handdator

Visa fullständig version : kan en hårddisk skadas av röntgen?


kalle_banan
2006-09-02, 10:48
Jag ska till Island imorgon och ska ta med mig en 320gb hårddisk, oavsett var jag lägger väskan kommer den väl röntgas?
Jag har flugit med min ipod o då har den aldrig knasat, men nu är det viktigare saker än musik som jag har med, är det safe?

Hades
2006-09-02, 10:51
Ja, det är lugnt. Tänk på alla bärbara datorer som folk har med sig.

David86
2006-09-02, 15:42
Som svar på andra frågan, ja alla väskor som ska flygas någonstans röntgas (inrikes och utrikes).

Kurash
2006-09-02, 15:52
Jag var lite orolig för min digitala systemkamera när jag flög till london, så jag plockade ur den ur väskan och frågade om dom inte kunde kolla på den bara. Det gick bra.

christian
2006-09-02, 18:11
Lägg den i väskan du tar ombord på planet, den som stuvas under planet röntgas med lite mindre snälla metoder.

cliosport
2006-09-02, 23:51
När jag flög från portugal för 2 veckor sedan frågade de mig om jag hade någon dator i datorväskan som jag hade med mig. Fick öppna och visa den för vakten bara. Så du kanske skall fråga innan de kör den i röntgen.

jakke
2006-09-03, 00:07
När jag flög från portugal för 2 veckor sedan frågade de mig om jag hade någon dator i datorväskan som jag hade med mig. Fick öppna och visa den för vakten bara. Så du kanske skall fråga innan de kör den i röntgen.
Tja inrikes röntgar dom alltid din dator..

Peter-N1
2006-09-03, 00:55
Ja, det är lugnt. Tänk på alla bärbara datorer som folk har med sig.

Har hört att dom plockar ur batteriet ur datorn om man tar det i handbagaget, sedan slänger de batteriet. Någon som vet? Ska flyga via bryssel. Dom ska vara rätt petiga där.

Hades
2006-09-03, 09:50
Har hört att dom plockar ur batteriet ur datorn om man tar det i handbagaget, sedan slänger de batteriet. Någon som vet? Ska flyga via bryssel. Dom ska vara rätt petiga där.
Det låter väldigt konstigt. Det brukar inte vara helt ovanligt med folk som använder sin dator på flyget. Men jag har mest flugit till och från Irland.

Vad gäller hårddiskar har jag haft en sådan i vanliga bagaget flera gånger utan att den skadats. Samt en hårddisk-mp3-spelare i handbagaget som inte heller tagit någon skada.

Piranha
2006-09-03, 09:51
Har hört att dom plockar ur batteriet ur datorn om man tar det i handbagaget, sedan slänger de batteriet. Någon som vet? Ska flyga via bryssel. Dom ska vara rätt petiga där.

Tycker jag också låter konstigt.

Sen kostar ju ett batteri idag en 1000-1500 spänn.

Mental
2006-09-03, 10:24
Har hört att dom plockar ur batteriet ur datorn om man tar det i handbagaget, sedan slänger de batteriet. Någon som vet? Ska flyga via bryssel. Dom ska vara rätt petiga där.

Tycker det låter som egenmäktigt förfarande, jag hade min laptop i handbagaget när jag flög till england med british airways, och det var inga problem.

christian
2006-09-03, 10:34
Tycker det låter som egenmäktigt förfarande, jag hade min laptop i handbagaget när jag flög till england med british airways, och det var inga problem.

Nåja, de bestämmer vad de vill ha på sina plan. Vill de inte ha batterier så får du välja mellan att lämna ditt eller att inte åka med.

Nu låter det extremt överdrivet, men det kan kanske ha något att göra med att Sony haft rätt mycket problem med sina batterier. Troligtvis en skröna, dock.

Polaren åkte Sverige - Tyskland - Frankrike med en massa biologiska prover nedsänkt i flytande kväve. Det gick det också. =)

Osten80
2006-09-03, 10:42
Har hört att dom plockar ur batteriet ur datorn om man tar det i handbagaget, sedan slänger de batteriet. Någon som vet? Ska flyga via bryssel. Dom ska vara rätt petiga där.


Jag flög till och från Bryssel ett 20-tal gånger under 2003 och 2004. Jag hade datorn med mig varje gång. Körde den genom röngten. Det var aldrig några problem. De plockade aldrig ur mitt batteri. Det låter lite märkligt att de skulle göra det. Iofs har det kanske ändrats de senaste två åren.

kaos__
2006-09-03, 10:51
Det finns olika röntgen, när jag flög sist så hade de en skylt att man inte skulle lägga datorn på röntgen.

Peter-N1
2006-09-03, 11:50
Tackar för alla svar. Det låter som man kanske kan ta med det. Men säkerheten förändras ju nästan veckovis numer. Speciellt efter de gripandet som skett i England den senaste tiden.

Action
2006-09-03, 11:54
Jag har iof inte flygit utomlands med dator efter det som hände i England. Men vet flera kollegor som flugit via USA och inte haft några problem med att få med sig datorn.

Jag har flygit med dator över i stort sett hela världen, och det har aldrig varit några problem. Betänk att säkert hälften av de som flyger har med sig en bärbar dator ombord. ;)