handdator

Visa fullständig version : Vad är personkemi?


shadowfire
2006-09-03, 18:36
Vad är personkemi och hur fungerar det?
Varför är det bara så att med vissa personer så känns allt perfekt från första ögonkastet? Man vet långt innan att hånglet blir gudomligt och i första kyssen får man det bekräftat o vet redan där att sexet blir i världsklass.

Är det DNA och kemisk sammansättning? Kromosomer? Synchade seppar?
Eller är det bara bullshit och är mer eller mindre bara en sjuhelvetes attraktion?

Semiramis
2006-09-03, 19:03
Pheromoner?

mini
2006-09-03, 19:05
Pheromoner?

shadowfire
2006-09-03, 19:09
Pheromoner?
Fungerar det? Eller är det bara bullshit?
Såg att det fanns sådär spray som grabbar kan köpa för att få mer tjejer, lol. Given bullshit enligt mig, men nog sjutton är det skillnad på kyssar o kyssar från person till person? Vissa ger det liksom inget med, medans andra är det perfekt från start?

Timme
2006-09-03, 19:13
Jag trodde d menade personkemi som i att man passar går ihop mycket bra med vissa persone roch andra funkar det inte alls. Socialt alltså :)

L-Sami
2006-09-03, 19:16
Bra Personkemi är små pusselbitar mellan människor som sätts ihop när man möter en person som passar en bra. Hur vet man att man passar ihop bra? Jo, man kan ha mycket gemensamt, eller saker som är olika som behövs för att två personer ska fungera ihop. I personkemin ingår också att man tycker om varandras utseende, känner trygghet när man är med personen eller allmänt bara känner att det här känns rätt.

shadowfire
2006-09-03, 19:19
Jag trodde d menade personkemi som i att man passar går ihop mycket bra med vissa persone roch andra funkar det inte alls. Socialt alltså :)
Ja fast hänger det inte ihop?
Eller är det två skilda saker? Den känslan att man "klaffar" med någon kan ju både vara social/mental men också fysisk i just t.ex. hånglet.

Trance
2006-09-03, 19:20
Man är optimist och har dessutom tur för en gång skull.

shadowfire
2006-09-03, 19:20
Bra Personkemi är små pusselbitar mellan människor som sätts ihop när man möter en person som passar en bra. Hur vet man att man passar ihop bra? Jo, man kan ha mycket gemensamt, eller saker som är olika som behövs för att två personer ska fungera ihop. I personkemin ingår också att man tycker om varandras utseende, känner trygghet när man är med personen eller allmänt bara känner att det här känns rätt.
Fast jag har stött på många människor av motsatt kön där man passat ihop klockrent, men det har inte kännts rätt då man börjat röra varandra. Kramar, kyssar, hångel, sex - helt åt pepparn. Inte alls rätt känsla. Kanske för stelt eller för slappt eller för hårdhänt osv... o så plötsligt kommer den där människan bara där allt klaffar, fysiskt.

shadowfire
2006-09-03, 19:21
Man är optimist och har dessutom tur för en gång skull.
lol är det så enkelt?

L-Sami
2006-09-03, 19:24
Fast jag har stött på många människor av motsatt kön där man passat ihop klockrent, men det har inte kännts rätt då man börjat röra varandra. Kramar, kyssar, hångel, sex - helt åt pepparn. Inte alls rätt känsla. Kanske för stelt eller för slappt eller för hårdhänt osv... o så plötsligt kommer den där människan bara där allt klaffar, fysiskt.

Jo, jag antar väl att personkemin måste fungera bra fysiskt och socialt. Då blir det bäst, tror nog det är avgörande till en bra och lyckat förhållande.

Alltså jag pratar om pojkvän/flickvän förhållande, inga KK osv

AFanatic
2006-09-03, 20:36
Jag trodde du menade mer åt det sociala hållet när jag läste trådtiteln. Ex. du gillar någons yttrade åsikt, du inser att ni tycker lika, ni kan skämta och det klaffar med en gång samt att personen ifråga ser mkt bra ut och att personens karaktär för att den ser ännu bättre ut i dina ögon just pga av de andra tidigare ovan nämnda orsaker.

Min tanke gick först alltså till den kemi man kan känna med vem som helst och inte i första hand med ngn där det finns ett intimt förhållande. Men å andra sidan finns det ju personer som man kanske inte alls kommer bra överens med åsiktsmässigt eller delar humor och sådana saker med, men hånglet och det fysiska är top of the class!

Bra fråga förövrigt.