handdator

Visa fullständig version : Sojafärs?


Naggande go!
2006-09-02, 08:57
Har en fundering. Har sån där torr sojafärs, nån som vet om man kan göra hyfsade biffar av den färsen. Taco färs och köttfärssås funkar ju super men jag undrar om de skulle hålla ihop om man gjorde biffar. Nån som testat?

Tack!

Fed up
2006-09-02, 10:33
Har en fundering. Har sån där torr sojafärs, nån som vet om man kan göra hyfsade biffar av den färsen. Taco färs och köttfärssås funkar ju super men jag undrar om de skulle hålla ihop om man gjorde biffar. Nån som testat?

Tack!

Vilken sort menar du? Sån som bara är sojaprotein? Eller santa marias? Eller vad? Ta en bild på den!

Naggande go!
2006-09-02, 13:40
Denna menar jag, äter inte halvfabrikat.(eller hel för den delen..)
http://i47.photobucket.com/albums/f183/cabmini/helglunch004.jpg

izza
2006-09-02, 15:05
Denna menar jag, äter inte halvfabrikat.(eller hel för den delen..)
http://i47.photobucket.com/albums/f183/cabmini/helglunch004.jpg

Jag har läst recept där de mixar ihop hälften quorn och hälften mincefärs (nutana) och blandar med ägg. Kan tänka mig att det borde gå med sojafärsen också. Om du äter ägg så går det nog bra att få ihop det.

Kom och tänka på ett förslag nu, vet inte alls om det funkar. Mixa hälften av färsen med ett ägg och blanda i resten av färsen hel....

Bara mina tankar just nu ;)

Naggande go!
2006-09-02, 17:12
Men det där sista lät ju inte dumt, ska testa! Tackar!

Lilly
2006-09-02, 18:47
Denna menar jag, äter inte halvfabrikat.(eller hel för den delen..)
http://i47.photobucket.com/albums/f183/cabmini/helglunch004.jpg

Hur mycket färdig färs blir det av en sån påse?

izza
2006-09-03, 09:40
Men det där sista lät ju inte dumt, ska testa! Tackar!

Berätta gärna om det funkade bra!!

Naggande go!
2006-09-03, 11:25
Funkade finers!! Bilder i bildtråden!!

Angående hur mycket färs det blir, hmm vet inte riktigt men ganska mycket!! Bra mycket billigare kilopris än kyckling iaf!

Lilly
2006-09-04, 15:34
Är färsen god? Funkar den smakmässigt att äta okryddad om man nu skulle vilja? Smidig att tillaga?

/Lilly

Naggande go!
2006-09-04, 15:55
Ja den e god, eller den smakar inte mycket okryddad, men god har den varit till allt jag lagat iaf.
Tycker det är smidigt, ska sjuda i 10 min sen är det bara att laga till vad man nu känner för!

skratt
2006-09-05, 19:17
efter nå gånger jag ätit den där färsen är jag helt fast! mmmmm.....en mustig färssås med tomatkross, sojafärs, lök, rödvin, vitlök, MUMMA!

tomccc
2006-09-06, 18:53
Var köper man den där färsen? Och bland vilka hyllor i butiken hittar man den? Jag var på stora willys häromveckan och de sa att de aldrig hade hört talas om något som hette sojafärs.

Fed up
2006-09-06, 18:57
Var köper man den där färsen? Och bland vilka hyllor i butiken hittar man den? Jag var på stora willys häromveckan och de sa att de aldrig hade hört talas om något som hette sojafärs.

Brukar finnas vid hälsokost, där de har bönor och sånt där. Men det finns inte i alla affärer tyvärr. Kolla i en hälsokostsaffär annars.

tomccc
2006-10-23, 14:21
Brukar finnas vid hälsokost, där de har bönor och sånt där. Men det finns inte i alla affärer tyvärr. Kolla i en hälsokostsaffär annars.
Har fortfarande inte hittat någon sojafärs, i vilka butiker köper ni er sojafärs? Någon som vet var det finns i innerstan sthlm alt. uppsala?

Fed up
2006-10-23, 14:22
apråpå detta så hittade jag påsar med sojanuggets och sojafileer, torkade som skulle blötläggas alltså, i ne hälsokost. Nån som testat dessa? de kostade typ 200 men var många i, men var för snål för att våga testa.

Milia
2006-10-23, 15:30
Har fortfarande inte hittat någon sojafärs, i vilka butiker köper ni er sojafärs? Någon som vet var det finns i innerstan sthlm alt. uppsala?
Här finns de bara på hälsokostaffärer, kolla där.

mrflyes
2006-10-23, 22:01
var hittar ni alla sojaprodukter..t.ex. färsen?

izza
2006-10-24, 13:00
apråpå detta så hittade jag påsar med sojanuggets och sojafileer, torkade som skulle blötläggas alltså, i ne hälsokost. Nån som testat dessa? de kostade typ 200 men var många i, men var för snål för att våga testa.

Jag har provat grytbitarna. Känns som det är väldigt bra kvalitet. Finns ju en bild i mattråden där jag gjorde en "köttgryta" av dem.

izza
2006-10-24, 13:02
I örebro har vi en butik som heter Stadsträdgården. Där finns det massa skojiga produkter. Man kan ju även gå in i typ "Alibaba"-butiker, kan finnas olika typer av sojaprodukter, även asiatiska butiker kan ha.

Hälsokostbutiker som har bra matsortiment saknar jag i Örebro, i Karlstad fanns det en jättebra, med massa frysta grejer också.

Fråga i hälskost (life eller exist) de kan beställa hem.

jabba the hut
2007-07-03, 12:48
Jag bumpar tråden, kan vara intressant info:
Jag knallade in till min favorit-hälsokosthandlare och bad henne att kolla upp om det går att köpa sojafärs i större (och då samtidigt komma undan billigare) förpackningar än de på 200 g som hon annars säljer i sin butik. Hon kollade upp det genom ett telefonsamtal, och javisst det gick bra att beställa en säck på 10 kg. Sagt och gjort, jag hämtade min säck här om dagen, kilopriset blev 65 kr (jämför med 100 kr/kg eller mer om man köper i 200 grams-påsar…).

Det går alltså att ordna med billigare sojafärs om man köper större mängder… bra va?

//jabba

soulsplinter
2007-07-03, 15:36
apråpå detta så hittade jag påsar med sojanuggets och sojafileer, torkade som skulle blötläggas alltså, i ne hälsokost. Nån som testat dessa? de kostade typ 200 men var många i, men var för snål för att våga testa.


Vart ngnstans hittade du dem? Vilken affär alltså? ;)

soulsplinter
2007-07-03, 15:39
eller, vad är ne hälsokost?