handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. dextropur/druvsocker


mastermungo
2006-09-04, 00:53
På de dextropurpaket jag brukar köpa så står det lite "Visste du att.." fakta.
Bl.a. står det att "-hjärnan behöver druvsocker för att kunna fungera, minst 100g per dygn."

Jag har funderat lite på detta och försåtr inte riktigt vad som menas.
Antar att det inte menas att jag måste sleva i mig 100g dextropur varje dag för att hjärnan skall funka. Isåfall har min hjärna fungerat ytterst sällan.

Någon som kan förklara detta fakta för mig?

pragmatist
2006-09-04, 01:29
Det mesta av de kolhydrater du äter (t.ex. stärkelse) bryts ned till druvsocker (glukos) i kroppen. Kroppen kan också bilda glukos i levern av andra enkla föreningar, t.ex. glycerol eller alanin. Man behöver alltså inte äta ett endaste gram druvsocker i ren form, kroppen kommer förbränna stora mängder druvsocker varje dygn i alla fall.

Decamber
2006-09-04, 05:28
Sen är det rätt fulltisjutton att skriva sådär i säljande syfte. Det är ju nämligen sant att hjärnan behöver druvsocker för att fungera - hjärnans ENDA energikälla är glukos. Men precis som pragmatist säger är det onödigt för hjärnans skull att tillföra ren druvsocker i kosten.

mastermungo
2006-09-04, 10:16
Jag antog att det va så det låg till.

Tackar för alla svar!!!

slin1
2006-09-04, 10:57
Hur mycket dextro ska man köra efter träningen då?

King Grub
2006-09-04, 11:00
Beror på vad, hur mycket och hur intensivt du tränat. Och kolhydratintaget efter träningen behöver inte komma från druvsocker, det är inte det bästa valet heller. En "normal" mängd kolhydrat efter ett genomsnittligt styrketräningspass är runt 0.8 g per kilo kroppsvikt, tillsammans med protein.

Scratch89
2006-09-04, 14:40
Beror på vad, hur mycket och hur intensivt du tränat. Och kolhydratintaget efter träningen behöver inte komma från druvsocker, det är inte det bästa valet heller. En "normal" mängd kolhydrat efter ett genomsnittligt styrketräningspass är runt 0.8 g per kilo kroppsvikt, tillsammans med protein.
Är detta rekommendationer när man inte fått i sig direkt innan, eller även när man fått i sig hyfsat stora mängder i form av malto+vassle precis innan passet?

slin1
2006-09-04, 15:13
Beror på vad, hur mycket och hur intensivt du tränat. Och kolhydratintaget efter träningen behöver inte komma från druvsocker, det är inte det bästa valet heller. En "normal" mängd kolhydrat efter ett genomsnittligt styrketräningspass är runt 0.8 g per kilo kroppsvikt, tillsammans med protein.

Men protte drinken direkt efter träningen e väll bra att ha dextro i så inte protteinet används som "glycose"? för maten käkas ofta 1-2 timmar efter träning

King Grub
2006-09-04, 15:26
Det är bara fördelar med kolhydrat efter träning, som sagt, men det måste inte vara druvsocker, och druvsocker är heller inte det bästa valet.

Decamber
2006-09-04, 17:49
Det är bara fördelar med kolhydrat efter träning, som sagt, men det måste inte vara druvsocker, och druvsocker är heller inte det bästa valet.

Vilket är det bästa valet?

apa_ola
2006-09-04, 18:07
Vilket är det bästa valet?

Vitargo är väl bäst, och maltodextrin är iaf bätte än druvsocker, om man ser till tandhälsa och glykogeninlagring...

z_bumbi
2006-09-04, 18:55
Vitargo är väl bäst, och maltodextrin är iaf bätte än druvsocker, om man ser till tandhälsa och glykogeninlagring...

Jag vet inte om vitargo i praktiken är så mycket bättre.

För en hypoton lösning (Den tas lättare upp av kroppen då antalet molokyler per volymenhet är lägre än vad det är på andra sidan tarmväggen, mycket förenklat.)

6-8% druvsocker

12-18% maltodextrin (Det beror på vilken typ det är.)

För vitargo har jag inte siffrorna i huvudet men det är ett högre värde.

Nu dyker det roliga upp, 100 g maltodextrin (90% kolhydrat) gör att det blir ca 400 g vatten för att man ska nå 18%, med rätt sorts maltodextrin är detta alltså hypotont.
100 g maltodextrin i 4 dl vatten löser sig.

För att vitargon nu ska bli bättre så ska man alltså blanda 100 g pulver med mindre än 4 dl och för att utnyttja det fullt ut så bör man hamna runt 3 dl. Det blir tapetklister enligt de som har testat.

Så vill man ha en gainer som man kan dricka så går det lika bra med maltodextrin + protein och sen vatten i lagom mängd, att ha mer vatten än som krävs skadar inte heller vid styrketräning då man inte har samma problem med vätskan som en konditionsidrottare kan ha. Även en konditionsidrottare behöver vätska så koncentrationen på sportdrycken är inget direkt avgörande speciellt då kroppen i alla fall inte kan ta upp hur mycket kolhydrater som helst under en ansträngning.

Sen finns det självklart viktfördelar med att kunna blanda mycket kolhydrater i lite vätska men då är det i form av någon gel.