handdator

Visa fullständig version : Kort fråga om protein


Challenge
2006-09-03, 19:50
Låt oss säga att man tar en banan tillsammans med en proteindrink ungefär en 30 minuter innan ett träningspass. Är bananens kolhydrater då snabba nog för att kroppen inte istället ska börja göra om proteinet till kolhydrater? Det vill säga så att man inte slösar på proteinet.

Johan.S
2006-09-03, 19:57
Vad jag vet så kan inte protein bli kolhydrater. Du behöver nog inte bekymra dig

King Grub
2006-09-03, 20:00
Vad jag vet så kan inte protein bli kolhydrater.

He. ;) 18 av aminosyrorna kan oxidera till glukos.

Däremot tror jag inte heller du behöver oroa dig. Proteinet kommer säkert till nytta.

Challenge
2006-09-03, 20:03
He. ;) 18 av aminosyrorna kan oxidera till glukos.

Däremot tror jag inte heller du behöver oroa dig. Proteinet kommer säkert till nytta.
Okej! thank you very much

King Grub
2006-09-03, 20:07
Dina glykogendepåer är minst lika påverkande; det är inte bara kolhydrat du har i magsäcken som påverkar, tvärtom, utan snarare din kolhydratstatus i övrigt.

Challenge
2006-09-03, 20:21
Dina glykogendepåer är minst lika påverkande; det är inte bara kolhydrat du har i magsäcken som påverkar, tvärtom, utan snarare din kolhydratstatus i övrigt.

Så protein oxiderar (eller vad kallas det?) först när det råder brist på kolhydrat i kroppen?

King Grub
2006-09-03, 20:26
I normala fall i vila är protein inte en betydande energikälla, nej. Det mesta ingår i proteinomsättningen, som dock inbegriper proteinnedbrytning, som också i normala fall är ungefär lika stor som proteinsyntesen. Vid aktivitet kan aminosyror, dom grenade i synnerhet, tjäna som bränsle. Protein bidrar däremot alltid med energi - kalorier - varför en viss förvirring kring begreppet säkert lätt kan uppstå.

Via glukoneogenes kan vissa aminosyror ge en komponent till coricykeln för att tillhandahålla glukos under långvarig ansträngning, och regelbunden träning ökar leverns kapacitet för glukossyntes från alanin. Glycin, t ex, är ketogen och kan efter deamination ge acetyl-CoA eller acetoacetat, vilka inte kan användas för glukossyntes, men däremot bli triacylglycerol eller kataboliseras som energi i citronsyracykeln.

Ola Wallengren
2006-09-04, 17:06
Hur mycket protein som används som energi beror på hur mycket man äter, eftersom det bara är den lilla mängd som byggs in i vävnaderna som inte förbränns.
Alltså, äter man 25E% protein kommer ca 25% av energiförbrukningen komma från protein.

King Grub
2006-09-04, 17:39
Det fastställdes väl redan 1915 att högst 0.56 gram glukos kan utvinnas per gram animaliskt protein man äter? (Janney NW. 1915 The metabolic relationship of the proteins to glucose. J Biol Chem. 20:321–347)

125-250 gram protein bryts ned hos den normalaktive individen (hos en hårt tränande blir siffrorna högre) och återsyntetiseras dagligen; ungefär 25% av aminosyrorna som frisätts under nedbrytningen kataboliseras, resten återanvänds för att syntetisera nytt protein (så proteinbehovet för normalpersonen är mycket lägre än vad siffrorna för proteinnedbrytningen kan tyckas ange).

Ola Wallengren
2006-09-04, 18:34
Det fastställdes väl redan 1915 att högst 0.56 gram glukos kan utvinnas per gram animaliskt protein man äter? (Janney NW. 1915 The metabolic relationship of the proteins to glucose. J Biol Chem. 20:321–347)

125-250 gram protein bryts ned hos den normalaktive individen (hos en hårt tränande blir siffrorna högre) och återsyntetiseras dagligen; ungefär 25% av aminosyrorna som frisätts under nedbrytningen kataboliseras, resten återanvänds för att syntetisera nytt protein (så proteinbehovet för normalpersonen är mycket lägre än vad siffrorna för proteinnedbrytningen kan tyckas ange).

Exakt, därför undrade jag lite när du skrev att 18 av aminosyrorna kunde omvandlas till glukos. Alla kan användas som energi och om man är i kvävebalans så bryts ju lika mycket ner och oxideras till energi som man stoppar i sig.

Sverker
2006-09-04, 18:52
Detta är ju nästan som ett prov i biokemi:D

Jag har inte läroboken här hos mig.

Leucin är ketogen, den kan inte bli glukos. Det är jag säker på.

Hur är det med tryptofan. Den bildar ju niacin så den borde inte vara glukogen.

Jag chansar att lysin inte heller blir glukos.

Ola Wallengren
2006-09-04, 19:30
Hm.. jag får nog rätta mig själv lite efter att ha konsulterat böckerna.
Tydligen är endast Leucin och Lysin "strikt" ketogena, asp, gln, ala, gly, ser, arg, his, pro och val är glukogena medans resten kan omvandlas till både ketonkroppar och glukos.

King Grub
2006-09-04, 19:31
Leucin är ketogen, den kan inte bli glukos. Det är jag säker på.

Jag chansar att lysin inte heller blir glukos.

Rätt gissat; leucin och lysin kan inte bli glukos.

Edit: 4 sekunder sen.

Nithian
2006-09-04, 19:38
Har ett mål till jul att förstå svaren i denna tråd :Virro

King Grub
2006-09-04, 19:43
Leucin som tagits upp i muskulaturen kan däremot oxidera. Det kan inte fenylalanin, varför fenylalanin brukar användas som markör för proteinsyntes.