handdator

Visa fullständig version : Kostillskott är ju inte farligt


lindo
2006-09-03, 13:33
Hej hej *flex*
Jag är 15 år har styrketränat i ett halv år, 4 gånger i veckan. För drygt 2 veckor sen ville jag köpa hem pure whey 80 vassle protein. Vassle protein är ett protein från mjölk och det är inte konstgjort har jag fått veta här. Då är det väl helt naturligt. Det finns ingen risk att ta pure whey 80, även om jag skulle ta för mycket kommer det ut genom urin(?)

Mamma o pappa lät mig inte beställa hem det. Tråkigt ju men får väl finna mig i det. Dom påstod bland annat att det inte var naturligt att ta kostillskott, och att det kunde finnas risk att jag började växa på längden och det var inget bra eftersom att jag redan är 2 meter lång och vill inte bli längre. Dom sa att det inte är nödvändigt. Jag äter 3-4 gånger om dan och aldrig direkt efter träning. Då är det väl nödvändigt.

ÄR det nödvändigt för mig med kostillskott?
Kommer jag bli 2 meter om jag tar det?
Vad skulle ni sagt till mina föräldrar?

Tack på förhand.

Aelrik
2006-09-03, 13:37
Hej hej *flex*
Jag är 15 år har styrketränat i ett halv år, 4 gånger i veckan. För drygt 2 veckor sen ville jag köpa hem pure whey 80 vassle protein. Vassle protein är ett protein från mjölk och det är inte konstgjort har jag fått veta här. Då är det väl helt naturligt. Det finns ingen risk att ta pure whey 80, även om jag skulle ta för mycket kommer det ut genom urin(?)

Mamma o pappa lät mig inte beställa hem det. Tråkigt ju men får väl finna mig i det. Dom påstod bland annat att det inte var naturligt att ta kostillskott, och att det kunde finnas risk att jag började växa på längden och det var inget bra eftersom att jag redan är 2 meter lång och vill inte bli längre. Dom sa att det inte är nödvändigt. Jag äter 3-4 gånger om dan och aldrig direkt efter träning. Då är det väl nödvändigt.

ÄR det nödvändigt för mig med kostillskott?
Kommer jag bli 2 meter om jag tar det?
Vad skulle ni sagt till mina föräldrar?

Tack på förhand.

Du kissar inte ut överskottet.

1. Nej, inte om du äter bra mat.
2. Nej, pure whey 80 innehåller inte GH.
3. Bra jobbat, jag tror inte du kan tillräckligt om kost för att börja dola mer tillskott.

Papi
2006-09-03, 13:37
De har rätt i att det inte är nödvändigt att ta proteintillskott.
Däremot kommer det inte påverka din längd alls, om du äter det eller inte.

King Grub
2006-09-03, 13:38
Dina föräldrar har både rätt och fel.

Dom har rätt när dom säger att det inte behövs. Det går utmärkt med mat. Ät mat efter träningen, så är det inga problem.

Dom har fel när dom säger att det påverkar längden eller att det är farligt. Det stämmer inte alls.

Papi
2006-09-03, 13:39
Woohoo, jag hann före Grubben! :D

Cerberus
2006-09-03, 13:40
Hej hej *flex*
Jag är 15 år har styrketränat i ett halv år, 4 gånger i veckan. För drygt 2 veckor sen ville jag köpa hem pure whey 80 vassle protein. Vassle protein är ett protein från mjölk och det är inte konstgjort har jag fått veta här. Då är det väl helt naturligt. Det finns ingen risk att ta pure whey 80, även om jag skulle ta för mycket kommer det ut genom urin(?)

Mamma o pappa lät mig inte beställa hem det. Tråkigt ju men får väl finna mig i det. Dom påstod bland annat att det inte var naturligt att ta kostillskott, och att det kunde finnas risk att jag började växa på längden och det var inget bra eftersom att jag redan är 2 meter lång och vill inte bli längre. Dom sa att det inte är nödvändigt. Jag äter 3-4 gånger om dan och aldrig direkt efter träning. Då är det väl nödvändigt.

ÄR det nödvändigt för mig med kostillskott?
Kommer jag bli 2 meter om jag tar det?


Vad skulle ni sagt till mina föräldrar?

Tack på förhand.

Du kommer bli 2m om dina gener avser att du ska bli det, nåt lagligt kosttillskott påverkar inte din tillväxt på längden(jag är 170 och har varit det i MÅNGA år).

Whey(vassle-protein) är gjort på mjölk. Det finns dock så lite vassle i vanlig mjölk(plus att man får massa kolhydrater på köpet). Om du äter en bra kost annars så behöver man inte kosttillskott men jag tycker det är behändigt och BILLIGT. Att komma upp i samma proteinmängder med vanlig mat brukar bli jäkligt dyrt(iaf om de ska komma från kött o fisk).

Det är inget farligt med whey-protein, ett enkelt och snabbt sätt att få i sig kcal och protein.

lindo
2006-09-03, 13:43
Vad händer med överskottet? Hur länge efter träningen har man på sig att fixa fram mat?

Cerberus
2006-09-03, 13:45
Vad händer med överskottet? Hur länge efter träningen har man på sig att fixa fram mat?

en annan lösning är att ha gjort i ordning massa matlådor innan träning(planering är en del av byggarlivet).

Överskottet blir antingen energi, fett och bara en liten del blir muskler.

Någon tidstrid är det inte efter träningen, men jag vill iaf ha mat i mig inom en timma efter träning(mest vana för mig dock).

cammen
2006-09-03, 13:51
Annars får du väl ta och köpa hem några lådor kvarg bara;)

Red5
2006-09-03, 14:10
Be dina föräldrar köpa hem mer mjölk och drick en liter efter träningen om du tycker att det är nödvändigt att få i dig mer kalorier/protein.

Cerberus
2006-09-03, 14:13
Be dina föräldrar köpa hem mer mjölk och drick en liter efter träningen om du tycker att det är nödvändigt att få i dig mer kalorier/protein.

det går också, blir enbart dyrare för dom dock.

Sen är det väl inte lika mkt kalcium i vassle-pulver, kan ju va nåt att tänka på också.

lindo
2006-09-03, 14:15
Får man inte ökad cancer risk av att dricka för mycket mjölk? Hur många använder tillskott här?

Cerberus
2006-09-03, 14:44
Får man inte ökad cancer risk av att dricka för mycket mjölk? Hur många använder tillskott här?

9/10 använder nog kosttillskott på kolozzeum skulle jag tro :D

jo stort kalcium-intag ökar risken för prostatacancer. Finns för o nackdelar med allt, träningslivsstilen ger sån livskvalité att det inte gör så mkt om man drar av några år.

SWETiger
2006-09-03, 14:54
Man behöver inte vara så optimal för att börja bygga, det tar bara lite längre tid. Jag tror att långsiktiga mål, ihärdigt arbete och framförallt att man tycker om det man håller på med ger bäst resultat i slutändan. För mycket fåfänga och fkortsiktiga mål gillas inte. ;)

Cerberus
2006-09-03, 14:56
Man behöver inte vara så optimal för att börja bygga, det tar bara lite längre tid. Jag tror att långsiktiga mål, ihärdigt arbete och framförallt att man tycker om det man håller på med ger bäst resultat i slutändan. För mycket fåfänga och fkortsiktiga mål gillas inte. ;)


word. Men jag tycker det e kul med folk som försöker iaf :) sånt uppmuntrar jag alltid!

Enda sättet att misslyckas är att inte försöka alls ;)

slin1
2006-09-03, 14:57
Be dina föreldrar läsa lite om det isället för en sån sjukt korkad och falsk komentar

lindo
2006-09-03, 15:00
Får fixa mat efter träningen, sen om några år föräldrarna ge med sig och låta mig köpa kostillskott.

maRRtin
2006-09-03, 15:59
Om dom nu envisas så kan du ju alltid släpa in dom i närmaste hälsokostbutik. Där finns alla möjliga kosttillskott som har "mirakulösa" effekter ;) även proteinpulver.