handdator

Visa fullständig version : Tallriksmodellen..


rhotkiw
2006-09-04, 07:15
Hur gör man en tallriksmodell av spaghetti? är det typ halva tallriken eller?

King Grub
2006-09-04, 07:19
Tallriksmodellen har tre delar:

* Den första är potatis, ris eller pasta samt bröd. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Bröd bör finnas med till alla måltider.
* Den andra delen består av grönsaker, rotfrukter och frukt. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
* Den minsta delen är avsedd för kött fisk, ägg eller baljväxter, exempelvis bönor.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____4905.aspx

Tolkia
2006-09-04, 07:22
Tallriksmodellen (http://www.alltomdiabetes.se/view.asp?ID=894) ser likadan ut oavsett om man äter spaghetti och köttfärssås eller ris och tonfisk. Enkelt sammanfattat: 1/3 "kolhydratmat" (potatis, pasta, ris etc.), 1/3 "proteinmat" (köttbullar, fiskpinnar, räksås etc.) och 1/3 grönsaker.

Edit: Jag känner en bot ... lalallalalla-lal-ala-lala :D

rhotkiw
2006-09-04, 07:22
Om jag är normalförbrukare, ska jag då fylla tallriken med ( vi tar te.x dagens skol lunch ) 1/3 pasta/ ris/ potatis. 1/3 Bönor, linser, kött, fisk, fågel, kyckling, skaldjur. 1/3 Grönsaker.

Sen kompletterar jag det med ett bröd och en frukt?

Är det för lite fett i den lunchen? Ska jag dricka ett glas mjölk eller ta smör på mackan möjligen?

rhotkiw
2006-09-04, 07:24
4-5 lagom stora potatisar
ris som täcker 1/3 av tallriken
pasta som räcker 1/3 av tallriken.

Där är tallriksmodellen i kolhydrater ungefär va?

tossefar
2006-09-04, 07:30
Hur många likadana svar behöver du? :confused:

MUGEN
2006-09-04, 07:53
du tar verkligen priset.

hoppas du inser att den mani du utsätter dig för nu med all säkerhet kommer att jaga dig under en lång tid framöver..

Tolkia
2006-09-04, 08:46
Om jag är normalförbrukare, ska jag då fylla tallriken med ( vi tar te.x dagens skol lunch ) 1/3 pasta/ ris/ potatis. 1/3 Bönor, linser, kött, fisk, fågel, kyckling, skaldjur. 1/3 Grönsaker.

Sen kompletterar jag det med ett bröd och en frukt?
Det låter bra, ja.
Ska jag dricka ett glas mjölk eller ta smör på mackan möjligen?
Ja igen. Du skall komma ihåg att alla kostråd som ges till "trivselviktiga" medelålders personer i kvälls- och veckopress - eller för den delen på slv - inte är för dig. DU är underviktig och växer, du behöver INTE tänka på att "hålla igen" eller "ha koll". Snarast är väl det vad du behöver komma ifrån.

Tolkia
2006-09-04, 08:57
Jag skulle vilja rekommendera en bok till trådskaparen och andra med liknande problem:

"Mattillåtet (http://www.forum.se/1100/1100.asp?ArticleId=9137126768)" av Gisela van der Ster.

Den tar på ett bra sätt upp vad man behöver och varför, och hur man kan försöka hantera att man har problem med att ge kroppen detta (fast man vet att det är snett). Det kan också tilläggas att det inte är en "tjejbok".