handdator

Visa fullständig version : brygga vid smalbänk/lutande bänk?


Johan86
2006-09-02, 16:02
vad tycker ni om att köra med brygga när man kör smalbänk för triceps samt lutande bänk för övrebröst.försvinner vitsen med lutande bänk om man svankar ordentligt alltså gör en brygga?har det någon betydelse vid smalbänk om man har brygga?

Liten Men Fet
2006-09-02, 16:21
vad tycker ni om att köra med brygga när man kör smalbänk för triceps samt lutande bänk för övrebröst.försvinner vitsen med lutande bänk om man svankar ordentligt alltså gör en brygga?har det någon betydelse vid smalbänk om man har brygga?

Jag kör utan brygga för jag tycker jag kan köra dom lite striktare än när jag maxar i vanlig bänk.

Pez
2006-09-02, 17:12
vad tycker ni om att köra med brygga när man kör smalbänk för triceps samt lutande bänk för övrebröst.försvinner vitsen med lutande bänk om man svankar ordentligt alltså gör en brygga?har det någon betydelse vid smalbänk om man har brygga?
Du svarar på din egen fråga?

Johan86
2006-09-02, 19:16
Du svarar på din egen fråga?


gäller det även smalbänken?

petersson
2006-09-03, 10:12
vad tycker ni om att köra med brygga när man kör smalbänk för triceps samt lutande bänk för övrebröst.försvinner vitsen med lutande bänk om man svankar ordentligt alltså gör en brygga?har det någon betydelse vid smalbänk om man har brygga?

Jag får iaf bättre tryck i smalbänken om jag bryggar lite. Mer vikt är nog bra, särskilt om man sysslar med styrkelyft, vilket jag har för mig att du gör?

Johan86
2006-09-03, 11:01
petersson: jag tränar "styrkebygg"

ni andra stora grabbar då hur smalbänkar ni?

rQx
2006-09-03, 12:08
Kapar tråden till en följd fråga: När man bygger på vanlig bänk, brygga som gäller där eller är det bara för styrkelyft?

Timme
2006-09-03, 13:12
Kapar tråden till en följd fråga: När man bygger på vanlig bänk, brygga som gäller där eller är det bara för styrkelyft?


Bröstet jobbar fakiskt mer utan brygga eftersom det blir större ROM (range of motion). Eller på ren svenska :D större rörelselängd vilket gör att brösten jobbar mer. Men å andra sidan kan du hantera tyngre vikter i SL bänken vilket leder till muskeltillväxt i brösten med. Du skulle ju faktiskt kunna köra båda två sedan så kanske du upptcäker att du tycker mycket mer om SL bänken och då kör du kanske bara den eller tvärt om.

stahlberg
2006-09-04, 08:56
Smalbänk kan tränas med eller utan brygga. Det viktigaste att tänka på om man har brygga i lutande bänkpress är att man då förändrar lutningen i övningen. (Å andra sidan har många bänkar för lutande bänkpress en för hög lutning så att det blir mera axel- än bröstövning)

Johan86
2006-09-04, 09:13
Smalbänk kan tränas med eller utan brygga. Det viktigaste att tänka på om man har brygga i lutande bänkpress är att man då förändrar lutningen i övningen. (Å andra sidan har många bänkar för lutande bänkpress en för hög lutning så att det blir mera axel- än bröstövning)


det är väl så att smalbänk med brygga tar mer på bröst och normal smalbänk är mer tricepsbetonad?