handdator

Visa fullständig version : Balans mellan kol och proteiner.


rhotkiw
2006-09-03, 15:53
Min dag idag har varit jävligt skit..

Har fått i mig ( hittils ):

310gram kolhydrater.
50gram protein.
20gram fett.

Jag har ätit helt fel kolhydrater med 0 i GI och GL känner mig helt slut i kroppen. Hur ska jag göra? kan jag köpa en gainer eller något för att få upp protein halten? eller finns nån typ kolhydrat reducerare? Iofs kanske jag inte behöver reducera på kolhydraterna eftersom de mesta kom ifrån grönsaker som inte påverkar blodsockret.. Hur ska jag göra? får fan svindel snart asså.. * Woooosiiii *:Virro ( observera att den smileyn inte var på joke.. Jag svimmar verkligen snart )

King Grub
2006-09-03, 16:12
Ät mat.

rhotkiw
2006-09-03, 16:17
Ja men vad ska jag äta för att det ska bli balans på proteiner och fett osv.. Får fan svindel varenda dag på dagarna typ.. Jävla kolhydrater..

King Grub
2006-09-03, 16:19
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____4905.aspx

Du är undernärd och det är därför det svindlar. Du är på väg mot något mycket farligt och håller på att förstöra din hälsa.

rhotkiw
2006-09-03, 16:21
Därför måste jag äta rätt, så hjälp mig att äta rätt och inga jävla chips påsar som förslag, tack.

King Grub
2006-09-03, 16:21
Klickade du länken? Där står det du behöver veta.

rhotkiw
2006-09-03, 16:23
Ja men jag såg den inte förrens efter jag skickat mitt meddelande. Nu tittar jag. Men det där kan jag redan..Tallriksmodellen käkar jag ju varje dag.. Except this day that have been crap.

rhotkiw
2006-09-03, 16:24
Ska jag äta tallriksmodellen både lunch och middag eller räcker det med lunch? har inte tid att utgöra tallriksmodellen då jag är väldigt mycket ute på eftermiddagen. I skolan går det fint att göra tallriksmodellen men hemma blir det svårare.. Kanske jag hinner/ kan göra 2ggr i veckan ..

King Grub
2006-09-03, 16:26
Ät mer enligt tallriksmodellen, då. ÄT MER. Det är där ditt problem ligger. Du är underviktig och lider uppenbarligen av ätstörningar som du behöver hjälp att komma över, och den hjälpen får du inte på ett kroppsbyggarforum utan hos din skolsyster/kurator/psykolog. Du behöver gå upp i vikt och släppa tvångstankarna kring din mat och din kropp; det är ett sjukligt beteende du uppvisar som kommer att sluta riktigt illa om du inte kommer till rätta med dina problem.

Kan du inte äta efter tallriksmodellen, så ÄT bara. Ät när du är hungrig, tills du är mätt. Sluta räkna kalorier. Dra inte upp chipspåsar och godis som exempel - gå inte från ytterlighet till ytterlighet. Ät normal mat och glöm kalorierna, sluta räkna protein och kolhydrater och kalorier.

Tolkia
2006-09-03, 16:26
Egentligen torde du kunna räkna ut vad Grub menar med "mat", men här är några exempel som SAMTLIGA skulle vara VÄLDIGT NYTTIGA för dig.

Köttbullar, potatis och brunsås?
Köttfärssås och spaghetti?
Kyckling och ris?
Fiskpinnar, sås och potatis?
Havregrynsgröt och ett par mackor?
Köttsoppa och mackor?

Glöm givetvis inte grönsaker till - men det skall INTE vara ett lass grönsaker med lite "vanlig mat" som garnering.

Tolkia
2006-09-03, 16:31
Ska jag äta tallriksmodellen både lunch och middag eller räcker det med lunch? har inte tid att utgöra tallriksmodellen då jag är väldigt mycket ute på eftermiddagen. I skolan går det fint att göra tallriksmodellen men hemma blir det svårare.. Kanske jag hinner/ kan göra 2ggr i veckan ..'
Allvarligt, hur kan det vara svårt att käka efter tallriksmodellen hemma? Det tar inte längre tid att lägga upp maten vettigt fördelad än det tar att lägga upp den fördelad helt åt helsike (se exempel i mitt inlägg ovan). Det är inte fråga om lunch eller middag i ditt fall, det är lunch OCH middag.

Och man behöver inte leka med en massa olika pulver och drycker med roliga namn för att må bra eller få en stark och sund kropp, inte ens för att få en kropp som "ser fit ut". Det kan vara praktiskt att använda det som TILLSKOTT, men det är inget som skall ersätta vanlig mat, SÄRSKILT inte om man har psykiska svårigheter med att äta vanlig mat.

rhotkiw
2006-09-03, 16:33
Kan ge exempel på en "perfekt" dag kan se ut för mig, igår te.x.

Frukost halv 7: Fiberberikad havregrynsgröt strött med nötter, mjölk, ett äpple, 1 st grovt bröd, 2 skivor ost, messmör, tomat. Ett hårt bröd med paprika.

Mellanmål: 9:15 ( i skolan ) En dubbelmacka el en frukt el om jag har pengar/ tid så blir det något slags mål.

Skollunch: Tallriksmodellen med mat, ibland mer. Knäckebröd, köper sen en frukt i kiosken. Ett glas vatten och mjölk.

Kommer hem mellanmål 2 stycken mackor eller en tunnbrödsrulle med pålägg och avokado, frukt.

Middag: Blir det morsan lagar, kan bli lite vad som helst ibland portionsmat, ibland lagar hon. Ska försöka börja äta tallriksmodellen där med. Ett glas mjölk eller vatten.

Kvällsmat: Ibland lite godis, annars en tallrik fil med musli, en macka med ost och paprika.

Det är den perfektaste dagen du kan få från mig.. Och jag går inte upp i vikt av det :( trots att jag är proppmätt.. Skit jobbigt..

Tolkia
2006-09-03, 16:34
Dra inte upp chipspåsar och godis som exempel - gå inte från ytterlighet till ytterlighet. Ät normal mat och glöm kalorierna, sluta räkna protein och kolhydrater och kalorier.
Kan inte nog understrykas. Finns det verkligen bara svart och vitt? Fullständig mat- och träningsfixering eller toksvulla och leva på chips? Hur gör alla andra människor som INTE är vare sig undernärda träningsgalningar eller sjukligt överviktiga?

Lyssna på vad Grub säger; du ÄR på väg mot något som kan komma att bli VÄLDIGT FARLIGT, och då överdriver jag inte, snarare underdriver.

rhotkiw
2006-09-03, 16:39
Vadå överdriver? Jag är väldigt mån om mig själv och vill inte sluta upp som fetto.. Det går nämligen att stegvis gå upp i vikt och träna .. Det lär jag inte ångra nu om jag gör det.. Jag har alla chanser i världen att utveckla en bra kropp nu.. Problemet är bara att jag har ej möjlighet att styrketräna, som jag jävligt gärna vill börja med. Kan inte komma förbi mina gamla rutiner som är joggning, uthållighetsträning= dåligt sett att gå upp i vikt..Skulle vara jävligt fräckt om jag började styrketräna och åt mer för då hade jag ju utvecklat en snyggare kropp dessutom.. Och ni ska veta att det är jävligt många i min ålder som är intresserade av styrketräning så kom inte o säg att jag ska skita i sånt.. Tack det kändes gott att säga :)

Tolkia
2006-09-03, 16:42
Det är den perfektaste dagen du kan få från mig.. Och jag går inte upp i vikt av det :( trots att jag är proppmätt.. Skit jobbigt..
Jag ser följande möjliga svar på frågan varför du lyckas underhålla en undervikt och ett skruvat ätstörningstänkande (ja, det minskar faktiskt när man kommer upp inormal näringsstatus) på den maten:

1) Du äter det du beskriver, men i väldigt, väldigt små portioner (du skriver "tallriksmodellen med mat, ibland mer" - obs. att tallriksmodellen inte är en mängdangivelse i sig utan talar om vilken fördelnng man skall ha mellan de olika födoämnena)
2) Du äter som du beskriver, men bara väldigt få av veckans dagar
3) Du har inte ätit som du beskriver särskilt länge
4) Du har något allvarligt fel på kroppen (ämnesomsättningsfel, diabetes etc.), alternativt inälvsmask

Plus att du tränar och skall växa på maten, inte bara underhålla.

Tolkia
2006-09-03, 16:47
Vadå överdriver? Jag är väldigt mån om mig själv och vill inte sluta upp som fetto.. Det går nämligen att stegvis gå upp i vikt och träna .. Det lär jag inte ångra nu om jag gör det.. Jag har alla chanser i världen att utveckla en bra kropp nu.. Problemet är bara att jag har ej möjlighet att styrketräna, som jag jävligt gärna vill börja med. Kan inte komma förbi mina gamla rutiner som är joggning, uthållighetsträning= dåligt sett att gå upp i vikt..Skulle vara jävligt fräckt om jag började styrketräna och åt mer för då hade jag ju utvecklat en snyggare kropp dessutom.. Och ni ska veta att det är jävligt många i min ålder som är intresserade av styrketräning så kom inte o säg att jag ska skita i sånt.. Tack det kändes gott att säga :)
Jag tror att problemet sitter ungefär där. Även om jag förstår om det kanske inte är något du vill höra i dagsläget.

Jag säger inget om att vara intresserad av styrketräning, men utan näring bygger kroppen inga muskler (vad skulle de bildas av?), och dina chanser att få ut något av träningen, ha roligt medan du håller på och ha lite mindre ångest ökar BIGTIME om du är lite snäll mot kroppen.

rhotkiw
2006-09-03, 16:50
Vill ha ett ärligt svar på denna fråga..

Tycker ni jag ska börja träna nu i 15 års ålder eller ska jag njuta av livet tills jag är fullväxt .. Jag ska alltså se till att gå upp i vikt, gå upp i kroppsfett, hålla nere på uthållighetsträning tills 18 års ålder då jag börjar styrketräna.. DÄR börjar jag utveckla min kropp.. För jag kommer ju fan inte få muskler av att äta mer och samtidigt jogga, spela tennis, badminton, friidrott inte..

King Grub
2006-09-03, 17:12
Tycker ni jag ska börja träna nu i 15 års ålder eller ska jag njuta av livet tills jag är fullväxt ..

Du skall njuta av livet och träna, om du vill träna.

För jag kommer ju fan inte få muskler av att äta mer och samtidigt jogga, spela tennis, badminton, friidrott inte..

Jo. Mycket mat och rörelse i ungdomsåren ger mycket bättre fysik och snyggare kropp (och bättre självkänsla) än halvsvält, tvångstankar kring mat och ingen motion.

Axmode
2006-09-03, 17:12
För jag kommer ju fan inte få muskler av att äta mer och samtidigt jogga, spela tennis, badminton, friidrott inte..

Inte??????

Jacky
2006-09-03, 18:27
Jag tror att du ligger på 11 på bullshit-skalan från 1 till 10.
Tolkia har tolkat dig bättre än någon annan. Lyssna på henne. Hon vet ju vad hon snackar om.

Om du inte tar till dig tips, varför fråga?

SWETiger
2006-09-03, 19:05
Friidrott ger utmärkta förutsättningar att bygga rediga muskler! Det där med att du skulle sluta som ett "fetto" hux flux är skitsnack, särskilt med tanke på att du är så pass ung som du är och att du faktiskt rör på dig då och då. Det kommer ta tid att gå upp i vikt och du bör inse att du inte riktigt kan lita på ditt eget omdöme vid det här laget, låt till exempel skolsköterskan övervaka din viktuppgång så kan han eller hon säga till när det börjar gå mot en hälsosam vikt.