handdator

Visa fullständig version : Flås med Linnet!


Linnet
2003-01-16, 17:13
16/1 2003

Börjar nu min Konditionsdagbok här bland alla byggare! Eftersom en axelskada hindrar mig från styrketräning har jag nu bestämt mig för att satsa på att bygga kondition istället. Jag har bakgrund som löpare(ett ås seriös träning) men den sport jag har hållit på med längst är fotboll. Jag är 18 år och går sista året på gymnasiet(IB) och jag pendlar till skolan vilket gör att jag får gå upp ganska tidigt och kommer hem ganska sent.

Målet är att gå ner några kilo(just nu 75 på 173 cm) och som sagt bygga upp min kondition igen.

Nu i början kommer jag att köra på känn d.v.s. jag kommer inte köra ett visst antal pass eller en speciell sträcka inte heller kommer jag att ta tid. Efter ett tag kommer jag nog att börja med något slags program.

Dagens pass bestod av 7 km "löpning" i lugnt tempo, just nu känner jag mig som en 150 kilos astmatiker med pacemaker!:oh Men förhoppningsvis skall det bli ändring på det!

Linnet
2003-01-16, 17:36
Kom gärna med kommentarer! Eller kondition kanske inte är lika häftigt?:nono:

stybb
2003-01-16, 18:15
Löpning e disco:hbang:

Du är lite lite kortare än mig, samma vikt ungefär.. då har man allafall om man inte har jääte mycke musker en ganska fin mage.. du vet.. magen gör mannen..

Kämpa på där ute i skogen

Linnet
2003-01-16, 22:07
Jo tyvärr har jag de senaste månaderna lyckats skaffa mig en "fin" mage! Tycker att jag lika gärna kan vara utan den! Jag ska därför även ta tag i kosten.

Niclaaas
2003-01-16, 22:08
du var rätt snabb har jag för mig...vad gjorde du milen på och vad är målet nu?

Linnet
2003-01-17, 08:16
Jag har gjort milen på låga 39 minuter och 5 kilometer har jag sprungt på höga sjutton. Målet är inte fast på en speciell tid, men jag vill att min träningsrunda på 7 km skall ta mindre än 40 min när jag joggar lugnt. Just nu är det så illa att jag springer den på ca 45 min. Målena är ju också beroende av hur det går med min axel, men så länge jag går skadad utan åtgärd är det lika bra att satsa på att få bra kondis igen.

Sen näör jag kommer tillbaka till gymmet blir det antagligen i tights och träning med vinylhantlarna:D

Viveqa
2003-01-17, 08:30
Hmn, jag HATAR löpträning över allt annat, skönt att man slutat gymnasiumet nu så att det aldrig blir av igen :D

Inte är man kapabel till att ge råd heller, men det ska bli intressant att se hur du tränar :thumbup:

Tanman
2003-01-17, 09:05
Linnet: Måste bara fråga (är konditionsfreak), har du verkligen gjort 10km på låga 39 med ett års löpträning??? Så uppfattade jag ditt inlägg och isåfall är du en otrolig löptalang som borde lägga ner styrketräningen och bara köra löpning. Du kan bli hur bra som helst!

Linnet
2003-01-18, 00:34
Inte med bara ett års löpträning, men ett år då jag satsade seriöst på löpning. Tidigare år var löpning bara ett komplement till fotbollen. Har också några års bakgrund som simmare och har idrottat med olika sporter sen jag var 5.

Jag har nog inte riktigt steget för att bli en riktigt bra löpare, men jag har löparskalle! Jag är helt enkelt en envis jävel! Byggning är inte hälften så hardcore som långdistanslöpning!

Vad gör du för tider?

Pudzianovski
2003-01-18, 11:15
milen på 39 är bra. jättebra. men det är långt ifrån skitbra.

satsa på under 35.

:kickass:

Linnet
2003-01-18, 11:50
Du Pudzianovski det var 15 kilo och två år sen jag sprang milen på den tiden! Vi får se om jag ens kommer tillbaka i samma form, i.o.m. att jag inte vet hur länge det kommer bli seriös löpträning så har jag inga bestämda mål just nu.

Var och såg the two towers för andra gången igår, den var värd att se en gång till! Man kan lägga märke till smådetaljer och för mig som pratar engelska hela dagarna så var det ett tillfälle att fokusera ändå mera på hur språket lät!

Unnade mig faktiskt en pizza med gorgonzola, oxfilé och championer, tyckte att jag var värd det! Eftersom den kostade 90 spänn så är det väl heller ingen större risk för att jag skall äta allt för många sådana!:D


Heroingirl klart du skall springa lite! Så stark som du är måste folk vara rädda för dig! Du är starkare än vad jag någonsin kommer att bli! (snyft) tar mycket prestige av en kille att erkänna det!:(

Pudzianovski
2003-01-18, 11:57
35.....35......35....

:D

Linn
2003-01-18, 12:27
Linnet:
var kommer du ifrån?
undrar bara...

//Linn

Linnet
2003-01-18, 12:27
Vad springer du milen på då Pudde?! Eller skall jag säga springer du milen pudde?

Linnet
2003-01-18, 12:29
Linn; Jag kommer ifrån Värmland, bor i en liten håla vid Vänern, men spenderar min mesta tid i Karlstad.

Linn
2003-01-18, 12:40
Originally posted by Linnet
Linn; Jag kommer ifrån Värmland, bor i en liten håla vid Vänern, men spenderar min mesta tid i Karlstad.

jag kommer också från en liten håla i Värmland ju...

Pudzianovski
2003-01-18, 12:57
Originally posted by Linnet
Vad springer du milen på då Pudde?! Eller skall jag säga springer du milen pudde?

ca 45 min som bäst. för några år sen.

Nu är jag glad dom jag kommer under 60 min. om ens det. Jag har faktiskt inte sprungit milen på flera år. Ska springa idag tror jag. fast inte milen.

;)

Linnet
2003-01-18, 15:59
18/1 2003

Löpning med moderskapet 7 k.

Morsan segade så mycket att jag var tvungen att springa ifrån henne, hade stelnat alldeles annars, kändes ganska bra fram till sista kilometern då jag tappade känseln i bägge fotbladen. Hård som man är snörade man upp skorna och sprang sista kilometern med skorna oknutna, var en annorlunda upplevelse.

Har tyvärr krampkänningar i vaderna när jag är ute och springer nuförtiden, vet inte vad det beror på, har en teori om att det beror på styrketräningen och att musklerna inte är vana vid långtids löpning längre. Kan kanske också bero på att jag springer på asfalt just nu.

Nån som kan bekräfta eller dementera?

Jag är också mycket glad för all feedback som jag har fått, det gör att jag känner mig än mer sporrad att träna! Ni är alla :thumbup:

Niclaaas
2003-01-18, 16:01
efter att jag sprungit typ en kilometer nuförtiden så håller mina vader på att dö känns det som.....sjukt va mjölksyra man får. vet itne vad det beror på heller

Cartwright
2003-01-18, 16:58
Jag kunde springa rätt bra för ett halvår sen. Nu funkar det inte alls. Ändå har min kondis inte direkt blivit sämre. Det är väl trots allt en del teknik inblandat. Efter att ha tränat på cykel i ett halvår känns jogging så stötigt att jag tappar andan vid varje steg.

Linnet
2003-01-18, 17:15
Då borde det med andra ord släppa efter ett tag, och trots allt hindrar det mig inte så mycket!

Snart dags för mat! Quornfärs med pasta och sallad! :eating: Mums

Sen blir det till att dyka ner i skolarbete, har en internal i historia som jag måste arbeta med, men historia är bara mysigt att läsa!:hbang:

Valrossen
2003-01-18, 20:39
Originally posted by Linn


jag kommer också från en liten håla i Värmland ju...

Tufft! Jag bor också i en håla i Värmland. Min håla är dock håligare än håligast! Inte så långt till Karlstad ioförsig. ;)

Linn
2003-01-18, 20:47
Originally posted by Valrossen


Tufft! Jag bor också i en håla i Värmland. Min håla är dock håligare än håligast! Inte så långt till Karlstad ioförsig. ;)

ok nu sa jag iofs inte att jag BOR i en håla i värmland, utan att jag kommer från värmland (Hagfors). Bor i stora staden nu!

//Linn

Linn
2003-01-18, 20:50
valrossen:
gillar din syn på havregryn ;)

Linnet
2003-01-18, 21:08
Havregryn regerar!:hbang:

Men det som är hårdast just nu och basen i min lilla smygdeff är COLA LIGHT:hbang: :hbang: Skulle inte klara mig utan det!

Valrossen
2003-01-18, 21:41
Originally posted by Linn


ok nu sa jag iofs inte att jag BOR i en håla i värmland, utan att jag kommer från värmland (Hagfors). Bor i stora staden nu!

//Linn

Ok, pratar du sådär grötigt du med?!:D Bor i Förshaga jag som ni säger där uppe.

Linn
2003-01-18, 21:59
Originally posted by Valrossen


Ok, pratar du sådär grötigt du med?!:D Bor i Förshaga jag som ni säger där uppe.

grötigt vet jag inte, pratar som hagförsinger gör...när jag kommer "hem" vill säga.
Bott i sthlm ett halvår typ och skulle man prata värmländska här skulle de inte förstå ett smack ju....

totte
2003-01-19, 00:14
Haha, små hålor i Värmland regerar...själv kommer jag från lilla Filipstad.

Niclaaas
2003-01-19, 01:31
hmmm hur håliga snackar vi? leksand har mellan tre och femtusen invånare, är inte riktigt säker. håligare?

Linnet
2003-01-19, 12:31
Niclaaas du tar min håla åtminstone, men min håla är nog mer håla p.g.a. attityden i hålan än storleken!

Niclaaas
2003-01-19, 12:33
yay jag är mest bondtölp :blah:

Linnet
2003-01-19, 12:39
Du vinner ett ex av jantelagen! Jag skulle åkt till dig med den om det inte vorde för att du tror du är så jäkla märkvärdig!:D

Baha
2003-01-19, 12:47
kör du ingen styrka alls? och varför inte isf?

spinkoo
2003-01-19, 12:49
Fullt upp med all ridning :kickass:

Linnet
2003-01-19, 12:50
Rehabiliteringsträningen har inte hjälpt, i början körde jag ben väldigt mycket men nu har jag tappat suget! Nu resonerar ja som så att då jag inte har tid med bägge p.g.a. skolan så kommer jag prioritera löpning den närmsta tiden.

Linnet
2003-01-20, 21:15
tog en promenad istället för att springa idag. I övrigt har jag mest pluggat.:blah:

razores
2003-01-21, 06:04
Va fan, tränar du aldrig... bara en massa skvaller här ju?! :D
;)

Linnet
2003-01-21, 11:18
Jepp, jag Spinkoo och niclaaas är kolozzeums skvallertanter! :smokin:

Lellan
2003-01-21, 15:45
Originally posted by Linnet
Jepp, jag Spinkoo och niclaaas är kolozzeums skvallertanter! :smokin:

Närmare sanningen kan man inte komma! :D U go grrls!! ;)

Linnet
2003-01-22, 22:06
Trodde ni skulle få en träningsrapport va??? Thi fick ni, p.g.a. skolarbete har jag tyvärr inte tid att träna förän tidigast i nästa vecka! (suger) Hoppas att allt pluggande kommer lugna ner sig så småningom! Till er andra som pluggar, hur får ni tid till och träna när ni har hårda perioder i skolan? Jag personligen går upp strax innan sex och är oftast hemma efter fem, vilket gör att jag har ca 6 timmar kvar innan jag går och lägger mig. två går till och äta och ca 3 till plugg och en till TV (sist på kvällen). Hur gör ni?

stybb
2003-01-22, 22:25
Vad går du för cp skola. Jag börjar halv 9 och slutar 4-5. Då går jag hem o käkar, väntar 3 min.. e på gymmet 6 och kör till 7. Går hem o käkar igen.. Måste jag plugga så gör jag det.. prottedrink, sängen.

Läser fan alla mattekurser, fysik, kemi osv osv.. Så mkt är det väl inte.. gymnasiet är ju inte så svårt.. jobbigt.. men inte svårt..

Allt är en prioriteringsfråga. I skolan lär man sig något man troligtvis aldrig kommer ha nytta av, på gymmet bygger man muskler för en hel livstid.. så ser jag på det.. :hbang: :hbang: :hbang:

Linnet
2003-01-23, 06:45
Hör att du inte går IB, sen pendlar jag ju också vilket gör sitt till. I flera ämnen på IB når vi universitetsnivå på våra studier, och just nu är det en väldigt jobbig period med extremt många arbeten som kan göra ganska mycket för mitt slutbetyg. Har väl egentligen besvarat min egen fråga, jag har helt enkelt inte tid!

stybb
2003-01-23, 09:08
Vet fortfarande inte vad IB är?.. Kan inte tänka mig att det är så mkt jobbigare.. Läser 3500 poäng under 3 år.. varav alla jävla el, matte, fysik, eng, kemi osv osv..

Men frågan är väl vad IB är? :D

Linnet
2003-01-23, 18:26
IB = International Baccalaureate, en gymnasieutbildning helt på engelska. Det fiffiga är att man tar en examen i 6 ämnen, vilket gör att man inte har några som helst problem att söka utbildningar utomlands. Utbildningen är ganska tuff, men det antar jag att alla utbildningar är om man gör dem till det. Men som jag tidigare kommit fram till kommer det antagligen bara bli enstaka pass fram till den 7 feb(såvida man inte räknar dom få gånger jag jobbar på McDonald's i såfall kör jag dubbla pass till helgen!). Jag har helt enkelt ingen annan bra ursäkt än att jag inte riktigt hinner träna just nu, ni får väl se mig som en svag och dålig människa om ni vill!:cryout:

Pecca
2003-01-23, 20:51
Stybb>
Läser du verkligen 3500p? trodde det var 2500p nu förtiden. Fast o andra sidan så motsvarar ju inte poängen antalet timmar i skolan längre....

Linnet>
Vill inte pressa dig men allt under 20.0 i slutbetyg är uselt!

:)

Linnet
2003-01-23, 21:09
Pecca; Det fixar vi, jag kan få ett betyg som motsvarar 20,0 om jag får 38 utav 45 möjliga poäng på mina skrivningar.

stybb
2003-01-23, 21:22
Pecca> går friskolan och vi läser 3500.. dock räknar man ju bara med 2500 i slutbetyget..

Pecca
2003-01-23, 21:27
Fan vad knäppt det är i skolan nu förtiden. Det var bättre förr när en annan gick i skolan på den gamla goda tiden. Det var grejer det!:smokin:

Örjan
2003-02-03, 04:04
Jag tycker gymnasieelever pressas alltför hårt. Hela dagen sitter de i skolan och så har de en "liten liten läxa" som läraren säger, i alla 17 ämnen, att tänka på när de kommer hem.

Jag menar, man ska ju jobba 45 år efteråt, och dessutom är man ofta jäkligt bra på att ha kul på sin fritid i övre tonåren. Jag tror att man i medelåldern är sämre på det, och därför borde tonåringar ha mer fritid, eftersom det kan glädja dem. (Nu blir man påhoppad av medelåldringarna.)

Nä, jag föreslår:
1) Gör treåriga program fyraåriga, med samma innehåll. Då slipper man hafsa igenom ämnena. Man är ändå ofta tvingad att bo hemma osv. tills något år efter gymnasiet (om man inte fortsätter plugga direkt efter).
2) Gör fredagen fri för läxläsning. Skolan med datasalar och bibliotek ska vara öppna för de som vill ta sig dit, och det ska sitta lärare tillgängliga att fråga i klassrummen. Eleverna går till de klassrum de känner för, och får förklarat vad de vill få förklarat, kommer i kapp där de ligger efter.

Linnet
2003-02-05, 20:59
5/2 2003

Hör och häppna! Ett träninspass har bedrivits av Linnet alias Flötpösen. Jag fick panik igår och sa till min kompis att han måste hjälpa mig rycka upp mig. Detta fick jag äta upp idag då han drog ut mig att springa, ca 8 km löpning i 11 minusgrader har nu fullföljts, så just nu känner jag mig sådär äckligt nöjd med mig själv( åtminstone när jag håller mig borta från speglarna ):smokin: Sanningen att säga har jag blivit småfet, något som börjar göra sig smärtsamt påmint!

Är man i min situation sätter man inte betyg på passet utan man ger sig själv en femma bara man tränar alltså 5 femmor av 5 möjliga.