handdator

Visa fullständig version : Intresant fråga.


Gabbe
2006-09-03, 17:40
Haj har funderat på en rätt onödig sak nu under en viss tid och kan inte få ut det ur huvudet.

Jag är 14 år och har aldrig varigt nära att bli tjock. Så om jag skulle käka tex. ett 200 g choklad varge kväll och samtidigt gymma 5 ggr i veckan, fotbolls träning 4 ggr i veckan och cyklar en mil lite när jag känner för det.

Om jag skulle göra detta i en vecka och jag märker att jag inte blir tjock. Borde inte min ämnesomsättning trännas rejält då så jag senare i livet inte behöver oroa mig för att bli tjock.

Snälla ge mig ett bra och förklarande svar. :)

King Grub
2006-09-03, 17:41
Det är dygnets totala energiintag och dygnets totala energiförbrukning som räknas, inte ett enskilt livsmedel eller en enskild tidspunkt. Är energiintaget större än energiförbrukningen går man upp i vikt, och tvärtom. Allt man stoppar i sig hamnar under energiintag och allt man gör hamnar under energiförbrukning, från att ligga i sängen och sova till att diska till att träna till att... ja, allt.

Din ämnesomsättning "tränas" inte av 200 g choklad.

Gabbe
2006-09-03, 17:45
men ämnesomsättningen ökar väll om magen alltid har fulltupp men inte överdrivet? (chokladet var bara ett exempel det kan vara vad som hälst och menade igentligen om jag skulle käka godis ofta samtidigt som jag trännar hårt) ;)

King Grub
2006-09-03, 17:47
men ämnesomsättningen ökar väll om magen alltid har fulltupp men inte överdrivet?

Att äta mer ökar energiförbrukningen, men det ger inte någon slags skydd i framtiden.

Gabbe
2006-09-03, 17:50
Ok tack för svaret bra att jag kan sluta tänka på de nu. :bow:

King Grub
2006-09-03, 18:00
Med den träningsmängd du beskriver är säkert en chokladkaka då och då bara ett bra sätt att få den energi du behöver. Godis är inte automatiskt något som har en dålig effekt på träningen så länge basen är bra och godiset är det lilla extra. Tvärtom kan det för en ung, aktiv idrottsman ge energi som kan vara svår att få i sig från potatis och torsk, energi som han behöver för att orka träna och prestera.