gå upp i vikt så borde du nog inte kanske äta gröt till mellanmål också, då väldigt lite kcal mättar väldigt mycket.. koka pasta med nåt till då får du upp kcal-värdet ordentligt :) :thumbup:

King Grub
2006-09-04, 09:31
Skulle jag kunna ta 1msk till middagen ocså o hälla på maten?

Absolut.

Eller växla med olivolja kanske?

Rapsolja har en generellt sett bättre fettsyrefördelning än olivolja.

Undrar också hur mycket havregryn man kan äta /dag.
jag tar 1portion på morgonen(35gram) kan jag äta till mellanmålet sen på eftermiddagen också? eller blir det för mycket?

Precis hur mycket du vill. Du kan äta havregryn till frukost luck och middag om du vill, och mycket mer än 35 gram, om du skulle vilja.

Det finns inget dåligt med att äta mycket bra mat om du vill gå upp i vikt, ingen negativ hälsopåverkan, så du kan i princip äta precis hur mycket du vill av allt du vill tills du ökar i vikt i den takt du tycker är lämplig.

Syrsa
2006-09-04, 09:55
Tack så jättemycket för svar! Jag har varit så i valet ock kvalet för det där med oljan, för jag vill inte att det ska bi för mycket, men då ska jag absolut göra det nu, så jag får lite sprutt på viktuppgången!

Jag äter inte gröt till mellanmål, jag brukar he lite på filen.
men jag ska tänka på det med!!

pragmatist
2006-09-04, 10:07
Rapsolja är bättre än olivolja om man bara tittar på oljan i sig, däremot har olivolja den fördelen att innehålla ganska lite fleromättat fett vilket gör den lätt att kombinera med andra nyttiga fetter från t.ex. fisk - olivoljan är mer "neutral" än rapsolja på det sättet. Faktum är att om du får i dig ordentligt med omega-3-fett från andra källor så kan du försämra förhållandet omega-3/omega-6 genom att välja raps- snarare än olivolja, trots att rapsolja innehåller betydligt mer omega-3.

Däremot är det förstås sant att om du får i dig ganska lite omega-3 från annat håll så är rapsolja bättre.