handdator

Visa fullständig version : kreatin vid annan träning


The Fallen
2006-09-03, 14:16
jag undrar om man kan ta kreatin vid andra tränings tillfällen som tex boxning?

Pepz
2006-09-03, 18:35
ja

-bengan-
2006-09-03, 21:50
klart man kan och jag tror inte heller det kan vara till någon nackdel. det ska jue öka både styrka och explosivitet och du bör väll ha nytta av båda i boxningen?

EiseltUK
2006-09-06, 18:39
Jag skulle nog hellre rekommendera någon produkt som samtidigt kan bidra till lite ökad styrke-uthållighet typ Kreatinpyruvat, KCG, KCG2 eller kp3. Ingen av dessa binder heller nämnvärt med vätska som vanligt kreatin gör. Kan tänka mig att du inte vill bära på onödigt mycket vätska om du tar boxningen på allvar.

/ Henrik

kroy
2006-09-06, 18:48
Jag passar på att låna tråden till en fråga om nån har provat, eller vet nåt om att ha kreatin till fotboll? Eller nån sport med motsvarande prestations- och uthållighetskrav..

Skulle vara intressant att höra/prova, men vill ju inte köpa nåt i onödan..

L-Sami
2006-09-06, 18:54
Jag passar på att låna tråden till en fråga om nån har provat, eller vet nåt om att ha kreatin till fotboll? Eller nån sport med motsvarande prestations- och uthållighetskrav..

Skulle vara intressant att höra/prova, men vill ju inte köpa nåt i onödan..


Vad du än gör så köp inte Kreatin Monohydrat, då kommer du inte orka springa pga viktuppgång som kommer av vattnet som kreatinet binder.

Fartman
2006-09-06, 20:04
Vad du än gör så köp inte Kreatin Monohydrat, då kommer du inte orka springa pga viktuppgång som kommer av vattnet som kreatinet binder.
Är du seriös?`

L-Sami
2006-09-06, 21:23
Är du seriös?`


Har egna erfarenheter av det så...

Fartman
2006-09-06, 21:31
Har egna erfarenheter av det så...
Låter som att du lyckades dra på dig jävligt mycket vätska då..
Nått kilo hit och dit ska ju inte påverka så fasligt mycket.

-bengan-
2006-09-06, 21:34
jag gick upp lite över 6 kilo när ja startade med mitt kreatin

L-Sami
2006-09-06, 21:34
Låter som att du lyckades dra på dig jävligt mycket vätska då..
Nått kilo hit och dit ska ju inte påverka så fasligt mycket.

Jo, verkligen. Brukar dra åt mig jävligt mycket vätska under Monohydrat kuren och det påverkar löpningen.

Cooper test innan kreatin: 3240m
Cooper test efter 2-3 veckors kreatin kur: 3010m o fick kämpa för att komma över 3000m

Rune_Raptor
2006-09-06, 22:20
Jag gick inte upp ngt när ja börja med mitt Kreatin, kanske va ett dåligt märke på det iofs. Va det billigaste jag kunde hitta här på internet från svenska webshoppar. Jag gick inte upp ngt, men när jag spelade innebandy så fick jag kramp efter 15min intensiv springning. Brukar infalla efter ca 1½ timmes springning. Benet knöt sig o kunde knappt slutföra matchen. Kändes som att det var Kreatinets fel.

Guddi
2006-09-06, 23:52
FIFA's medicinska team F-MARC gav ut en artikel i samband med VM där de klart och tydligt skriver att creatin monohydrate kan användas för att förbättre prestationen i samband med fotboll
It is well established that creatine supplementation can enhance power output during short maximal sprints (Terjung et al., 2000), in particular during intermittent exercise modes (Casey, Constantin-Teodosiu, Howell, Hultman, & Greenhaff, 1996; Greenhaff, Casey, Short, Harris, & So¨derlund, 1993; Hespel et al., 2001; Van Leemputte, Vandenberghe, & Hespel, 1999;Vandenberghe et al., 1996, 1997), even when contained in an endurance exercise event like football (Cox, Mujika, Tumilty, & Burke, 2002a; Mujika, Padilla, Iban˜ ez, Izquierdo, & Gorostiaga, 2000; Vandebuerie, Vanden Eynde, Vandenberghe, & Hespel, 1998). Furthermore, several studies have shown that creatine supplementation can potentiate the gains in fat-free mass and muscle force and power output that accompany resistance training (Hespel et al., 2001; Kreider et al., 1998;Maganaris & Maughan, 1998; Volek et al., 1999).
Dietary supplements for football
Journal of Sports Sciences, July 2006; 24(7):
Nutrition and Football FIFA-FMARC Nutrition Consensus Conference

Det står även följande i samma artikel
There is no evidence that so-called ‘‘special’’ creatine formulations are better than simple (and cheaper!) creatine monohydrate powder.
Att det inte har visats någon skillnad mellan de olika kreatin typerna kan bero på att de helt enkelt inte finns så många studier på de andra kreatinsorterna eller på att de helt enkelt inte fungerar bättre.

Om det fungerar för dig är dock inte garanterat, bara att testa och se

The Fallen
2006-09-07, 17:19
Jag skulle nog hellre rekommendera någon produkt som samtidigt kan bidra till lite ökad styrke-uthållighet typ Kreatinpyruvat, KCG, KCG2 eller kp3. Ingen av dessa binder heller nämnvärt med vätska som vanligt kreatin gör. Kan tänka mig att du inte vill bära på onödigt mycket vätska om du tar boxningen på allvar.

/ Henrik
ja det är det jag är lite ute efter att öka uthålligheten och styrkan i min träning, utöver styrke träningen. Hade tänk köpa vault innan men är KCG2 bättre för den inte samlar på sig vätska lika mycket?