handdator

Visa fullständig version : Går ner i vikt hela tiden/Hur avstanna def?


mysassygirl
2006-09-03, 02:58
Hej
Har tränat hårt nu i ett år drygt. Jag har gått ner ca 16kg det senaste året. Jag har löptränat ganska hårt, ca 6 mil i veckan och styrka helkropp ca 2 ggr/v. Jag har ätit restriktivt under största delen av min viktminskning. Nu har jag fått lite skador så jag kan inte konditionsträna med samma intensitet som innan. Följden har blivit att jag misskött maten. Istför löpningen kör jag alternativ cardio som rotex, spinning och annat (ca 5dgr/v) & samma styrka. Jag märker att jag sakta tappar vikt fortfarande. Mitt kaloriintag just nu ligger ganska högt, äter lite bullar, godis & annat junk när jag får lust, vilket jag inte gjorde innan. Jag kan nog tappa två kg till utan att se helt avmagrad ut men jag är lite rädd för att se ut som en av de där anorektikerna på löpbandet. Jag är ca 166cm lång och väger 55kg. Min fettprocent (kaliper 3p) ligger på ca <17%(är ej tonåring). Varför går jag fortfarande ner i vikt? Hur avstannar man en viktminskning?

Ngt annat jag undrar är hur länge ens bmr förblir förhöjd om man slutar träna?

L-Sami
2006-09-03, 03:05
För att undvika viktnedgång så måste man äta mer kalorier än vad man förbränner. Så enkelt är det teoretiskt.

King Grub
2006-09-03, 04:47
Ett ganska angenämnt problem. Den trevligaste lösningen är nog att äta mer. :eating: Tills du finner en stabil nivå.

Ämnesomsättningen är förhöjd mycket längre än ett dygn efter ett hårt träningspass, även om den kraftigaste effekten är närmast träningspasset. Det rör sig totalt inte om många tiotal kcal.

Sniggel
2006-09-03, 12:44
Känner du fortfarande att du begränsar matintaget? Isåfall sluta med det för jag tycker itne du ska skära ner på tränignen så länge du tycker det är roligt.

mysassygirl
2006-09-04, 18:15
Ämnesomsättningen är förhöjd mycket längre än ett dygn efter ett hårt träningspass, även om den kraftigaste effekten är närmast träningspasset. Det rör sig totalt inte om många tiotal kcal.

Intressant. Om andel muskelmassa och intensiv cardio påverkar BMR, förblir förhöjd BMR kvar och om det är så, vet ngn hur länge (1 v, 2 v etc) när man helt slutat att träna (dvs lägger av helt en längre period)?

mysassygirl
2006-09-04, 18:21
Känner du fortfarande att du begränsar matintaget? Isåfall sluta med det för jag tycker itne du ska skära ner på tränignen så länge du tycker det är roligt.

Håller med dig. Jag gillar min löpträning skarpt och är helt beroende av mina endorfiner. Det är underbart att se att jag blir snabbare och orkar längre hela tiden! Känner en oerhörd glädje i löpning. Nästa år blir det dags för att börja köra lite lopp typ midnattsloppet, tjejmilen etc (trodde aldrig att jag skulle säga dessa ord...). Äter gör jag som en häst, hunger skulle jag aldrig kunna leva med.

Undrar om det är ngn som står ut med att gå hungrig en längre period. Jag funderade över hur Janet Jackson stod ut med att gå ner så mkt i vikt som hon gjort, har hon tagit droger för att dämpa hungern, vad tror ni?

King Grub
2006-09-04, 18:23
Intressant. Om andel muskelmassa och intensiv cardio påverkar BMR, förblir förhöjd BMR kvar och om det är så, vet ngn hur länge (1 v, 2 v etc) när man helt slutat att träna (dvs lägger av helt en längre period)?

Varje kilo muskelmassa förbrukar 13 kcal per dygn i vila.

Förhöjningen av ämnesomsättningen via träning är akut, dvs bara under direkt påverkan av föregående pass, inte kronisk. Bättre kondition innebär inte högre energiförbrukning i vila.

Den stora energiförbrukningen av träning sker under själva aktiviteten.

Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.

mysassygirl
2006-09-04, 18:34
Varje kilo muskelmassa förbrukar 13 kcal per dygn i vila.

Förhöjningen av ämnesomsättningen via träning är akut, dvs bara under direkt påverkan av föregående pass, inte kronisk. Bättre kondition innebär inte högre energiförbrukning i vila.

Den stora energiförbrukningen av träning sker under själva aktiviteten.

Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.

Jag lär/har lärt mig mycket av dig! Tack