handdator

Visa fullständig version : Varning för ökning?


kollebolle
2006-09-03, 16:33
Hej, jag började träna på gym för ca 3-4 månader sen. Sakteligen har jag sänkt antalet reps. Ökningen går oerhört bra, jättekul! Men, jag är nu osäker på om jag ökar träningsvikten för mycket i marklyft... När jag började i maj tränade jag på 90 kg,, sen jag började har jag lagt på nästan 10 kg per vecka. Förra veckan gjorde jag tre set (4,3,2 reps) på 170 kg och idag gjorde jag 2 sets på 180 kg (3,1 reps) och ett set á 3 reps på 170 kg. Till nästa söndag tänkte jag prova en trea på 190 kg som inledning. Är den snabba ökningen skadlig på något vis? Bör jag ligga kvar på 180 ett par veckor för att vänja ryggen eller är det helt okej att fortsätta som vanligt? Ryggen känns "hyffsat ok" och med dagens pass började jag även använda bälte. Jag tränar tre dagar i veckan, varje pass ca 50 minuter + löpning 1-2 ggr / vecka. Jag är 21 år väger 79 kg och 178 cm lång.

Mycket tacksam för svar!

bubbe
2006-09-03, 16:39
Du kan fortsätta som du vill, att ta reda på vart dina gränser går är helt ok. Men var beredd på att du slår i taket, och måste därefter anpassa träningen för att komma vidare. Dock har jag ett förbehåll för det jag har skrivit, se för guds skull till att någon med god kännedom om övningen, gärna styrkelyftsfolk tittar hur du utför lyften. Allt för många nybörjare slutar i förtid med basövningarna pga av känningar i ryggen av dåligt utförda lyft.

kollebolle
2006-09-03, 16:41
tack! Jag krummar lite med ryggen, det vet jag att folk sagt och jag jobbar på att ändra det. Bör man ta ett djupt andetag innan man lyfter?

bubbe
2006-09-03, 16:44
tack! Jag krummar lite med ryggen, det vet jag att folk sagt och jag jobbar på att ändra det. Bör man ta ett djupt andetag innan man lyfter?

Ett lagom djupt räcker men ner i magen. Magen ska ut och vara hård som en murbräcka.

kollebolle
2006-09-03, 16:49
och sen andas man inte ut förren lyftet är klart?

bubbe
2006-09-03, 17:03
och sen andas man inte ut förren lyftet är klart?

när du är helt utstäckt kan du andas ut.

stahlberg
2006-09-03, 17:07
Många har det problemet att de INTE ökar tillräckligt snabbt. Du har tydligen motsatt problem, det kan du vara glad för.

Du skriver i Kolozzeums SL-avdelning och frågar om dina framsteg i marklyft är för snabba. Visst är de det, du kan ju råka dra världsrekord snart om utvecklingen inte stagnerar :D .

Så länge dina lyft utförs med kontroll och "bra" teknik (utan att fuska för att "tvinga" upp vikten) kan du öka hur snabbt som helst. Men som bubbe sa så behöver du inte vara orolig : taket kommer nog emot, och ökningarna kommer att komma långsammare.

kollebolle
2006-09-03, 17:09
tackför svaren! ja e inte rädd för att ta världsrekord =) hur fuskar man upp vikten? Jag krummar lite med ryggen, det är jag som sagt medveten om. Men jag har raka armar hela tiden och drar tillbaka axlarna vid slutet av lyftet.

bubbe
2006-09-03, 17:17
hur fuskar man upp vikten?

I marklyft är det inte så lätt att fuska i lyften, men att tex vicka och låta stången vila på låren ovanför knäna är ett sätt. Med fuska kan man också tänka sig att lyften i början går bra att utföra med en teknik som bara håller för lättare vikter, ex höfterna väldigt högt, rundad rygg etc.

kollebolle
2006-09-03, 17:21
tack för svaren, det har varit till hjälp!